Показання бувають важливі в різних справах: кримінальних, податкових, антимонопольних, цивільних. Тому, хто відповідає, потрібно обійти всі юридичні пастки і підходити до ситуації з холодним розумом. Психологічно ця процедура складна навіть для самих “досвідчених”.
Адвокат чи навіть звичайний юрист може підготувати свідка, але не варто диктувати надто багато “правил”: людина не зможе їх запам’ятати і тільки більше нервуватиметься.
Побачивши, як легко топ-менеджер однієї корпорації пройшов опитування, Една Селан Епштейн сформулювала чотири простих правила, які можна дати кожному свідкові.
Довідково: в праві США є таке поняття як “depositions”, – що означає давання свідчень заочно (зазвичай під камеру і стенографічний протокол), до судових слухань. Такі свідчення дає свідок однієї сторони, будучи перехресно допитуваним адвокатом протилежної сторони (але в присутності свого адвоката, роль якого в основному полягає в тому, щоб періодично протестувати: “оbjection!” :)).
Як зауважила американський адвокат, свідкам нелегко запам’ятати поради юристів. Їх, зазвичай, так багато і вони настільки складні, що люди тільки більше нервують і дають небажані відповіді.
“Ось мої чотири простих правила:
Ви, мабуть, думаєте: це занадто легко і просто. Насправді слідувати цим крокам набагато важче, ніж здається. Ви, і що важливіше, ваш клієнт, відчуєте труднощі при “репетиції” давання показань. У той же час свідкові набагато простіше запам’ятати (а отже, і дотриматися) ці чотири правила, ніж 30 сторінок вказівок, які йому вручають юрфірми перед підготовкою. На всі ці думки мене наштовхнула поведінка того самого топ-менеджера”, – розповіла Една Селан Епштейн.
Коли питання адвоката ставали все складніше, менеджер дотримувався свого зваженого підходу. Він виглядав абсолютно невимушеним. Зі слів адвоката, ця людина давала зрозуміти, що його не залякати і він не має наміру зі страху говорити те, чого не хотів.
Плюс чотирьох простих правил в тому, що вони не вимагають великого розуму. Навіть дитина може їм слідувати. Втім, вони можуть бути корисними і тому, хто добре розбирається в юридичних тонкощах.
“Спробуйте їх в наступний раз, коли будете готувати свідка. Вам легше буде у нього питати, чи дійсно він подумав перед тим, як відповісти”, – радить адвокат.
Чотири правила можна уточнювати і розвивати, якщо вам так більше подобається. Наприклад:
Послухати питання – значить переконатися, що ви його зрозуміли. Ніхто вас не примушує відповідати на питання, якщо ви не впевнені, що зрозуміли його. Немає нічого поганого в тому, щоб визнати, що вам незрозуміло. Або попросити юриста прояснити сенс слів. Навпаки, небезпечно, якщо ви з “опонентом” розійдеться, як у морі кораблі. А ще ви не зобов’язані відповідати на погано сформульовані складові питання.
Обміркувати відповідь перед тим, як почнете говорити, – мається на увазі, що багато хто спочатку говорять, а потім думають. Не треба так
Автор консультації: honcharuk & partners law firm
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
217
Коментарі:
0
Переглядів:
360
Коментарі:
0
Переглядів:
316
Коментарі:
0
Переглядів:
600
Коментарі:
0
Переглядів:
439
Коментарі:
0
Переглядів:
441
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.
Одразу вимушений висловити незгоду. "Обміркуйте відповідь перед тим, як почнете говорити" - це порада адвоката своєму клієнту ? Я перепрошую, але я впевнений, що єдине, що має сказати МІЙ клієнт на допиті - це привітатись, назвати анкетні даті та попрощатись. І то, перше і останнє - в залежності від особистоїх вічливості клієнта. А анкетні дані - просто не бачу необхідності сперечатись зі слідчим. Жодного спілкування вголос. Тільки власноручні показання ! І тільки декілька слів ! Рівно стільки, скільки необхідно, щоб відповідсти на питання дитини. 40 % наведених запитань - відповідь "не пам"ятаю"; 50% наведених запитань - відповідь "згідно статутних/розпорядчих документів підприємства" або "згідно діючого законодавства"; Решта 10% запитань - відмова по ст.63 Конституції. Єдине, про що має пам"ятати клієнт - у разі складнощів у формулюванні відповіді треба звернутись за допомогою до адвоката з проханням допомогти сформулювати відповідь. Це надасть адвокату можливість повернути клієнта на правильний шлях (обрати один з запропонованих варіантів відповіді). Не вигадуйте зайвого, прошу вас...