Історія справи
Постанова ВГСУ від 21.01.2015 року у справі №924/1133/13Постанова ВГСУ від 25.11.2015 року у справі №924/1133/13

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2015 року Справа № 924/1133/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Корсака В.А.- головуючого, Данилової М.В. (доповідача), Данилової Т.Б.,за участю представників:позивача Михайлюк А.З. (дов. від 20.04.2015 р. №1301/0/4)відповідачаЛошатецький В.В. (дов. від 30.12.2013 р. №21)прокуратуриГрищенко М.В. (посв. від 22.01.2015 р. №031484)розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "Завод "Темп"на постановуРівненського апеляційного господарського суду від 20.08.2015 р.у справі № 924/1133/13 господарського суду Хмельницької областіза позовомЗаступника Хмельницького прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах державного агентства резерву УкраїнидоПублічного акціонерного товариства "Завод "Темп"прозобов'язання повернути матеріальні цінності та стягнення 116539 грн. штрафу, 212139, 47 грн. пені
В С Т А Н О В И В :
Заступник Хмельницького прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах звернувся з позовом до приватного акціонерного товариства "Завод "Темп", в якому просив зобов'язати ПАТ "Завод "Темп", яке є правонаступником відкритого акціонерного товариства "Темп" повернути (закласти) до державного резерву 32,587 км авіапроводу, 0,121 тонни дроту сталевого нержавіючого, 0,106 тонни припою олов'яно-алюмінієвого, 0,147 тонни прокату мідного, 0,268 тонни прокату титанового, 0,777 тонни сталі листової нержавіючої холоднокатаної нікелевмістної жароміцної, 0,181 тонни сталі листової конструкційної гарячекатаної, 0,073 тонни сталі листової конструкційної холоднокатаної декапірованої, 0,355 тонни сталі сортової конструкційної, 0,061 тонни сталі сортової швидкорізальної, 0,5 тонни текстоліту, 1,041 тонни труб тягнених підшипникових, загальна вартість яких становить 116539 грн., та стягнути з ПАТ "Завод "Темп" в дохід державного бюджету України 116539 грн. штрафу та 212139,47 грн. пені.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами проведеної Хмельницькою прокуратурою з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері перевірки упродовж березня - серпня 2013 року було встановлено факт незабезпечення збереження шляхом самовільного відчуження переданих відкритому акціонерному товариству "Темп" на відповідальне зберігання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, які є державною власністю і перебувають в оперативному управлінні Державного агентства резерву України.
Після нового розгляду справи, рішенням господарського суду Хмельницької області від 27.04.2015 р. у даній справі (суддя Танасюк О.Є.), позовні вимоги заступника Хмельницького прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах Державного агентства резерву України до Публічного акціонерного товариства "Завод Темп" задоволені повністю. Зобов'язано приватне акціонерне товариство "Завод "Темп" повернути (закласти) до державного резерву авіапровід в кількості 32,587 км, дріт сталевий нержавіючий в кількості 0,121 тонни, припой олов'яно-свинцевий в кількості 0,106 тонни, провід обмотувальний в кількості 0,013 тонни, прокат алюмінієвий в кількості 0,357 тонни, прокат мідний в кількості 0,147 тонни, прокат титановий в кількості 0,268 тонни, сталь листова нержавіюча холоднокатана нікелевмісна жароміцна в кількості 0,777 тонни, сталь листова конструкційна гарячекатана в кількості 0,181 тонни, сталь листова конструкційна холоднокатана декапірована в кількості 0,073 тонни, сталь сортова конструкційна в кількості 0,355 тонни, сталь сортова швидкорізальна в кількості 0,061 тонни, текстоліт в кількості 0,5 тонни, труби тягнені підшипникові в кількості 1,041 тонни; стягнуто в доход державного бюджету України - 116539 грн. штрафу, 212139,47 грн. пені.
Рішення мотивовано положеннями ст.ст. 1, 11, 12 Закону України "Про державний матеріальний резерв" та ст.ст. 944, 945 Цивільного Кодексу України, у зв'язку з чим вимога заступника Хмельницького прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері про зобов'язання відповідача повернути до державного резерву матеріальні цінності, а саме: авіапроводи в кількості 32,587 км на суму 59634,21 грн., дріт сталевий нержавіючий в кількості 0,121 тонни на суму 1612,93 грн., припой олов'яно-свинцевий в кількості 0,106 тонни на суму 1765,96 грн., провід обмотувальний в кількості 0,013 тонни на суму 215,80 грн., прокат алюмінієвий в кількості 0,357 тонни на суму 3866,31 грн., прокат мідний в кількості 0,147 тонни на суму 1837,50 грн., прокат титановий в кількості 0,268 тонни на суму 26800,00 грн., сталь листова нержавіюча холоднокатана нікелевмісна жароміцна в кількості 0,777 тонни на суму 6449,10 грн., сталь листова конструкційна гарячекатана в кількості 0,181 тонни на суму 226,25 грн., сталь листова конструкційна холоднокатана декапірована в кількості 0,073 тонни на суму 103,66 грн., сталь сортова конструкційна в кількості 0,355 тонни на суму 443,75 грн., сталь сортова швидкорізальна в кількості 0,061 тонни на суму 762,50 грн., текстоліт в кількості 0,5 тонни на суму 875,00 грн., труби тягнені підшипникові в кількості 1,041 тонни на суму 2946,03 грн., текстоліт в кількості 0,450 тонн на суму 9000,00 грн., а всього на загальну вартість 116539,00 грн. є правомірною та обґрунтованою, а тому підлягає задоволенню в повному обсязі.
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 20.08.2015 р. (головуючий суддя Гудак А.В., судді Василишин А.Р.,Олексюк Г.Є.), рішення господарського суду Хмельницької області від 27.04.2015 р. залишено без змін з тих же підстав.
Публічне акціонерне товариство "Завод "Темп не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанції, звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати, та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на неналежне дослідження всіх доказів в їх сукупності та встановлення всіх обставин, необхідних для правильного вирішення спору, що призвело, на думку скаржника, до невідповідності висновків судів обставинам справи та порушення судами норм матеріального та процесуального права.
19.11.2015 р. до Вищого господарського суду України від Публічного акціонерного товариства "Завод "Темп" надійшли додаткові пояснення по даній справі.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 02.11.2015 р. касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні 25.11.2015 р. представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, згідно Указу Президента України №1085/2010 від 09.12.2010 р. "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство резерву України стало правонаступником Державного комітету України з державного матеріального резерву.
Так, Державне агентство резерву України має функції щодо організації відповідального зберігання матеріальних цінностей, в т.ч. мобілізаційного резерву відповідно до встановлених мобілізаційних та інших спеціальних завдань, а також функції щодо контролю за виконанням підприємствами - відповідальними зберігачами зобов'язань по зберіганню, освіженню матеріальних цінностей державного резерву, за дотриманням порядку їх відпуску, своєчасного повернення позичених матеріальних цінностей, а також за відповідністю даних цінностей затвердженій номенклатурі.
З огляду на лист Державного агентства резерву України від 18.12.2012 р. №5592/0/4-12 ВАТ "Темп" входить до переліку підприємств-відповідальних зберігачів матеріальних цінностей мобілізаційного резерву Хмельницької області ( а.с.82 т.3).
Судами встановлено, що накопичення матеріальних цінностей мобілізаційного резерву на відповідальне зберігання до ПАТ "Завод "Темп" здійснювалося згідно з номенклатурою, затвердженою Міністерством радіопромисловості СРСР накопичення від 09.08.1988 р. № МТ-915 та змін до неї від 30.11.1989 р. № МТ-804.
Відповідно до "Номенклатуры материальных ценностей, подлежащих накоплению на Хмельницком заводе "Темп", яка підписана від імені начальника Головного технологічного управління ОСОБА_7, в якій зазначено "срок накопления - 1.01.1991 г., накоплено", заводу "Темп" доведене мобілізаційне завдання щодо закладення до мобілізаційного резерву наступних матеріальних цінностей: сталь сортова конструкційна, включаючи підшипникову - 30,0 тонн, сталь сортова швидкорізальна і її замінники - 0,3 тонн, сталь листова конструкційна гарячекатана - 36,0 тонн, сталь листова нержавіюча гарячекатана - 10,0 тонн, сталь листова конструкційна холоднокатана декапірована 87,0 тонн, сталь листова нержавіюча холоднокатана - 5,0 тонн, сталь сортова холоднотянута, включаючи підшипникову - 12,0 тонн, сталь сріблянка - 0,3 тонн, дріт сталевий нержавіючий - 0,7 тонн, труби катані, включаючи підшипникові - 8,5 тонн та 1,5 тонн, припой олов'яно-свинцевий - 0,4 тонн, прокат алюмінієвий - 54,0 тонн, прокат титановий - 10,8 тонн, прокат мідний - 4,5 тонн, авіа провід - 42,5 тонн, резистори - 20,0 тис. шт., конденсатори - 15,0 тис. шт., напівпровідникові пристрої - 120,0 тис. шт., мікросхеми інтегральні - 20,8 тис. шт., електричні з'єднувачі - 7,0 тис. шт., установочні та комутаційні прилади - 10,0 тис. шт., електротехнічні прилади - 840 тис. шт. (а.с. 36-40, т.2).
Відповідно до Наказу Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії України №749а від 23.05.1994 р., згідно Указу Президента України „Про корпоратизацію підприємств" від 15.06.1993 р. та „Положення про порядок корпоратизації", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.1993 р. на базі заводу „Темп" м. Хмельницький створено відкрите акціонерне товариство „Темп".
Згідно з п. 1.2. статуту Публічного акціонерного товариства „Завод „Темп", товариство з метою приведення своєї діяльності у відповідність до Закону України „Про акціонерні товариства" змінило найменування з ВАТ „Темп" на ПАТ „Завод „Темп".
До акту від 03.11.1999 р., голова правління ВАТ "Темп" ОСОБА_8 надав пояснювальну записку, де зазначив, що під час проведення інвентаризації складу у січні 1999 р. були виявлені розбіжності між фактичною наявністю товарно-матеріальних цінностей та залишком, що рахується по обліку.
На підставі листа управління Служби Безпеки України в Хмельницькій області від 17.03.1999 р. та посвідчення №107 від 13.04.1999 р. контролером-ревізором КРУ в Хмельницькій області ОСОБА_9 та працівниками ВАТ „Темп" за участю начальника відділу кадрів і безпеки ОСОБА_10, з яким було укладено угоду про матеріальну відповідальність за збереження матеріальних цінностей, проведена інвентаризація і передача матеріальних цінностей мобілізаційного резерву.
В результаті інвентаризації встановлена нестача, яка вказана в акті перевірки від 03.11.1999 р.
Повідомлено, що 03.09.1999 р. документи на нестачу СБУ по Хмельницькій області передано в Хмельницьку прокуратуру.
В подальшому, перевіркою проведеної Хмельницькою прокуратурою з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері упродовж березня-серпня 2013 р. встановлено, що у 2002 р. представниками Західного КРВ КРУ Держрезерву України на підставі службового завдання проводилась перевірка наявності, якісного стану, умов зберігання, обліку та звітності матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, які знаходяться на відповідальному зберігання у ВАТ „Темп", за результатами якої складено акт від 26.12.2002 р., який підписаний керівником підприємства, головним бухгалтером, відповідальним за роботу з мобілізаційним резервом та скріплений печаткою ВАТ „Темп".
Так, даним актом встановлено факт самовільного використання матеріальних цінностей у розмірі більшому, ніж встановлено актом від 03.11.1999 р., а саме: авіапроводи в кількості 32,587 км., дріт сталевий нержавіючий в кількості 0,121 тонни, припой олов'яно-свинцевий в кількості 0,106 тонни, провід обмотувальний в кількості 0,013 тонни, прокат алюмінієвий в кількості 0,357 тонни, прокат мідний в кількості 0,147 тонни, прокат титановий в кількості 0,268 тонни, сталь листова нержавіюча холоднокатана нікелевмісна жароміцна в кількості 0,777 тонни, сталь листова конструкційна гарячекатана в кількості 0,181 тонни, сталь листова конструкційна холоднокатана декапірована в кількості 0,073 тонни, сталь сортова конструкційна в кількості 0,355 тонни, сталь сортова швидкорізальна в кількості 0,061 тонни, текстоліт в кількості 0,5 тонни, труби тягнені підшипникові в кількості 1,041 тонни.
Згідно акту від 26.12.2002 р., вибірковою перевіркою наявності матеріальних цінностей мобрезерву та шляхом звірки даних складського і бухгалтерського обліку, перерахунку, визначення об'єму шляхом обміру з наступним розрахунком ваги у відповідності до методики (ДОСТ 1050; ДОСТ 1051) встановлено відповідність даних, зазначених у відомості наявності матеріальних цінностей мобрезерву, які зберігаються на ВАТ „Темп" станом на 25.12.2002 р., складеній комісією підприємства.
При перевірці встановлено наступне: запозичення та повернення матеріальних цінностей мобрезерву в часі за перевіряючий період не проводилося; розбронювання матеріальних цінностей перевіряючий період не проводилось; несвоєчасне освіження матеріальних цінностей мобрезерву виявлено; правила та умови зберігання матеріальних цінностей мобрезерву порушені; складська площа не завищена; кількісне зберігання матеріальних цінностей не забезпечується; має місце самовільне відчуження; всі матеріальні цінності зберігаються з простроченими термінами зберігання; має місце перенакопичення матеріальних цінностей окремих найменувань; встановлена звітність надається підприємством; облік відповідає порядку, встановлену чинним законодавством.
В акті перевірки запропоновано: терміново повернути самовільно використані матеріальні цінності мобрезерву; звернутися до Держкомрезерву з питанням про можливість заміни самовільно використанних матеріальних цінностей мобрезерву перенакопиченими (термін до 20.01.2003 р.); прискорити підготовку документів по розбронюванню матеріальних цінностей (термін: негайно).
Зазначений акт підписаний керівником підприємства, головним бухгалтером, відповідальним за роботу з мобрезервом та скріплений печаткою ВАТ „Темп".
Згідно відомості про фактичну наявність матеріальних цінностей 2 групи, які зберігаються на ВАТ „Темп" станом на 25.12.2002 р., затверджена Головою правління ВАТ „Темп" ОСОБА_11 В графі 7 відомостей містяться дані про товарно-матеріальні цінності, що підлягають поверненню до мобрезерву, а саме: сталь сортова конструкційна - 355 кг., сталь сортова швидкоріжуча - 61 кг., сталь сортова конструкційна г-к - 181 кг., сталь сортова конструкційна х/к - 73 кг., сталь листова нержавіюча х/к - 777 кг., дріт сталевий нержавіючий - 121 кг., труби тягнені - 1041 кг., припої олов'яно-свинцеві - 106 кг., прокат алюмінієвий - 357 кг., прокат титановий - 268 кг., прокат мідний - 147 кг., текстоліт - 50 кг., авіадріт - 32,587 км., дріт обмотувальний емальований - 13 кг.
В свою чергу, Відкритим акціонерним товариством „Темп" за підписом голови правління було підготовлено звіт про хід виконання пропозицій актів перевірки від 03.11.1999 р. та 26.12.2002 р. матеріальних цінностей мобрезерву, в якому ВАТ „Темп" погоджується з пропозицією про повернення до складу мобрезерву підприємства самовільно використаних матеріальних цінностей 2 групи, однак, повідомляє, що на даний час питання про закладку недостаючої номенклатури не вирішене.
Вказує, що товариство не взмозі змінювати накопичену номенклатуру, на момент виявлення фактичної кількості матеріальних цінностей, до оприлюднення висновків та рішень слідчих органів СБУ та прокуратури.
25.02.2003 р. Державний комітет України з державного матеріального резерву звернувся до ВАТ „Темп" із претензією за №2/1571 про повернення самовільно використаних матеріальних цінностей мобілізаційного резерву та сплату штрафу і пені на загальну суму 131150,44 грн.
17.03.2003 р. за №114 ВАТ „Темп" направлено відповідь на претензію Державного комітету України з державного матеріального резерву, в якій не погоджувався із розміром вартості самовільно вилучених матеріальних цінностей, що складає 107539,00 грн., оскільки зазначені цінності згідно таблиці 2 акту перевірки від 26.12.2002 р. підпадають під категорію „Т", що означає термін зберігання закінчився, матеріальні цінності не придатні до використання за призначенням.
Також звертає увагу, що факт встановлення самовільного вилучення і використання матеріальних цінностей із мобрезерву підприємства був зафіксований ще станом на 01.04.1999 р. і складав загальну вартість 21628,40 грн.
Підприємство не погодилося з нарахуванням штрафу в сумі 21507,80 грн. за порушення у веденні обліку та звіту матеріальних цінностей мобрезерву, оскільки згідно акту перевірки від 26.12.2002 р. вказано, що встановлена звітність надається підприємством (п. 6.1.) та облік відповідає порядку, встановленому законодавством (п. 6.2., табл. 4).
В подальшому, на підставі службового завдання Західним контрольно-ревізійним відділом КРУ Державного комітету України з державного матеріального резерву встановлено нові факти самовільного відчуження матеріальних цінностей мобрезерву, зокрема, актом від 23.03.2005 р. встановлено самовільне відчудження з мобрезерву: текстоліт в кількості 0, 450 тонн.
При перевірці встановлено наступне: запозичення та повернення матеріальних цінностей мобрезерву в часі не проводилося; розбронювання матеріальних цінностей не проводилось; несвоєчасне освіження матеріальних цінностей мобрезерву виявлено; правила та умови зберігання матеріальних цінностей мобрезерву порушені; кількісне зберігання матеріальних цінностей не забезпечується; виявлено факт самовільного відчуження; якісний стан матеріальних цінностей мобрезерву не відповідає діючим стандартам та технічним умовам; виявлено не подання встановленої звітності підприємства; облік не відповідає порядку встановленому чинним законодавством; ПТК по роботі з мобрезервом на підприємстві не створена.
В акті перевірки запропоновано: терміново повернути самовільно відчужені матеріальні цінності мобрезерву; забезпечити умови зберігання матеріальних цінностей мобрезерву відповідно до діючої „Інструкції по тривалому зберіганню матеріальних цінностей"; облік та звітність по матеріальних цінностях мобрезерву вести згідно „Методичних рекомендацій" затверджених наказом Мінекономіки №305-дск від 11.12.2001 р.; створити ПТК по роботі з мобрезервом на підприємстві.
Зазначений акт підписаний керівником підприємства, головним бухгалтером, відповідальним за роботу з мобрезервом та скріплений печаткою ВАТ „Темп".
ВАТ „Темп" за підписом Голови правління ОСОБА_11 було складено зауваження до акту від 23.03.2005 р., в якому стосовно результатів та пропозицій проведеної перевірки зазначено, що по факту встановлення самовільно вилучення і використання матеріальних цінностей із мобрезерву підприємства, який був зафіксований ще станом на 01.04.1999 р. були зібрані відповідні матеріали і документи, які надіслані до Обласного управління СБУ України з метою встановлення та притягнення до відповідальності винних осіб і відшкодуванню заподіяних збитків, однак рішення правоохоронних органів з приводу даного питання немає.
В свою чергу, підприємство не може нести фінансові збитки на відшкодування матеріальних цінностей, при цьому, стверджує, що відповідного договору на зберігання даного мобрезерву на ВАТ „Темп" немає, зберігання проводиться на добровільних засадах, тому вважає, що претензії щодо зберігання, ведення обліку та фактичної наявності матеріальних цінностей безпідставні.
В матеріалах справи наявна довідка за підписом начальника відділу цін та моніторингу ринку Державного агентства резерву України ОСОБА_12 від 22.01.2013 р. про діючі ціни на товарно-матеріальні цінності станом на 26.12.2002 р. (без ПДВ) та довідка від 30.05.2005 р. за підписом начальника Управління стратегічного планування та фінансування Державного агентства резерву України ОСОБА_13 про діючі ціни на матеріальні цінності ВАТ „Темп" станом на 23.03.2015 р. (з ПДВ).
Як вбачається з листа Державного агентства резерву №179/0/5-13-ДСК від 06.08.2013 р., за результатами розгляду листа Хмельницької прокуратури з нагляду за додержанням закону у воєнній сфері Західного регіону України, на підставі довідок про діючі ціни на матеріальні цінності станом на 26.12.2002 р. та 23.03.2005 р. Державним агентством резерву визначено вартість матеріальних цінностей мобілізаційного резерву ВАТ „Темп", щодо яких встановлено факти незабезпечення збереження відповідно до акту перевірки від 26.12.2002 р., вартість яких становить 107539,00 грн. та відповідно до акту перевірки від 23.03.2005 р., вартість складає 9000,00 грн.
Також, зроблено розрахунок штрафних санкцій, розмір яких складає: за актом перевірки від 26.12.2002 р.: 100% штрафу - 107539,00 грн., пеня - 198523,02 грн., за актом перевірки від 23.03.2005 р. - 22616,45 грн., з яких: 9000,00 грн. - 100% штрафу та 13616,45 грн. - пеня.
З огляду на матеріали справи, відкритим акціонерним товариством „Темп" до Державного агентства резерву України направлялися звіти про наявність на підприємстві матеріальних цінностей мобілізаційного резерву (форма 12 мр ДСК) станом на 01.01.2003 р., 01.01.2004 р., 01.01.2006 р.
Зазначені звіти підписані головою правління ВАТ „Темп", головним бухгалтером та начальником штабу ЦО і мобілізаційної роботи. (а.с. 226-231, т.1).
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у звітах ВАТ „Темп" було відображено фактичну наявність матеріальних цінностей мобілізаційного резерву на підприємстві за початок та на кінець року, а саме: сталь сортова конструкційна - 20396 кг., сталь сортова швидкорізальна - 143 кг., сталь листова конструкційна г/к - 18919 кг., сталь листова конструкційна х/к - 5884 кг., сталь листова нержавіюча х/к - 952 кг., дріт сталевий нержавіючий - 272 кг., труби тягнені - 2977 кг., припої олов'яно-свинцеві - 283 кг., прокат алюмінієвий - 4141 кг., прокат титановий - 5312 кг., прокат мідний - 432 кг., текстоліт - 161 кг., авіадріт - 52317 м., дріт обмотувальний емальований - 1317 кг.
Зазначені звіти форми 12 мр станом на 01.01.2003 р., 01.01.2004 р., та 01.01.2006 р. містять дані про наявність матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, як на початок так і на кінець звітного року, звіти підписані від імені голови правління, головного бухгалтера та відповідального за мобілізаційний резерв ПАТ "Завод "Темп" та скріплені печаткою підприємства .
В подальшому, на виконання вимоги прокуратури Хмельницької області від 29.03.2005 р. № 07/1-301 вих.-05 ВАТ „Темп" у складі комісії проведено інвентаризацію матеріальних цінностей в мобілізаційному резерві ВАТ „Темп", яка тривала з 06.04.2005 р. по 08.04.2005 р., за результатами якої складена звірювальна відомість (форма 9мр ДСК Літера „М").
В графі 11 звірювальної відомості відображена нестача матеріальних відомостей мобрезерву, а саме: сталь сортова конструкційна - 355 кг., сталь сортова швидкорізальна - 61 кг., сталь листова конструкційна г/к - 181 кг., сталь листова конструкційна х/к - 73 кг., сталь листова нержавіюча х/к - 777 кг., дріт сталевий нержавіючий - 121 кг., труби тягнені - 1041 кг., припої олов'яно-свинцеві - 106 кг., прокат алюмінієвий - 357 кг., прокат титановий - 268 кг., прокат мідний - 147 кг., текстоліт - 50 кг., авіадріт - 32587 м., дріт обмотувальний емальований - 13 кг. (а.с. 88-93, т. 1).
26.07.2005 р. Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №286-р „Про розбронювання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву" у зв'язку із закінченням строку їх зберігання та неможливістю освіження.
Додатком до розпорядження №286-р від 26.07.2005 р. затверджено перелік матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, що розброньовуються на Хмельницькому ВАТ „Темп", із зазначенням вищевказаних товарно- матріальних цінностей, які були неправомірно вилучені відповідачем, зокрема:
№Найменування матеріальних цінностейОдиниця вимірунаявністьПідлягає розбронюваннюНеправомірно вилучено1Сталь сортова конструкційнат20,39620,3960,352Сталь сортова швидкорізальнат0,1430,1430,0613Сталь листова конструкційна г/кт18,91818,9190,1814Сталь листова нержавіюча г/кт1,151,15 5Сталь листова нержавіюча х/кт0,9520,9520,7776Сталь листова конструкційна х/к декапірованат5,8845,8840,0737Сталь сортова холоднотягненат0,470,47 8Сталь сріблянкат0,10,1 9Дріт сталевий нержавіючийт0,2720,2720,12110Труби тягнені підшипниковіт2,9772,9771,04111Припой олов'яно-свинцевийт0,2830,2830,10612Прокат алюмінієвийт4,1414,1410,35713Прокат титановийт5,3125,3120,26814Прокат міднийт0,4320,4320,14715Текстолітт0,1610,1610,516Авіапровідкм52,31752,31732,58717Проводи обмотковіт1,3171,3170,013Вищезазначеним розпорядження Кабінету Міністрів України №286-р від 26.07.2005 р. доручено Держкомрезерву реалізувати розброньовані згідно з цим розпорядженням матеріальні цінності мобілізаційного резерву за процедурою відкритих торгів (конкурсу) в установленому порядку.
Згідно наряду Державного комітету України з Державного матеріального резерву №122/5 від 29.03.2006 р. (форма р 28а), розбронювання матеріальних цінностей держрезерву здійснювався ВАТ "Завод "Темп", виконання якого проводилося на підставі розпорядження КМУ від 26.07.2005 р. №286-р по договору №ЮР-233/2006 від 10.01.2006 р., додаткової угоди-специфікації №3 від 16.02.2006 р., протоколу засідання конкурсної комісії №57/мою від 16.02.2006 р., шляхом відпуску на користь ДП "Укрспецавтобаза" (ТОВ "Укрспецмет плюс") відповідних товарів та матеріали, які являли собою матеріальні цінності мобілізаційного резерву, а саме: сталь сортова конструкційна - 20396 кг., сталь сортова швидкорізальна - 143 кг., сталь листова конструкційна г/к - 18919 кг., сталь листова конструкційна х/к - 5884 кг., сталь листова нержавіюча х/к - 952 кг., дріт сталевий нержавіючий - 272 кг., труби тягнені - 2977 кг., припої олов'яно-свинцеві - 283 кг., прокат алюмінієвий - 4141 кг., прокат титановий - 5312 кг., прокат мідний - 432 кг., текстоліт - 161 кг., авіадріт - 52317 м., дріт обмотувальний емальований - 1317 кг. Загальна вартість матеріальних цінностей складала 391000,00 грн.
Відпуск матеріальних цінностей мобрезерву, які знаходились на відповідальному зберіганню оформлено актом №1 (дата не вказана) на виконання вказаного наряду.
Акт підписаний від імені керівника та головного бухгалтера ВАТ "Завод "Темп", підписи скріплено печаткою ВАТ "Завод "Темп".
Отримання вищезазначених матеріальних цінностей держрезерву державним підприємством "Укрспецавтобаза" в загальній кількості 62,909 т та 52,317 км. підтверджується довіреністю (форма № М-2) серії ЯКЯ №827957 від 30.03.2006 р. одержувача - ДП "Укрспецавтобаза" та підписом представника підприємства-отримувача.
Як вбачається з пояснювальної записки до звіту про наявність матеріальних цінностей мобілізаційного резерву станом на 01.01.2006 р. у ВАТ „Темп", підприємство прозвітувало, що згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.07.2005 р. №286-р матеріальні цінності мобрезерву розброньовані.
В подальшому, а саме 28.05.2010 р. Державний комітет України з державного матеріального резерву звернувся до ВАТ „Темп" з листом за вих. №3359/0/4-10, в якому вказував, що згідно з обліковими даними Держкомрезерву станом на 27.05.2010 р. за ВАТ „Темп" рахуються самовільно використані матеріалі цінності мобілізаційного резерву.
При цьому, зазначено про необхідність погасити заборгованість шляхом закладення самовільно використаних матеріальних цінностей мобілізаційного резерву.
В якості додатку до листа направлена довідка про наявність матеріальних цінностей мобілізаційного резерву станом на 27.05.2010 р. у ВАТ „Темп", а саме: сталь сортова конструкційна - 0,35 т., сталь сортова швидкорізальна - 0,061 т., сталь листова конструкційна г/к - 0,181 т., сталь листова конструкційна х/к декапірована - 0,073 т., сталь листова нержавіюча х/к - 0,777 т., дріт сталевий нержавіючий - 0,121 т., труби тягнені підшипникові - 1,041 т., припої олов'яно-свинцеві - 0,106 т., прокат алюмінієвий - 0,357 т., прокат титановий - 0,268 т., прокат мідний - 0,147 т., текстоліт - 0,50 кг., авіапроводи - 32,587 км., проводи обмотувальні - 0,013 т.
У відповідь на вищезазначений лист Держкомрезерву, відкритим акціонерним товариством „Темп" 04.06.2010 р. за №379 направлено лист, в якому повідомлено, що у ВАТ „Темп" матеріальних цінностей державного резерву немає, згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.07.2005 р. №286-р та договору №ЮР-233/2006 від 10.01.2006 р. мобілізаційний резерв ВАТ „Темп" розброньовано в 2006 р.
Враховуючи зазначені обставини, заступник Хмельницького прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах державного агентства резерву України звернулось з позовом до суду про зобов'язання повернути матеріальні цінності та стягнення штрафу і пені.
Так, приймаючи рішення у даній справі, суди попередніх інстанцій правомірно виходили з наступного.
Відповідно до п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України, що набрав чинності 01.01.2004 р., щодо цивільних відносин, які виникли до набрання чинності цим Цивільним Кодексом України, положення цього Кодексу застосовуються до тих прав і обов'язків, що виникли або продовжують існувати після набрання ним чинності.
Разом з тим, нормами п. 4 розділу IX "Прикінцеві положення" Господарського кодексу України, що набрав чинності 01.01.2004 р. встановлено, що Господарський Кодекс України застосовується до господарських відносин, які виникли після набрання чинності його положеннями відповідно до цього розділу. До господарських відносин, що виникли до набрання чинності відповідними положеннями Господарського Кодексу України, зазначені положення застосовуються щодо тих прав і обов'язків, які продовжують існувати або виникли після набрання чинності цими положеннями.
Враховуючи те, що правовідносини між сторонами по справі виникли до набрання чинності відповідними положеннями Цивільного Кодексу України та Господарського Кодексу України та продовжують діяти після набрання ними чинності (з 01.01.2004 р.) до таких правовідносин слід застосовувати приписи Цивільного Кодексу України, з урахування особливостей визначених Господарським Кодексом України.
У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державний матеріальний резерв" відповідальним зберіганням матеріальних цінностей є зберігання закладених до державного резерву матеріальних цінностей у постачальника (виробника) або одержувача (споживача) без надання йому права користуватися цими матеріальними цінностями до прийняття у встановленому порядку рішення про відпуск їх з державного резерву.
За приписами ч. 1, 2 ст. 11 Закону України "Про державний матеріальний резерв" запаси матеріальних цінностей державного резерву розміщуються на підприємствах, в установах і організаціях, спеціально призначених для зберігання матеріальних цінностей державного резерву. Частина запасів матеріальних цінностей державного резерву може зберігатися на інших підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності на договірних умовах.
Поставка і закладення матеріальних цінностей до державного резерву здійснюється відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України номенклатури і норм їх накопичення у державному резерві та мобілізаційних завдань у порядку створення, поповнення, освіження, заміни запасів матеріальних цінностей державного резерву та повернення тимчасово позичених матеріальних цінностей (відповідно до п. 5 "Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.1997 р. № 1129).
За приписами п. 10 "Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.1997 р. № 1129, матеріальні цінності вважаються закладеними до державного резерву після підписання акта про їх приймання, розміщення на місці постійного зберігання та оформлення відповідних бухгалтерських документів складського обліку.
Абзацами 2, 3 п. 4 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 17.10.2012 р. "Про деякі питання практики застосування законодавства про державний матеріальний резерв" роз'яснено, що відповідні правовідносини підпадають під ознаки договору зберігання, правовий режим якого визначено главою 66 ЦК України. Такий договір згідно з частиною першою статті 937 ЦК України укладається у письмовій формі. Водночас законом не встановлено наслідків у вигляді недійсності договору відповідального зберігання матеріальних цінностей державного резерву через недодержання форми його укладення, а тому господарські суди повинні у кожному конкретному випадку з'ясовувати дійсний зміст правовідносин сторін на предмет наявності між ними договірних відносин щодо зберігання відповідних матеріальних цінностей. Доказами такої наявності можуть бути, зокрема, документи, зазначені у пункті 10 названого Порядку, а саме акт про приймання матеріальних цінностей та належно оформлені бухгалтерські документи складського обліку.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідач є зберігачем матеріальних цінностей державного резерву, про що свідчать зокрема наявні у матеріалах справи документи, а саме звіти форми 12мр станом на 01.01.2003 р., 01.01.2004 р. та 01.01.2006 р., які підтверджують наявність у відповідача спірних цінностей мобілізаційного резерву, які підписані від імені голови правління, головного бухгалтера та відповідального за мобілізаційний резерв ПАТ "Завод "Темп" та скріплені печаткою підприємства, що дає підстави вважати про наявність договірних відносин.
Як вбачається із пояснювальних записок відповідача до звітів про наявність матеріальних цінностей мобілізаційного резерву станом на 01.01.2003 р., 01.01.2004 р., 25.03.2005 р., 01.01.2006 р., накопичення матеріальних цінностей мобілізаційного резерву на відповідальне зберігання до ПАТ "Завод "Темп" проведено згідно номенклатури матеріальних цінностей мобілізаційного резерву № МТ-915 тт від 09.08.1988 р. та змін до неї № МТ-804 від 30.11.1989 р., затвердженої Міністерством радіопромисловості СРСР, яка є підтвердженням того, що відповідач отримав мобілізаційне завдання та являється відповідальним зберігачем матеріальних цінностей мобілізаційного резерву.
Приписами ст. 16 Закону України "Про державний матеріальний резерв" визначено, що звітність про наявність запасів матеріальних цінностей державного резерву, їх рух, облік здійснюються в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 19 „Особливостей формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву", затверджених постановою Кабінету Міністрів України №100-03 від 29.01.1998 р., якими визначено, що підприємства подають Держкомрезерву, міністерствам, іншим центральним і місцевим органам виконавчої влади, Раді міністрів АРК, які довели їм мобілізаційні завдання, звіти про наявність та якісний стан матеріальних цінностей мобілізаційного резерву станом на 1 січня поточного року до 1 лютого року, що настає за звітним.
Фактична наявність матеріальних цінностей державного резерву на зберіганні у ПАТ "Завод "Темп" підтверджується наявними у матеріалах справи звітами форми 12-мр станом на 01.01.2003 р., 01.01.2004 р., 01.01.2006 р., які підприємство подавало до Держкомрезерву.
Вищезазначений факт, також, підтверджується висновком судово-економічної експертизи Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України за №5930/14-45 від 08.08.2014 р., призначеної Рівненським апеляційним господарським судом ухвалою від 06.05.2014 р. для вирішення питань щодо підтвердження закладення матеріальних цінностей відкритому акціонерному товариству "Темп", їх розбронювання та повернення матеріальних цінностей до Державного комітету України з Державного матеріального резерву, відповідно до якого встановлено, що у звітах форми 12-мр станом на 01.01.2003 р., 01.01.2004 р. та 01.01.2006 р. містяться дані про наявність матеріальних цінностей мобілізаційного резерву як на початок, так і на кінець звітного року, звіти підписані від імені голови правління, головного бухгалтера, відповідального за мобілізаційний резерв ВАТ "Завод "Темп", та скріплені печаткою підприємства.
Згідно зі ст. 154 Цивільного Кодексу УРСР (чинного на момент виникнення правовідносин між сторонами) договір може бути укладено як шляхом складання одного документа, так і шляхом обміну листами, телеграмами, телефонограмами та ін., підписаними стороною, яка їх надсилає.
Відповідно до ст. 42 Цивільного Кодексу УРСР угода, для якої не встановлена певна форма, вважається укладеною, якщо з поведінки особи видно її волю укласти угоду.
Положення ст. 42, 154 Цивільного Кодексу УРСР кореспондуються з положеннями ст. 937 Цивільного Кодексу України, якою передбачено, що письмова форма договору вважається дотриманою, якщо прийняття речі на зберігання посвідчене розпискою, квитанцією або іншим документом, підписаним зберігачем.
Враховуючи вище наведені норми чинного законодавства, суди вірно зауважили, що звіти по формі 12-мр та номенклатура накопичення матеріальних цінностей на Хмельницькому заводі „Темп" є підтвердженням того, що відповідач являється зберігачем закладених матеріальних цінностей мобілізаційного резерву.
Тому, в силу приписів ст. 154 Цивільного Кодексу УРСР (в період закладення) та ст. 937 Цивільного Кодексу України (під час вирішення даного спору) в результаті прийняття майна державного резерву на зберігання між сторонами по справі виникли специфічні за своєю природою договірні відносини відповідального зберігання врегульовані Законом України „Про державний матеріальний резерв", які містять всі істотні умови даного договору .
За правилами ст. 954 Цивільного Кодексу України, положення глави 66 Цивільного Кодексу України застосовуються до зберігання, яке здійснюється на підставі закону, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до ст. ст. 950, 951 Цивільного Кодексу України, за втрату (нестачу) або пошкодження речі, прийнятої на зберігання, зберігач відповідає на загальних підставах. Збитки, завдані поклажодавцеві втратою (нестачею) або пошкодженням речі, відшкодовуються зберігачем у разі втрати (нестачі) речі - у розмірі її вартості.
За приписами ч. 4 ст. 11, ч. 1 ст. 12 Закону України "Про державний матеріальний резерв" підприємства, установи і організації всіх форм власності, яким встановлені мобілізаційні та інші спеціальні завдання, зобов'язані забезпечити розміщення, зберігання, своєчасне освіження, заміну, а також відпуск матеріальних цінностей із державного резерву згідно з зазначеними завданнями власними силами. Державний резерв матеріальних цінностей є недоторканним і може використовуватися лише за рішенням Кабінету Міністрів України.
Таким чином, відповідач був зобов'язаний зберігати матеріальні цінності мобілізаційного резерву до моменту зняття з нього в установленому порядку мобілізаційного завдання, чого ним дотримано не було, спірні цінності матеріального резерву були ним самовільно відчужені.
Щодо підстав застосування цін, на підставі яких визначалася вартість матеріальних цінностей, щодо яких встановлено факт самовільного відчуження, суди вірно керувались наступним.
Відповідно до п. 21 Постанови Кабінету Міністрів України від 8.10.1997 р. №1129 „Про затвердження Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву" ціни на матеріальні цінності, що закладаються та відпускаються з державного резерву, визначаються Держкомрезервом виходячи з оптових цін, що діють на час закладення або відпуску, кон'юнктури ринку, термінів зберігання, якості продукції, а в разі проведення конкурсу - за цінами конкурсу на кожну партію конкретної продукції.
Таким чином, положення зазначеного Порядку свідчать про наявність у позивача достатніх повноважень щодо самостійного визначення цін на матеріальні цінності державного резерву.
При цьому, як слідує із пояснень позивача від 24.04.2015 р. вих. №1361/0/4-15, Міністерство економіки України, яке здійснює загальне керівництво діяльністю Держрезерву дозволило позивачу поряд з біржовою інформацією використовувати інформацію з позабіржового ринку.
В даному випадку, документальним підтвердженням визначення ціни саме Держрезервом є цінові довідки від 22.01.2003 р. та 30.05.2005 р., підготовлені відповідним структурним підрозділом Державного агентства резерву за підписом його керівника, як слідує із довідок ціни визначені станом на 26.12.2002 р. та 23.03.2005 р., тобто на момент встановлення фактів самовільного відчуження матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, що встановлено актами перевірки від 26.12.2002 р. та 23.03.2005 р.
Вказані довідки підготовлені на основі спеціальних періодичних видань, посилання на які в них містяться.
Враховуючи викладене, позивачем правомірно на підставі цінових довідок визначено вартість матеріальних цінностей мобілізаційного резерву на момент встановлення фактів їх самовільного відчуження, яка складає 116539,00 грн. (107539,00 грн. - згідно акту перевірки від 26.12.2002 р. та 9000,00 грн. - згідно акту перевірки від 23.03.2005 р.).
Крім того, позивачем було заявлено до стягнення з відповідача 107539,00 грн. - 100% штрафу та 198523,02 грн. пені за період з 26.12.2002 р. по 05.08.2013 р. - по акту від 26.12.2002 р., а також 9000,00 грн. - 100% штрафу та 13616,45 грн. пені за період 23.03.2005 р. по 05.08.2013 р. - по акту від 23.03.2005 р.
Пункт 10 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного Кодексу України 2004 року, який набрав чинності з 01.01.2004 р. визначає, що правила Цивільного кодексу України про відповідальність за порушення договору застосовуються в тих випадках, коли відповідні порушення були допущені після набрання чинності цим Кодексом, крім випадків, коли в договорах, укладених до 01.01.2004 р., була встановлена інша відповідальність за такі порушення.
В силу ст. 526 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України, зобов'язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Факт незабезпечення збереження матеріальних цінностей державного резерву є порушенням операцій з матеріальними цінностями державного резерву, що в свою чергу свідчить про неналежне виконання відповідачем своїх зобов'язань.
Згідно з ст.ст. 546, 549 Цивільного кодексу України виконання зобов'язання може забезпечуватися неустойкою, різновидом якої є штраф та пеня.
За неналежне виконання зобов'язань ст. 230 Господарського кодексу України передбачає відповідальність у вигляді стягнення штрафних санкцій.
Оскільки, відповідно до ст. 231 Господарського кодексу України сплата неустойки регулюється законом, то відповідно до п. 10 ст. 14 Закону України "Про державний матеріальний резерв" 9 (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) у разі незабезпечення збереження матеріальних цінностей державного резерву, в тому числі самовільного відчуження, з юридичних осіб, на відповідальному зберіганні яких перебувають ці цінності, стягується штраф у розмірі 100 відсотків вартості виходячи з їх ринкової ціни на день виявлення факту відсутності (самовільного відчуження), а також пеня з вартості відсутнього їх обсягу за кожний день до повного повернення матеріальних цінностей.
Відповідно до п. 16 ст. 14 Закону України "Про державний матеріальний резерв" розмір пені, передбачений п. 10 цієї статті, обчислюється з вартості матеріальних цінностей виходячи з подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня.
Як вбачається із розрахунків штрафних санкцій, прокурором заявлено до стягнення з відповідача 107539,00 грн. - 100% штрафу та 198523,02 грн. пені за період з 26.12.2002 р. по 05.08.2013 р. - по акту від 26.12.2002 р., а також 9000,00 грн. - 100% штрафу та 13616,45 грн. пені за період 23.03.2005р. по 05.08.2013р. - по акту від 23.03.2005р.
Згідно наданих позивачем розрахунків, зроблених на підставі цінової довідки відділу цін та моніторингу Державного агентства резерву України станом на 26.12.2002 року та довідки управління стратегічного планування та фінансування Державного агентства резерву України станом на 23.03.2005р. вартість самовільно використаних матеріальних цінностей на момент встановлення факту незабезпечення збереження матеріальних цінностей державного резерву становила 116539,00 грн. (107539,00 грн. - згідно акту перевірки від 26.12.2002р. та 9000,00 грн. - згідно акту перевірки від 23.03.2005р.).
Враховуючи вищевикладене, суди попередніх інстанцій обґрунтовано задовольнили позовні вимоги щодо повернення в натурі матеріальних цінностей та стягнення штрафних санкцій.
Також, колегія суддів касаційної інстанції погоджується і з висновками судів попередніх інстанцій щодо відмови у застосуванні строків позовної давності, адже, позовна давність не поширюється на вимогу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, стосовно виконання зобов'язань, що випливають із Закону України "Про державний матеріальний резерв".
Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області, оскільки судами було прийнято ухвалу і постанову з дотриманням норм процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.
Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Завод "Темп" залишити без задоволення.
Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 20.08.2015 р. залишити без змін.
Головуючий суддя В. Корсак
Судді: М. Данилова
Т. Данилова