Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 25.07.2018 року у справі №234/15728/17 Ухвала КАС ВП від 25.07.2018 року у справі №234/15...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2020 року

м. Київ

справа №234/15728/17

адміністративне провадження №К/9901/56921/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т. Г.,

суддів: Рибачука А. І., Стеценка С. Г.

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №234/15728/17

за позовом ОСОБА_1 до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Казначеєва Е. Г., суддів: Компанієць І. Д., Ястребової Л. В. )

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради, в якому просила:

1.1. визнати протиправною відмову відповідача № 101 від 04 жовтня 2017 року у наданні позивачу дозволу на від'єднання квартири АДРЕСА_1, що належить позивачу на праві власності, від системи центрального опалювання і установки автономного опалювання;

1.2. зобов'язати відповідача надати позивачу дозвіл на відключення від системи центрального опалення та гарячого водопостачання і встановлення індивідуального (автономного) опалювання у квартирі

АДРЕСА_1.2. Позовна заява мотивована тим, що система опалювання будинку, в якому проживає позивачка, знаходиться в незадовільному стані, через що в холодну пору року температура в квартирі дуже низька. Відтак, позивач вимушена оплачувати послуги системи центрального опалення та гарячого водопостачання, що фактично не надаються.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 14 листопада 2017 року позов задоволено.

Визнано дії міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради неправомірними в частині відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на відключення від мережі центрального опалення та гарячого водопостачання та установку автономного опалення у її квартирі за адресою: АДРЕСА_1.

Зобов'язано міську міжвідомчу комісію виконавчого комітету Краматорської міської ради з розгляду питань пов'язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання видати ОСОБА_1 дозвіл на відключення належної їй квартири, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, від мережі централізованого опалення та влаштування у вказаному приміщенні індивідуального (автономного) опалення відповідно до діючого законодавства України.

4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач прийняв рішення без врахування інтересів власника житлового приміщення та з порушенням його прав щодо вільного користування та розпорядження майном.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року скасовано постанову Краматорського міського суду Донецької області від 14 листопада 2017 року та прийнято нову, якою у задоволенні позову відмовлено.

6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що відключення квартири від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та влаштувати систему індивідуального теплопостачання можливе у разі, якщо у багатоквартирних будинках не менш, як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.

Суд вказав, що матеріали справи не містять документального підтвердження відокремлення (відключення) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води не менш, як половини квартир багатоквартирного будинку, в якому розміщена належна позивачу квартира.

Крім того, суд звернув увагу, що позивачем заявлені позовні вимоги до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради, яка не є юридичною особою та діє як структурний підрозділ Виконавчого комітету Краматорської міської ради Донецької області.

Зазначене вище, на думку суду апеляційної інстанції, вказує на відсутність підстав для задоволення позову.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з таким рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права, зокрема, послався на норми Наказу Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від "Про затвердження Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання" від 22 листопада 2005 року №4, залишивши поза увагою норми Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII.

Касатор також зазначила, що суд апеляційної інстанції протиправно розглянув апеляційну скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" в інтересах Виробничої одиниці ОКП "Донецьктеплокомуненерго" " Краматорськміжрайтепломережа", оскільки апелянт не виступав стороною по справі та не обґрунтував, в чому саме вбачає порушення своїх прав.

9. Верховний Суд ухвалою від 21 серпня 2018 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року.

10. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. ОСОБА_1,1976 року народження, є власником квартири АДРЕСА_1 відповідно до договору купівлі-продажу квартири від 20.09.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за № 1-3437 (а. с.3,5).

12. Позивач звернувся до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради з заявою про надання дозволу на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання належно їй квартири та встановлення індивідуального опалення.

13. Згідно витягу з протоколу №101 від 04.10.2017р міжвідомча комісія з питань розгляду відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання, позивачу відмовлено у наданні дозволу на відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання належного їй приміщення та встановлення індивідуального опалення, згідно п. 25 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. N 630 (далі - Правила № 630) та Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 р. N 4 (далі - Порядок № 4) (а. с.4).

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

15. Відповідно до частини 3 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

16.8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

17. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

18. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

19. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду дійшла наступних висновків.

20. Відповідно до підпункту 1 пункту "а" статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (Закон № 280/97-ВР), до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління об'єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв'язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.

Згідно з частиною 1 статті 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

Відповідно до статті 24 Закону України "Про теплопостачання" від 2 червня 2005 року № 2633-IV споживач теплової енергії має право на: вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.

21. Відносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630 (далі - Правила №630).

Згідно пункту 24 Правил № 630, споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.

Пунктом 25 Правил № 630 визначено, що відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.

Відповідно до пункту 26 зазначених Правил відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про теплопостачання" схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

22. На виконання присів пункту 25 Правил наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 року № 4 затверджено Порядок відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (далі - Порядок № 4).

Порядком № 4 визначено процедуру відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води житлового будинку (секції, під'їзду) або його окремих приміщень при відмові споживачів від послуг централізованого опалення та постачання гарячої води.

Так, відповідно до пункту 2.1 Порядку № 4 для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП.

До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення.

Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.

Положеннями п.2.2 Порядку №4 визначено, що Комісія розглядає надані документи лише за наявності затвердженої органом місцевого самоврядування в установленому порядку оптимізованої схеми перспективного розвитку систем теплопостачання населеного пункту та у відповідності до неї.

Комісія, після вивчення наданих власником (власниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації.

При цьому, обов'язково враховуються технічні можливості існуючих мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання даного населеного пункту або окремого мікрорайону щодо забезпечення живлення запропонованої власником (власниками) системи теплопостачання. Комісією, у разі необхідності, можуть розглядатися питання збільшення потужностей та можуть розроблятися пропозиції щодо їх фінансування, а також заміни систем внутрішньоквартальних, а в деяких випадках і магістральних мереж газо-, водо-, теплопостачання.

Засідання Комісії відбувається за участю заявника або його уповноваженого представника.

Рішення Комісії оформляється протоколом, витяг з якого у десятиденний строк надається заявникові.

Зі змісту вказаних норм вбачається, що рішення про улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання Комісія приймає разом із рішенням щодо відключення від мереж ЦО і ГВП.

Для прийняття такого рішення необхідна наявність, зокрема, рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення, яке підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.

Положеннями п.2.2.3 Порядку №4 передбачено, якщо заявником є власник, наймач (орендар) окремого приміщення, Комісія має право не розглядати його заяву до Прийняття рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку. Про відмову у розгляді заяви Комісія повідомляє заявника у десятиденний строк.

Таким чином, як правильно вказав суд апеляційної інстанції, чинним законодавством передбачено надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення з ініціативи споживачів на будинок у цілому, а не на окремі квартири.

Аналогічна позиція міститься у постанові Верховного Суду від 27 лютого 2018 року по справі №234/1116/16-а ( №К/9901/13962/18).

23. Колегія суддів звертає увагу на те, що Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 6 листопада 2007 року № 169, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 листопада 2007 року за № 1320/14587, у Порядок №4 були внесені зміни, загальний зміст яких зводиться до можливості відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води лише цілого житлового будинку, а не його окремих приміщень.

На момент звернення позивача із відповідною заявою, Порядок №4 був чинним саме у такій редакції.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання виконавчого комітету Краматорської міської ради разом із заявою про надання дозволу на відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання належної їй квартири та встановлення індивідуального опалення не було подано рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення, підтриманого всіма власниками будинку АДРЕСА_1.

В матеріалах справи відсутні докази отримання позивачем згоди всіх споживачів (мешканців) житлового будинку на відключення його від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання, відсутня схема теплопостачання для забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання житлового дому, послуги теплопостачання отримуються у встановленому порядку.

Зважаючи на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про відсутність законодавчо передбачених підстав для надання дозволу позивачу на відключення від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання окремих квартири та влаштування індивідуальної системи теплопостачання.

24. Суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішенні також звернув увагу на те, що відповідно до п. 7 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII, що діє з
10.12.2017 року (після прийняття спірної відмови) у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов'язані, але мають право виключно за власним рішенням у встановленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

Таким чином, відповідно до вказаної вище норми з 10.12.2017 року можливе відключення квартири від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води і влаштування системи індивідуального теплопостачання у разі, якщо у багатоквартирному будинку на день набрання чинності Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII не менш, як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.

25. Апеляційним судом встановлено відсутність документального підтвердження відокремлення (відключення) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води не менш як половини квартир багатоквартирного будинку в якому розміщена належна позивачу квартира.

26. Стосовно доводів касатора про те, що суд апеляційної інстанції неправомірно прийняв до розгляду апеляційну скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" в інтересах Виробничої одиниці ОКП "Донецьктеплокомуненерго" "Краматорськміжрайтепломережа", оскільки апелянт не виступав стороною по справі та не обґрунтував, в чому саме вбачає порушення своїх прав, колегія суддів зазначає наступне.

27. Як вбачається зі змісту апеляційної скарги, Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" діє в інтересах Виробничої одиниці ОКП "Донецьктеплокомуненерго" "Краматорськміжрайтепломережа", що є безпосереднім постачальником послуг із централізованого опалення за адресою АДРЕСА_1.

Про порушення свого права постановою Краматорського міського суду Донецької області від 14 листопада 2017 року у справі №234/15728/17 апелянт дізнався
23.04.2018 року, після звернення позивача із заявою до нього.

Зважаючи на вказані вище обставини, Донецький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 21 травня 2018 року поновив Обласному комунальному підприємству "Донецьктеплокомуненерго" в інтересах Виробничої одиниці ОКП "Донецьктеплокомуненерго" "Краматорськміжрайтепломережа" строк на апеляційне оскарження постанови Краматорського міського суду Донецької області від 14 листопада 2017 р. у справі № 234/15728/17 та відкрити апеляційне провадження у справі.

Колегія суддів Верховного Суду погоджується з такою позицією суду апеляційної інстанції, а тому доводи касатора в цій частині є необґрунтованими.

28. Частиною 1 статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

29. З огляду на викладене, висновки суду апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні.

30. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

31. Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

постановив:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

2. Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року по справі №234/15728/17 - залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т. Г. Стрелець

Судді С. Г. Стеценко

А. І. Рибачук
logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати