Історія справи
Ухвала КАС ВП від 08.09.2021 року у справі №540/2023/21

УХВАЛА13 вересня 2021 рокум. Київсправа № 540/2023/21адміністративне провадження № К/9901/32226/21Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:судді-доповідача Калашнікової О. В.,суддів: Білак М. В., Мартинюк Н. М.,перевіривши матеріали касаційної скарги Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Херсонській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса)
на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 рокута постанову П'ятого апеляційного адміністративного суду від 30 липня 2021 рокуу справі №540/2023/21за позовом ОСОБА_1до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Херсонській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Головне управління Національної поліції в Херсонській областіпро визнання протиправною та скасування постанови про закінчення виконавчого провадження, -УСТАНОВИЛ:У травні 2021 року ОСОБА_1 (позивач) звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Херсонській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м. Одеса) (далі - відповідач, ВПВР УЗПВР у Херсонській області), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Головне управління Національної поліції в Херсонській області (далі-третя особа, ГУНП в Херсонській області), про визнання протиправною та скасування постанови головного державного виконавця ВПВР УЗПВР у Херсонській області Григоренка М. Ю. від 06 жовтня 2020 року про закінчення виконавчого провадження №51270630.Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 року, залишеним без змін постановою П'ятого апеляційного адміністративного суду від 30 липня 2021 року, позов ОСОБА_1 задоволено.
У поданій касаційній скарзі відповідач з посиланням на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.Обговоривши доводи касаційної скарги та додані до неї матеріали, колегія суддів дійшла висновку про необхідність відмови у відкритті касаційного провадження з таких підстав.Пункт
8 частини
2 статті
129 Конституції України серед основних засад судочинства закріплює забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.Наведеним конституційним положенням кореспондує стаття
14 Закону України від 02 червня 2016 року №1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів".Отже, оскарження судового рішення у касаційному порядку можливе лише у випадках, якщо таке встановлено законом.
Відповідно до частини
3 статті
333 КАС України суд відмовляє у відкритті касаційного провадження з перегляду ухвали про повернення заяви позивачеві (заявникові), а також судових рішень у справах, визначених частини
3 статті
333 КАС України, якщо рішення касаційного суду за наслідками розгляду такої скарги не може мати значення для формування єдиної правозастосовчої практики.Статтями
280,
281,
287,
288 КАС України передбачено особливості провадження у справах за адміністративними позовами органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування про встановлення обмеження щодо реалізації права на свободу мирних зібрань; особливості провадження у справах за адміністративними позовами про усунення перешкод та заборону втручання у здійснення права на свободу мирних зібрань; особливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця; особливості провадження у справах за адміністративними позовами з приводу примусового повернення чи примусового видворення іноземців або осіб без громадянства за межі території України.У свою чергу, стаття
287 КАС України передбачає особливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця.З матеріалів касаційної скарги вбачається, що спір у цій справі виник у відносинах з приводу рішення органу державної виконавчої служби.За такого правового врегулювання та обставин справи, оскарження рішення суду апеляційної інстанції в касаційному порядку можливо лише у випадку, якщо розгляд такої скарги може мати значення для формування єдиної правозастосовної практики.
Таким чином, законодавець обмежив можливість касаційного оскарження судових рішень у названій категорії адміністративних справ, поставивши можливість такого оскарження в залежність від імовірності значення ухваленого за наслідком касаційного провадження судового рішення для формування практики застосування відповідних правових норм.Проаналізувавши ухвалені у цій справі судові рішення, які ґрунтуються на встановлених конкретних обставин по цій справі, а також доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про те, що за таких фактичних обставин справи, рішення суду касаційної інстанції за наслідком розгляду касаційної скарги не матиме значення для формування єдиної правозастосовчої практики в такій категорії адміністративних справ, а тому підстави для відкриття касаційного провадження відсутні.На підставі викладеного Суд зазначає, що вичерпний перелік судових рішень, які можуть бути оскаржені до касаційного суду, жодним чином не є обмеженням доступу особи до правосуддя чи перепоною в отриманні судового захисту, оскільки встановлення законодавцем "розумних обмежень" в праві на звернення до касаційного суду не суперечить практиці Європейського суду з прав людини та викликане виключно особливим статусом Верховного Суду, розгляд скарг яким покликаний забезпечувати формування єдиної правозастосовчої практики, а не можливість перегляду будь-яких судових рішень.Отже, у відкритті касаційного провадження у цій справі необхідно відмовити.На підставі викладеного, керуючись статтями
3,
333 КАС України, суд
УХВАЛИВ:Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Херсонській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 року та постанову П'ятого апеляційного адміністративного суду від 30 липня 2021 року у справі №540/2023/21 за позовом ОСОБА_1 до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Херсонській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Головне управління Національної поліції в Херсонській області про визнання протиправною та скасування постанови про закінчення виконавчого провадження.Копію ухвали про відмову у відкритті касаційного провадження з касаційною скаргою та доданими до скарги матеріалами надіслати скаржнику.Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.СуддіО. В. Калашнікова М. В. Білак Н. М. Мартинюк