Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 30.08.2016 року у справі №916/394/16

Постанова ВГСУ від 30.08.2016 року у справі №916/394/16

10.02.2017
Автор:
Переглядів : 157

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2016 року Справа № 916/394/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Демидової А.М. (доповідач у справі),суддів:Воліка І.М., Шевчук С.Р.,розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"на рішення та постановугосподарського суду Одеської області від 18.04.2016 Одеського апеляційного господарського суду від 15.06.2016 у справі№ 916/394/16 господарського суду Одеської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"доДержавного підприємства "Морський торговельний порт "Южний"простягнення 66 920,90 грн.,за участю представників: від позивачаСосновський С.В., Гамарц О.С.від відповідачаЗагвоздіна Л.С., Красовська Ю.Г.

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2016 року Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця") в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" звернулося до господарського суду Одеської області з позовом до Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний" (далі - ДП "МТП "Южний") про стягнення боргу у сумі 66 920,90 грн. за користування вагонами.

Рішенням господарського суду Одеської області від 18.04.2016 у справі № 916/394/16 (суддя Гуляк Г.І.) у позові ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" відмовлено повністю.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 15.06.2016 (колегія суддів у складі: Гладишевої Т.Я. - головуючого, Головея В.М., Савицького Я.Ф.) рішення господарського суду Одеської області від 18.04.2016 у справі № 916/394/16 залишено без змін.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду Одеської області від 18.04.2016 та постановою Одеського апеляційного господарського суду від 15.06.2016 у справі № 916/394/16, ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати оскаржувані судові акти та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на те, що оскаржувані рішення та постанова прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 03.08.2016 колегією суддів у складі: Демидової А.М. - головуючого (доповідач у справі), Воліка І.М., Шевчук С.Р. прийнято зазначену касаційну скаргу ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" до касаційного провадження та призначено її розгляд у судовому засіданні на 30.08.2016 о 10 год. 50 хв.

ДП "МТП "Южний" у відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" проти касаційної скарги заперечує і просить суд відмовити у її задоволенні у повному обсязі, а оскаржувані рішення та постанову залишити без змін.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, 27.02.2013 між Одеською залізницею та ДП "МТП "Южний" укладено договір про обробку вагонів з вантажами № 1/230/СД/УП-79 (далі - Договір), згідно з пп. 2.1 п. 2 якого Залізниця здає/приймає, а Порт приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського (річкового), залізничного транспорту, а також господарські вантажі для Порту або його контрагентів.

Відповідно до п. 3 Договору Залізниця і Порт зобов'язались дотримуватись технології робіт з приймання і видачі всіх вантажів, викладеної у цьому Договорі, Єдиному технологічному процесі роботи станції і Порту та інструкціях про порядок подачі та прибирання вагонів і організації робіт, з питань: планування; інформаційного забезпечення; узгодження навантаження, розвантаження вагонів; подачі/прибирання вагонів; інших питань, пов'язаних з технологією роботи.

Згідно з пп. 4.4 п. 4 Договору норма вивантаження на кожну добу встановлюється добовим планом, який складається на підставі узгоджених місячних обсягів завозу вантажів у порт в АС Месплан і додатково узгоджених обсягів, виходячи із наявності вагонів в Порту, на станції та на підходах до неї, рівномірно протягом доби у розмірі не менше переробної спроможності вантажних фронтів, відповідно до ЄТП роботи станції і Порту.

Підпунктом 6.2 пункту 6 Договору передбачено, що у випадку, коли Порт відмовляє в прийманні вантажу по будь-якій причині, яка не залежить від Залізниці, а через деякий час прийняв вантаж, то він сплачує Залізниці плату за користування вагонами та зберігання вантажів у вагонах за весь час простою вагонів в очікуванні розкредитування.

Відповідно до пп. 7.1 п. 7 Договору плата за користування вагонами Портом нараховується за час з моменту їхньої передачі Порту до моменту прийому Залізницею від Порту всієї партії замовлених та узгоджених станцією і Портом вагонів з урахуванням часу затримки. Облік часу користування вагонами і контейнерами, поданими в Порт, провадиться за відомостями плати за користування вагонами, відомостями плати за закінчення користування контейнерами, які складаються на підставі пам'яток про подавання/забирання вагонів, пам'яток про видачу/приймання контейнерів, повідомлень про вантажні операції з вагонами, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а та актів загальної форми ГУ-23. Відомості плати за користування вагонами складаються станцією в трьох примірниках і підписуються представниками станції і Порту. Вагони, що з вини Порту недозаявлені або недовивантажені проти добової норми вивантаження (пункти 4.3, 4.4 Договору), а з вини Залізниці не подані на станцію, а станцією не подані на вантажні фронти, згідно з заявками Порту, оформлюються актами загальної форми з покладенням на Порт або на станцію відповідальності згідно з Правилами перевезень вантажів.

Підпунктом 7.4 пункту 7 Договору передбачено, що за користування вагонами і контейнерами Порт сплачує Залізниці плату, згідно з Розділом 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1. За маневрову роботу, зберігання вантажів у вагонах, послуги і роботи, замовлені Портом, Порт сплачує збір згідно з Тарифним керівництвом № 1 з відповідними оголошеними Укрзалізницею коефіцієнтами підвищення.

Підпунктом 9.10 пункту 9 Договору встановлено, що він набирає чинності з 01.03.2013 і діє до 01.03.2018.

Згідно з ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 918 ЦК України завантаження (вивантаження) вантажу здійснюється організацією, підприємством транспорту або відправником (одержувачем) у порядку, встановленому договором, із додержанням правил, встановлених транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно зі ст. 93 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут залізниць України) порти зобов'язані приймати усі вагони, що надходять для перевалки. При цьому плата за користування нараховується також за вагони, які надійшли понад узгоджені обсяги розвантаження, а також за вагони, затримані на станції і на підходах до неї в очікуванні подачі через неприйняття їх портом.

Обґрунтовуючи позовні вимоги про стягнення з ДП "МТП "Южний" плати за користування вагонами у сумі 66 920,90 грн., позивач зазначив, що нарахування такої плати зумовлено постійним порушенням Портом умов Договору щодо виконання середньодобової норми вивантаження вагонів.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, 14.12.2015 на станції Колосівка о 17:35 год., на підставі наказу № 1 про затримку поїзда № 1631 за індексом 4677-075-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 7/28 від 14.12.2015, із зазначенням затримки вагонів з вантажем залізного концентрату, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 18:20 год. станцією Колосівка складено повідомлення № 34/24 від 14.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 18122921 на суму 648,00 грн. та № 19122931 на суму 682,50 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 19.12.2015 станцією Берегова також складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 19129187 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами у розмірі 1 330,50 грн.; картка також не містить підпису працівника вантажовласника. 21.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 № 31 із підстав відмови представника ДП "МТП "Южний" від підпису у відомостях плати за користування вагонами № 18122921, № 19122931 та у накопичувальній картці № 19129187.

14.12.2015 на станції Колосівка о 17:37 год., на підставі наказу № 2 про затримку поїзда № 1637 за індексом 4672-537-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 8/16 від 14.12.2015 із зазначенням про затримку вагонів з вантажем руди залізної, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 17:55 год. станцією Колосівка складено повідомлення № 23 від 14.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 17122911 на суму 499,40 грн., № 17122909 на суму 726,40 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 17.12.2015 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 17129186 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами у розмірі 1 225,80 грн. (без ПДВ); картка також не підписана працівником вантажовласника. 21.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 № 30 із зазначенням підстави складання цього акта - відмова представника ДП "МТП "Южний" від підпису у відомостях плати за користування вагонами № 17122911, № 17122909 та у накопичувальній картці № 17129186.

18.12.2015 на станції Колосівка о 00:30 год., на підставі наказу № 3 про затримку поїзда №1603 за індексом 4672-580-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 7/29 від 18.12.2015 із зазначенням затримки вагонів з вантажем руди залізної, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 01:30 год. станцією Колосівка складено повідомлення № 35 від 18.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складена відомість плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 21122954 на суму 1 085,40 грн., яка не містить підпису працівника вантажовласника. 21.12.2015 станції Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 21129188 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами в сумі 1 085,40 грн. (без ПДВ), яка також не підписана працівником вантажовласника. 21.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 за № 32 із зазначенням підстави складання цього акта - відмова представника ДП "МТП "Южний" від підпису у відомості плати за користування вагоном № 21122954 та у накопичувальній картці № 21129188.

18.12.2015 на станції Колосівка о 01:55 год., на підставі наказу № 4 про затримку поїзда № 1611 за індексом 4672-604-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 8/17 від 18.12.2015 із зазначенням про затримку вагонів з вантажем руди залізної, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого 18.12.2015 о 02:35 год. станцією Колосівка складено повідомлення про затримку вагонів № 19/19 від 18.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 21122957 на суму 1 091,40 грн., № 21122962 на суму 64,20 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 21.12.2015 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 21129189 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами у розмірі 1 155,60 грн. (без ПДВ), яка також не підписана працівником вантажовласника. 21.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 за № 33 із зазначенням підстави складання цього акта - відмова представника ДП "МТП "Южний" від підпису у відомостях плати за користування вагонами № 21122957, № 21122962 та у накопичувальній картці № 21129189.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст