Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 14.12.2016 року у справі №903/293/16 Постанова ВГСУ від 14.12.2016 року у справі №903/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2016 року Справа № 903/293/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Данилової М.В.,суддівСибіги О.М., Швеця В.О.за участю представників:позивача Замлинський С.С. (дов. від 25.12.2015 №9)відповідача Макарчук В.В. (дов. від 07.10.2016); Оспанов Р.О. (дов. від 07.10.2016)розглянувши клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференціїТовариства з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ"під час касаційного провадження за касаційною скаргоюТовариства з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ"на постановуРівненського апеляційного господарського суду від 27.10.2016 р.у справі№ 903/293/16 господарського суду Волинської областіза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ"доТоварної біржі "Універсальна-Полісся"провизнання незаконними (недійсними) пунктів положень Регламенту та форми заяви в частині ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" звернулося до господарського суду Волинської області з позовом до Товарної біржі "Універсальна-Полісся" про визнання незаконними (недійсними) пунктів положень Регламенту та форми заяви в частині.

25.05.2016 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" звернулося до господарського суду Волинської області із заявою про зміну предмету позову.

В своїй заяві Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" просить суд визнати незаконними (нечинними) пункт 2.17, абзацу 5 пункту 1.3, пунктів 3.12, 3.20, 3.21, 5.1, 5.2, 5.4 Регламенту Товарної біржі "Універсальна-Полісся" про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, який затверджений протоколом №25 від 23.02.2015 року, в яких відповідачем встановлено для покупців неправомірні обмеження у правилах біржової торгівлі необробленою деревиною та визнання незаконною (недійсною) встановленої відповідачем форми заяви на участь у спеціалізованому аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини в частині зазначення у назві заяви про "вступ в члени біржі на одну біржову (аукціонну) сесію" та у пункті 2.2. заяви про "сплату покупцем після проведення аукціону (торгів) на рахунок біржі членських внесків у розмірі 0,5 відсотка від вартості придбаних лотів".

Позовні вимоги обґрунтовані приписами ст.ст. 19, 62, 42 Конституції України, ст.ст. 20, 190, 191, 278, 281 Господарського кодексу України та ст.ст. 16, 203 Цивільного кодексу України.

Рішенням господарського суду Волинської області від 31.08.2016 р. (головуючий суддя Бондарєв С.В., судді Костюк С.В., Вороняк А.С.), залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 27.10.2016 р. (головуючий суддя Демидюк О.О., судді Павлюк І.Ю., Савченко Г.І.), у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятими судовими рішеннями, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" звернулося до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, та прийняти нове рішення по суті позовних вимог.

В своїй скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" посилається на неналежне дослідження всіх доказів в їх сукупності та встановлення всіх обставин, необхідних для правильного вирішення спору, що призвело, на думку скаржника, до невідповідності висновків судів обставинам справи та порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.11.2016. справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Швець В.О., Корсак В.А.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 05.12.2016 касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вищевказаному складі.

Відповідно до протоколу автоматичної зміни складу колегії суддів від 12.12.2016 р., у зв'язку з навчанням з підвищення кваліфікації судді Корсака В.А., визначено наступний склад суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Сибіга О.М, Швець В.О.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні 14.12.2016 р. представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення з огляду на таке.

Так, пунктом 1 Регламенту Товарної біржі "Універсальна - Полісся" Про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, який затверджений протоколом від 23.02.2015 р. №25 передбачено, що цей Регламент регулює порядок реалізації усієї необробленої деревини, заготовленої державними підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів, за винятком дров паливних, деревини, яка використовується для розвитку матеріально-технічної бази (будівництво, ремонт тощо) постійних лісокористувачів відповідно до затверджених кошторисів деревини використання якої передбачено колективними договорами, а також деревини для індивідуального ремонту та будівництва та деревини для забезпечення потреб виробничих деревообробних підрозділів постійних лісокористувачів.

Аукціони з продажу необробленої деревини проводяться у відповідності до Наказу Державного комітету лісового господарства від 19.02.2007 р. №42 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини", Закону України "Про товарну біржу", Господарського кодексу України та регламенту біржі (п. 1.1 Регламенту).

Відповідно до абзацу 5 пункту 1.3 Регламенту учасниками аукціону торгів повинні бути особи, які прийняті до членів Біржі на умовах встановлених Законом України "Про товарну біржу" та статуту біржі.

Згідно п.2.17 цього Регламенту біржа відмовляє покупцю в участі в аукціонних торгах або в реєстрації учасників, якщо у встановлену біржею форму заявки самовільно були внесені зміни, виправлення або доповнення, що суперечать уніфікованій формі заявки.

У разі виявлення необґрунтованого підвищення ціни, продавець має право зняти зазначену позицію з торгу (п. 3.12 Регламенту).

У відповідності до п.п. 3.20-3.21 даного Регламенту у випадку штучного зриву аукціону безпосередньо та/або шляхом провокативних дій сторони учасника (-ів) -покупця (-ів), покупець (-і) учасник (-і) автоматично втрачає право подальшої участі в проведенні поточного аукціону та всіх інших аукціонах, гарантійний внесок вищевказаному покупцю (-ам) -учаснику (-ам) не повертається та зараховується в якості штрафної санкції. Якщо в ліцитатора аукціону виникла підозра відносно штучного зриву проведення аукціону покупцями-учасниками шляхом провокативних дій зі сторони останніх, ліцитатор має право безповоротно видалити вищевказаних покупців (учасників) із зали проведення аукціону без права подальшої участі. Гарантійний внесок вищевказаним покупцям-учасникам не повертається, а зараховується в якості штрафної санкції.

Згідно з п.п. 5.1, 5.2, 5.4 вищевказаного Регламенту переможці торгів, що придбали відповідну кількість лотів, сплачують протягом семи банківських днів після проведення аукціону на рахунок біржі винагороду у розмірі 0,5% з ПДВ та членський внесок без ПДВ у розмірі 0,5% від вартості придбаних лотів. Суми гарантійного внеску, сплачені іншими учасниками відкритих торгів, що прийняли участь у торгах, крім переможців, повертаються їм протягом трьох банківських днів після отримання від учасників відповідних запитів на ім'я керівника біржі. У разі невиконання переможцем торгів п.5.1. цього Регламенту, біржа утримує суму членського внеску та біржової винагороди зі сплаченого переможцем гарантійного внеску. Якщо переможці торгів протягом семи банківських днів після проведення торгів не сплатили винагороду у розмірі 0,5% від вартості придбаних лотів на рахунок біржі, аукціонне свідоцтво переможця їм не видається та гарантійний внесок не повертається, а спрямовується на користь замовника (2,5%) та біржі (2,5%) (а.с. 13-16).

Звертаючись до суду з позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Цунамі" просило визнати незаконними (недійсними) пункт 2.17, абзацу 5 пункту 1.3, пунктів 3.12, 3.20, 3.21, 5.1, 5.2, 5.4 Регламенту Товарної біржі "Універсальна-Полісся" про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, який затверджений протоколом від 23.02.2015 р. №25, в яких відповідачем встановлено для покупців неправомірні обмеження у правилах біржової торгівлі необробленою деревиною та визнати незаконною (недійсною) встановлену відповідачем форму заяви на участь у спеціалізованому аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини в частині зазначення у назві заяви про "вступ в члени біржі на одну біржову (аукціонну) сесію" та у пункті 2.2. заяви про "сплату покупцем після проведення аукціону (торгів) на рахунок біржі членських внесків у розмірі 0,5 відсотка від вартості придбаних лотів".

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суди попередніх інстанцій правомірно виходили з наступного.

У відповідності до ст. 1 Закону України "Про товарну біржу", товарна біржа є організацією, що об'єднує юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність, і має за мету надання послуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних цін, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу і пов'язаних з ним торгівельних операцій. Товарна біржа на основі самоврядування, господарської самостійності, є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, власні поточні та вкладні (депозити) рахунки в банках, печатку із своїм найменуванням. Діяльність товарної біржі здійснюється відповідно до цього Закону та чинного законодавства України, статуту біржі, правил біржової торгівлі та біржового арбітражу. Правила біржової торгівлі затверджуються загальними зборами членів товарної біржі або органом, ними уповноваженим.

Діяльність товарної біржі з реалізації необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів, здійснюється відповідно до Закону України "Про товарну біржу", статуту біржі, правил біржової торгівлі, біржового арбітражу та Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 р. №42 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини".

Положенням про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 р. №42 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007 р. за №164/13431, регулюється порядок реалізації усієї необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів, за винятком дров паливних, деревини, яка використовується для розвитку матеріально-технічної бази (будівництво, ремонт тощо) постійних лісокористувачів відповідно до затверджених кошторисів, деревини, використання якої передбачено колективними договорами, деревини для індивідуального ремонту та будівництва згідно з поданими заявами, деревини для забезпечення потреб соціальної сфери, а також деревини для забезпечення потреб виробничих деревообробних підрозділів постійних лісокористувачів.

Відповідно до п.1.2 Положення реалізація необробленої деревини всіма постійними лісокористувачами здійснюється через аукціони з продажу необробленої деревини на біржі.

Згідно п.1.3 Положення аукціони з продажу необробленої деревини проводяться 1 раз у квартал на базі товарних бірж, розташованих в обласних центрах і створених відповідно до Закону України "Про товарну біржу" та Господарського кодексу України. Участь у торгах можуть брати суб'єкти господарської діяльності, котрі займаються переробкою деревини.

В силу п.1.6 Положення організатором аукціону є біржа, з якою продавцем укладено договір про проведення аукціону з продажу необробленої деревини. Покупцем є суб'єкт господарської діяльності незалежно від форми власності, резидент України, який бажає придбати необроблену деревину для забезпечення потреб власного деревообробного виробництва відповідно до умов аукціону від свого імені та за власний рахунок і не перебуває у стані ліквідації або проти якого не порушено справу про банкрутство.

Пунктом 2.8 Положення визначено, що з метою своєчасного інформування покупців біржа не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення аукціону оприлюднює у друкованих засобах масової інформації обласного значення та загальнодержавного значення для спеціалізованого аукціону, також на власній сторінці в мережі Інтернет повідомлення про місце, дату і час проведення аукціону, відомості про обсяги запропонованої для продажу необробленої деревини, її породи, продавців, якісні характеристики, кількість та розміри лотів, початковий рівень ціни лота, крок аукціону, умови поставки, строки поставки, кінцевий термін прийняття заявок на участь в аукціоні, розмір та термін перерахунку гарантійного внеску.

Згідно п.2.13 Положення для участі в аукціоні покупці необробленої деревини подають біржі заяву про участь в аукціоні.

Відповідно до п.2.14 Положення сума гарантійного внеску визначається у розмірі п'яти відсотків від початкової вартості лота. Гарантійний внесок повинен бути перерахований на рахунок біржі в терміни, зазначені в оголошенні про проведення аукціону.

Пунктом 2.15 Положення передбачено, якщо покупці, які подали заяви про купівлю, не придбали заявлених ними лотів, гарантійний внесок повертається їм протягом трьох банківських днів з дня проведення аукціону. У разі, якщо покупці придбали заявлені лоти, гарантійний внесок перераховується продавцю як оплата за товар.

Згідно п.2.17 цього Положення реєстрація учасників аукціону проводиться відповідно до правил біржової торгівлі.

Згідно п.3.1 Положення організатор аукціону (біржа) організовує та проводить аукціони відповідно до чинного законодавства та правил біржової торгівлі. Зокрема біржа: розробляє регламент проведення аукціону; розглядає подані пропозиції з продажу необробленої деревини і заяви про участь в аукціоні; визначає місце, дату і час проведення аукціону відповідно до поданих пропозицій, оприлюднює у засобах масової інформації повідомлення відповідно до п. 2.8. цього Положення; приймає та реєструє заяви про участь в аукціоні; реєструє учасників аукціону в день його проведення і видає покупцям аукціонні картки з номером; оформляє аукціонне свідоцтво за підсумками проведення аукціонів, яке є підставою для укладання договору купівлі-продажу між продавцем та покупцем; реєструє укладені договори купівлі-продажу необробленої деревини.

Відповідно до п.3.3 Положення для відшкодування організатору аукціону витрат, пов'язаних з його організацією та проведенням, з покупців, які підписали аукціонне свідоцтво, справляється комісійний збір у розмірі, визначеному відповідним договором.

Як вже зазначалось, п.2.13 Положення передбачено, що для участі в аукціоні покупці необробленої деревини подають біржі заяву про участь в аукціоні, до якої додаються: нотаріально засвідчена копія свідоцтва про державну реєстрацію підприємства (юридичної особи або фізичної особи-підприємця); нотаріально засвідчені копії установчих документів; копія свідоцтва про взяття на облік платника податків; довідка за підписом керівника суб'єкта господарювання щодо обсягу фактично переробленої необробленої деревини за попередній квартал, завірену печаткою; довіреність уповноваженим особам покупця з повноваженнями на участь в аукціоні та на підписання договорів купівлі-продажу; документ (копія платіжного доручення), що підтверджує перерахування гарантійного внеску. Копії документів на участь в аукціоні повинні бути завірені печаткою покупця за винятком копій документів, які повинні бути засвідчені нотаріально.

З вищевказаного вбачається, що посилання Товариства з обмеженою відповідальністю "Цунамі" на п.2.13 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 р. №42 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007 за №164/13431, як на підставу встановлення вимог до заяви про участь в аукціоні є необґрунтованим, оскільки таким пунктом передбачено лише перелік документів, які необхідно подати до організатора аукціону.

До того ж, вищевказаним Положенням не встановлено вимог до форми чи змісту заяви про участь в аукціоні, однак чітко встановлено, що аукціони відбуваються у відповідності до Правил біржової торгівлі, які розроблені біржею, що є організатором з продажу необробленої деревини.

Відповідно до ч. 1 ст. 279 Господарського кодексу України товарна біржа є особливим суб'єктом господарювання, який надає послуги в укладенні біржових угод, виявленні попиту і пропозицій на товари, товарних цін, вивчає, упорядковує товарообіг і сприяє пов'язаним з ним торговельним операціям.

Відповідно до ч. 4 ст. 281 Господарського кодексу України біржові операції дозволяється здійснювати тільки членам біржі або брокерам - громадянам, зареєстрованим на біржі відповідно до її статуту для виконання доручень членів біржі, яких вони представляють, щодо здійснення біржових операцій.

Відповідно до ст.3 Закону України "Про товарну біржу", яка кореспондується з ст.280 Господарського кодексу України товарна біржа має право встановлювати відповідно до цього Закону та чинного законодавства власні правила біржової торгівлі та періодичні внески для членів біржі, плату за послуги, що надаються біржею, встановлювати інші грошові збори, встановлювати і стягувати відповідно до статуту біржі плату за реєстрацію угод на біржі, штрафи та інші санкції за порушення статуту біржі та біржових правил.

В силу ст. 8 Закону України "Про товарну біржу" членами товарної біржі є засновники, а також прийняті до її складу згідно із статутом біржі вітчизняні та іноземні юридичні і фізичні особи. Порядок прийняття у члени біржі та вибуття із складу її членів визначається статутом товарної біржі.

Вступний внесок члена біржі має дорівнювати вартості "біржового місця", що визначається виходячи з попиту та пропозиції на "біржове місце". Особа, яка сплатила пайовий або вступний внесок, набуває управнення власника щодо "біржового місця" і може винаймати свої членські права, а також продавати ці права за правилами, встановленими біржовим комітетом (радою біржі).

Відповідно до ст. 9 Закону України "Про товарну біржу" член товарної біржі має право сам або через свого представника: здійснювати біржові операції на біржі та одержувати за це винагороду; брати участь у вирішенні питань діяльності біржі, обирати і бути обраним до її керівних органів; здійснювати всі управнення, що випливають із сплати пайового або вступного внеску; користуватися всіма послугами біржі.

Згідно ст. 15 Закону України "Про товарну біржу" біржовою операцією визнається угода, що відповідає сукупності зазначених нижче умов, зокрема, якщо її учасниками є члени біржі. Біржові операції дозволяється здійснювати тільки членам біржі або брокерам.

Таким чином, членство в товарній біржі є обов'язковим в силу імперативних вимог Закону України "Про товарну біржу" та Господарського кодексу України.

Правила біржової торгівлі розробляються відповідно до чинного законодавства і є основним документом, що регламентує порядок здійснення біржових операцій, ведення біржової торгівлі та розв'язання спорів з цих питань. Правила біржової торгівлі затверджуються загальними зборами членів товарної біржі або органом, ними уповноваженим (ст.17 Закону України "Про товарну біржу").

На підставі рішення біржового комітету товарної біржі "Універсальна-Полісся", яке оформлено протоколом від 23.02.2015 р. №25, затверджено Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини товарної біржі "Універсальна-Полісся", який регулює порядок реалізації усієї необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів.

Згідно абз. 5, 6 п.1.3 Регламенту учасниками аукціону торгів повинні бути особи, які прийняті до членів біржі на умовах, встановлених Законом України "Про товарну біржу" та статуту біржі. Рішення про прийняття до членів біржі приймається біржовим комітетом зі встановленням умов прийняття та визначення статусу члена біржі.

Згідно п.5.1 Регламенту переможці торгів, що придбали відповідну кількість лотів, сплачують протягом семи банківських днів після проведення аукціону на рахунок біржі винагороду у розмірі 0,5% з ПДВ та членський внесок без ПДВ у розмірі 0,5% від вартості придбаних лотів.

Відповідно до п.5.2 Регламенту суми гарантійного внеску, сплачені іншими учасниками відкритих торгів, що прийняли участь у торгах, крім переможців, повертаються їм протягом трьох банківських днів після отримання від учасників відповідних запитів на ім'я керівника біржі. У разі невиконання переможцем торгів п. 5.1 цього Регламенту, біржа утримує суму членського внеску та біржової винагороди зі сплаченого переможцем гарантійного внеску.

На підставі протоколу установчих зборів засновників Товарної біржі "Універсальна-Полісся" №1 від 25.04.2014 р., затверджено статут Товарної біржі "Універсальна - Полісся", який був чинним на момент проведення аукціону.

Згідно п.15 статуту членами біржі, крім її засновників, є також прийняті до її складу вітчизняні та іноземні юридичні та фізичні особи, які визнають даний статут, сплачують вступний та періодичні внески, розмір яких визначається біржовим комітетом. В залежності від порядку та умов вступу до товарної біржі, члени товарної біржі поділяються на постійні та тимчасові. Статус членів біржі визначається біржовим комітетом.

Згідно п. 20 статуту передбачено, що члени біржі зобов'язані дотримуватись статуту біржі, правил біржової торгівлі, рішень загальних зборів членів біржі та біржового комітету та зокрема сплачувати періодичні членські внески.

У період між загальними зборами членів біржі управління біржею здійснює біржовий комітет, який обирається загальними зборами біржі строком на 3 роки (п. 30 статуту).

Згідно до п.32 статуту до компетенції біржового комітету входять, зокрема, розгляд і прийняття рішень про прийом та виключення з членів біржі; встановлення оплати за послуги біржі; визначення та затвердження постійних та тимчасових членів біржі.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 27.02.2015 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" подало до товарної біржі "Універсальна-Полісся" заявку на участь у спеціалізованому аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини по Волинському ОУЛМГ на 2 квартал та вступ в члени біржі на одну біржову (аукціонну) сесію.

Відповідно до п. 2.1 заявки у випадку перемоги товариство зобов'язалось сплатити після проведення аукціону (торгів) на рахунок біржі винагороду до підписання договору купівлі-продажу 0,5% від вартості придбаних лотів.

27.02.2015 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" було прийнято в тимчасові члени товарної біржі на одну біржову сесію (підтверджується витягом з протоколу №15 засідання біржового комітету Товарної біржі "Універсальна-Полісся" від 27.02.2015 р.).

Згідно листа асоціації "Союз бірж України" від 28.01.2015 р. №2/01/011-2015 за результатами звернення Товарної біржі "Універсальна-Полісся" відносно визначення розміру членських внесків для тимчасових членів товарної біржі з метою участі в аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини та визначення розміру біржової винагороди для переможців аукціону асоціація "Союз бірж України" з урахуванням середньостатистичних параметрів щодо економічних показників на Україні серед інших бірж в сфері проведення аукціонів з продажу необробленої деревини та середнього попиту та пропозиції на даний вид товару по Волинській області рекомендувала встановити біржову винагороду та членські внески в розмірі по 0,5% від суми придбаних лотів.

Судами встановлено, що позивач неодноразово приймав участь в аукціонах та біржових торгах на торгівельному майданчику Товарної біржі "Універсальна-Полісся", дотримувався правил проведення торгів та аукціонів, рішень біржового комітету, що підтверджується підписаними Товариством з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" актами виконаних робіт за попередні аукціонні торги.

Таким чином, суди попередніх інстанцій правомірно зауважили про те, що приступивши до виконання договорів купівлі-продажу деревини за наслідком придбаних лотів на аукціонних торгах, отримавши рахунок від 27.02.2015 р. №199 біржі з інформацією про розмір членських внесків, акт виконаних робіт від 27.02.2015 р., аукціонні свідоцтва, уклавши договори на поставку необробленої деревини, яку він придбав за наслідком придбаних лотів, здійснивши їх реєстрацію на біржі, приступивши до виконання аукціонних зобов'язань, отримавши придбану деревину, позивач тим самим схвалив виставлені до нього умови щодо розміру членських внесків, біржової винагороди та порядок їх утримання.

Щодо вимог позивача про визнання незаконною (недійсною) встановленої відповідачем форми заяви на участь у спеціалізованому аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини в частині зазначення у назві заяви про "вступ в члени біржі на одну біржову (аукціонну) сесію" та у пункті 2.2. заяви про "сплату покупцем після проведення аукціону (торгів) на рахунок біржі членських внесків у розмірі 0,5 відсотка від вартості придбаних лотів", то суди попередніх інстанцій вірно зазначили про те, що згідно п.1.3 Положення аукціони з продажу необробленої деревини проводяться 1 раз у квартал на базі товарних бірж, розташованих в обласних центрах і створених відповідно до Закону України "Про товарну біржу" та Господарського кодексу України. Участь у торгах можуть брати суб'єкти господарської діяльності, котрі займаються переробкою деревини.

Згідно п.2.17 цього Положення реєстрація учасників аукціону проводиться відповідно до правил біржової торгівлі.

Згідно п.3.1 Положення організатор аукціону (біржа) організовує та проводить аукціони відповідно до чинного законодавства та правил біржової торгівлі. Зокрема біржа: розробляє регламент проведення аукціону; розглядає подані пропозиції з продажу необробленої деревини і заяви про участь в аукціоні; визначає місце, дату і час проведення аукціону відповідно до поданих пропозицій, оприлюднює у засобах масової інформації повідомлення відповідно до п.2.8 цього Положення; приймає та реєструє заяви про участь в аукціоні; реєструє учасників аукціону в день його проведення і видає покупцям аукціонні картки з номером; оформляє аукціонне свідоцтво за підсумками проведення аукціонів, яке є підставою для укладання договору купівлі-продажу між продавцем та покупцем; реєструє укладені договори купівлі-продажу необробленої деревини.

Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007 за №164/13431, не містить вказівок щодо форми заявки, а лише кореспондує таку можливість встановлення певних правил до організатора аукціону, як це передбачено п.п.2.17, 3.1.

Відтак, відповідно до п.2.2 Регламенту організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого протоколом біржового комітету №25 від 23.02.2015 р. (який втратив чинність на момент розгляду справи) замовники не пізніше ніж за 20 днів до проведення аукціонів надають організатору пропозиції з продажу необробленої деревини (заявки встановленої біржою форми, в яких зазначаються кількість необробленої деревини, її якісні характеристики, початкова ціна лота та мінімальна ціна лота, за якою продавець може укласти договору купівлі-продажу з покупцями, визначеними за результатами аукціону). Аналогічне положення містить і Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затверджений протоколом біржового комітету №59 від 11.08.2015.

З огляду на викладене та враховуючи п.1.3, 2.17, 3.1 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 р. №42 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007 р. за №164/13431, біржовий аукціон з продажу необробленої деревини відбувається у відповідності до розроблених товарною біржею правил біржової торгівлі. Відповідно, і форма заявки визначена правилами біржової торгівлі, оскільки ні Закону України "Про товарну біржу", ні Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 р. №42, не містить вимог щодо такої форми, але відсилає до правил біржової торгівлі, якими є Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини.

Безпідставними та необґрунтованими є посилання Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" на незаконність пунктів 3.12, 3.20, 3.21, 5.2, 5.4 Регламенту Товарної біржі "Універсальна-Полісся", оскільки, як встановлено судами попередніх інстанцій, при поданні заяви на участь в аукціоні з продажу необробленої деревини та вступ в члени біржі на одну біржову сесію, підписом директора - Корнелюка Н.В. і печаткою товариства позивач схвалив Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затверджений протоколом біржового комітету від 23.02.2015 р. №25.

До того ж, з п.3 підписаної та скріпленої Товариством з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" заяви, вбачається, що позивач з умовами та Регламентом згоден.

Стосовно тверджень позивача щодо утримування із гарантійного внеску сум, сплачених учасником торгів, винагороди, членських внесків та штрафних санкцій, суди правомірно звернули увагу на те, що згідно п.3.3 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 р. №42, для відшкодування організатору аукціону витрат, пов'язаних з його організацією та проведенням, з покупців, які підписали аукціонне свідоцтво, справляється комісійний збір у розмірі, визначеному відповідним договором.

Згідно ст. 3 Закону України "Про товарну біржу" товарна біржа має право: встановлювати відповідно до цього Закону та чинного законодавства власні правила біржової торгівлі та біржового арбітражу, які є обов'язковими для всіх учасників торгів; створювати підрозділи біржі та затверджувати положення про них; розробляти з урахуванням державних стандартів власні стандарти і типові контракти; зупиняти на деякий час біржову торгівлю, якщо ціни біржових угод протягом дня відхиляються більше ніж на визначений біржовим комітетом (радою біржі) розмір; встановлювати вступні та періодичні внески для членів біржі, плату за послуги, що надаються біржею; встановлювати інші грошові збори; встановлювати і стягувати відповідно до статуту біржі плату за реєстрацію угод на біржі, штрафи та інші санкції за порушення статуту біржі та біржових правил; засновувати арбітражні комісії для вирішення спорів у торговельних угодах; укладати міжбіржові угоди з іншими біржами, мати своїх представників на них, у тому числі на біржах, розташованих за межами України; вносити в державні органи пропозиції з питань, що стосуються біржової діяльності; видавати біржові бюлетені, довідники та інші інформаційні і рекламні видання; здійснювати інші функції, передбачені статутом біржі.

Згідно п.5.1 Регламенту про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, переможці торгів, що придбали відповідну кількість лотів, сплачують протягом семи банківських днів після проведення аукціону на рахунок біржі винагороду у розмірі 0,5% з ПДВ та членський внесок без ПДВ у розмірі 0,5% від вартості придбаних лотів. Суми гарантійного внеску, сплачені іншими учасниками відкритих торгів, що прийняли участь у торгах, крім переможців, повертаються їм протягом трьох банківських днів після отримання від учасників відповідних запитів на ім'я керівника біржі. У разі невиконання переможцем торгів п.5.1 цього Регламенту, біржа утримує суму членського внеску та біржової винагороди зі сплаченого переможцем гарантійного внеску.

Колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що в даному випадку така норма Регламенту не створює для будь-кого з учасників аукціону будь-яких фінансових наслідків, не порушує жодних майнових прав та інтересів переможців аукціону, оскільки обов'язок щодо сплати розміру біржової винагороди та членських внесків є рівноцінний та ідентичний сумі, яка може бути утримана зі сплаченого учасником аукціону гарантійного внеску.

Таким чином, враховуючи все вищевикладене, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо недоведеності на неправомірності позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ", адже останній не довів чим саме оспорювані ним положення Регламенту організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, порушують його права та інтереси.

Відповідно до статті 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ", оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів, а судами попередніх інстанцій було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято рішення і постанову з дотриманням норм процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11110,11111 Господарського процесуального кодексу України,-

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦУНАМІ" залишити без задоволення.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 27.10.2016 р. у справі № 903/293/16 господарського суду Волинської області залишити без змін.

Головуючий суддя М. Данилова

Судді О. Сибіга

В. Швець

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст