У професійному середовищі останніми роками можна зустріти англомовні вирази hard skills та soft skills. Зазвичай їх використовують, говорячи про навички та здібності людини – як у галузі обраної ним професії, так і щодо його особистих якостей та особливостей. І все частіше ці вирази можна побачити в оголошеннях про вакансії у різних компаніях. Які є скіли, що ж таке хард та софт скіллс, навіщо їх потрібно розвивати в собі та яке відношення вони мають до кар'єри?
Буквально ці вирази можна перекласти з англійської як «жорсткі навички» та «гнучкі навички» (або «м'які навички»). Однак переклад не надто прижився у професійному середовищі, і оригінальні терміни зустрічаються частіше.
Що таке hard skills? Hard skills – це насамперед професійні якості та здібності, знання, вміння та навички, які дозволяють якісно виконувати покладені на людину завдання. Наприклад, до навичок хард скил ставляться:
Що таке soft skills? Soft skills – це особисті якості людини, особливості її характеру та психіки. Наприклад, до них входять комунікабельність, емоційний інтелект, лідерські якості, вміння домовлятися і ладити з людьми, емпатія, тактовність, гуманність, пунктуальність та ін.
Цікаво, що поняття soft та hard skills зародилося у військовій сфері. Під час підготовки військовослужбовців США дослідники встановили, що мають не лише вміти справлятися з устаткуванням і мати професійні навички, а й мати універсальними компетенціями, зокрема роботи з іншими людьми. З військової психології поняття перейшло у професійне середовище загалом і прижилося в ньому. Найкраще прокачувати ці навички у диджитал ком'юніті UDC, де є багато спільно думців.
У компетенцій hard skills є низка особливостей. Хард скіли можна легко оцінити та перевірити за допомогою спеціального іспиту, тестування, випробування. Якщо людина влаштовується на посаду, на яку необхідно володіти іспанською мовою, наймач може поспілкуватися з нею іспанською під час співбесіди та оцінити рівень її знань. Також легко можна перевірити, наскільки він володіє комп'ютером, як водить автомобіль, який рівень його грамотності.
Інша особливість hard skills у тому, що їх можна підтвердити матеріально. Наприклад, їхній володар може мати дипломи, нагороди, медалі, атестати та сертифікати. Вони показують, наскільки людина кваліфікована у своїй сфері.
Для більшості професій існує чіткий та незмінний набір «жорстких» навичок. Наприклад, веб-розробник повинен знати мови програмування, кадри, бази даних. Юристові необхідно блискуче знати закони. Водій-дальнобійник зобов'язаний вміти керувати транспортним засобом відповідної категорії, а також за необхідності проводити дрібний ремонт автомобіля.
Нарешті, влаштовуючись на роботу, людина вже має якийсь набір «жорстких» навичок, які йому допоможуть швидко поринути у професію. Він може застосовувати їх і вдосконалювати у міру роботи. Але він отримує ці навички тільки під час навчання.
З «гнучкими» навичками ситуація протилежна. Їх досить складно перевірити та розпізнати відразу. Деякі якості, звісно, видно ще етапі співбесіди, наприклад ввічливість, грамотність. Але зрозуміти, чи вміє людина, скажімо, швидко адаптуватися або знаходити спільну мову з товаришами по службі, можна тільки через час. Для soft skills жодних атестацій не передбачено – підтвердити їх наявність можна лише у процесі роботи.
Переліки необхідних навичок soft skills, як і «жорстких», зустрічаються в різних оголошеннях про вакансії. Але вони можуть відрізнятися залежно від специфіки роботи та конкретної ситуації. В одних випадках потрібно виявляти твердість і вимогливість, в інших –. бути поблажливим та розуміючим.
Софт скілз – це навички, які можуть бути у людини від народження, на генетичному рівні. Якщо обидва його батьки – товариські екстраверти, то, швидше за все, і не матиме проблем з комунікативними навичками. При цьому будь-які «гнучкі» навички теж можна розвивати та вдосконалювати.
Як можна здогадатися, конкретного списку немає, оскільки для кожної професії є свої необхідні компетенції. Але якщо проаналізувати сучасний ринок праці, можна навести кілька прикладів hard skills, найбільш популярних серед роботодавців.
Насамперед йдеться про навички, пов'язані з інформаційними технологіями. Ця сфера найперспективніша, прибуткова та різнобічна на сьогодні. Особливо активно розвивається та її частина, яка пов'язана з роботобудуванням та штучним інтелектом. Робототехніка успішно застосовується в різних сферах: від астрономії та медицини до сфери послуг, і її розвиток продовжиться протягом найближчих десятиліть, у цьому можна не сумніватися.
Серед затребуваних умінь hard skills слід згадати веб-розробку. Професія пов'язана з проектуванням інтерфейсів користувача в мережі та їх вдосконаленням. Є UI-дизайнери: вони займаються переважно оформленням сайтів, роблять їх привабливими та зручними для користувачів. Але ще більш потрібні UX-дизайнери, завдання яких – ndash; вивчити потреби користувача, поставити завдання перед UI-дизайнером, забезпечити коректну роботу сайту та відповідність вимогам замовника.
Як і у випадку «жорстких» навиків все залежить від професії. Але є якості, які бажають бачити у співробітниках більшість роботодавців. Одне з них – ndash; це креативність, уміння мислити нестандартно, творчо. Воно особливо необхідне у світі, де активно розвиваються робототехніка та інформаційні технології, адже за творчими здібностями машина навряд чи зуміє колись перевершити людину.
Друга затребувана якість – емоційний інтелект (ЕІ). До цього широкого поняття входить вміння слухати, комунікабельність, тактовність, розвинена емпатія, доброзичливість, уважність і чуйність. Людина з високим ЕІ здатна вловлювати почуття та емоції оточуючих, правильно реагувати на них та спрямовувати у продуктивне русло.
Наступний важливий «гнучкий» навик – наявність лідерських якостей. Це також широке поняття: воно включає комунікабельність, емоційний інтелект, організаторські та ораторські здібності, справедливість та порядність.
І ще одна популярна вимога до претендентів – адаптивність. Технічні навички hard skills не замінять вміння пристосовуватися до мінливих умов, перебудовуватися та шукати нові можливості та рішення у напружених ситуаціях.
На перший погляд «жорсткі» Навички важливіші для працівника певної сфери. Неможливо уявити перекладача, який не знає потрібної мови, кухаря, який не вміє готувати, бухгалтера, який погано ладить з цифрами та статистикою, або лікаря, який має слабке уявлення про анатомію та фізіологію.
Проте не завжди їх достатньо для виконання робочих обов'язків. Уявімо психолога, який влаштовується на роботу. Він чудово знає предмет, має диплом з відзнакою, брав участь у семінарах та конференціях.
При цьому він повністю позбавлений таких якостей та компетенцій, як емпатія, емоційний інтелект, ввічливість та такт. Чи вдасться йому досягти успіху в справі, якщо він не вміє спілкуватися з клієнтами? Навряд чи. І всіх його знань виявиться недостатньо. Тому багато роботодавців зараз звертають увагу на наявність у претендента не тільки «жорстких», а й «гнучких» навичок.
Які ж якості важливіші? Однозначно утверджувати неможливо. Першорядне значення має професія. Для одних спеціальностей на першому місці професійні навички, для інших більше значення мають soft skills.
Наприклад, для пілота літака або машиніста поїзда, фізика-ядерника, бухгалтера, співробітника митних служб, військового на першому місці будуть «жорсткі» навички. А психологу, керівнику відділу чи начальнику виробництва, продавцю, політику чи представнику творчої професії «гнучкі» компетенції важливі щонайменше «жорстких».
Узагальнюючи, можна сказати, що hard skills важливіше для тих, хто взаємодіє з обладнанням, механізмами, машинами, а soft skills – ndash; для тих, хто працює в команді або взаємодіє з людьми.
Коли справа стосується кар'єри, наявність «гнучких» навичок може мати вирішальне значення. Скажімо, якщо два пілоти бездоганні у своїй справі, шанси просунутися кар'єрними сходами вищі у того з них, кому властиві відповідальність, пунктуальність, самовладання та впевненість.
Розвиток soft і hard skills необхідний усім, хто хоче стати професіоналом і побудувати успішну кар'єру. Для цього поставте собі два запитання:
Зосередьтеся на початку розвитку тих навичок, які потрібні для вашої професії. Наприклад, якщо вам більше потрібні hard skills, прокачати їх можна за допомогою поглибленого вивчення теорії та нарощування досвіду. Їхня база закладається ще в школі, потім в університеті чи коледжі, під час стажувань.
Але навіть після закінчення навчальних закладів можна продовжувати вдосконалювати та поглиблювати знання: читати спеціальну літературу, проходити додаткові курси, брати участь у конференціях, відвідувати майстер-класи.
Якщо вам важливіше розвивати soft skills, пам'ятайте: це може тривати роками. Прогрес тут оцінити складніше, ніж у випадку з hard skills. Допоможе робота з психологом, спеціальні тренінги, пошук слабких та сильних місць.
Під час навчання у коледжі студенти розвивають переважно hard skills. Це природно: будь-який навчальний заклад насамперед має підготувати спеціалістів. Навчаючись у коледжі, студенти отримують хорошу практичну та теоретичну базу за затребуваними спеціальностями сучасного світу: програміст, фінансист, правознавець, логіст, товарознавець та ін.
Але навчання сприяє розвитку soft skills у студентів. Вони набувають таких якостей, як адаптивність, комунікабельність, відповідальність, уважність, акуратність і дисциплінованість. Це допоможе їм не лише у навчанні чи роботі, а й у повсякденному житті.
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.