Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 22.01.2020 року у справі №280/4380/19 Ухвала КАС ВП від 22.01.2020 року у справі №280/43...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Історія справи

Ухвала КАС ВП від 22.01.2020 року у справі №280/4380/19



ПОСТАНОВА

Іменем України

18 вересня 2020 року

м. Київ

справа №280/4380/19

провадження №К/9901/47/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Єзерова А. А., суддів: Желєзного І. В., Стеценка С. Г.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України

на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2019 (суддя Сацький Р. В. ) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від
19.11.2019 (головуючий суддя Коршун А. О., судді Сафронова С. В., Іванов С. М. )

у справі №280/4380/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1"

до Державної служби геології та надр України

про зобов'язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У вересні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби геології та надр України, в якій просило суд: визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону ділянки Центральна (північна і південна частини) Мар'янського родовища у Апостільському районі Дніпропетровської області; зобов'язати відповідача надати позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону ділянки Центральна (північна і південні частини) Мар'янського родовища у Апостілівському районі Дніпропетровської області; встановити судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов'язання відповідача подати звіт про його виконання до Запорізького окружного адміністративного суду у строк двадцяти днів з дня набрання чинності рішенням суду.

2. Позивач також подав заяву про забезпечення позову, в якій просив:

- заборонити Державній службі геології та надр України проводити аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами стосовно об'єкта використання, зазначеного у переліку ділянок надр рудних та нерудних корисних копалин, спеціальні дозволи на користування яких планується виставити на черговий аукціон, розміщеного на офіційному сайті Державної служби геології та надр України, а саме: пункт 167: Назва родовища (об'єкта користування):

Мар'янське. Вид корисної копалин: вапняк. Вид користування надрами: видобування.

Місце розташування: Дніпропетровська область. Запаси: 132328 тис м куб. ;

- заборонити Державній комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України (адреса: 01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/7) розглядати будь-які питання та виносити рішення щодо погодження на отримання або відмови в погодженні на отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" (ідентифікаційний код 32341106) спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону ділянки Центральна (північна і південна частини) Мар'янського родовища у Апостолівському районі Дніпропетровської області.

3. Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2019 у справі №280/4380/19, залишеною без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, заяву про вжиття заходів забезпечення позову задоволено, вжито заходи забезпечення позову шляхом заборони Державній службі геології та надр України проводити аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами стосовно об'єкта використання, зазначеного у переліку ділянок надр рудних та нерудних корисних копалин, спеціальні дозволи на користування яких планується виставити на черговий аукціон, розміщеного на офіційному сайті Державної служби геології та надр України, а саме: пункт 167:

Назва родовища (об'єкта користування): Мар'янське. Вид корисної копалин: вапняк.

Вид користування надрами: видобування. Місце розташування: Дніпропетровська область. Запаси: 132328 тис м куб. ; заборони Державній комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України (адреса: 01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/7) розглядати будь-які питання та виносити рішення щодо відмови в погодженні на отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" (ідентифікаційний код 32341106) спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону ділянки Центральна (північна і південна частини) Мар'янського родовища у Апостолівському районі Дніпропетровської області".

4. Державна служба геології та надр України з вищезазначеними ухвалою та постановою не погодилася, тому звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм процесуального права, просить суд скасувати ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019 у справі №280/4380/19 і ухвалити нове рішення, яким у задоволенні заяви про забезпечення позову відмовити повністю.

5. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

ІІ. ОБҐРУНТУВАННЯ ЗАЯВИ ПРО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОЗОВУ

6. Позивач обґрунтував заяву про забезпечення позову тим, що на офіційному сайті відповідач включив до переліку ділянок надр рудних та нерудних корисних копалин, спеціальні дозволи на користування яких планується виставити на черговий аукціон, включено родовище (об'єкт користування) Мар'янське. Вид корисної копалин: вапняк. Вид користування надрами: видобування. Місце розташування:

Дніпропетровська область. Запаси: 132328 тис. м куб.

7. Стосовно спірного об'єкта користування позивачем було подано заяву про отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону ділянки Центральна (північна і південна частини) Мар'янського родовища у Апостолівському районі Дніпропетровська від 11.07.2018.

Але відповіді щодо надання дозволу позивачу не надходило.

8. На думку позивача, вбачається, що відповідач планує виставити на аукціон об'єкт користування, стосовно якого позивач має пріоритетне право отримати спеціальний дозвіл без проведення аукціону, оскільки ним дотримано вимоги п. п. 1 п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615. За час розгляду справи у суді, можливе проведення вказаного аукціону, в результаті якого треті особи зможуть отримати дозвіл, тобто права позивача будуть порушені, а виконати рішення щодо надання спеціального дозволу позивачу буде неможливо.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

9. Задовольняючи заяву про забезпечення позову, суди першої та апеляційної інстанції керувалися наявністю очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, вважаючи, що невжиття заходів забезпечення позову призведе до того, що позивачу доведеться докласти значних зусиль і витрат, щоб відновити свої права.

10. Суд апеляційної інстанцій в оскаржуваній постанові відзначив, що на момент звернення позивача до суду з цим позовом, та заявою про забезпечення позову, ані позивачу, ані суду не були відомі наслідки розгляду Державної служби геології та надр України заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" про отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону ділянки Центральна (північна і південна частини) Мар'янського родовища у Апостолівському районі Дніпропетровська, яка була подана підприємством до Державній службі геології та надр України 11.07.2018, оскільки сам відповідач у апеляційній скарзі зазначає, що відповідь на цю заяву ним надана Товариству з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" листом від 09.09.2019 за вих. №1870/01/12-19, не надаючи при цьому будь-яких належним доказів стосовно направлення позивачу цього листа та отримання його позивачем.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

11. Касаційна скарга мотивована тим, що листом від 09.09.2019 Держгеонадра розглянула заяву позивача про отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону ділянки Центральна (північна і південна частини) Мар'янського родовища у Апостолівському районі Дніпропетровська та повернула її без задоволення, тому у позивача відсутнє порушене право. При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме позивач, чого здійснено не було.

12. У відзиві на касаційну скаргу позивач посилається на те, що суди зробили правомірні та обґрунтовані висновки, а обставини, викладені в касаційній скарзі стосуються суті спору, а не забезпечення позову.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм процесуального права у спірних правовідносинах, керується таким.

14. Забезпечення позову - це надання позивачеві тимчасової правової охорони його прав та інтересів, за захистом яких він звернувся до суду, до вирішення спору судом та набрання рішенням суду законної сили. Заходи забезпечення позову є втручанням суду у спірні правовідносини до їх вирішення, тому вони повинні застосовуватися судом з підстав та в порядку, прямо передбаченому законом.

15. Відповідно до ст. 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1)невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2)очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Підстави забезпечення позову, передбачені ч. 2 ст. 150 КАС України, є оціночними, тому суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.

16. За умовами ст. 151 КАС України позов може бути забезпечено:

1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;

2) забороною відповідачу вчиняти певні дії;

3) встановленням обов'язку відповідача вчинити певні дії;

4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору;

5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

Не допускається забезпечення позову, зокрема, шляхом зупинення дії рішення суб'єкта владних повноважень, яке не є предметом оскарження в адміністративній справі, або встановлення заборони або обов'язку вчиняти дії, що випливають з такого рішення (п. 5 ч. 3 ст. 151 КАС України).

17. При розгляді заяв про забезпечення позову суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитись, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з'ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулась з такою заявою, позовним вимогам.

18. Згідно Рекомендації № R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Ради Європи 13.09.1989, рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов'язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта. Суд, який постановляє вжити такий захід, не зобов'язаний одночасно висловлювати думку щодо законності чи правомірності відповідного адміністративного акта; його рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв'язку з оскарженням адміністративного акта.

19. Тобто, інститут забезпечення позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивачів в адміністративному процесі, механізмом, покликаним забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення, прийнятого в адміністративній справі.

20. При вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

В ухвалі про забезпечення позову суд повинен навести мотиви, з яких він дійшов висновку про існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення у справі, а також вказати, в чому будуть полягати дії, направлені на відновлення прав позивача, оцінити складність вчинення цих дій, встановити, що витрати, пов'язані з відновленням прав будуть значними.

21. Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.

Адекватність заходу до забезпечення позову, що застосовується судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається.

Оцінка такої відповідності здійснюється судом, зокрема, з урахуванням співвідношення права (інтересу), про захист яких просить заявник, з майновими наслідками заборони відповідачеві вчиняти певні дії.

Отже, при вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

22. У заяві про вжиття заходів забезпечення позову у цій справі зазначено, що необхідність вжиття заходів забезпечення позову була обумовлена тим, що об'єкт, на який позивач бажає отримати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону включено відповідачем до переліку об'єктів, спеціальні дозволи на які будуть надані за результатами аукціону.

При цьому, позивач просив забезпечити позов шляхом заборони Державній службі геології та надр України проводити аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами стосовно вказаного об'єкта і заборони Державній комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України розглядати будь-які питання та виносити рішення щодо погодження на отримання або відмови в погодженні на отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону.

23. Верховний Суд зазначає, що у заяві про забезпечення позову Товариство з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" просить заборонити Державній службі геології та надр України і Державній комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України здійснювати їх законодавчо визначені повноваження, що є недопустимим та невиправданим в умовах цього спору, а також такий спосіб забезпечення перевищує межі можливого втручання суду в компетенцію державного органу при забезпеченні позову.

24. При цьому, позивач не оскаржував дії Державної служби геології та надр України щодо включення спірного об'єкту до переліку об'єктів, спеціальні дозволи на які будуть надані за результатами аукціону, а просив забезпечити позов саме шляхом заборони відповідачу проводити аукціон.

25. Щодо заборони Державній комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України розглядати будь-які питання та виносити рішення щодо погодження на отримання або відмови в погодженні на отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону, Верховний Суд зазначає, що вказаний захід забезпечення позову взагалі не вмотивовано позивачем.

Слід наголосити, що саме лише посилання в заяві на потенційну можливість заподіяння шкоди позивачу без наведення відповідного обґрунтування ухилення відповідної особи від виконання судового рішення не є достатньою підставою для задоволення відповідної заяви.

26. При цьому, у позовній заяві позивач першою позовною вимогою визначив визнання протиправною бездіяльності Державної служби геології та надр України, яка полягає у ненаданні спеціального дозволу на користування надрами.

27. Колегія суддів зазначає, що розгляд та вирішення по суті заявленої вимоги про забезпечення позову шляхом заборони Державній комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України розглядати будь-які питання, пов'язані з погодженням або непогодженням на отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" спеціального дозволу на користування надрами вступає в прямий конфлікт із заявленою цією самою особою позовною вимогою про визнання протиправною бездіяльності Державної служби геології та надр України.

28. Суди попередніх інстанцій взагалі не взяли до уваги предмет та підстави позову, не пересвідчилися, чи дійсно існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду при задоволенні позову; застосовані заходи забезпечення позову є вочевидь неспівмірними з заявленими позовними вимогами.

Застосовуючи заходи забезпечення позову з підстав, які законом не передбачені, суди попередніх інстанцій втрутилися у компетенцію Державної служби геології та надр України.

29. Окрім того, Суд звертає увагу на те, що ухвала суду першої інстанції і постанова суду апеляційної інстанції не містять належних та переконливих мотивів застосування заходів забезпечення позову.

30. Викладене свідчить про те, що оскаржувані судові рішення ухвалені судами з порушенням норм процесуального права, а саме ст.ст. 150, 151 КАС України, а тому їх слід скасувати і у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову відмовити, а касаційну скаргу задовольнити за мотивами, викладеними у цій постанові Верховного Суду.

На підставі викладеного, керуючись ст. 345, 349, 355, 356 КАС України, Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України - задовольнити.

Ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019 у справі №280/4380/19 - скасувати.

У задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ФерроМет1" про забезпечення позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А. А. Єзеров

Суддя І. В. Желєзний

Суддя С. Г. Стеценко
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати