Главная Блог Аналитические статьи Статьи Leniency Program у сфері публічних закупівель: перспективи для України

Leniency Program у сфері публічних закупівель: перспективи для України

03.02.2025
Просмотров : 317

Конкуренція є наріжним каменем ефективної економіки, але водночас вона часто зазнає викликів через недобросовісні практики, такі як картельні змови та антиконкурентні узгоджені дії. Саме для боротьби з цими явищами у світі розроблено Leniency Program – механізм, що дозволяє компаніям добровільно зізнатися у порушеннях антимонопольного законодавства, розкрити інформацію про змови та уникнути значних санкцій.

В Україні ця програма отримала новий імпульс після першого застосування Антимонопольним комітетом України (АМКУ) у грудні 2024 року.

За результатом розгляду справи Комітетом встановлено, що дві компанії вчинили порушення, передбачені пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів двох торгів із закупівлі будівельних робіт.
📌 Джерело: АМКУ вперше задіяв новий порядок звільнення від відповідальності (Leniency)

Leniency Program у світі: історія успіху

  • 1978, США – Міністерство юстиції США (DOJ) вперше запровадило програму, однак через відсутність достатніх стимулів вона була малоефективною.
  • 1993, США – відбулася реформа: першій компанії, що повідомила про картель, надано повний імунітет від штрафів. Це значно збільшило кількість викритих змов, зробивши Leniency Program одним із найефективніших інструментів боротьби з картелями.
  • 1996, ЄС – Європейська комісія створила власну Leniency Program, завдяки якій було викрито десятки масштабних картелів у сферах авіаперевезень, автомобільних запчастин та фінансових ринків.
  • 2000-ті – Leniency Program отримала широке поширення: її впровадили Канада, Японія, Австралія, Бразилія та Південна Корея. Це значно посилило глобальну боротьбу з картелями.

Гучні міжнародні справи

📌 Авіакартель (ЄС, 2010) – розкрито змову між авіакомпаніями, зокрема British Airways, Air France-KLM, Air Canada, Cargolux, Martinair, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS та Singapore Airlines, які узгоджували ціни на вантажні перевезення в період з грудня 1999 року по 14 лютого 2006 року. Загальна сума штрафів сягнула €799 млн, з яких найбільші штрафи були накладені на Air France (€182 920 000) та KLM (€127 160 000). Lufthansa та її дочірня компанія Swiss International Air Lines були звільнені від сплати штрафів, оскільки першими надали інформацію Європейській комісії про картельну змову.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст