Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 18.04.2017 року у справі №904/6071/16

Постанова ВГСУ від 18.04.2017 року у справі №904/6071/16

04.05.2017
Автор:
Переглядів : 328

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2017 року Справа № 904/6071/16

Вищий господарський суд у складі колегії суддів:головуючого суддіЄвсікова О.О.,суддівКролевець О.А., Самусенко С.С.,розглянувши касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 11.01.2017 (головуючий суддя Подобєд І.М., судді Широкобокова Л.П., Орєшкіна)на рішенняГосподарського суду Дніпропетровської області від 06.10.2016 (суддя Новікова Р.Г.)у справі№ 904/6071/16 Господарського суду Дніпропетровської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"доПриватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"простягнення 113762,76 грн,

за участю представників: позивачаРусанова В.В.,відповідачаСінюхіна І.В.,

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.2016 у справі №904/6071/16, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 11.01.2017, позовні вимоги задоволено повністю: стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" плату за користування вагонами в розмірі 109014,36 грн. та збір за зберігання вантажу в сумі 4748,40 грн., судовий збір в розмірі 1706,43 грн.

Не погоджуючись із зазначеними рішенням та постановою, відповідач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення місцевого суду та постанову апеляційного суду скасувати і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити частково у сумі 12796,56 грн., а в іншій частині позову відмовити.

Вимоги та доводи касаційної скарги мотивовані тим, що суди неповно з'ясували обставини, які мають значення для справи, а також порушили норми матеріального та процесуального права, зокрема ст. ст. 4-2, 43 ГПК України.

Доводи касаційної скарги зводяться до того, що суди попередніх інстанцій неправильно розцінили докази у вигляді актів загальної форми, що спричинило невірне трактування дійсних обставин справи та не врахували, що на час видачі наказів були вільні 5-10 колії станції призначення, а також не врахували складні погодні умови 20-23 січня 2016, що ускладнювали чи припиняли рух залізничного транспорту. На думку скаржника, поїзним диспетчером дирекції в порушення умов п. 8 Договору та п. 12 Інструкції штучно затримано вагони (наказами №№ 97, 101), внаслідок чого неправомірно здійснено розрахунок заборгованості. Скаржник вважає, що оскільки позивач мав можливість відправити затриманий згідно наказу № 97 потяг починаючи з 15:41 21.01.2016 (з часу отримання повідомлення відповідача засобами факсимільного зв'язку + 2 години згідно з п. 8 Договору про експлуатацію), плата за користування вагонами має складати 11538,48 грн., збір за зберігання вантажу становить 1034,76 грн., а за затриманий згідно наказу № 101 потяг відповідні суми до стягнення складають 1258,08 грн.

Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, заслухавши представників сторін, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судами, 21.09.2012 між Державним підприємством "Придніпровська залізниця", правонаступником якого є Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (Залізниця) та Публічним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (Власник колії), укладено договір №ПР/М-12-2/14-1438НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни і Рядова ДП "Придніпровська залізниця" з відповідними протоколами узгодження розбіжностей від 12.06.2013 та від 10.07.2013.

Умовами договору врегульовані, зокрема, взаємовідносини щодо подачі та забирання вагонів згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цього договору експлуатується під'їзна колія, яка належить Власнику, що примикає до станцій Придніпровської залізниці: Терни - стрілками №№ 2, 4, 6 до колій №6 та №8 станції Терни; Рядова - стрілкою № 8 до колії № 6 станції Рядова. Під'їзна колія обслуговується власним локомотивом. Межею під'їзної колії є знаки "Межа під'їзної колії", які встановлено: на станції Терни: біля маневрового світлофору М-10, розташованого на відстані 61,5 м від вістряка стрілки № 2 станції Терни; маневрового світлофору М-8, розташованого на відстані 86,2 м від граничного стовпчика стрілки №4 станції Терни; маневрового світлофору М-6, розташованого на відстані 147,2 м від граничного стовпчика №6 станції Терни. По станції Рядова: біля вхідного світлофору ЧК, розташованого на відстані 500 м від вістряка стрілки №8 станція Рядова.

Пунктом п. 5 Договору, в редакції протоколу узгодження розбіжностей, сторони погодили, що здавання вагонів для під'їзної колії зі станцій Терни, Рядова здійснюється: порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години; порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2,5 години; вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання; інші вагони - за повідомленнями, які передає відповідальний працівник Залізниці прийомоздавальнику Власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2. У разі здавання вагонів Залізницею Власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу передача вагонів здійснюється поза інтервалом.

Відповідно до п. 6 Договору вагони, що прибули на станцію Терни Придніпровської залізниці для ПАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни, за вказівкою чергового по станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом Власника колії. Вагони, що прибули на станцію Рядова Придніпровської залізниці для ПАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VІ, 7, 8, 9, 10 станції Рядова, за вказівкою чергового по станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом Власника колії.

За умовами п. 7 Договору вагони на під'їзні колії ПАТ "ПІВНГЗК" передаються у кількості не більше 240 осей і не менше 60 осей. Передача вагонів під навантаження з меншою кількістю осей дозволяється тільки за згодою Власника колій.

Як погоджено сторонами в п. 8 Договору, про готовність вагонів до забирання Власник колії повідомляє Залізницю: повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього залізничного транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ телефоном відповідальному працівнику станції примикання вагонів до здачі, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113.

Згідно з п. 11 Договору час перебування вагонів на під'їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів Залізницею Власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.

У пункті 15 Договору передбачено, що Власник колії сплачує Залізниці: за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ним послуги (Тарифного керівництва №1); за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від Власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів; інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує Залізниця для Власника колії - згідно з чинними нормативними документами.

Відповідно до п. 20 Договору його укладено на терміном на 5 років з 29.10.2012 до 28.10.2017.

За залізничними накладними №№51365005, 50771500, 50734748, 45275104, 45342631, 45342524, 45295078, 45342532, 45342581, 45321528, 45342581, 45342490, 45342508, 45361326, 45380821, 45380839, 45382058, 45418399, 45375243, 45422243, 45381084, 45375300, 45375250, 453753318, 45380813, 45397841, 45344116, 45377314, 45381464, 45293826, 45375383 у січні 2016 Залізниця прийняла до перевезення порожні власні вагони на адресу ПАТ "Північний ГЗК".

По прибутті вагонів на станцію призначення позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність Залізниці передати вагони, про що зроблено відповідні записи у книгах повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.

Відповідно до наказу №97 від 20.01.2016 о 2 год. 55 хв. на станції Чортомлик були затримані вагони №№ голова 59128173, хвіст 58827973 у кількості 73 вагонів, індекс поїзда 4600-131-4572, вантаж на своїх осях, поїзд №2721;

Згідно з наказом №101 від 20.01.2016 о 23 год. 25 хв. на станції Марганець були затримані вагони №№ голова 58843129, хвіст 58818725 у кількості 58 вагонів, індекс поїзда 4856-32-4572, вантаж на своїх осях, поїзд №2685, у зв'язку з неприйняттям вагонів вантажовласником ПАТ "Північний ГЗК" на свою під'їзну колію з причини скупчення вагонів на станції Рядова і несвоєчасного вивільнення колій від вантажу, що прибув на його адресу.

За наведеними фактами станціями Чортомлик та Марганець у порядку, передбаченому пунктами 9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами вагонів, складено акти про затримку вагонів №2 від 20.01.2016, акти загальної форми №44 від 20.01.2016. Крім того, на підставі наведених обставин складені акти загальної форми ГУ-23а №7 від 20.01.2016 та ГУ-23 №45 від 20.01.2016

Повідомлення №45 про затримку вагонів за наказом №97 отримане відповідачем 20.01.2016 о 4:05, повідомлення №2 за наказом №101 отримане відповідачем 20.01.2016 о 23:55.

Повідомлення про затримку вагонів на шляху прямування №№ 45, 2 підписані представниками відповідача із зауваженням наступного змісту: "Вагони затримані на шляху прямування з незалежних від ПрАТ "Північний ГЗК" причин. На момент видачі наказу №97 від 20.01.2016 в 04:05 ПрАТ "Північний ГЗК" був готовий прийняти вагони на під'їзну колію", а в іншій зазначено: "Вагони затримані на шляху прямування з незалежних від ПрАТ "Північний ГЗК" причин. На момент видачі наказу №101 від 20.01.2016 в 23 год. 55 хв. ПрАТ "Північний ГЗК" був готовий прийняти вагони, так як на станції Рядова були вільні колії".

У порядку, передбаченому пунктами 9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами, за фактом затримки станціями Чортомлик та Марганець складено акти про затримку вагонів форми ГУ-23а №7 від 20.01.2016, №2 від 20.01.2016, акти загальної форми ГУ-23 №45 від 20.01.2016, №44 від 20.01.2016.

Згідно з актом про затримку вагонів форми ГУ-23а №7 від 20.01.2016 затримані вагони, що прибули поїздом №2721 20.01.2016 о 15 год. 07 хв., відправлені поїздом №2721 23.01.2016 о 11 год. 50 хв.; відповідно до акта про затримку вагонів форми ГУ-23а №2 від 20.01.2016 затримані вагони, що прибули поїздом №2685 20.01.2016 о 11 год. 53 хв., відправлені поїздом №2685 23.01.2016 о 11 год. 07 хв.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст