Головна Блог Аналітична стаття Статті Нефьодов: 99% тендерів це не "зрада" чи "перемога", а "боротьба триває": проблеми системи держзакупівель

Нефьодов: 99% тендерів це не "зрада" чи "перемога", а "боротьба триває": проблеми системи держзакупівель

17.05.2016
Переглядів : 1651

Максим Нефьодов про найбільш успішну реформу, проведену в Україні з 2014 року - впровадження електронних держзакупівель.

Виступаючи перед численною публікою на семінарі Мікроекономіка від перших осіб: фірми, ринки і державне регулювання, організованому аналітичною платформою VoxUkraine і Київською школою економіки, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов розповів про те, як працює система ProZorro. А також як оцінювати якість тендерів, і про те, як кожен з нас може взяти участь у підвищенні ефективності держзакупівель.

НВ представляє конспект лекції Нефьодова про електронній системі держзакупівель системі ProZorro, яка дозволяє економити бюджетні гроші і скоротити корупцію

У чому головна проблема держзакупівель?

Держзакупівлі в країні асоціюються в першу чергу з корупцією і неефективністю. За нашими підрахунками, держава втрачає близько 20% того, що витрачає на держзакупівлі, або приблизно 50 млрд. грн. Ці витрати виникають як через злий умисел, так і через неефективність процесів закупівлі.

Треба розуміти, що в державних закупівлях беруть участь сотні тисяч людей як з боку держорганів, так і з боку постачальників. Змінити в найкоротші терміни якість роботи цих людей малоймовірно як за допомогою мотивації (зокрема, підвищення зарплат), так і за допомогою навчання.

Також неможливо вирішувати питання шляхом ще більшого закручування гайок, збільшення термінів покарань за порушення і так далі. Тому що, по-перше, у нас немає такої кількості чесних і непідкупних контролерів, а по-друге, суворість законів часто компенсується необов'язковістю їх застосування.

Більш того, в держзакупівлі більшість злочинів лежить в прикордонній зоні між неефективністю і корупцією. Це випадки з обмеженою конкуренцією. Вони не такі кричущі, як укладення договору з фірмою брата директора. Але що робити, якщо тендер проведено неякісно?

В таких умовах визначити, хто винен - досить нетривіальне завдання.

Що таке Prozorro

Отже, для тих, хто не знає, що таке Prozorro. Це центральна база даних, де здійснюються транзакції і зберігаються всі дані про держзакупівлі. Також в екосистему входять майданчики, які забезпечують доступ до цієї центральної бази даних. Вони можуть бути, як приватними, так і державними, як українськими, так і іноземними.

У здійсненні реформи ми виходили з декількох принципів, головний із яких - прозорість. У цьому питання ми зайняли дуже агресивну позицію, набагато більш агресивну, ніж в Євросоюзі. Вона означає, що всі бачать все. Тобто, якщо ви вважаєте, що у вас як у постачальника є якісь конфіденційні дані - не торгуйте з державою.

Наш другий принцип - залучення до торгів якомога більшої кількості учасників. Якщо в тендері беруть участь дві компанії, то ймовірність, що вони домовляться, дуже велика, з огляду на високу толерантність до корупції в Україні. Єдиний спосіб з цим боротися - підвищувати конкуренцію. Коли в торгах бере участь 6-7 конкурентів, то вони не домовляться ніколи. Серед них обов'язково знайдеться хтось, хто повідомить про змову в антимонопольний, до суду або нам.

Читайте статтю:Успішна боротьба з корупцією: 8 історій з світового досвіду

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст