Стаття 8. Національна система кібербезпеки

Попередня

9/17

Наступна

1. Національна система кібербезпеки є сукупністю суб’єктів забезпечення кібербезпеки та взаємопов’язаних заходів політичного, науково-технічного, інформаційного, освітнього характеру, організаційних, правових, оперативно-розшукових, розвідувальних, контррозвідувальних, оборонних, інженерно-технічних заходів, а також заходів криптографічного і технічного захисту національних інформаційних ресурсів, кіберзахисту об’єктів критичної інформаційної інфраструктури.

2. Основними суб’єктами національної системи кібербезпеки є Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національна поліція України, Служба безпеки України, Міністерство оборони України та Генеральний штаб Збройних Сил України, розвідувальні органи України, Національний банк України, Міністерство закордонних справ України, які відповідно до Конституції і законів України виконують у встановленому порядку такі основні завдання:

{Абзац перший частини другої статті 8 в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

1) Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України забезпечує формування та реалізацію державної політики з кіберзахисту державних інформаційних ресурсів та інформації з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом, активної протидії агресії в кіберпросторі, кіберзахисту критичної інфраструктури, здійснює державний контроль у зазначених сферах; здійснює стандартизацію у сферах криптографічного та технічного захисту інформації, кіберзахисту, протидії технічним розвідкам; забезпечує створення та функціонування національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози; координує діяльність інших суб’єктів забезпечення кібербезпеки щодо кіберзахисту; забезпечує створення та функціонування Національної електронної комунікаційної мережі, впровадження організаційно-технічної моделі кіберзахисту; забезпечує функціонування Державного центру кіберзахисту та Центру активної протидії агресії у кіберпросторі, національної команди реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози CERT-UA (національний CSIRT); систематично організовує та проводить навчання з питань технічного захисту та кіберзахисту для осіб, які в межах своєї компетенції безпосередньо здійснюють заходи з кіберзахисту в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, що є власниками або розпорядниками інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або службова інформація та інформація, що становить державну таємницю, та в юридичних особах, які є власниками або розпорядниками об’єктів критичної інфраструктури або об’єктів критичної інформаційної інфраструктури; забезпечує функціонування системи професійної кваліфікації за групами кваліфікацій у сферах захисту інформації та кіберзахисту; здійснює методичне регулювання оцінювання стану кіберзахисту, встановлює вимоги до суб’єктів оцінювання стану кіберзахисту щодо оцінювання інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або службова інформація та інформація, що становить державну таємницю, об’єктів критичної інформаційної інфраструктури; виконує інші завдання та здійснює інші повноваження відповідно до закону;

{Пункт 1 частини другої статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2470-IX від 28.07.2022 ; в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

2) Національна поліція України забезпечує захист прав і свобод людини і громадянина, інтересів суспільства і держави від кримінально протиправних посягань у кіберпросторі; здійснює заходи із запобігання, виявлення, припинення та розкриття кіберзлочинів, кримінальних правопорушень проти об’єктів критичної інформаційної інфраструктури; здійснює заходи з інформування громадян про безпеку в кіберпросторі;

{Пункт 2 частини другої статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 720-IX від 17.06.2020 ; в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

3) Служба безпеки України відповідно до закону здійснює заходи із запобігання, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки України, миру і безпеки людства, а також кримінальних правопорушень терористичної спрямованості, що вчиняються у кіберпросторі або з його використанням; здійснює контррозвідувальні та оперативно-розшукові заходи, спрямовані на боротьбу з кібертероризмом, кібердиверсіями та кібершпигунством; координує діяльність суб’єктів забезпечення кібербезпеки щодо протидії кібершпигунству, кібертероризму, кібердиверсіям; негласно перевіряє готовність об’єктів критичної інфраструктури до можливих кібератак та кіберінцидентів; протидіє кіберзлочинності, наслідки якої можуть створити загрозу життєво важливим інтересам держави; розслідує кіберінциденти та кібератаки щодо державних електронних інформаційних ресурсів, інформації, вимога щодо захисту якої встановлена законом, критичної інформаційної інфраструктури; забезпечує реагування на кіберінциденти, кібератаки та кіберзагрози у сфері державної безпеки;

{Пункт 3 частини другої статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 720-IX від 17.06.2020 ; в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

4) Міністерство оборони України, Генеральний штаб Збройних Сил України відповідно до компетенції здійснюють заходи з підготовки держави до відбиття воєнної агресії у кіберпросторі (кібероборони); здійснюють військову співпрацю з НАТО, міжнародними організаціями та іншими суб’єктами оборонної сфери щодо забезпечення безпеки кіберпростору та спільного захисту від кіберзагроз;

{Пункт 4 частини другої статті 8 в редакції Законів № 3549-IX від 16.01.2024 , № 3783-IX від 05.06.2024 }

5) розвідувальні органи України здійснюють розвідувальну діяльність щодо загроз національній безпеці України у кіберпросторі, інших подій і обставин, що стосуються сфери кібербезпеки;

6) Національний банк України визначає порядок, вимоги та заходи із забезпечення кіберзахисту та інформаційної безпеки банками, іншими особами, що здійснюють діяльність на ринках фінансових послуг, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національний банк України, операторами платіжних систем та/або учасниками платіжних систем, технологічними операторами платіжних послуг, здійснює контроль за їх виконанням; створює Центр кіберзахисту Національного банку України (включаючи команду реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози CSIRT-NBU), забезпечує функціонування системи кіберзахисту для банків, інших осіб, що здійснюють діяльність на ринках фінансових послуг, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національний банк України, операторів платіжних систем та/або учасників платіжних систем, технологічних операторів платіжних послуг; забезпечує функціонування системи оцінювання стану кіберзахисту в банках, інших особах, що здійснюють діяльність на ринках фінансових послуг, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національний банк України, операторах платіжних систем та/або учасниках платіжних систем, технологічних операторах платіжних послуг; встановлює вимоги до проведення аудиту інформаційної безпеки в банках, інших особах, що здійснюють діяльність на ринках фінансових послуг, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національний банк України, операторів платіжних систем та/або учасників платіжних систем, технологічних операторів платіжних послуг;

{Пункт 6 частини другої статті 8 в редакції Законів № 1591-IX від 30.06.2021 , № 4336-IX від 27.03.2025 }

7) Міністерство закордонних справ України сприяє розвитку євроінтеграційних процесів щодо підходів, методів, засобів забезпечення кібербезпеки, здійсненню узгоджених із ключовими міжнародними партнерами заходів, спрямованих на посилення кіберстійкості України та розвиток спроможностей національної системи кібербезпеки; забезпечує координацію діяльності щодо співпраці з міжнародними партнерами для спільної відповіді на кібератаки і подолання кризових ситуацій у кібербезпеці; забезпечує активну участь України в діяльності міжнародних організацій щодо спільного вироблення норм поведінки у кіберпросторі та вдосконалення відповідної міжнародної нормативно-правової бази; сприяє проведенню спільних з Європейським Союзом заходів, спрямованих на підвищення стійкості в кіберпросторі та спроможності розслідувати і переслідувати кіберзлочинність та реагувати на кіберзагрози; координує процес запровадження гармонізованого з євроатлантичною спільнотою підходу до застосування санкцій у відповідь на підривну діяльність у кіберпросторі, узгодження з міжнародними партнерами механізму спільних дипломатичних дій і заходів у відповідь на деструктивну кіберактивність; виконує інші завдання відповідно до закону.

{Частину другу статті 8 доповнено пунктом 7 згідно із Законом № 4336-IX від 27.03.2025 }

{Частина друга статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4070-IX від 20.11.2024 }

3. Функціонування національної системи кібербезпеки забезпечується шляхом:

1) формування та оперативної адаптації державної політики у сфері кібербезпеки, кіберзахисту з урахуванням наявних або потенційних ризиків, впровадження кращих практик та досягнення сумісності з відповідними стандартами Європейського Союзу та НАТО;

{Пункт 1 частини третьої статті 8 в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

2) запровадження нормативно-правового регулювання у сфері кібербезпеки, кіберзахисту з урахуванням ризик-орієнтованого підходу, чіткого розподілу ролей, завдань, функцій та відповідальності публічного сектору, операторів критичної інфраструктури та власників або розпорядників об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, а також галузевої специфіки, гармонізації практик та стандартів з Європейським Союзом та НАТО;

{Пункт 2 частини третьої статті 8 в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

{Пункт 3 частини третьої статті 8 виключено на підставі Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

4) запровадження заходів стимулювання розвитку та конкурентоспроможності індустрії послуг та продуктів у сфері кібербезпеки в Україні;

{Пункт 4 частини третьої статті 8 в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

5) залучення експертного потенціалу приватного сектору, наукових установ, професійних та громадських об’єднань до розроблення проектів щодо стратегічного планування, державної політики, проектів нормативно-правових актів, нормативних документів, стандартів та методичних рекомендацій у сфері кібербезпеки;

{Пункт 5 частини третьої статті 8 в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

6) систематичного проведення навчань з питань кіберзахисту для осіб, які в межах своєї компетенції безпосередньо здійснюють заходи з кіберзахисту в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, що є власниками або розпорядниками інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або службова інформація та інформація, що становить державну таємницю, об’єктів критичної інфраструктури, об’єктів критичної інформаційної інфраструктури;

{Пункт 6 частини третьої статті 8 в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

7) функціонування системи оцінювання стану кіберзахисту в органах державної влади, державних органах, органах місцевого самоврядування, державних підприємствах, господарських товариствах, 50 і більше відсотків акцій (часток) яких належать державі, державних наукових установах та закладах вищої освіти, щодо об’єктів критичної інфраструктури, об’єктів критичної інформаційної інфраструктури;

{Пункт 7 частини третьої статті 8 в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }

Попередня

9/17

Наступна

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст