ПОСТАНОВАІМЕНЕМ УКРАЇНИ10 вересня 2020 рокум. Київсправа № 814/3482/15адміністративне провадження № К/9901/12811/18Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:судді-доповідача Пасічник С. С.,суддів: Васильєвої І. А., Юрченко В. П.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕЛКО Україна" на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року (головуючий суддя Жук С. І., судді: Потапчук В. О., Семенюк Г. В. ) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕЛКО Україна" до Миколаївської митниці ДФС про скасування рішення про коригування митної вартості товарів,ВСТАНОВИВ:В серпні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕЛКО Україна" (далі - Товариство, позивач) звернулось до суду з позовом до Миколаївської митниці ДФС (далі - Митниця, відповідач) про скасування рішення про коригування митної вартості товарів від 05 серпня 2015 року №504050002/2015/000019/2.Обґрунтовуючи позовну заяву, Товариство вказувало, що визначення митним органом митної вартості товару, який ввозився на митну територію України, за другорядним (резервним), а не по основному (за ціною договору), як було здійснено позивачем, методом суперечить вимогам
Митного кодексу України (далі -
МК України), оскільки декларантом було надано всі необхідні документи для ідентифікації товару, що ввозився, та підтвердження заявленої ним митної вартості останнього.Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 грудня 2015 року позов задоволено: скасовано рішення Миколаївської митниці ДФС про корегування митної вартості товарів №504050002/2015/000019/2 від 05 серпня 2015 року.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що позивачем подано докази в підтвердження правильності обраного методу визначення митної вартості товару та числових значень останньої, а отже, як наслідок, у відповідача були відсутні підстави для застосування при митному оформленні імпортованого Товариством товару іншого (шостого) методу.Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 грудня 2015 року скасовано та прийнято нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.Приймаючи таке рішення, суд виходив з того, що у зв'язку із непідтвердженням Товариством правильності визначення митної вартості імпортованого товару за ціною договору (контракту), відповідачем правомірно скориговано останню за другорядним методом.Не погоджуючись з прийнятим апеляційним судом рішенням, позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просив його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції, зазначаючи про неврахування судом попередньої інстанції наведених ним в позовній заяві доводів та обґрунтувань щодо безпідставного визначення митним органом митної вартості імпортованого Товариством товару із застосуванням другорядного методу, зважаючи, що митна вартість останнього, визначена за основним методом, була належним чином підтверджена поданими доказами.Відповідач в письмових запереченнях (відзиві) на касаційну скаргу проти доводів та вимог останньої заперечив, вважаючи їх безпідставними, а рішення суду попередньої інстанції, яке він просив залишити без змін, - обґрунтованим та законним.
В подальшому справа передана до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення"
Кодексу адміністративного судочинства України (далі -
КАС України).Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд приходить до наступного висновку.Судами встановлено, що 10 жовтня 2014 року між Товариством (як покупцем) та фірмою "Telko Oy", Фінляндія, Гельсінкі (як продавцем) укладено зовнішньоекономічний контракт №05 про поставку полімерної сировини та індустріальної хімії.Відповідно до специфікації №4 від 22 липня 2015 року до вищевказаного контракту фірмою "Telko Oy" поставлений позивачу карбонат кальцію загальною вартістю
231184,35 доларів США.З метою митного оформлення зазначеного товару, митну вартість якого воно визначило за основним методом - ціною договору (контракту), Товариство подало Митниці митну декларацію №504050002/2015/104558, до якої додало наступні документи: зовнішньоекономічний контракт №05 від 10 жовтня 2014 року; специфікацію №4 від 22 липня 2015 року; інвойс №15507436 від 22 липня 2015; інвойс №~organization0~ від 22 липня 2015 року; коносамент №1 від 21 липня 2015 року; експортну декларацію країни відправлення №15310600ЕХ003181 від 10 липня 2015 року; сертифікат походження товару №К0233733 від 09 липня 2015 року; вантажний маніфест від 21 липня 2015 року з відмітками про проходження контролю нетарифного регулювання; прайс-лист виробника товару від 14 травня 2015 року; висновок оцінювача №20-02/08-2015 від 03 серпня 2015 року про відповідність задекларованої вартості товару ринковим цінам; калькуляцію вартості товару від 03 серпня 2015 року; страховий поліс №101474265 від 27 червня 2015 року; додаткову угоду №26 від 18 травня 2015 року; договір на брокерське обслуговування №22-07-2015 від 22 липня 2015 року; лист №03/08-001 від 03 серпня 2015 року; лист від 03 серпня 2015 року; переклади інвойсів від 22 липня 2015 року.
05 серпня 2015 року відповідачем прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №504050002/2015/000019/2, яким митну вартість товару, що імпортується, скориговано за резервним методом (митна декларація від 22 червня 2015 року №110120000/2015/407619), внаслідок чого митні платежі збільшились на 92 234,88 грн., а також складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №504050002/2015/00032.При цьому, як зазначили в своїх рішеннях суди попередніх інстанцій, коригування митної вартості товару відповідачем здійснено у зв'язку з тим, що надані декларантом документи містили неповні відомості та мали розбіжності.З метою випуску товару у вільний обіг позивач 05 серпня 2015 року подав відповідачеві нову митну декларацію №504050002/2015/104719 про випуск товарів під гарантійні зобов'язання шляхом сплати до державного бюджету сум податків і зборів згідно з митною вартістю, визначеною Митницею.Не погоджуючись із прийнятим відповідачем рішенням про коригування митної вартості товарів, Товариство звернулось до суду з позовом у даній справі.В частині
2 статті
19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно ж до статті
67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.Згідно з пунктами
23 та
24 частини
1 статті
4 МК України митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм пунктами
23 та
24 частини
1 статті
4 МК України, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.За змістом статей
49,
50 МК України митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари. Відомості про митну вартість товарів використовуються, зокрема, для нарахування митних платежів.Митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм статей
49,
50 МК України. Митна вартість товарів, що ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, визначається відповідно до глави 9 статей
49,
50 МК України (частини
1 та
2 статті
51 МК України).Так частинами
1,
2,
3 статті
57 (глава 9 розділу 3)
МК України передбачено, що визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.
Основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції).Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм частинами
1,
2,
3 статті
57 (глава 9 розділу 3)
МК України.Згідно із частинами
1,
2 статті
58 МК України метод визначення митної вартості за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, застосовується у разі, якщо: 1) немає жодних обмежень щодо прав покупця (імпортера) на використання оцінюваних товарів, за винятком тих, що: а) встановлюються законом чи запроваджуються органами державної влади в Україні; б) обмежують географічний регіон, у якому товари можуть бути перепродані (відчужені повторно); в) не впливають значною мірою на вартість товару; 2) щодо продажу оцінюваних товарів або їх ціни відсутні будь-які умови або застереження, які унеможливлюють визначення вартості цих товарів; 3) жодна частина виручки від будь-якого подальшого перепродажу, розпорядження або використання товарів покупцем не надійде прямо чи опосередковано продавцеві, якщо тільки не буде зроблено відповідне коригування з урахуванням положень частини десятої цієї статті; 4) покупець і продавець не пов'язані між собою особи або хоч і пов'язані між собою особи, однак ці відносини не вплинули на ціну товарів.Метод визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, не застосовується, якщо використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не підтверджені документально або не визначені кількісно і достовірні та/або відсутня хоча б одна із складових митної вартості, яка є обов'язковою при її обчисленні.У разі якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом послідовного використання методів, зазначених у частинами
1,
2 статті
58 МК України, митна вартість оцінюваних товарів визначається з використанням способів, які не суперечать законам України і є сумісними з відповідними принципами і положеннями Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (GATT) (частина
1 статті
64 "Резервний метод"
МК України).
Відповідно до частини
2 статті
52 МК України декларант або уповноважена ним особа, які заявляють митну вартість товару, зобов'язані: 1) заявляти митну вартість, визначену ними самостійно, у тому числі за результатами консультацій з органом доходів і зборів; 2) подавати органу доходів і зборів достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об'єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню; 3) нести всі додаткові витрати, пов'язані з коригуванням митної вартості або наданням органу доходів і зборів додаткової інформації.За змістом частин
1,
2,
3 статті
53 МК України у випадках, передбачених частин
1,
2,
3 статті
53 МК України, одночасно з митною декларацією декларант подає органу доходів і зборів документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частин
1,
2,
3 статті
53 МК України, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об'єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) копія імпортної ліцензії, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.У разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів зобов'язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов'язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов'язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.Забороняється вимагати від декларанта або уповноваженої ним особи будь-які інші документи, відмінні від тих, що зазначені в цій статті. Декларант або уповноважена ним особа за власним бажанням може подати додаткові наявні у них документи для підтвердження заявленої ними митної вартості товару (частини
5,
6 статті
53 МК України).
Згідно із частинами
1,
2,
3 статті
54 МК України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється органом доходів і зборів під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється органом доходів і зборів шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частинами
1,
2,
3 статті
54 МК України.За результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів орган доходів і зборів визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень частинами
1,
2,
3 статті
54 МК України.В той же час частиною 6 зазначеної статті передбачено, що орган доходів і зборів може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі: 1) невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості; 2) неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинами
1,
2,
3 статті
54 МК України, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари; 3) невідповідності обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 частинами
1,
2,
3 статті
54 МК України; 4) надходження до органу доходів і зборів документально підтвердженої офіційної інформації органів доходів і зборів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості.У відповідності до частин
1 та
2 статті
55 МК України рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається органом доходів і зборів у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо органом доходів і зборів у випадках, передбачених частин
1 та
2 статті
55 МК України, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.
Прийняте органом доходів і зборів письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товарів має містити: 1) обґрунтування причин, через які заявлену декларантом митну вартість не може бути визнано; 2) наявну в митного органу інформацію (у тому числі щодо числових значень складових митної вартості, митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, інших умов, що могли вплинути на ціну товарів), яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості та до прийняття рішення про коригування митної вартості, заявленої декларантом; 3) вичерпний перелік вимог щодо надання додаткових документів, передбачених частин
1 та
2 статті
55 МК України, за умови надання яких митна вартість може бути визнана органом доходів і зборів; 4) обґрунтування числового значення митної вартості товарів, скоригованої органом доходів і зборів, та фактів, які вплинули на таке коригування; 5) інформацію про: а) право декларанта або уповноваженої ним особи на випуск у вільний обіг товарів, що декларуються: у разі згоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням органу доходів і зборів про коригування митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю, визначеною органом доходів і зборів; у разі незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням органу доходів і зборів про коригування заявленої митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно із заявленою митною вартістю товарів та надання гарантій відповідно до розділу X частин
1 та
2 статті
55 МК України в розмірі, визначеному органом доходів і зборів відповідно до частини сьомої цієї статті; б) право декларанта або уповноваженої ним особи оскаржити рішення про коригування заявленої митної вартості до органу вищого рівня відповідно до глави 4 частин
1 та
2 статті
55 МК України або до суду.У разі відмови у прийнятті митної декларації посадовою особою органу доходів і зборів заповнюється картка відмови у прийнятті митної декларації за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Один примірник зазначеної картки невідкладно вручається (надсилається) декларанту або уповноваженій ним особі (частина
12 статті
264 МК України).Отже митний орган при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості зобов'язаний перевірити складові числового значення митної вартості, правильність розрахунку, здійсненого декларантом, упевнитись в достовірності та точності заяв, документів чи розрахунків, поданих декларантом, а також відсутності обмежень для визначення митної вартості за ціною договору, наведених у статті
58 МК України (у разі визначення декларантом митної вартості імпортованого товару за першим методом).При цьому, митний орган має право відійти від наведених вище законодавчих обмежень, пов'язаних з перевіркою основного переліку документів, які підтверджують митну вартість товарів, та витребувати від декларанта додаткові документи лише у тому випадку, якщо надані декларантом документи містять розбіжності, наявні ознаки підробки або ці документи не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, або ж у разі якщо митний орган має обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозв'язок між продавцем і покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість.Водночас приписи вказаних статей зобов'язують митний орган зазначити конкретні обставини, які викликали відповідні сумніви, причини неможливості їх перевірки на підставі наданих декларантом документів, а також обґрунтувати необхідність перевірки спірних відомостей та зазначити документи, надання яких зможе усунути сумніви у їх достовірності.
Разом з тим, приймаючи рішення, суд першої інстанції зазначив лише про те, що жодного підтвердження недоведення позивачем при декларуванні митної вартості товару всіх складових її числового значення, неправильного здійснення розрахунку, внесення до декларації недостовірних або неточних відомостей рішення відповідача не містить.Апеляційний же суд, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що надані Товариством для підтвердження заявленої митної вартості документи не підтвердили заявлену митну вартість за першим методом.В той же час суди не проаналізували та не надали оцінки виявленим Митницею порушенням, що стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення про коригування митної вартості товару, як таким (зокрема й з врахуванням наявних у справі документів), а також не дослідили в цьому контексті обставин, що мають значення для правильного вирішення спору й, як наслідок, не навели з цього приводу власних мотивів та обґрунтувань.При цьому поза увагою судів залишились питання, пов'язані із умовами поставки товару та складовими його вартості, які мали бути підтверджені Товариством під час митного оформлення, на чому також наголошувало останнє як в позовній заяві, так і в додаткових письмових поясненнях у справі.Частинами
4,
5 статті
11 КАС України (в редакції, чинній на час розгляду справи в судах попередніх інстанцій) передбачалось, що суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи. Суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі подати докази або з власної ініціативи витребувати докази, яких, на думку суду, не вистачає.
У відповідності до змісту наведених положень суд повинен визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, матеріальний закон, який їх регулює, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі вимог та заперечень; з'ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів.Загальне правило оцінки доказів сформульоване у частині
1 статті
86 КАС України, згідно з яким суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.Частиною
1 статті
138 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі.Тобто предметом доказування у кожній справі є факти, які становлять основу заявлених вимог і заперечень проти них або мають інше значення для правильного розгляду справи і підлягають встановленню для прийняття судового рішення.З'ясуванню і перевірці доказами підлягають також причини і умови, які сприяли правопорушенню або виникненню публічно-правового спору.
Як передбачалось статтею
159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги адміністративного судочинства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин, а також правильно витлумачив ці норми.Аналогічні за змістом положення закріплені і в
КАС України в редакції
Закону України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України
Цивільного процесуального кодексу України
Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів".Неповнота при з'ясуванні обставин цієї справи призвела до передчасних висновків судів попередніх інстанцій. Зазначені недоліки унеможливлюють формулювання правового висновку, а їх усунення можливе лише у разі відновлення судового розгляду справи судом першої інстанції.Враховуючи, що допущені судами першої та апеляційної інстанцій порушення не можуть бути усунуті судом касаційної інстанції, який процесуальним законом позбавлений можливості досліджувати докази і встановлювати нові обставини, судові рішення на підставі статей
349,
353 КАС України підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.
Під час нового розгляду справи необхідно врахувати викладене, всебічно і повно з'ясувати всі фактичні обставини справи з перевіркою їх належними та допустимими доказами та прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.Керуючись статтями
341,
345,
349,
353,
355 Кодексу адміністративного судочинства України, СудПОСТАНОВИВ:Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕЛКО Україна" задовольнити частково.Постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 грудня 2015 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.СуддіС. С. Пасічник І. А. Васильєва В. П. Юрченко