Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 29.05.2019 року у справі №140/2101/18 Ухвала КАС ВП від 29.05.2019 року у справі №140/21...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Історія справи

Ухвала КАС ВП від 29.05.2019 року у справі №140/2101/18

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 січня 2020 року

Київ

справа №140/2101/18

адміністративне провадження №К/9901/14531/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Соколова В.М., Єресько Л.О., Загороднюка А.Г., розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Клименка Едуарда Наумовича на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2018 року (суддя Димарчук Т.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року (судді Глушко І.В., Большакова О.О., Макарик В.Я.) у справі № 140/2101/18 за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, третя особа - Територіальний сервісний центр 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, про скасування висновку та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У жовтні 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області (далі - РСЦ МВС у Волинській області, відповідач), третя особа - Територіальний сервісний центр 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області (далі - ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області), в якому просив:

- скасувати висновок РСЦ МВС у Волинській області від 21 серпня 2018 року № 31/3-2321 за результатами перевірки законності державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600 кузов № НОМЕР_1 ;

- зобов`язати відповідача поновити державну реєстрацію транспортного засобу MERCEDES-BENZ S 600 кузов № НОМЕР_1 за ОСОБА_1 .

На обґрунтування заявлених позовних вимог ОСОБА_1 зазначав, що є власником транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_2 , на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 , який 07 березня 2017 року на підставі договору купівлі-продажу був придбаний у громадянина ОСОБА_4 . Із відповіді на адвокатський запит позивач дізнався, що реєстрація його транспортного засобу скасована ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області 28 серпня 2018 року на підставі висновку РСЦ МВС у Волинській області від 21 серпня 2018 року №31/3-2321. Зазначений висновок мотивований тим, що за результатами перевірки матеріалів, що стали підставою для державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, виявлено факт державної реєстрації указаного транспортного засобу за документами, що мають ознаки підробки. На думку позивача, рішення про скасування державної реєстрації належного йому транспортного засобу є протиправним, оскільки факт підроблення документів повинен бути доведений поза розумним сумнівом відповідними належними доказами (судовим рішенням) в процесі кримінального провадження, а сервісні центри МВС є лише органами державної реєстрації та не наділені повноваженнями перевіряти дійсність чи фіктивність будь-яких, у тому числі митних документів. Відтак, скасування реєстрації указаного транспортного засобу не узгоджується з вимогами пункту 40 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388 (далі - Порядок № 1388).

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Волинський окружний адміністративний суд рішенням від 28 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року, в задоволенні позову відмовив.

Відмовляючи в задоволенні позову суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що документи, які стали підставою для державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 є фіктивними (підробленими), що в силу положень пункту 40 Порядку № 1388 є беззаперечною підставою для скасування державної реєстрації указаного транспортного засобу. При цьому, суд апеляційної інстанції відхилив як необґрунтовані твердження позивача про те, що скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу можливе у разі виявлення факту фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація, і таке підтверджено виключно судовим рішенням за результатами розгляду кримінальної справи, позаяк абзац третій пункту 40 Порядку № 1388 передбачає, що у разі виявлення транспортних засобів зареєстрованих (перереєстрованих) за фіктивними чи підробленими документами, відбувається скасування державної реєстрації (перереєстрації) та передача усіх відповідних документів та за наявності транспортних засобів до відповідного органу досудового розслідування.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції

На рішення Волинського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року представник ОСОБА_1 - адвокат Клименко Е.Н. подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Аргументи скаржника полягають у тому, що скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу може бути здійснено тільки після отримання відповідних документів, що підтверджують, зокрема факт підробки чи фіктивності документів, що були підставою для реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу. Скаржник вважає, що лише за наявності судового рішення, яким установлено факт підробки (фіктивності) документів, на підставі яких був зареєстрований транспортний засіб, можливе скасування державної реєстрації. У протилежному випадку, скасування реєстрації транспортного засобу є передчасним та незаконним.

Крім того, скаржник посилається на те, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції і технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів. Вважає, що оскільки первинна реєстрація транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 була проведена ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області, то останнім було здійснено комплекс заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які стали підставою для проведення такої реєстрації. Отже, помилка державного органу при первинній реєстрації транспортного засобу не може порушувати право нового власника транспортного засобу, на якого останній перереєстрований, на користування та розпорядження належним йому майном.

Також скаржник зазначає, що Положенням про РСЦ МВС у Волинській області визначено повноваження останнього щодо контролю за діяльністю ТСЦ МВС, а не скасування державної реєстрації транспортних засобів.

Щодо сертифікату відповідності транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 представник позивача зазначає, що на час його видачі Приватне підприємство «Полісся Авто-Тест» було включено до Переліку призначених та уповноважених органів із сертифікації в державній системі сертифікації на підставі наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 10 лютого 2015 року № 111 «Про призначення та уповноваження органів із сертифікації в державній системі сертифікації і внесення змін у додатку до наказу Мінекономрозвитку України від 04 квітня 2014 року № 385».

Ухвалою від 28 травня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Клименка Е.Н.

Ухвалою від 30 січня 2020 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в попередньому судовому засіданні.

Позиція інших учасників справи

У відзиві на касаційну скаргу начальник РСЦ МВС у Волинській області просить відмовити в задоволенні касаційної скарги представника ОСОБА_1 - адвоката Клименко Е.Н., а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року залишити без змін. Зазначає, що у вантажно-митній декларації, яку надала Львівська митниця ДФС, чітко зафіксовано, що сплата митних платежів здійснювалася за ввезення повністю укомплектованого кузова легкового автомобіля. До того ж, зазначена декларація відрізняється від тієї, що була надана до ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області для здійснення первинної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 у частині описаного товару. Крім того, в матеріалах справи містяться два договори купівлі-продажу № ZNH-80187/2016 від 12 липня 2016 року, в яких зазначено різні предмети договору, а саме, в одному - кузов для легкового автомобіля, в іншому - транспортний засіб. У свою чергу, в акті огляду реалізованого транспортного засобу вказано «легковий автомобіль». Також сертифікат відповідності № UA1.197.0041185-16, виданий неуповноваженим органом із сертифікації. Зазначені обставини, на думку відповідача, дають підстави вважати, що реєстрація транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 була здійснена за фіктивними (підробленими) документами.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Згідно з свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 позивач є власником транспортного засобу - автомобіля марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_2 .

Перша реєстрація вказаного легкового автомобіля здійснена ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області 06 грудня 2016 року за ОСОБА_5

13 грудня 2016 року в ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області здійснено перереєстрацію автомобіля марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 на ОСОБА_4

07 березня 2017 року в ТСЦ 8047 м. Києва здійснено перереєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 на ОСОБА_1 , видано свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 та державний номерний знак НОМЕР_5 .

Остання перереєстрація даного транспортного засобу за позивачем відбулася 08 серпня 2018 року в ТСЦ 8041 м. Києва при заміні номерного знаку, видано свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_6 та державний номерний знак НОМЕР_2 .

У відповіді РСЦ МВС у Волинській області від 02 жовтня 2018 року № 31/3-65 на адвокатський запит від 01 жовтня 2018 року позивача повідомлено, що згідно ЄДР МВС станом на 02 жовтня 2018 року реєстрація транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, скасована 28 серпня 2018 року в ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області на підставі висновку РСЦ МВС у Волинській області від 21 серпня 2018 року № 31/3-2321.

Так, у період з 08 по 21 серпня 2018 року згідно наказу РСЦ МВС у Волинській області від 03 серпня 2018 року № 138 здійснено перевірку законності державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, кузов № НОМЕР_1 . Результати проведеної перевірки оформлені висновком від 21 серпня 2018 року №31/3-2321, затвердженого начальником РСЦ МВС у Волинській області (далі - Висновок).

У Висновку зазначено, що «проведеною перевіркою виявлено факт державної реєстрації вказаного транспортного засобу у ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області за документами, що мають явні ознаки підробки. Згідно відомостей ЄДР МВС 06 грудня 2016 року здійснено первинну державну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова НОМЕР_1 , 2014 року випуску, свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_7 на ОСОБА_5 . Згідно з вантажно-митною декларацією (ВМД) Львівської митниці ДФС №209000020/2016/002154 від 08 липня 2016 року, яка була надана для реєстрації даного транспортного засобу, в описі товару вказано легковий автомобіль марки MERCEDES-BENZ моделі S-classe, бувший у використанні, номер кузова № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, чорного кольору, тип кузова - легковий седан, призначення - пасажирський, який ввезений на територію України в інтересах ТОВ «Західнафтохім». Водночас, згідно з електронною ВМД Львівської митниці ДФС №209000020/2016/002154 від 08 липня 2016 року з реєстру основних листів ВМД та додаткової інформації Національної автоматизованої інформаційної системи Департаменту ДАІ МВС України в описі товару вказано «повністю укомплектований кузов для легкового автомобіля марки MERCEDES-BENZ моделі S-classe, ідентифікаційний номер (кузова) № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, чорного кольору». Для перевірки процедури митного оформлення транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ моделі S-classe, ідентифікаційний номер (кузова) № НОМЕР_1 , 2014 року випуску працівниками РСЦ МВС у Волинській області до Львівської митниці ДФС надіслано запит від 08 серпня 2018 року №31/3-2213. У відповідь на вказаний запит Львівською митницею ДФС надано видруки ВМД №209000020/2016/002154 від 08 липня 2016 року з АСМО «Інспектор», згідно з якою Львівською митницею ДФС 08 липня 2016 року було проведено митне оформлення повністю укомплектованого кузову для легкового автомобіля. Зазначене вище дає підстави вважати, що інші документи, які стали підставою для державної реєстрації, а саме: договір купівлі-продажу транспортного засобу від 12 липня 2016 року № ZNH- 80187/2016; акт огляду реалізованого транспортного засобу від 24 жовтня 2016 року № 6908/16/000117, виданий ТОВ «Західнафтохім»; акт прийому-передачі транспортного засобу від 12 липня 2016 року № ZNH- 80187/2016; сертифікат відповідності №UA1.197.0041185-16 терміном дії з 16 грудня 2016 року по 15 грудня 2017 року, виданий ОС ПП «Полісся Авто-Тест» (не уповноважений орган згідно чинного законодавства) є фіктивними (підробленими)».

Позивач, не погодившись з рішенням відповідача про скасування державної реєстрації належного йому транспортного засобу, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги

За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України установлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання урегульовано Законом України від 30 червня 1993 року № 3353-XII «Про дорожній рух» (далі - Закон № 3353-XII).

Згідно з положеннями статті 30 Закону № 3353-XII, конструкція транспортних засобів повинна відповідати вимогам сучасних правил, нормативів і стандартів, встановленим рівням викидів забруднюючих речовин в атмосферу, а нормативно-технічна документація має бути узгоджена з відповідними уповноваженими державними органами. Перед початком серійного виробництва транспортних засобів або їх складових частин проводяться спеціальні випробування і за їх позитивними наслідками видається сертифікат встановленої форми.

Відповідно до статті 31 зазначеного Закону транспортні засоби, їх складові частини і комплектуючі вироби, що ввозяться на територію України, підлягають перевірці на відповідність діючим стандартам або повинні мати сертифікат, виданий уповноваженим на це Секретаріатом ЄЕК ГЮН Адміністративним органом по сертифікації дорожніх транспортних засобів.

У статті 34 Закону № 3353-XII визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

Процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлена Порядком № 1388.

Згідно з пунктом 3 Порядку № 1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Відповідно до пункту 8 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою і скріплені печаткою; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведений аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби; інші засвідчені та оформлені в установленому порядку документи, що підтверджують набуття, перехід та припинення права власності на транспортний засіб відповідно до закону.

У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією така декларація, засвідчена електронним цифровим підписом відповідальної посадової особи митного органу, передається за допомогою засобів інформаційно- телекомунікаційних систем органам МВС.

З системного аналізу наведених правових норм чинного законодавства слідує, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів).

Судами установлено та підтверджується матеріалами справи, 06 грудня 2016 року провідним спеціалістом - адміністратором ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області було здійснено первинну державну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 , 2014 року випуску за ОСОБА_5 .

Державна реєстрація здійснювалася на підставі заяви ОСОБА_5 від 01 грудня 2016 року № 108925349 та доданого до неї пакету документів: договору купівлі-продажу транспортного засобу від 12 липня 2016 року № ZNH- 80187/2016, укладеного з ТОВ «Західнафтохім»; акту прийому-передачі транспортного засобу від 12 липня 2016 року №ZNH- 80187/2016; ВМД №209000020/2016/002154 від 08 липня 2016 року; сертифікату відповідності № UA1.197.0041185-16 терміном дії з 16 грудня 2016 року по 15 грудня 2017 року, виданого ОС ПП «Полісся Авто-Тест».

Згідно з наданою до реєстраційного органу ВМД № 209000020/2016/002154 від 08 липня 2016 року, на митну територію України ТОВ «Західнафтохім» був ввезений та розмитнений легковий автомобіль марки MERCEDES-BENZ моделі S-classe, бувший у використанні, номер кузова № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, тип двигуна - дизельний, об`єм 5980 см.куб., чорного кольору, тип кузова - легковий седан, призначення - пасажирський.

У договорі купівлі-продажу транспортного засобу від 12 липня 2016 року № ZNH- 80187/2016 та акті прийому-передачі транспортного засобу від 12 липня 2016 року № ZNH- 80187/2016 також вказано, що предметом купівлі-продажу є легковий автомобіль MERCEDES-BENZ моделі S-classe. Крім того, ТОВ «Західнафтохім» введено до бази даних НАІС акт огляду реалізованого транспортного засобу № 6908/16/000117, з якого слідує, що об`єктом продажу є легковий автомобіль.

Водночас, проведеною РСЦ МВС у Волинській області перевіркою законності державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, кузов № НОМЕР_1 виявлено, що згідно з електронною ВМД Львівської митниці ДФС №209000020/2016/002154 від 08 липня 2016 року з реєстру основних листів ВМД та додаткової інформації НАІС Департаменту ДАІ МВС України в описі товару вказано «повністю укомплектований кузов для легкового автомобіля марки MERCEDES-BENZ моделі S-classe, ідентифікаційний номер (кузова) № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, чорного кольору».

За інформацією Львівської митниці ДФС, на підставі ВМД №209000020/2016/002154 від 08 липня 2016 року було проведено митне оформлення повністю укомплектованого кузову для легкового автомобіля марки MERCEDES-BENZ. З видруку ВМД №209000020/2016/002154 від 08 липня 2016 року видно, що на митну територію України з-за кордону ТОВ «Західнафтохім» був ввезений, а митницею проведено митне оформлення повністю укомплектованого кузову для легкового автомобіля марки MERCEDES-BENZ моделі S-classe, ідентифікаційний номер (кузова) № НОМЕР_1 у кількості 1 шт., колір чорний, рік виготовлення 2014, бувший у використанні, із наявним додатковим спеціальним захистом (броньованим) В7, тип кузова - седан, кількість дверей 4.

Також у матеріалах справи міститься ще один договір купівлі-продажу транспортного засобу від 12 липня 2016 року № ZNH- 80187/2016, у якому предметом продажу вказано кузов легкового автомобіля марки MERCEDES-BENZ моделі S-classe, ідентифікаційний номер (кузова) № НОМЕР_1 .

На переконання Суду, вказані обставини є суттєвими, оскільки скасування реєстрації транспортного засобу повинно відбуватись виключно до вимог нормативно-правових актів України.

За пунктом 40 Порядку № 1388 у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.

Відповідно до пункту 5.7 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 серпня 2010 року №379 (далі - Інструкція № 379), на підставі документів, що підтверджують встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, виявлення ТЗ, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в Центрі, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, або інформацію про реєстрацію яких несанкціоновано внесено до автоматизованої бази даних АІС «Автомобіль» та (або) Єдиного державного реєстру Державтоінспекції, працівники Центру оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку ТЗ і передають усі відповідні документи до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.

З наведеного вище слідує висновок, що уповноважені особи сервісних центрів МВС скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію) у разі виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, і передають усі відповідні документи до відповідного органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.

Тобто, на момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами.

Беручи до уваги обставини первинної державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, Верховний Суд погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій, що реєстрація транспортного засобу ОСОБА_1 відбулася за фіктивними чи підробленими документами.

Суд вважає необґрунтованими посилання скаржника на те, що скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу можливе лише у разі підтвердження судовим рішенням у кримінальному провадженні фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація, оскільки пункт 40 Порядку №1388 чітко вказує на необхідність скасування реєстрації транспортного засобу у разі виявлення факту його реєстрації за фіктивними (підробленими) документами та передачу відповідних документів до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.

Крім вище зазначеного, за результатами перевірки також було встановлено, що сертифікат відповідності транспортного засобу № UA1.197.0041185-16 виданий неуповноваженим органом із сертифікації.

Вимогами пункту 10 Порядку № 1388 визначено, що державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

Статтею 13 Декрету Кабінету Міністрів України від 10 травня 1993 року № 46-93 «Про стандартизацію і сертифікацію» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Декрет) передбачено, що сертифікація продукції в державній системі сертифікації поділяється на обов`язкову та добровільну. Сертифікація продукції в державній системі сертифікації здійснюється призначеними на те органами з сертифікації - підприємствами, установами і організаціями з метою: запобігання реалізації продукції, небезпечної для життя, здоров`я та майна громадян і навколишнього природного середовища; сприяння споживачеві в компетентному виборі продукції; створення умов для участі суб`єктів підприємницької діяльності в міжнародному економічному, науково-технічному співробітництві та міжнародній торгівлі.

Відповідно до статті 15 зазначеного Декрету обов`язкова сертифікація на відповідність вимогам нормативних документів проводиться органами з сертифікації незалежно від форми власності виключно в державній системі сертифікації. Обов`язкова сертифікація в усіх випадках повинна включати перевірку та випробування продукції для визначення її характеристик і подальший державний технічний нагляд за сертифікованою продукцією.

Згідно з статтею 16 Декрету, під час проведення сертифікації та у разі позитивного рішення органу з сертифікації заявникові видається сертифікат та право маркувати продукцію спеціальним знаком відповідності.

Підпунктом 22 пункту 3 розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 15 січня 2015 року № 124-VIII «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», який набрав чинності 10 лютого 2016 року внесено зміни до Декрету, зокрема з 01 січня 2016 року виключено абзац другий статті 27 Декрету, яким було передбачено, що нові і такі, що були у користуванні, транспортні засоби, а також вузли, агрегати та частини до них, що ввозяться на митну територію України суб`єктами підприємницької діяльності або фізичними особами, підлягають обов`язковій сертифікації відповідно до чинного законодавства.

Отже, сертифікат відповідності дорожнього транспортного засобу, виданий в державній системі сертифікації (УкрСЕПРО) може бути підставою для проведення державної реєстрації транспортного засобу за умови його видачі до 01 січня 2016 року та дійсності на час проведення реєстраційних дій.

Разом із тим, 10 лютого 2000 року Україна приєдналася до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі приписів від 20 березня 1958 року (далі - Женевська Угода 1958 року).

З метою виконання цієї Угоди з поправками 1995 року та до законодавчого врегулювання і адаптації законодавства України у сфері забезпечення безпеки експлуатації транспортних засобів до законодавства Європейського Союзу, Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання» від 09 червня 2011 року № 738 (далі - Постанова № 738).

Пунктом 1 Постанови № 738 визначено, що пропуск колісного транспортного засобу, який підлягає державній реєстрації в територіальному органі з надання сервісних послуг МВС (далі - транспортний засіб), предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені на транспортному засобі та/або використані для його оснащення (далі - обладнання), на митну територію України з метою вільного обігу, а також перша державна реєстрація транспортного засобу, введення в обіг обладнання здійснюється за наявності сертифіката відповідності, виданого згідно з порядком затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання.

Відповідно до пункту 3 Постанови № 738 сертифікат відповідності видається:

- виробником або його уповноваженим представником - резидентом України (далі - виробник) на кожний транспортний засіб або партію обладнання, тип яких відповідає вимогам єдиних технічних приписів, що підтверджується сертифікатом типу транспортного засобу або обладнання;

- уповноваженими органами або органами із сертифікації, акредитованими відповідно до законодавства, призначеними Міністерством інфраструктури, на кожний новий транспортний засіб або партію обладнання, які відповідають вимогам єдиних технічних приписів, але відповідність типу яких не підтверджена сертифікатом типу транспортного засобу або обладнання, а також на ті, що були у користуванні.

На виконання Постанови № 738 наказом Міністерства інфраструктури України від 17 серпня 2012 року № 521 установлений «Порядок затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання» та «Порядок ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів та обладнання».

Тож єдиною законодавчо передбаченою процедурою видачі сертифікатів на транспортні засоби та їхньої частини є оцінка їх відповідності згідно з положеннями «Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання» та «Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання», затвердженого наказом Мінінфраструктури України № 521 від 17 серпня 2012 року.

До органів із сертифікації, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання та органів із сертифікації, призначених на виконання робіт з індивідуального затвердження колісних транспортних засобів відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання відносяться: Державне підприємство «Державний автотранспортний науково-дослідний та проектний інститут» (наказ Мінінфраструктури від 01 березня 2013 року № 126); Державне підприємство «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (наказ Мінінфраструктури від 29 березня 2016 року № 121); Державне підприємство «Запорізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» (наказ Міністерства економічного розвитку від 09 лютого 2016 року № 209); Державне підприємство «Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» (наказ Міністерства економічного розвитку від 09 лютого 2016 року № 212); Державне підприємство «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем» (наказ Міністерства економічного розвитку від 09 лютого 2016 року № 212); Державне підприємство «Український центр з питань сертифікації та захисту прав споживачів» (наказ Міністерства економічного розвитку від 09 лютого 2016 року № 212), ТзОВ «Рівнестандарт» м. Рівне (наказ Мінінфраструктури від 06 вересня 2016 року № 306); Державне підприємство «Харківстандартметрологія» м. Харків (наказ Міністерства інфраструктури від 22 вересня 2016 року № 322). Перелік органів з сертифікації, які видають вищенаведені сертифікати відповідності, оприлюднений на сайті Міністерства інфраструктури у розділі «Діяльність Комісії Міністерства інфраструктури України з питань забезпечення виконання Женевської Угоди 1958 року».

У свою чергу, сертифікат відповідності № UA1.197.0041185-16 терміном дії з 16 грудня 2016 року по 15 грудня 2017 року виданий не органом з сертифікації, який входить до переліку органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Мінінфраструктури від 17 серпня 2012 року №521.

Відтак, поданий при першій реєстрації транспортного засобу сертифікат відповідності є неналежним сертифікатом відповідності відповідно до Порядку № 521.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11 червня 2019 року у справі № 803/1457/16 та від 04 липня 2019 року у справі № 803/1496/16.

З огляду на викладене Суд вважає, що встановивши факт державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 600, номер кузова № НОМЕР_1 , 2014 року випуску, свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_6 , державний номерний знак НОМЕР_2 , що належить ОСОБА_1 , за фіктивними (підробленими) документами, РСЦ МВС у Волинській області, в межах своїх повноважень та з дотриманням норм чинного законодавства, склав мотивований висновок про скасування реєстрації зазначеного транспортного засобу.

Суд відхиляє посилання скаржника про відсутність у відповідача повноважень щодо скасування державної реєстрації транспортних засобів, оскільки такі повноваження РСЦ МВС у Волинській області передбачені наведеними вище положеннями нормативно-правових актів.

Доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій, а відтак відсутні підстави для скасування оскаржуваних судових рішень.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 349 КАС України, суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Висновки щодо розподілу судових витрат

З огляду на результат касаційного розгляду, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Клименка Едуарда Наумовича залишити без задоволення.

2. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

В.М. Соколов

Л.О. Єресько

А.Г. Загороднюк ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати