Головна Блог Аналітична стаття Статті Як обласні ради перешкоджають енергетичній незалежності України

Як обласні ради перешкоджають енергетичній незалежності України

10.05.2017
Автор: Chornyi Ivan
Переглядів : 2171

В мережі досить часто можна натрапити на інформацію про те, як обласні ради в черговий раз не погодили надання нафтогазоносних надр у користування, наприклад, ПАТ "Укргазвидобування" чи приватним структурам, які здійснюють чи планують здійснювати діяльність з використання нафтогазоносних надр.

Так, наприкінці квітня керівник ПАТ "Укргазвидобування" пан Олег Прохоренко повідомив, що Полтавська обласна рада вже всьоме відмовила в погодженні надання надр у користування ПАТ "Укргазвидобування" і це негативно впливає не тільки на залежність України від імпортованого газу, а ще й на наповнюваність бюджету та на погіршення інфраструктури, зокрема, доріг. І якщо продивитися сайт Полтавської облради, можна побачити проекти рішень, зі змісту яких вбачається, що Полтавська обласна рада відмовляє Держгеонадра України в погодженні надання без проведення аукціону ТОВ "Астрогаз" спеціального дозволу на видобування газу природного, нафти, конденсату Пірківського родовища на території Зінківського району Полтавської області або відмовляє у погодженні надання без проведення аукціону ТОВ "Арабський Енергетичний альянс ЮЕЙ" спеціального дозволу на видобування газу природного, нафти, газу розчиненого у нафті, конденсату, супутніх корисних компонентів Північно-Яблунівського родовища на території Лохвицького та Лубенського районів Полтавської області або відмовляє у погодженні надання без проведення аукціону ПАТ "Укргазвидобування" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, нафти, конденсату Східно-Клинської площі на території Гадяцького та Зінківського районів Полтавської області. І це лише декілька проектів рішень, які були обрані як приклади. Їх безперечно більше, як і фактів безпідставних відмов (про що свідчать тексти проектів таких рішень).

Така поведінка органів місцевого самоврядування виглядає досить дивною, зокрема з огляду на те, що з 2018 року 5% від рентної плати за користування нафтогазоносними надрами будуть лишатися в місцевих бюджетах (відповідно до змін у ст. 64 Бюджетного Кодексу України), і зволікання, зокрема у геологічному вивченні ліцензійних площ, в подальшому негативно відіб’ється на динаміці та розмірах надходжень до місцевих бюджетів від використання нафтогазоносних надр.

І що ми маємо наразі?

Є корисні копалини загальнодержавного значення - вуглеводні (газ природний, нафта тощо), розвиток видобутку яких в Україні конче необхідний, і є обласні ради, які своїми рішеннями фактично перешкоджають здійснювати діяльність з їх пошуку та видобутку. Враховуючи вищенаведене пропоную спробувати розібратися, а чи правомірна поведінка обласних рад та чи взагалі належним чином вони використовують свої повноваження та які саме повноваження мають обласні ради у цій сфері.

Для початку пропоную проаналізувати зміст проектів рішень Полтавської обласної ради, які обрані в якості прикладів та які містять відомості про відмову в погодженні надання спецдозволів на користування нафтогазоносними надрами, зокрема, на нормативне обґрунтування таких рішень (відмов в погодженні): всі вони мають посилання на п. 3 статті 91 Кодексу України про надра, частину 2 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування", п. 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами (Постанова КМ України № 615 від 30.05.2011 року).

Почнемо з п. 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

В згаданому вище пункті Порядку зокрема, але не виключно, зазначається, що "надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з:

  • Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин;
  • відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення;
  • Мінприроди - на всі види користування надрами".

Також в п. 9 Порядку зазначено, що "для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів. За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 90 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст