0
0
34377
Щодня в Україні відбуваються сотні дорожньо-транспортних пригод. Щоб збільшити безпеку руху в осінню та зимову погоду з 1 жовтня 2020 на дорогах країни усі водії поза межами населених пунктів повинні включати денні ходові вогні або ближнє світло фар. Багатьох водіїв почали турбувати дані питання: коли потрібно включати денні ходові вогні (ближнє світло фар) за межами міста, і чи штрафують за невключений сигнал? Юридичний ресурс «Протокол» пропонує консультацію про те, коли включати (виключати) денні ходові вогні (ближнє світло фар) за містом.
Зміст:
Всім автолюбителям не варто забувати, що з 1 жовтня, в Україні при русі за містом починає діяти інший режим їзди: у всіх транспортних засобів за містом повинні бути включені денні ходові вогні, а в разі їх відсутності в конструкції транспортного засобу - ближнє світло фар. Подібний режим триватиме 7 місяців - до 1 травня наступного року.
Згідно актуальних ПДР України затверджених постановою КМ України від 10.10. 2001 № 1306, а саме ст.9.8., є така вимога до попереджуючих сигналів і звучить вона так: «З 1 жовтня по 1 травня на всіх механічних транспортних засобах поза населеними пунктами повинні бути включені денні ходові вогні, а в разі їх відсутності в конструкції транспортного засобу - ближнє світло фар».
Робити це потрібно навіть вдень - незалежно від погоди і ступеня видимості. Вимога включати ближнє світло фар вдень на трасах, за містом, в холодну пору року з'явилася не випадково. Адже восени і взимку день стає коротшим, а небо затягує хмарами набагато частіше, ніж влітку. Всі ці чинники значно обмежують видимість і роблять автомобіль менш помітним. Особливо гостро це відчувається на трасах, де швидкість руху перевищує позначку в 100 км / ч. Включене ж ближнє світло фар робить автомобіль більш помітним, що сприяє скороченню числа аварій. Умова ця справді корисна для зниження аварійності, адже машина з палаючим "ближнім" краще помітна на дорозі. Ближнє світло фар, як і дальнє, включаємо вночі, в тунелях і при недостатній видимості.
Крім цього, пунктом 19.3 встановлена можливість використання ближнього світла при зупинці і стоянці в темний час доби на неосвітлених ділянках або в умовах недостатньої видимості. В цьому випадку ближнє світло використовується як доповнення до габаритних вогнів.
Майже всі опубліковані звіти показують, що використання ближніх вогнів в світлий час доби знижує кількість зіткнень. Дослідження результатів запровадження обов'язкового використання ближнього світла в Норвегії в проміжку від 1980 по 1990 роки показало, що кількість ДТП в світлий час доби знизилася на 10%. Статистичні дані з Данії показують, що рівень ДТП знизився на 7% через 15 місяців після того, як ввели обов'язкову їзду з ближнім світлом вдень.
Крім того, кількість зіткнень при повороті наліво знизилася аж на 37%. В іншому звіті з Данії, який охоплює період в 2 роки і 9 місяців, було зафіксовано зниження рівня ДТП в світлий час доби на 6 відсотків, а зокрема зіткнень при повороті ліворуч - на 34%. Транспортне Бюро Канади зафіксувало зниження рівня ДТП в світлий час доби майже на 11 відсотків після того, як водіїв зобов'язали їздити з ближнім світлом.
Користуйтеся консультацією: Адвокат Олексій Святогор дізнався в МВС чим денні ходові вогні відрізняються від підфарників, габаритів, протитуманок (змістовний лист, а не відписка)
Щоб до кінця було зрозуміло - в тих же Правилах є навіть конкретизація визначення в ст.1.10, що ж мається на увазі під ДХВ: Денні ходові вогні - зовнішні світлові прилади білого кольору, передбачені конструкцією транспортного засобу, встановлені спереду транспортного засобу і призначені для поліпшення видимості транспортного засобу під час його руху в світлий час доби.
Денні ходові вогні (DRL) - це передні освітлювальні прилади автомобіля, які світять завжди, коли автомобіль знаходиться в русі. Це дешевий метод, який допомагає зменшити кількість ДТП. Це світло особливо ефективне для запобігання лобових і бічних зіткнень в світлий час доби, оскільки робить автомобілі більш помітними, особливо якщо вони наближаються здалеку.
У США дослідження показали, що автомобілі обладнані вбудованими ходовими вогнями, потрапляли в ДТП не так часто (приблизно на 7% менше) в порівнянні з авто, що не були обладнані ними. Також дослідження щодо невеликої кількості авто в 60-х роках показало, що кількість ДТП, в які потрапляють авто обладнані DRL, була нижча на 18% ніж для авто без ходових вогнів. У США ДТП в результаті зіткнення двох і більше авто складають більше половини загальної кількості ДТП, які фіксує поліція. У 2002 році було зафіксовано загальне зниження рівня ДТП на 3% після введення обов'язкового використання ближніх ходових вогнів в деяких штатах.
Вчені, використовуючи дані зібрані з 1995 по 2001 роки, зафіксували зниження на 5% ДТП викликаних лобовим ударом і зустрічного роз'їзду, а також зниження смертності на дорогах серед пішоходів і велосипедистів на 12%. Проте, дослідження, проведені федеральним урядом в 2008 році, показали, що використання ближнього світла не мало значного ефекту при зниженні рівня ДТП.
Аналізуйте судовий акт: Водії не можуть бути піддані відповідальності за ч. 2 ст.122 КУпАП за неввімкнення за межами населеного пункту денних ходових вогнів або ближнього світла фар, оскільки це тягне за собою попередження (справа № 608/645/19,09.08.19)
Таким чином, водій автомобіля за містом або поза населеним пунктом повинен включити ближнє світло, якщо на його авто немає денних ходових вогнів. У той же час замість денного світла включати габаритні вогні або противотуманки заборонено. Протитуманні фари, як і дальнє світло, можна включати тільки за умови недостатньої видимості. Такого поняття, як "габарити", взагалі в ПДД немає.
Згідно зі статтею 32 Конвенції про дорожній рух, "4. Протитуманні ліхтарі можуть бути включені тільки під час густого туману, снігопаду, сильного дощу або в аналогічних умовах, стосується передніх протитуманних ліхтарів, вони також можуть використовуватися замість ліхтарів ближнього світла".
Згідно з нормами ПДР, незалежно від пори року ближнє світло повинно бути включене: в колонах транспортних засобів, в супроводжуючих колонах, на автобусах (мікроавтобусах), що здійснюють перевезення організованих груп дітей, на великовагових, великогабаритних транспортних засобах і транспортних засобах, що перевозять небезпечні вантажі; на транспортному засобі, що буксирує; в тунелях.
Відповідно до ПДР України прописані такі правила включення світлових приладів:
пункт 9.8
9. Попереджувальні сигнали
В умовах недостатньої видимості на механічних транспортних засобах можна ввімкнути дальнє світло фар або додатково протитуманні фари за умови, що це не буде засліплювати інших водіїв.
пункт 19.1
19. Користування зовнішніми світловими приладами
У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості незалежно від ступеня освітлення дороги, а також у тунелях на рухомому транспортному засобі мають бути ввімкнені такі світлові пристрої: a) на всіх механічних транспортних засобах - фари ближнього (дальнього) світла.
пункт 19.4
19. Користування зовнішніми світловими приладами
В умовах недостатньої видимості дозволяється додатково увімкнути ближнє світло або протитуманні фари та задні протитуманні ліхтарі.
пункт 19.5
19. Користування зовнішніми світловими приладами
Протитуманні фари можна використовувати в умовах недостатньої видимості як окремо, так і з ближнім або дальнім світлом фар, а в темну пору доби на неосвітлених ділянках доріг - лише разом з ближнім або дальнім світлом фар.
Правила наказують використовувати при русі в темний час доби на освітлених ділянках доріг фари. При русі в умовах недостатньої видимості можна використовувати протитуманні фари. Світлові прилади автомобіля призначені для освітлення або для того, щоб попередити про зміну характеру руху. В крайньому випадку для позначення в умовах темряви або недостатньої видимості.
У всі часи вважалося, що якось спеціально звертати увагу на автомобіль, що просто рухається, не потрібно. Водій і так повинен бути уважний до дорожньої обстановки. А якщо не впевнений в тому, що її відрізняє, - не йти на обгін.
Сама концепція звернення уваги на автомобіль, що рухається - це концепція безвідповідальності. Це концепція перекладання відповідальності.
Фактично це повернення до тієї нормі, коли (справа була в Англії на зорі автомобілізму) перед кожним автомобілем повинна була бігти людина з червоним прапорцем.
Тобто сама ця концепція нелогічна. Зобов'язувати включати світло вдень - те ж саме, що зобов'язувати включати «двірники» при відсутності дощу. І якось це мотивувати. Але це точно таке ж використання пристрою не для того. Більш того. Самих водіїв це розслабляє, вони починають гірше стежити за дорогою, бути менш сконцентрованими на дорожній обстановці, вважаючи, що інші «звернуть на себе їх увагу». Результати уявити неважко ...
Іноді кажуть, що автомобіль з увімкненими фарами «дальше видно». Це далеко не завжди так. Але коли це так - мова йде про кілометри. Для прийняття рішення про маневр тут і зараз - така інформація надлишкова. Тільки відволікає. А в тих сотнях метрів, на яких ми визначаємо небезпеку, видно і так. За умови уваги до дорожньої обстановки.
І ще. Ті, хто включає без необхідності світло вдень, з'явилися. Це були водії, скажімо так, неадекватні. Ті, хто займався «слаломом» в потоці, ті, хто їхав набагато швидше потоку. Ті, кому «більше всіх треба». І вони включали світло, щоб їм давали дорогу. Включене вдень без необхідності світло був візитною карткою дорожнього хама. Від якого потрібно триматися подалі ... увазі тих, хто вмикає фари вдень, «щоб бути помітними». Якщо фари у вас лінзовані, то, при всіх хороших якостях їх для нічного освітлення, вдень їх практично не видно, тобто цю функцію вони не виконують.
Те, що автомобілі «привертають до себе увагу» включенням світла, тим самим відволікає від інших об'єктів на дорозі - пішоходів, велосипедистів тощо. З огляду на наслідки для водія ДТП з ними в наших умовах - це не здорово.
Є категорії транспортних засобів, які потребують або залучення додаткової уваги, або позначення. Перші - це малопомітні в силу розміру мотоцикли і мопеди. (У сучасних транспортних засобів цих категорій ближнє світло постійно включене при включеному запалюванні.) Якщо з ближнім світлом їдуть всі - двоколісний транспорт в потоці «губиться», що веде до зростання ДТП з його участю. А такі ДТП часто з тяжкими наслідками. Причому типовий механізм - коли мотоцикліста або мопедиста не пропускають, хоча він мав перевагу. І кажуть, що не бачили ... (Ще улюблена фраза - «Він же летів!» А починаєш розбиратися - там легкий мотоцикл, який до сотні-то спробуй розжени ...). Друга категорія - це ті, хто здійснює буксирування (ну хоча б, щоб між тим, кого буксирують і тим, хто буксирує, ніхто не намагався влізти!), перевезення небезпечних вантажів та ін. І ПДР наказують в такому випадку включати ближнє світло як застережливий сигнал. Але якщо з ближнім світлом їдуть всі, то такі транспортні засоби в потоці загубляться. Небезпека від цього очевидна. Причому в країнах, де непоширене «самодіяльне» буксирування, це менш актуально. А у нас - це дуже поширене явище (знову ж таки, в силу відсутності нормального сервісу). Не можна сліпо копіювати норми однієї країни в іншу, без урахування специфіки місцевих умов.
Нарешті, ця обязаловка до їзди зі світлом може представляти собою серйозну незручність при експлуатації ряду транспортних засобів.
Перш за все, це радянські і деякі пост-радянські автомобілі (за винятком ВАЗів, де цієї проблеми, за умови справності, ніколи не було). Вони не розраховані на постійну експлуатацію з включеним світлом. В таких умовах вони мають негативний енергобаланс, тобто потужності генератора не вистачає для повноцінного заряду акумуляторної батареї. Особливо при включених ще якихось споживачах (склоочисники або вентилятор печі). І це не є несправністю. Це конструктивно передбачена потужність генератора.
У питанні про притягнення до відповідальності за правопорушення вимоги п. 9.8 Правил дорожнього руху одностайності немає.
Що стосується покарання за їзду без ближнього світла фар або ходових вогнів за містом, то тут є розбіжності між позицією поліції і правозахисниками.
На практиці окремі представники правоохоронних органів посилаються на норму ч. 2 ст. 122 КупАП. Вона встановлює адміністративну відповідальність, зокрема, за користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку, використання цих приладів та їх переобладнання з порушенням вимог відповідних стандартів. Санкція - штраф у розмірі 425 грн. або 50 штрафних балів. Втім, судова практика дає підстави вважати по-іншому. Скажімо, в постанові Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 21.06.2017 у справі № 308/3327/17 зазначено, що ч. 2 ст. 122 КпАП не передбачає відповідальність за порушення водіями транспортних засобів правил користування попереджувальними сигналами у випадках, передбачених п. 9.8 Правил дорожнього руху.
Існує також точка зору, що за вказане порушення слід штрафувати на підставі ст. 121 КупАП. Вона встановлює відповідальність за керування водієм транспортним засобом, що має несправності зовнішніх світлових приладів (темної пори доби) чи інші технічні несправності, з якими відповідно до встановлених правил експлуатація його забороняється, а також за керування водієм транспортним засобом, що використовується для надання послуг з перевезення пасажирів, яке має зазначені несправності. Побічно таку позицію підтверджує, скажімо, постанова Києво-Святошинського районного суду Київської області від 05.03.2018 у справі № 369/1025/18.
Третя точка зору на цю ситуацію полягає в тому, що логічне залучення водіїв до відповідальності на підставі ст. 125 КупАП - як за порушення Правил дорожнього руху, не передбачено іншими статтями КупАП. А тягне таке адміністративне порушення стягнення у формі попередження. Це підтверджує і постанова Каховського міськрайонного суду Херсонської області від 30.11.2016 у справі № 658/3286/16-а. Він задовольнив адміністративний позов водія до поліцейського про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності за ч. 2 ст. 122 КупАП. Цей суд вказав, що денні ходові вогні - це зовнішні світлові прилади і з точки зору Правил дорожнього руху вони - попереджувальні сигнали. Вимоги до їх включення містяться в розділі 9 Правил «Попереджувальні сигнали», а не в розділі 19 «Користування зовнішніми світловими приладами». Таким чином, за відключений за межами населеного пункту з 01 жовтня до 01 травня денний ходовий вогонь або ближнє світло настає відповідальність за ст. 125 КупАП. А в розумінні ч. 2 ст. 122 КпАП відповідальність настає в разі порушення водіями транспортних засобів правил користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами саме при початку руху чи зміні його напрямку, що передбачено п.п. 9.2, 9.7 Правил дорожнього руху.
Необхідність включення додаткового освітлення, в тому числі, в світлий час доби, пояснюється необхідністю позначення рухомих механічних транспортних засобів. У будь-якому випадку, вимога п. 9.8 Правил дорожнього руху звучить однозначно і має виконуватися всіма водіями. Адже мета у цього розпорядження одна - підвищення рівня безпеки на дорогах.
Юридичний ресурс «Протокол» («Protocol») сподівається, що ця консультація стане корисною. Пам'ятайте, що на юридичному ресурсі «Протокол» Ви завжди зможете знайти юриста професіонала, який надасть кваліфіковану допомогу, при цьому недорого. Користуйтеся нашим сервісом Тендер на юридичну послугу і вирішуйте свої проблеми швидко і назавжди.
Джерело: Юридичний ресурс Протокол
Автор консультації: Третякова Людмила Федорівна
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
207
Коментарі:
0
Переглядів:
296
Коментарі:
0
Переглядів:
374
Коментарі:
0
Переглядів:
719
Коментарі:
1
Переглядів:
604
Коментарі:
0
Переглядів:
618
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.