Головна Блог Аналітична стаття Статті Чи потрібно укладати трудовий договір засновнику-директору!?

Чи потрібно укладати трудовий договір засновнику-директору!?

24.02.2019
Переглядів : 5600

В даній статті пропонуємо висвітлити досить цікаве та суперечливе питання, які наслідки для підприємства, у випадку, якщо засновник виконує функції директора без укладання трудового договору та оплати.

У справі № 820/3159/18 Товариство з обмеженою відповідальністю "О" (далі – ТОВ "О", Товариство "О", Позивач) звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної служби з питань праці (далі – ГУ Держпраці, Відповідач) з вимогою визнати протиправною та скасувати постанову ГУ Держпраці про накладення штрафу Товариство"О" .

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, ТОВ "О" посилалось на те, що постановою ГУ Держпраці на нього було накладено штраф на підставі ст. 94 та ст. 265 Кодексу законів про працю України (далі – Кодекс) і акту документальної виїзної перевірки Державної фіскальної служби України (далі – ДФС України, податковий орган, контролюючий орган). Постанова обґрунтована тим, що власник підприємства здійснював функцію директора не укладаючи при цьому трудового договору. Однак, ТОВ "О" зазначає, що відносини, які виникли під час виконання власником функцій директора є цивільно-правовими, а тому не зобов’язують його укладати трудовий договір.

Читайте статтю: Звільнення директора без згоди засновників підприємства: аналіз законодавства і практики

Отже, через відсутність ознак трудових відносин між власником ТОВ "О" та директором та порушень приписів Кодексу, постанова про накладення штрафу вважається протиправною та має бути скасована.

В свою чергу, Відповідач пояснив, що нарахуванням штрафу слугував акт перевірки, що був складений в результаті планової документальної перевірки Позивача в якому визначено, що в Товаристві "О" засновник (Особа_2), виконував функції директора, що свідчить про виконання трудової функції. Окрім того, порушуючи ст. 94 Кодексу директору підприємства не нараховувалась та не виплачувалась заробітна плата, а в період, що перевірявся Відповідачем, Товариство "О" здійснювало господарську діяльність. На підставі чого,в акті перевірки та згідно з ст. 265 Кодексу прийнято постанову про накладення штрафу на Товариство "О".

На що окружний адміністративний суд зазначив наступне.

Зі змісту матеріалів справи, вбачається, що, відповідно до ст. 75, 77, 82 Податкового кодексу України (далі – ПК України), ст. 13 Закону України "Про збір та облік ЄСВ" (далі – Закон) та наказів контролюючого органу, ГУ ДФС було здійснено планову документальну перевірку Позивача. У якій працівниками ГУ ДФС було складено акт перевірки з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ, а також своєчасного, достовірного, повного нарахування та сплати військового збору за певний період (далі – акт). В цьому акті визначено, що у Товаристві "О" функції директора виконувала Особа_2, проте в статуті ТОВ "О" не визначено, що функції директора може виконувати засновник (власник). А тому, без передбаченого покладання обов’язків директора на засновника та без нарахування заробітної плати, податковий орган дійшов до висновку, що Особа_2 це найманий працівник, який виконує трудову функцію без укладеного трудового договору та заробітної плати.

Через встановлені порушення Кодексу Позивачем, акт перевірки ГУ ДФС було направлено до Відповідача для прийняття відповідного рішення. А оскільки на підставі норм Кодексу, юридичні та фізичні особи – це підприємці, які використовують найману працю та несуть відповідальність у вигляді штрафу у випадку недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, то відповідно до акту перевірки ГУ ДФС, Відповідачем було прийнято постанову про накладення штрафу.

Згідно з положень ст. 65 Господарського кодексу України (далі – ГК України), управління підприємством відбувається на підставі установчих документів у зв’язку з поєднанням прав власника щодо господарського використання свого майна та участі в управлінні трудовим колективом. Зокрема, власник реалізує свої права стосовно управління підприємством самостійно або ж через уповноважені статутом підприємства (установчими документами) органи.

Зокрема, ст. 21 та 94 Кодексу визначають, що трудовий договір – це певна угода між працівником та власником підприємства, на підставі якої працівник бере на себе обов’язок виконувати роботу, а власник підприємства - виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, що є необхідними для виконання роботи. В свою чергу, заробітна плата - це винагорода у грошовому виразі, яку власник (уповноважений орган) виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст