Історія справи
Ухвала КАС ВП від 26.03.2018 року у справі №826/25611/15

ПОСТАНОВАІменем України15 липня 2021 рокуКиївсправа №826/25611/15адміністративне провадження №К/9901/47278/18Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:головуючого судді Бучик А. Ю.,суддів: Мороз Л. Л., Рибачука А. І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 листопада 2017 року (головуючий суддя Клименчук Н. М. ) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року (колегія суддів у складі: Костюк Л. О., Бужак Н. П., Мельничука В. П. ) у справі за позовом Державного підприємства "Національний цирк України" до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,ВСТАНОВИВ:Державне підприємство "Національний цирк України" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) та Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) "Київреклама" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії.Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні рішення відповідача прийняті з порушенням законодавства. Крім того позивач наголошував, що будь - яких повідомлень про демонтаж конструкцій на адресу цирку не надходило.Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року, позов задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано Вимогу Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 15-9911-АО від27.10.2015.Визнано протиправними та скасовано Вимоги Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 15-8625-А. О та №15-8626-АО від 15.09.2015.Визнано протиправним та скасовано Наказ Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 248 від09.10.2015р. в частині пунктів 29 та 30 Додатку №1 до Наказу про демонтаж рекламної вивіски на будівлі за адресою: м. Київ, пл. Перемоги, 2.Зобов'язано Комунальне підприємство виконавчого органу Київради (КМДА) "Київреклама" повернути вивіски, демонтовані на будівлі за адресою: м. Київ, пл.
Перемоги, 2, що належать Державному підприємству "Національний цирк України".У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.Не погодившись з указаними судовими рішеннями, Комунальне підприємство виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що судові рішення є необґрунтованими та винесені без урахування обставин, що мають значення для справи, так як для розміщення такого рекламного засобу як "банер, панно на фасаді будинку", навіть у випадку розміщенням суб'єктом господарювання на фасаді будинку, де він здійснює свою господарську діяльність, необхідно отримати встановлений чинним законодавством України дозвіл на розміщення зовнішньої реклами.Від інших учасників справи відзиви до суду не надходили.
Ухвалою Верховного Суду від 04 травня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.У зв'язку з відсутністю клопотань про участь в судовому засіданні, справа розглядається в порядку письмового провадження.Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) 15.09.2015 складено Вимоги № 15-8625-АО та № 15-8626-АО щодо ДП "Національний цирк України" про усунення порушень Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від29.12.2003 № 2067, Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051, Порядку розміщення реклами в м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 № 37/6253, та/або Концепції розвитку зовнішньої реклами в місті Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 26.01.2012 № 20/7357, що полягали у наступному: відсутнє маркування; рекламні засоби встановлено самовільно, шляхом монтажу конструкції банер, пано на фасаді будинку площею 150кв. м. та площею 80 кв. м. за адресою - м. Київ, пл. Перемоги, 2.У зв'язку із наведеним ДП "Національний Цирк України" зобов'язано протягом трьох днів здійснити демонтаж рекламних засобів та попереджено, що в разі невиконання Вимог рекламні конструкції буде демонтовано КП "Київреклама".
В подальшому, 09.10.2015 Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) винесено Наказ № 248 про демонтаж рекламних засобів згідно із додатком, в тому числі і ДП "Національний Цирк України".На підставі вказаного Наказу Комунальним підприємством "Київреклама" в ніч з 21 на 22 жовтня 2015 року демонтовано указані банери із фасаду будівлі.Крім того, 27.10.2015 Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) винесено вимогу № 15-9911-АО щодо ДП "Національний цирк України" про усунення порушень Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від29.12.2003 № 2067, Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051, Порядку розміщення реклами в м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 № 37/6253, та/або Концепції розвитку зовнішньої реклами місті Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 26.01.2012 № 20/7357, що полягали в наступному: на рекламних засобах відсутнє маркування; рекламні засоби встановлено самовільно, шляхом демонтажу конструкції банер, пано на фасаді будинку площею 80 кв. м. за адресою - м. Київ, пл. Перемоги, 2.Позивач, вважаючи такі дії та рішення відповідачів протиправними, звернувся до суду з позовом.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що банери (пано), розміщені на будівлі Цирку, містили інформацію щодо реквізитів та засобів зв'язку із ДП "Національний цирк України", інтернет адресу підприємства, а також зображення елементів циркових вистав, що дає чітке уявлення про вид діяльності підприємства і не може вважатися самовільно встановленими рекламними засобами.Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає таке.Частиною
2 статті
19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.Згідно ст. 1 Закону України "
Про рекламу" реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; рекламні засоби - засоби, що використовуються для доведення реклами до її споживача.ст.ст.
345,
349,
351,
355,
356,
359 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Положеннями статті 8 Закону України "
Про рекламу" визначено, що розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці, не вважається рекламою.Вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою (положення ст.ст.
345,
349,
351,
355,
356,
359 Кодексу адміністративного судочинства України).Так, Типові правила розміщення зовнішньої реклами, затвердженені постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 (надалі - Типові правила) регулюють відносини, що виникають у зв'язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначають порядок надання дозволів на розміщення такої реклами.У відповідності до положень пункту 2 Типових правил спеціальні конструкції - тимчасові та стаціонарні рекламні засоби (світлові та несвітлові, наземні та неназемні (повітряні), плоскі та об'ємні стенди, щити, панно, транспаранти, троли, таблички, короби, механічні, динамічні, електронні табло, екрани, панелі, тумби, складні просторові конструкції, аеростати, повітряні кулі тощо), які використовуються для розміщення реклами; вивіска чи табличка - елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім, випадків, коли суб'єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, який не є рекламою.Виданий у встановленому порядку дозвіл є підставою для розміщення зовнішньої реклами та виконання робіт, пов'язаних з розташуванням рекламного засобу (пункт 24 Типових правил).
Пунктом 48 Типових правил передбачено, що вивіски чи таблички: повинні розміщуватися без втручання у несучі конструкції, легко демонтуватися, щоб не створювати перешкод під час робіт, пов'язаних з експлуатацією та ремонтом будівель і споруд, на яких вони розміщуються; не повинні відтворювати зображення дорожніх знаків; не повинні розміщуватися на будинках або спорудах - об'єктах незавершеного будівництва; площа поверхні не повинна перевищувати 3 кв. метрів.Демонтаж вивісок чи табличок, розміщених з порушенням вимог цих Правил, здійснюється у разі: припинення юридичної особи або припинення діяльності фізичної особи - підприємця; невідповідності розміщення вивіски чи таблички вимогам щодо її розміщення, наданим у визначенні, та архітектурним вимогам, державним нормам, стандартам і правилам, санітарним нормам; порушення благоустрою території. Розміщені вивіски чи таблички підлягають демонтажу за рахунок коштів юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців, якими вони були встановлені (пункт 49 Типових правил).Так, питання розміщення в м. Києві інформаційних вивісок врегульовано розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 15.04.2011 № 565, яким затверджено Порядок розміщення інформаційних вивісок у місті Києві (далі - Порядок).Згідно з пунктом 3 вказаного Порядку визначено, що: інформаційна вивіска - конструктивний елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне- чи надане у користування особі приміщення (крім випадків, коли суб'єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, яка не містить закликів до придбання товару або іншої інформації, що призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів та їх інтерес щодо такого товару, загальною площею до 2,0 кв. метрів. У разі, коли площа інформаційної вивіски перевищує 2,0 кв. метри, вона вважається зовнішньою рекламою та потребує отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами відповідно до окремого порядку, що затверджується розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).Як установлено судами, Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) 15.09.2015 складено Вимоги № 15-8625-А. О та № 15-8626-АО щодо ДП "Національний цирк України" про усунення порушень вимог законодавства, що полягали в наступному: на рекламних засобах відсутнє маркування; рекламні засоби встановлено самовільно, шляхом монтажу конструкції банер, пано на фасаді будинку площею 150 кв. м. та площею 80 кв. м. за адресою - м. Київ, пл. Перемоги, 2.
В подальшому, 27.10.2015 Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) винесено вимогу № 15-9911-АО щодо ДП "Національний цирк України про усунення порушень вимог законодавства, що полягали в наступному: на рекламних засобах відсутнє маркування; рекламні засоби встановлено самовільно, шляхом демонтажу конструкції банер, пано на фасаді будинку площею 80 кв. м. за адресою - м. Київ, пл. Перемоги, 2.Аналізуючи указані факти через призму положень Типових правил та Порядку можна зробити висновок, що конструкції, встановлені на будівлі цирку, які мають площу 150 кв. м, 80 кв. м та 80 кв. м не можуть вважатися ані вивісками чи табличками, ані інформаційною вивіскою, граничні розміри яких визначено вказаними правовими нормами.Між тим, інформація про наявність у позивача дозволу на розміщення реклами в матеріалах справи відсутня. Не встановлено факту отримання відповідного дозволу і в ході судового розгляду.Відтак позивач зобов'язаний нести відповідальність відповідно до законодавства, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, а саме за самовільне розміщення рекламних засобів.Так, позивачем Вимоги відповідача про усунення порушень виконано не було, у зв'язку з чим 09.10.2015 Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) винесено Наказ № 248 про демонтаж рекламних засобів згідно із додатком, в тому числі і ДП "Національний Цирк України", що в подальшому стало підставою для демонтажу банерів із фасаду будівлі.
Згідно п. п. 2.1.2,2.1.3,3.1.2, п. п. 17.1-17.8 розділу 2 Порядку розміщення реклами № 37/6253 дозвільний орган, зокрема: здійснює контроль за дотриманням вимог цього Порядку щодо розміщення зовнішньої реклами, вимагає усунення виявлених порушень; організовує інвентаризацію рекламних засобів (далі - РЗ) та приймає рішення щодо демонтажу самовільно встановлених РЗ.КП "Київреклама" організовує або проводить власними силами демонтаж РЗ відповідно до цього Порядку.Демонтаж у цьому Порядку означає комплекс заходів, які передбачають відокремлення РЗ разом з основою від місця їх розташування та транспортування на спеціально відведені території для подальшого зберігання. При цьому демонтаж та подальше зберігання РЗ не передбачає переходу права власності на них до територіальної громади міста Києва.Демонтаж РЗ є засобом протидії порушенню прав територіальної громади міста Києва щодо надання у тимчасове користування місць (для розміщення РЗ) або усунення порушень договірних зобов'язань розповсюджувачами реклами за договорами про надання у тимчасове користування місць (власниками та/або законними користувачами РЗ), а також засобом усунення порушень в інших випадках.Демонтаж РЗ здійснюється відповідно до цього Порядку у таких випадках: а) за відсутності маркування РЗ; б) у разі виявлення самовільно встановлених РЗ; в) якщо термін дії дозволу закінчився і не був продовжений або дозвіл було скасовано у встановленому порядку; г) якщо технічний стан РЗ створює загрозу життю або здоров'ю людей та/або заподіяння шкоди (майнової чи немайнової) третім особам; д) у разі невідповідності технічних характеристик РЗ та/або місця їх встановлення виданому дозволу на розміщення зовнішньої реклами; є) за наявності заборгованості розповсюджувача зовнішньої реклами по сплаті коштів за право тимчасового користування місцем (-ями) для розміщення рекламного (-их) засобу (-ів), яке (-і) перебувають у комунальній власності територіальної громади міста Києва, більш ніж за 2 місяці; ж) у випадку зміни містобудівної ситуації за наявності відповідного розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та листа від замовника робіт з будівництва, реконструкції, ремонту тощо щодо необхідності демонтажу РЗ, що заважають проведенню відповідних робіт; з) в інших випадках, передбачених договором на право тимчасового користування місцями для розміщення РЗ, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста Києва.
Демонтаж РЗ у випадках, встановлених пунктом 17.2 цього Порядку, здійснюється на підставі наказу дозвільного органу.У вказаних п.17.2 Порядку розміщення реклами №37/6253 випадках (крім випадку, коли власника РЗ неможливо встановити) демонтаж РЗ має бути проведений власниками (законними користувачами) РЗ самостійно за - власний рахунок в термін, вказаний у вимозі дозвільного органу чи КП "Київреклама" про усунення порушень вимог порядку розміщення зовнішньої реклами.Вимога направляється у письмовій формі поштою з повідомленням про вручення або вручається представнику розповсюджувача реклами особисто під підпис. У випадках, передбачених підпунктами а), б), г), д), ж), з) пункту 17.2 цього Порядку до вимоги додається акт, в якому зафіксовані виявлені порушення, за підписом представників дозвільного органу та/або КП "Київреклама".Демонтаж РЗ здійснюється без направлення розповсюджувачу реклами вимоги, якщо власник або адреса власника РЗ не встановлені.Розповсюджувач реклами зобов'язаний протягом трьох днів або в термін, вказаний у вимозі дозвільного органу чи КП "Київреклама", з моменту отримання вимоги усунути зазначені у вимозі порушення та повідомити в цей же строк дозвільний орган в письмовій формі.
Якщо розповсюджувач реклами самостійно не усунув виявлені порушення у термін, вказаний у вимозі дозвільного органу чи КП "Київреклама", здійснюється демонтаж РЗ.У разі необхідності демонтажу РЗ дозвільний орган складає перелік РЗ, що підлягають демонтажу, затверджує його наказом та направляє до КП "Київреклама" для забезпечення його виконання.Організація демонтажу або самостійне проведення демонтажу здійснюється КП "Київреклама" на підставі наказу дозвільного органу на умовах, визначених цим Порядком.Під час демонтажу, РЗ складається акт проведення демонтажу РЗ, а також може складатися акт огляду технічного стану РЗ з проведенням фото-та/або відеофіксації, які додаються до акта.Акти складаються представниками КП "Київреклама".
Отже, якщо розповсюджувач реклами самостійно не усунув виявлені порушення у термін, вказаний у вимозі дозвільного органу, дозвільний орган складає перелік таких РЗ, що підлягають демонтажу, затверджує його наказом та направляє до КП "Київреклама", яке, в свою чергу, зобов'язане здійснити, на підставі такого наказу, організацію демонтажу або самостійне проведення демонтажу.Аналогічна правова позиція вже висловлювалась Верховним Судом у постанові від29.04.2020 по справі №826/1703/16.Таким чином дії відповідача щодо демонтажу рекламних засобів, розміщених без відповідного дозволу, є правомірними.З огляду на викладене Верховний Суд доходить висновку, що постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 листопада 2017 року та постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.Відповідно до частин
1 ,
3 та
4 статті
351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст.ст.
345,
349,
351,
355,
356,
359 Кодексу адміністративного судочинства України, -ПОСТАНОВИВ:Касаційну скаргу Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" задовольнити.Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 листопада 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року скасувати.Ухвалити нове рішення.
В задоволенні позову Державного підприємства "Національний цирк України" до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" відмовити повністю.Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.Головуючий А. Ю. БучикСудді Л. Л. МорозА. І. Рибачук