Головна Блог Аналітична стаття Статті Leniency Program у сфері публічних закупівель: перспективи для України

Leniency Program у сфері публічних закупівель: перспективи для України

03.02.2025
Переглядів : 317

Конкуренція є наріжним каменем ефективної економіки, але водночас вона часто зазнає викликів через недобросовісні практики, такі як картельні змови та антиконкурентні узгоджені дії. Саме для боротьби з цими явищами у світі розроблено Leniency Program – механізм, що дозволяє компаніям добровільно зізнатися у порушеннях антимонопольного законодавства, розкрити інформацію про змови та уникнути значних санкцій.

В Україні ця програма отримала новий імпульс після першого застосування Антимонопольним комітетом України (АМКУ) у грудні 2024 року.

За результатом розгляду справи Комітетом встановлено, що дві компанії вчинили порушення, передбачені пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів двох торгів із закупівлі будівельних робіт.
📌 Джерело: АМКУ вперше задіяв новий порядок звільнення від відповідальності (Leniency)

Leniency Program у світі: історія успіху

  • 1978, США – Міністерство юстиції США (DOJ) вперше запровадило програму, однак через відсутність достатніх стимулів вона була малоефективною.
  • 1993, США – відбулася реформа: першій компанії, що повідомила про картель, надано повний імунітет від штрафів. Це значно збільшило кількість викритих змов, зробивши Leniency Program одним із найефективніших інструментів боротьби з картелями.
  • 1996, ЄС – Європейська комісія створила власну Leniency Program, завдяки якій було викрито десятки масштабних картелів у сферах авіаперевезень, автомобільних запчастин та фінансових ринків.
  • 2000-ті – Leniency Program отримала широке поширення: її впровадили Канада, Японія, Австралія, Бразилія та Південна Корея. Це значно посилило глобальну боротьбу з картелями.

Гучні міжнародні справи

📌 Авіакартель (ЄС, 2010) – розкрито змову між авіакомпаніями, зокрема British Airways, Air France-KLM, Air Canada, Cargolux, Martinair, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS та Singapore Airlines, які узгоджували ціни на вантажні перевезення в період з грудня 1999 року по 14 лютого 2006 року. Загальна сума штрафів сягнула €799 млн, з яких найбільші штрафи були накладені на Air France (€182 920 000) та KLM (€127 160 000). Lufthansa та її дочірня компанія Swiss International Air Lines були звільнені від сплати штрафів, оскільки першими надали інформацію Європейській комісії про картельну змову.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст