3
1
1649
Європротокол був запроваджений в Україні 1 жовтня 2011 року. Терміну Європротокол ви не знайдете в законодавстві, натомість законодавцем вжито термін Спільне повідомлення про ДТП.
Цей інструмент став частиною реформ у сфері дорожнього руху, спрямованих на спрощення процедур оформлення ДТП і зменшення навантаження на правоохоронні органи, а також на полегшення процесу отримання страхових виплат.
Користуйтеся консультацією: Електронний Європротокол. Як оформити в разі дорожньо-транспортної пригоди.
Застосування Європротоколу стало можливим в Україні за умови, що:
Європротокол популяризується як інструмент для оформлення незначних ДТП, де водії можуть самостійно визначити причини та обставини аварії без необхідності викликати поліцію.
Слід визнати, Європротокол прижився у водіїв, а страхові компанії адаптувались до нього.
Однак, в умовах воєнного стану і турбулентності економічної ситуації страхові компанії вдались до оптимізації своїх видатків способом систематичного штучного зменшення страхових виплат, затягування із здійсненням виплат та відмов у виплаті з причин, на які раніше не звертали увагу.
Окремої уваги заслуговує нова практика страхових компаній відмовляти у виплаті по Європротоколу після самостійної оцінки обставин ДТП і визначення винного водія на власний розсуд.
Уявімо ситуацію, два водії – учасники ДТП оформили Європротокол, зазначили в ньому водія, який є винним в ДТП, а страхова компанія не погоджується з Європроткоолом і відмовляє особі у здійсненні виплати.
Спершу давайте заглянемо в Закон України «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».
І в цьому Законі ви не знайдете жодної згадки про те, що страховик (страхова компанія) вправі надавати свою оцінку причинам ДТП і визначати («призначати») винуватця. Немає жодного нормативного положення, яка б дозволяла страховій компанії, заперечувати рішення водіїв про ту чи іншу причину ДТП.
В Кодексі України про адміністративні правопорушення ви такого також не знайдете.
З іншого боку, в бланку Європротоколу відсутня обов'язкова графа, в якій потрібно зазначати про вину когось із учасників ДТП. Візьміть до рук бланк Європротоколу і побачите, що остання графа це "Мої зауваження". І саме це страхові компанії використовують, мовляв, водії не можуть зазначати про вину водіїв, бо такої графи в Європротоколі немає, а висновки про вину того чи іншого учасника начебто відноситься до компетенції страховика.
Натомість, в Законі (як попередньому, так і в новому) є зазначена умова для складення Європротоколу: досягнення згоди таких водіїв щодо обставин скоєння дорожньо-транспортної пригоди. Іншими словами, консенсус щодо вини в ДТП є обов'язковою підставою для складення Європротоколу.
Напрошується висновок, що, коли страхова компанія на власний розсуд визначає винуватця ДТП, це фактично порушення вищезгаданого консенсусу.
На даний час судова практика з цього питання не сформована. Поодинокі судові рішення не носять системоутворюючий характер і не містять уніфікованих висновків.
Моя особиста позиція, що страховик не вправі вдаватись до оцінки причин ДТП по Європротоколу. За винятком випадків, коли наявні ознаки шахрайства, і в такому разі страхова компанія повинна звернутись до органів Національної поліції із заявою про вчинення кримінального правопорушення; в протилежному разі, оспорення страховиком обставин ДТП суперечить меті Європротоколу та вимогам Закону.
Пользуйтесь консультацией: Работает ли на практике европротокол? Как и в каких случаях можно составить европротокол при ДТП?
Що робити в таких випадках?
Перше, звернутись до Національного банку України, на який покладено завдання нагляду за діяльністю страхових компаній.
Друге, звернутись до суду із позовною заявою про стягнення страхового відшкодування.
Але ситуація може розвиватись і в протилежний бік. Адже дійсно трапляються випадки, коли водії без будь-якого корисливого умислу, в силу поверхневих знань правил дорожнього руху, помилково оцінюють причини ДТП і неправильно визначають винуватця. А страхова компанія бере і сплачує страхове відшкодування без зайвих питань.
Закон таку ситуацію також не врегульовує, і не дає учасникам права відкликати Європротокол. На жаль, новий Закон № 3720-IX, який почав діяти з 01.01.2025, ситуацію не змінив.
Так, є маса способів заявити про свою незгоду, подати заяву до страховика, звернутись до патрульної поліції і т.д., але чіткого і ефективного алгоритму на даний час не існує.
Виходить, учасник ДТП не має права на помилку.
Тому, оформлення Європротоколу залишається ненадійним способом оформлення ДТП. На папері виглядає зручно, але на практиці може принести багато неприємних сюрпризів.
Автор консультації: Кошіль Руслан Олександрович
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
325
Коментарии:
0
Просмотров:
613
Коментарии:
0
Просмотров:
749
Коментарии:
0
Просмотров:
603
Коментарии:
0
Просмотров:
1111
Коментарии:
0
Просмотров:
1233
Коментарии:
2
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.
Можна записати до вас на консультацію?
Добрий день ! Так, звичайно. Запис на консультацію можливий за моб. номером + 38 (068) 62 43 462 або за допомогою ел. пошти - ruslan.koshil@tmlaw.com.ua