Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова КАС ВП від 05.07.2023 року у справі №120/8352/22 Постанова КАС ВП від 05.07.2023 року у справі №120...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Історія справи

Постанова КАС ВП від 05.07.2023 року у справі №120/8352/22
Постанова КАС ВП від 05.07.2023 року у справі №120/8352/22

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2023 року

м. Київ

справа № 120/8352/22

провадження № К/990/16407/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду у складі судді Бошкової Ю.М. від 30 січня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Курка О.П., Боровицького О.А., Шидловського В.Б. від 03 квітня 2023 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, у якому просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України Вінницькій області щодо невключення для розрахунку пенсії ОСОБА_1 відпускних у сумі 151205,04 грн, виплачених за 2016 - 2021 роки, вказаних у довідці Державної служби країни з безпеки на транспорті від 09 квітня 2021 року № 04/48;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України Вінницькій області з 16 квітня 2021 року здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням відпускних у сумі 151205,04 грн, виплачених за 2016 - 2021 роки, вказаних у довідці Державної служби країни з безпеки на транспорті від 09 квітня 2021 року № 04/48.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.

3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що виплата відпускних як і компенсації за невикористану відпустку не пов`язана з виконанням особою своїх службових обов`язків.

4. Довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) від 09 квітня 2021 року № 04/48, видана Державною службою України з безпеки на транспорті, у розділі «Інші виплати» містить відомості про нарахування ОСОБА_1 як щорічної основної відпустки так і компенсації за невикористану відпустку, які не входять до системи оплати праці державних службовців згідно Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, з якого обраховується пенсія, а мають інше правове призначення, отже не враховуються при обчисленні розміру пенсії.

5. Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначив, що для врахування до розрахунку розміру заробітної плати державного службовця для обчислення розміру пенсії за віком, відповідно до Закону України «Про державну службу» № 889, відпускних, відрядних, допомоги по тимчасовій непрацездатності відсутні будь-які правові підстави.

6. Суд апеляційної інстанції вказав, що згідно «приміток», затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 17 січня 2017 року № 1-3 «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» Форми довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), надбавки, місячні премії, виплати за додаткове навантаження зазначаються в місяці їх нарахування в сумах, що нараховані. За період, коли державний службовець перебував у відпустці, відрядженні чи на лікарняному, ці виплати зазначаються в довідці, виходячи із середнього розміру заробітної плати за такі періоди в місяці, за який проводиться відповідна оплата.

7. На переконання суду апеляційної інстанції, «відпускні», «відрядні», допомога по тимчасовій непрацездатності, які просить зарахувати позивач - це середня заробітна плата, до якої входять усі складові оплати праці: посадовий оклад, доплата за ранг, вислугу років, премії, надбавки, обчислені за попередні 12 місяців. При обчисленні пенсії, до складових заробітної плати вже враховано оклад, доплату за ранг та за вислугу років в розмірах, зазначених у довідці від 09 квітня 2021 року № 04/47. Суми щомісячної надбавки та премії за періоди перебування позивача у відрядженні чи у відпустці повинні бути обчислені установою та зазначені в довідці за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією в середніх розмірах. Відтак, окреме зарахування нарахованих сум відпускних та відрядних при обчисленні заробітної плати державного службовця для розрахунку пенсії по Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889, призведе до подвійного врахування складових заробітної плати.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та з 16 квітня 2021 року отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889.

10. 29 серпня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області із заявою щодо врахування до обрахунку пенсії відпускних.

11. Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області листом від 01 вересня 2022 року повідомило позивача, пенсія призначена у розмірі 60% від середньомісячної заробітної плати. Заробітна плата за березень складала 22252,25 грн.

Розрахунок пенсії позивача з 16 квітня 2021 року наступний: основний розмір пенсії -13351,35 грн (22252,25 грн х 60%); додаткова пенсія особам, віднесеним до 2 категорії ЧАЕС відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України № 112 - 170,82 грн. Підстави для врахування відпускних при обрахунку пенсії ОСОБА_1 , відсутні.

12. Уважаючи відмову Головного управління Пенсійного фонду України Вінницькій області щодо включення для розрахунку пенсії відпускних у сумі 151205,04 грн, виплачених за 2016 - 2021 роки, вказаних у довідці Державної служби країни з безпеки на транспорті від 09 квітня 2021 року № 04/48 протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції під час розгляду справи не враховано висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 22 серпня 2018 року у справі № 562/3484/17, де вказано, що суми відпускних підлягають включенню в суму заробітної плати, з якої обчислюється пенсія.

14. Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області подало відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

16. 10 грудня 2015 року прийнято Закон України «Про державну службу» № 889-VIII.

17. Пунктами 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII визначено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

18. Згідно пункту 4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб», пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:

посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);

розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;

у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016 р., середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 р. на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 року, а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 року на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 року як за повний місяць;

матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.

За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.

19. Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці» заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

20. Статтею 2 Закону України «Про оплату праці» визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

21. Згідно з частинами другою, шостою статтею 33 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранг, надбавки за вислуги років на державній службі та інших надбавок. Державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов`язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

22. Державні гарантії права на відпустки, визначення умов, тривалості і порядку надання їх працівникам для відновлення працездатності, зміцнення здоров`я, а також для виховання дітей, задоволення власних життєво важливих потреб та інтересів, всебічного розвитку особи встановлені Законом України «Про відпустки».

23. Відповідно до статті 2 Закону України «Про відпустки» право на відпустки мають громадяни України, які перебувають у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, виду діяльності та галузевої належності, а також працюють за трудовим договором у фізичної особи (далі - підприємство). Право на відпустки забезпечується: гарантованим наданням відпустки визначеної тривалості із збереженням на її період місця роботи (посади), заробітної плати (допомоги) у випадках, передбачених цим Законом; забороною заміни відпустки грошовою компенсацією, крім випадків, передбачених ст. 24 цього Закону.

24. Стаття 24 Закону України «Про відпустки» гарантує, що у разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину - особу з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи. За бажанням працівника частина щорічної відпустки замінюється грошовою компенсацією. При цьому тривалість наданої працівникові щорічної та додаткових відпусток не повинна бути менше ніж 24 календарних дні.

25. Стаття 33 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ не містить положень про включення до заробітної плати державного службовця такої виплати, як компенсація за невикористані дні відпустки при звільненні. Правові підстави для її виплати встановлені статтею 24 Закону України «Про відпустки», які пов`язані зі звільненням особи зі служби.

26. Отже, грошова компенсація за невикористані дні відпустки є одноразовою виплатою, яка, хоча і включається до фонду заробітної плати (додаткового), проте є виплатою за невідпрацьований час (п.2.2.12 Інструкції зі статистики заробітної плати), тобто має іншу правову природу - відноситься до разових платежів; не пов`язана з виконанням позивачем своїх службових обов`язків і має компенсаційний характер, пов`язаний, як правило, із фактом звільнення працівника.

27. Відтак, грошова компенсація за невикористану відпустку при звільненні не входить до системи оплати праці державних службовців згідно Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ, з якої обраховується пенсія, а має інше правове призначення.

28. Водночас, за змістом статті 2 Закону України «Про відпустки» право на відпустки забезпечується збереженням на її період місця роботи (посади) та заробітної плати (допомоги) у випадках, передбачених цим Законом.

29. Відповідно до пункту 2 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року № 100, обчислення середньої заробітної плати для оплати часу щорічної відпустки, додаткових відпусток у зв`язку з навчанням, творчої відпустки, додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, або для виплати компенсації за невикористані відпустки провадиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки або виплати компенсації за невикористані відпустки.

30. Пунктом 3 цього Порядку встановлено, що при обчисленні середньої заробітної плати у всіх випадках її збереження включаються: основна заробітна плата; доплати і надбавки (за надурочну роботу та роботу в нічний час; суміщення професій і посад; розширення зон обслуговування або виконання підвищених обсягів робіт робітниками-почасовиками; високі досягнення в праці (високу професійну майстерність); умови праці; інтенсивність праці; керівництво бригадою, вислугу років та інші); виробничі премії та премії за економію конкретних видів палива, електроенергії і теплової енергії; винагорода за підсумками річної роботи та вислугу років тощо. Премії включаються в заробіток того місяця, на який вони припадають згідно з розрахунковою відомістю на заробітну плату. Премії, які виплачуються за квартал і більш тривалий проміжок часу, при обчисленні середньої заробітної плати за останні два календарні місяці, включаються в заробіток в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді. У разі коли число робочих днів у розрахунковому періоді відпрацьовано не повністю, премії, винагороди та інші заохочувальні виплати під час обчислення середньої заробітної плати за останні два календарні місяці враховуються пропорційно часу, відпрацьованому в розрахунковому періоді.

31. Частиною 1 статті 66 Закону України «Про пенсійне забезпечення» визначено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

32. Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що відпускні, на які нараховані страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, за методикою та порядком їх нарахування є відмінними від щомісячної заробітної плати державного службовця.

33. Отже з урахуванням часини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці», якою передбачено, заробітна плата - це винагорода, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу, відпускні, на які нараховані страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування не є заробітною платою, у зв`язку з чим підлягають включенню до складу виплат, які враховуються при обчисленні розміру пенсії.

34. Відтак, помилковим є висновок судів попередніх інстанцій про те, що суми відпускних, виплачені позивачеві за 2016 - 2021 роки, не відносяться до інших виплат, а тому не підлягають включенню в суму заробітної плати, з якої обчислюється пенсія.

35. Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 22 серпня 2018 року у справі № 562/3484/17.

36. Як убачається з позовної заяви, позивач просить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України Вінницькій області з 16 квітня 2021 року здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням відпускних у сумі 151205,04 грн, виплачених за 2016 - 2021 роки, вказаних у довідці Державної служби країни з безпеки на транспорті від 09 квітня 2021 року № 04/48.

37. Тобто предметом спору є правомірність неврахування відповідачем при визначенні розміру пенсії позивача відпускних у сумі 151205,04 грн, виплачених за 2016 - 2021 роки, вказаних у довідці Державної служби країни з безпеки на транспорті від 09 квітня 2021 року № 04/48.

38. З довідки Державної служби країни з безпеки на транспорті від 09 квітня 2021 року № 04/48 убачається, що сума виплачених позивачу відпускних за 2016 - 2021 роки складає 115805,73 грн.

39. Також у довідці Державної служби країни з безпеки на транспорті від 09 квітня 2021 року № 04/48 зазначені: сума відпускних (додаткова відпустка як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС) - 12132,00 грн; оплата відрядних - 3780,11 грн; допомога по тимчасовій непрацездатності - 19487,20 грн.

40. Звертаючись до суду з позовом про зобов`язання відповідача здійснити перерахунок пенсії з урахуванням відпускних, позивач просить здійснити перерахунок пенсії виходячи з суми 151205,04 грн, яка вказана у довідці Державної служби країни з безпеки на транспорті від 09 квітня 2021 року № 04/48.

41. Натомість, сума виплачених позивачу відпускних за 2016 - 2021 роки складає 115805,73 грн, а не 151205,04 грн.

42. Тобто звертаючись із вимогою про зобов`язання відповідача здійснити перерахунок пенсії з урахуванням відпускних, виплачених за 2016 - 2021 роки, у сумі 151205,04 грн, позивач фактично ставить вимогу про здійснення перерахунку пенсії з урахуванням відпускних, відпускних за додаткову відпустку як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, відрядних та допомоги по тимчасовій непрацездатності.

43. Судом першої інстанції взагалі не досліджувалось питання правомірності невключення відпускних за додаткову відпустку як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, відрядних та допомоги по тимчасовій непрацездатності при обчисленні складових, які включаються при розрахунку пенсії позивача.

44. Суд апеляційної інстанції, переглядаючи рішення суду першої інстанції, на підставі аналізу примітки* до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 17 січня 2017 року № 1-3 «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям», дійшов висновку про те, що суми щомісячної надбавки та премії за періоди перебування позивача у відрядженні чи у відпустці повинні бути обчислені установою та зазначені в довідці за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією в середніх розмірах, а відтак, окреме зарахування нарахованих сум відпускних та відрядних при обчисленні заробітної плати державного службовця для розрахунку пенсії по Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, призведе до подвійного врахування складових заробітної плати.

45. Відповідно до примітки* до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 17 січня 2017 року № 1-3 «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям», для державних службовців, які працюють на момент звернення за призначенням пенсії на посадах державної служби (в тому числі для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців):

надбавки, місячні премії, виплати за додаткове навантаження зазначаються в місяці їх нарахування в сумах, що нараховані. За період, коли державний службовець перебував у відпустці, відрядженні чи на лікарняному, ці виплати зазначаються в довідці, виходячи із середнього розміру заробітної плати за такі періоди в місяці, за який проводиться відповідна оплата. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;

матеріальна допомога, премії (крім місячної) зазначаються в повній сумі в місяці виплати (починаючи з травня 2016 року) з поясненням щодо виду виплати та періоду, за який нараховані.

46. Виходячи з приписів примітки* до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 17 січня 2017 року № 1-3 «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям», зазначена примітка визначає механізм визначення сум надбавки, місячної премії, виплати за додаткове навантаження за період, коли державний службовець перебував у відпустці, відрядженні чи на лікарняному, а не питання включення чи невключення відпускних, відрядних, допомоги по тимчасовій непрацездатності до складу виплати, з якої обраховується пенсія державного службовця.

47. За змістом частини четвертої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд повинен: визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі позовних вимог та заперечень; з`ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів, і вжити заходів для виявлення та витребування доказів.

48. Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суди попередніх інстанцій не встановили дійсний характер спірних правовідносин. Не дослідили питання, чи підлягають включенню при обчисленні пенсії відпускні за додаткову відпустку як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, відрядні та допомога по тимчасовій непрацездатності, та не встановили правову природу зазначених виплат.

49. До повноважень Верховного Суду, при розгляді справи в касаційному порядку, не входить дослідження доказів, встановлення фактичних обставин справи або їх переоцінка, тобто об`єктом перегляду касаційним судом є виключно питання застосування права.

50. Разом з тим, без дослідження і з`ясування наведених вище обставин ухвалені у справі рішення не можна вважати законними та обґрунтованими.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

51. Згідно приписів пункту 4 частини другої та частини четвертої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

52. Колегія суддів дійшла висновку про те, що судами першої та апеляційної інстанцій порушено принцип офіційного з`ясування всіх обставин справи, що призвело до ухвалення рішень, які не відповідають вимогам щодо законності і обґрунтованості, а тому такі рішення підлягають скасуванню, а справа відповідно до правил статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

53. Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові, встановити наведені у ній обставини, що входять до предмета доказування у даній справі, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 341 345 349 353 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року скасувати.

Справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді Я.О. Берназюк

Т.Г. Стрелець

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати