Главная Блог ... Консультации от юристов Мораторій на проведення перевірок у 2017 році: основні аспекти Мораторій на проведення перевірок у 2017 році: осн...

Мораторій на проведення перевірок у 2017 році: основні аспекти

Отключить рекламу
 - tn1_0_81389300_1498334558_594ec55ec6bc5.jpg

Сегмент бізнесу відіграє колосальну роль в розвитку української економіки та підтримує стабільне наповнення державного бюджету. Попри це, досить частими є випадки, коли цей сегмент зазнає тиску з боку контролюючих органів у вигляді проведення перевірок. Ця проблема не є новою, але не втрачає своєї актуальності і досі. В даній статті буде визначено актуальний порядок дії мораторію на проведення перевірок, зокрема в 2017 році, та визначено конкретний список контролюючих органів, що мають право провити перевірки.

ІСТОРИЧНА РЕТРОСПЕКТИВА

28.12.2014 Верховна Рада України ухвалила Закон України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" №76-VIII. Пунктом 8 Прикінцевих положень цього Закону було встановлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) мають здійснюватися протягом січня-червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.

Практично одночасно зі згаданим вище Законом було ухвалено ще один - "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" № 71-VIII , пунктом 3 Прикінцевих положень якого встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно:

Звертаємо увагу, що зазначений пункт не був зміною або доповненням до Податкового кодексу України, нехай назва Закону нікого не вводить в оману. Це положення створило цілком самостійну норму, яка поширювалась на всі без винятків контролюючі органи.

А тому твердження Міністерства юстиції України, викладені в Листі від 04.12.2015, що вказаний ЗУ № 71-VIII направлений на врегулювання відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів, на нашу думку, не відповідало дійсності, оскільки правило щодо обмеження перевірок є нормою загальної дії. А тому визначення "контролюючі органи" слід трактувати не в контексті фіскальних відносин, а відповідно до переліку контролюючих органів, наведеного в Додатку Постанови Кабінету Міністрів України № 408 від 13.08.2014.

Винятки були встановлені лише по відношенню до рівня доходу підприємств, установ та організацій – без дозволу Кабінету Міністрів України можна було перевірити лише ті, у яких дохід за рік, що передував перевірці, перевищив 20 мільйонів гривень. Кількість працюючих при цьому значення не мала.

Судова практика підтверджувала вищезазначене. Суди визнавали обмеження, встановлені ЗУ №71-VIII, а тому не приймали накази/розпорядження про проведення перевірки без дозволу Кабінету Міністрів України як належну правову підставу для призначення перевірки. Результат - проведення планових перевірок визнавались судом протиправними та скасувались.

МОРАТОРІЙ НА ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК У 2017 РОЦІ

03.11.2016 Верховною Радою України був прийнятий Закон України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 1728-VIII, яким встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності до 31 грудня 2017 року.

Що стосується позапланових перевірок, то такі заходи здійснюються органами державного нагляду (контролю):

1) за погодженням Державної регуляторної служби;

2) за заявою суб’єкта господарювання за його бажанням;

3) за рішенням суду;

4) у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання.

Окрім цього, позаплановий захід державного контролю на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) лише за погодженням Державної регуляторної служби. Позаплановий захід на підставі звернення юридичної особи не може бути проведений.

КОНТРОЛЮЮЧІ ОРГАНИ, ЩО МАЮТЬ ПРАВО НА ПЕРЕВІРКУ

Попри продовження дії мораторію, вищезгаданим ЗУ № 1728-VIII, його дія не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю):

1) Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг;

2) Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

3) Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба);

4) Державною фіскальною службою України;

5) Державною аудиторською службою;

6) Державною службою експортного контролю України;

7) Державною інспекцією ядерного регулювання України;

8) Державною службою України з питань праці;

9) Державною авіаційна службою України;

10) Державною екологічною інспекцією;

11) Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення;

12) Національним банком України;

13) Антимонопольним комітетом України.

Отже, проведення перевірок вищезазначеними органами є легальним.

ВИСНОВКИ
Без сумніву, дія мораторію на проведення перевірок контролюючими органами має позитивний вплив на діяльність вітчизняних підприємств, оскільки мінімізується вплив, а, отже, і корупційні ризики, щодо діяльності бізнесу. Закон України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 1728-VIII у статті 6 встановлює виключний перелік органів, які мають право проводити перевірки. Інші органи, віднесені до контролюючих, не мають законного права проводити планові заходи і мають обмеження щодо проведення позапланових. На жаль, значна частина державних органів не бере до уваги дію мораторію, намагається провести перевірку та знайти "порушення встановлених вимог закону" в діяльності підприємства. Саме тому, при контактуванні з такими органами слід користуватись послугами адвоката, який компетентно та кваліфіковано зможе не допустити перевіряючих до перевірки, а в разі необхідності - оскаржити їх дії.

Автор: юрист Адвокатського бюро "Штокалов та партнери" Коломійчуком В'ячеславом.

  • 3108

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 3108

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные консультации

    Смотреть все консультации
    Смотреть все консультации
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст