3
3
6183
Перевірка контрагента
І етап
Перевірка контрагента є необхідною передумовою укладення будь-якого господарського договору. Адже робота із партнером із сумнівною господарською репутацією призведе до плачевних наслідків: від блокування податкових накладних до віднесення підприємства до переліку ризикових. Отже славнозвісне «know your client», тобто принцип, яким керуються банки та фінансові установи, поступово стає частиною повсякденного життя кожного підприємства.
«Переддоговірна» перевірка свого партнера має на меті, по-перше, убезпечити Ваше підприємство від ризиків роботи із неблагонадійним контрагентом; по-друге, стане доказом належної податкової обачності та обережності в разі можливого судового спору із податківцями.
Щоб провести перевірку та не упустити нічого важливого, рекомендую користуватися наступним алгоритмом:
1. перевірка в ЄДРПОУ
Звертаємо увагу на: код ЄДРПОУ; дату реєстрації; види діяльності та основний вид діяльності; перелік засновників; уповноважених осіб (засновника, керівника, директора); розмір, розподіл статутного капіталу та дату закінчення його формування; дані про відокремлені підрозділи; статус відомостей про юрособу.
Маркерами високого ризику буде, якщо підприємство зареєстровано нещодавно, перебуває в процесі припинення або проходить процедуру банкрутства; занадто маленький розмір статутного капіталу, який не співмірний із обсягом діяльності компанії; дуже «різнопланові» КВЕД; відсутність КВЕД, який відповідає предмету договору, який планується до підписання.
Важливо: якщо в розділі «Відомості про органи управління юридичної особи» зазначені обмеження повноважень директора (наприклад, сума підписання договорів без згоди зборів учасників тощо), потрібно перед укладенням договору запитати у контрагента відповідний протокол загальних зборів учасників.
Рекомендую: замовити розгорнутий витяг із ЄДРПОУ, в якому буде зафіксована вся інформація про контрагента станом на дату укладення господарського договору з ним. Такий витяг буде запорукою належної обачності, якщо доведеться судитися із фіскалами.
2. перевірка документів на сайті Державної міграційної служби України
Якщо Ви маєте паспортні дані директора та / або засновників підприємства-контрагента, варто перевірити їх на сайті ДМС України в розділі «Перевірка недійсних документів».
Важливо: така перевірка дозволить переконатись, що документи дійсні та не були втрачені.
3. перевірка в Єдиному реєстрі боржників
Маркерами високого ризику буде наявність великої кількості боргів у контрагента, наявність заборгованості із виплати зарплати.
Обираємо опцію «Сформувати документ», в результаті якого отримаємо Інформацію з Єдиного реєстру боржників, в якій буде зафіксована дата та час її отримання.
4. перевірка в електронному кабінеті на сайті ДПС
Звертаємо увагу на: наявність податкового боргу; наявність статусу платника ПДВ / єдиного податку.
5. перевірка в Єдиному державному реєстрі судових рішень
Перевірити інформацію про поточні судові справи за участю контрагента можна в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Для цього в полі «Пошук за контекстом» введіть назву підприємства-контрагента.
Звертаємо увагу на: кількість судових проваджень щодо контрагента та характер спірних відносин.
6. перевірка на сайті судової влади
Перевірити інформацію про поточні судові справи за участю контрагента можна додатково на сайті судової влади, увівши назву контрагента у графі «Сторона по справі» в закладці «Стан розгляду справ».
Звертаємо увагу на: кількість судових проваджень щодо контрагента та характер спірних відносин.
7. перевірка в реєстрі виконавчих проваджень
Тут відображається інформація про судові рішення, які набрали законної сили та вже виконуються.
Звертаємо увагу на: наявність виконавчих проваджень, які перебувають в процесі виконання, де контрагент виступає боржником.
8. перевірка на сайті Держпраці в реєстрі підприємств, що мають заборгованість із виплати заробітної плати
Звертаємо увагу на: кількість працівників, яким заборговано та суму заборгованості.
9. отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (повна назва: Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстрі Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна щодо суб’єкта)
Важливо: якщо предмет договору передбачає наявність у контрагента нерухомого майна. Наприклад, при закупівлі у контрагента продукції сільськогосподарського виробництва варто переконатись, чи має контрагент власні або орендовані земельні ділянки для виробництва такої продукції.
Також така перевірка є необхідною в разі придбання об’єктів нерухомого майна.
10. отримання інформації з Державного земельного кадастру про право власності та майнове право на земельну ділянку
Важливо: якщо предметом договору є земельна ділянка.
11. отримання інформації з Єдиного державного реєстру МВС
Важливо: якщо предметом договору є транспортний засіб.
12. перевірка наявності необхідних ліцензій, дозволів
Проводиться в разі, якщо вид діяльності контрагента вимагає наявності таких ліцензій/дозволів. Існує багато відкритих джерел інформації для отриманні таких даних.
13. медіамоніторинг
Звертаємо увагу на: наявність власного сайту та сторінок у соціальних мережах компанії-контрагента; відгуки про компанію-контрагента; наявність повідомлень у ЗМІ щодо компанії-контрагента, її засновників, директорів тощо.
Перевірка контрагента
ІІ етап
Якщо після отримання інформації про майбутнього партнера із відкритих джерел намір вступати у ділові відносини залишився непохитним, варто перейти до другого етапу перевірки, в ході якого:
На цьому етапі можна також попросити майбутнього бізнес-партнера заповнити анкету, в якій вказати:
Не зайвим буде запитати у контрагента копії протоколу загальних зборів учасників про створення підприємства, статуту, наказу про призначення директора. Для зайвої перестороги такі копії потрібно звірити з оригіналом та попросити уповноваженого співробітника контрагента засвідчити їх в Вашій присутності.
Переходити до другого етапу перевірки контрагента наполегливо рекомендую після підписання договору про нерозголошення (так званого NDA договору) та підписання згоди на обробку персональних даних.
І нехай Вам трапляються на бізнес шляху лише надійні та сумлінні ділові партнери, а блокування податкових накладних минає Вас стороною!
Автор консультації: Адвокат Сітарчук Олена Олегівна
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
179
Коментарі:
0
Переглядів:
324
Коментарі:
0
Переглядів:
286
Коментарі:
0
Переглядів:
687
Коментарі:
0
Переглядів:
336
Коментарі:
0
Переглядів:
411
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.
Благодарим за ваши рекомендации, но каждая медаль имеет две стороны. К сожалению не сказано о том как решаются вопросы проверки контрагента в соседних странах, желательно в бывших советских республиках, Прибалтике и и обязательно в Польше, Чехии, Венгрии. Интересно неужели в соседних странах такие же трудности? Вы себе можете представляете как мелкому несчастному ФОПу проверять всех своим контрагентов? Сколько времени на это нужно затратить? Если бы у нас были умные депутаты ВР, то приняли бы такие законы, когда бы контрагент отвечал за все нарушения ложную информацию имуществом как личным так и жены, а также реальным лишением свободы. Но увы депутаты ВР переложили всю ответственность на рядовых граждан, видимо у ним с преступниками общие интересы.
Сергей, спасибо за Вашу обратную связь! Целью этой публикации было дать краткий алгоритм действий по проверке украинских контрагентов. В рамках одной статьи ответить на вопросы, как проверять зарубежных партнеров, увы, не представляется возможным. Прекрасно понимаю, что проверка контрагента занимает много времени и отвлекает от основных бизнес процессов. Но все таки рекомендую это делать перед тем, как вступать в хозяйственные правоотношения. С уважением, Елена
Шановні колеги, існує ціла низка сервісів, які роблять такі перевірки контрагентів в автоматичному режимі, це і OpenDataBot, і YouControl, і інші. Якщо є якісь сумніви можно скористатися кваліфікованою перевіркою тут: https://sycom.com.ua/perevir/. Звісно, що якщо людина аналізує таку інформацію щоденно, то результат буде швидше та надійніше. Ну і адвокатські висновки по перевірці контрагента теж будуть корисними.