Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 31.01.2019 року у справі №638/6363/17 Ухвала КАС ВП від 31.01.2019 року у справі №638/63...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Історія справи

Ухвала КАС ВП від 31.01.2019 року у справі №638/6363/17

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 січня 2019 року

Київ

справа №638/6363/17

адміністративне провадження №К/9901/20718/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого судді - Гімона М.М.,

суддів: Кравчука В.М., Мороз Л.Л.,

розглянувши в письмовому провадженні касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на постанову Дзержинського районного суду міста Харкова від 2 серпня 2017 року (головуючий суддя - Шестак О.І.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2017 року (головуючий суддя - П'янова Я.В., судді: Зеленський В.В., Чалий І.С.)

у адміністративній справі № 638/6363/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі - Головне управління ПФУ), треті особи: Державне підприємство обслуговування повітряного руху України, Харківський обласний військовий комісаріат про зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив зобов'язати відповідача здійснити перерахунок і виплату пенсії з 1 липня 2016 року на підставі довідки Державного підприємства обслуговування повітряного руху України від 13 грудня 2016 року №10.1-39-223 про розмір грошового забезпечення без обмеження максимального розміру пенсії.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». У зв'язку зі зміною посадових окладів для відряджених військовослужбовців у 2016 році, звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі довідки Державного підприємства обслуговування повітряного руху України від 13 грудня 2016 року №10.1-39-223 про розмір грошового забезпечення. Однак, йому було відмовлено в перерахунку пенсії. Посилаючись на рішення Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року №7-рп/20, яким визнано неконституційними положення законодавчих актів, згідно з якими максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність, тимчасово, в період з січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії не може перевищувати 10 740 грн., вважає, що відповідач зобов'язаний здійснити виплату пенсії на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, без обмеження її максимальним розміром.

Постановою Дзержинського районного суду міста Харкова від 2 серпня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2017 року, позов задоволено. Зобов'язано Головне управління ПФУ зробити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 1 липня 2016 року на підставі довідки Державного підприємства обслуговування повітряного руху України від 13 грудня 2016 року №10.1-39-223з про розмір грошового забезпечення без обмеження максимального розміру пенсії.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління ПФУ подало касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, ставить питання про їх скасування та ухвалення нового про відмову в задоволенні позову.

В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що у довідці наданої для перерахунку пенсії міститься посилання на накази Украероруху, а не на постанову Кабінету Міністрів України (далі - КМУ), хоча у Порядку, як зазначив відповідач, чітко визначено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій проводиться лише у разі прийняття рішення КМУ, яке і повинно зазначатись у довідці для перерахунку пенсій. Таким чином, на думку відповідача, накази Украероруху, на які посилається позивач, не можуть бути підставою для перерахунку пенсій та не можуть зазначатись в довідці для перерахунку пенсії.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права і дотримання ними норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Вирішуючи позов суди виходили з того, що ОСОБА_1 перебував на військовій службі та був відряджений у розпорядження Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, де проходив службу на різних посадах.

Наказом Міністра оборони України від 14 жовтня 2013 року №343 ОСОБА_1 звільнено з військової служби в запас, а наказом від 25 жовтня 2013 року №581/о звільнено з посади заступника керівника польотів районного диспетчерського центру Дніпропетровського РСП.

Згідно з довідкою Головного управління ПФУ від 25 травня 2017 року №915 ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні та отримує пенсію за вислугу років як військовослужбовець відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Отримавши інформацію від військовослужбовців, які на цей час проходять службу в Украерорусі про зміну посадових окладів для відряджених військовослужбовців у 2016 році, позивач звернувся із запитом до Державного підприємства обслуговування повітряного руху, чи була сформована довідка на його ім'я та чи була ця довідка надіслана до Головного управління ПФУ для перерахунку пенсії.

Листом від 13 грудня 2016 року №1-16-2915 Державне підприємство обслуговування повітряного руху повідомило, що наказом Украероруху від 20 січня 2017 року №20 «Про підвищення посадових окладів військовослужбовців, відрядженим до Украероруху» з 1 липня 2016 року змінено розміри посадових окладів військовослужбовців Збройних Сил України, які відрядженні до Украероруху для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі. Згідно з вимогами чинного законодавства України Украерорух направив повідомлення про зміну складової грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців до Міністерства оборони України для повідомлення в установленому порядку Пенсійного фонду України про підстави перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям, звільненим із військової служби з посад, займаних в Украерорусі. Списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, до Украероруху від Пенсійного фонду України чи військових комісаріатів не надходили.

Позивач звернувся до Головного управління ПФУ про перерахунок грошового забезпечення, надавши довідку про розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії від 13 грудня 2016 року №10.1-39-223, що була складена Украерорухом на його ім'я.

На звернення позивача з заявою до Головного управління ПФУ, 21 березня 2017 року отримав відповідь про відмову в проведенні перерахунку пенсії на підставі наказу Украероруху від 19 липня 2016 року №221 посилаючись на те, що чинним законодавством не передбачено проведення перерахунків пенсій в зв'язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних органів, у тому числі й керівництву Державного підприємства обслуговування повітряного руху України визначати розміри посадових окладів військовослужбовців, які відряджені до Украероруху, тому накази Державного підприємства «Украерорух» «Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху» є підставою для перерахунку пенсії позивача відповідно до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у зв'язку зі зміною розміру грошового забезпечення.

Колегія суддів погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій.

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

З наведеної норми права вбачається, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19 липня 1999 року № 1281 «Про створення об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України» передбачено, зокрема, що грошове та матеріальне забезпечення військовослужбовців, відряджених до Украероруху, потрібно здійснювати у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2001 року №104 «Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій».

Відповідно до пункту 80 Положення про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, затвердженого Указом Президента України від 7 листопада 2001 року № 1053/2001, пенсійне забезпечення звільнених у запас або у відставку відряджених військовослужбовців здійснюється на загальних підставах, передбачених законодавством для військовослужбовців.

За правилами пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 №45 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Абзацом сьомим пункту 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» встановлено, що особам, що відряджалися для виконання службових обов'язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв'язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами.

Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» передбачено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у відповідних випадках.

Отже, КМУ делегував керівникам державних органів своє право визначати розміри посадових окладів, тому наказ № 221, яким підвищено посадові оклади військовослужбовців, відряджених до Украероруху, є підставою для перерахунку пенсії відповідно до частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ.

Абзацом сьомим пункту 3 Порядку встановлено, що особам, що відряджалися для виконання службових обов'язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв'язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами.

З огляду на наведене, колегія суддів погоджується щ висновком судів попередніх інстанцій, що пенсії військовослужбовців, відряджених до Украероруху підлягають перерахунку відповідно до частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ у зв'язку зі зміною розміру грошового забезпечення на підставі наказу № 221 державного органу, якому КМУ делегував своє право визначати розміри посадових окладів.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм права вже була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема у постанові від 10 травня 2016 року (справа № 21-278а16), а також Верховним Судом, зокрема у постанові від 24 квітня 2018 року (справа № 461/939/17).

Положення статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» про те що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність доповнено згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24 грудня 2015 року № 848-VIII.

Зазначене положення в цілому визнано неконституційним відповідно до рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року.

Згідно з пунктом другим резолютивної частини рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року, зокрема, частина сьома статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» втратила чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Таким чином, з 20 грудня 2016 року відсутня частина сьома статті 43 в Законі України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року №1774-VIII, який відповідно до Прикінцевих положень цього Закону, набрав чинності з 1 січня 2017 року, у частині сьомій статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» слова і цифри «у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року» замінено словами і цифрами «по 31 грудня 2017 року».

Таким чином, буквальне розуміння змін внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року №1774-VIII з урахуванням рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року дозволяє стверджувати, що у Законі України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відсутня частина сьома статті 43, а внесені до неї зміни, що полягають у зміні слів і цифр є нереалізованими.

Це означає, що протягом 2017 року стаття 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не передбачала положення про те, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів.

Отже, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року №1774 до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

Даний висновок узгоджується з позицією, що викладена в постановах Верховного Суду від 3 жовтня 2018 року у справі № 127/4267/17 та від 16 жовтня 2018 року у справі № 522/16882/17.

Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Враховуючи те, що доводи касаційної скарги правильності висновку судів попередніх інстанцій не спростовують, останні під час розгляду справи вірно застосували норми матеріального права та не порушили норми процесуального права, відповідно до частини першої статті 350 КАС України, підстави для скасування ухвалених ними рішень відсутні.

Керуючись статтями 345, 350, 356 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області залишити без задоволення, а постанову Дзержинського районного суду міста Харкова від 2 серпня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2017 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

М.М. Гімон

В.М. Кравчук

Л.Л. Мороз,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати