Головна Блог Аналітична стаття Статті Чи можна оскаржити наказ про призначення податкової перевірки після допуску посадових осіб податкового органу до проведення перевірки?

Чи можна оскаржити наказ про призначення податкової перевірки після допуску посадових осіб податкового органу до проведення перевірки?

28.01.2021
Автор:
Переглядів : 8540
Дане питання неодноразово вирішувалось у судах найвищих інстанцій та мало декілька діаметрально-протилежних висновків.

До 2017 р. існувала усталена судова практика, що допуск посадових осіб контрголюючого органу до проведення перевірки – виключає можливість суб’єкта, що перевіряється, оскаржити правомірність дій контролюючого органу по призначеню перевірки (та відповідно скасувати наказ про призначення перевірки).

Згідно практики ВАС України «… саме на етапі допуску до проведення виїзної перевірки платник податків може поставити питання про необґрунтованість її призначення та проведення, реалізувавши своє право на захист від безпідставного та необґрунтованого здійснення податкового контролю щодо себе. Водночас, допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні податкової перевірки.

Відтак, з огляду на наведене, позови платників податків, спрямовані на оскарження наказів про призначення перевірок та, виданих на проведення перевірок, направлень, дій або бездіяльності контролюючих органів щодо призначення та/або проведення виїзних перевірок можуть бути задоволені лише в тому разі, якщо до моменту винесення судового рішення не відбулося допуску посадових осіб контролюючого органу до спірної перевірки» (постанова ВАС України від 06.10.2014 у справі № К/800/63447/13).

Проте з часом дана практика кардинально змінилась:

У рамках розгляду справи 821/3851/15-а ВАС України (ухвала від 07.02.2017 р.) приходить до висновку: «при цьому колегія суддів відхиляє викладені в касаційній скарзі доводи відповідача про те, що допуск до здійснення контрольного заходу нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні виїзної податкової перевірки.».

Аналогічна позиція ВАС України викладена і в рамках справи 808/5426/15 (ухвала від 25.01.2017 р.) «висновок суду апеляційної інстанції про те, що допуск посадових осіб Інспекції до проведення податкової перевірки виключає можливість оскарження наказу про її призначення у судовому порядку не відповідає нормам матеріального права, що регулюють розглядувані правовідносини. Адже дотримання посадовими особами контролюючого органу законодавчо установлених обмежень щодо призначення податкової перевірки є обов’язковою передумовою реалізації податковим органом права на проведення перевірки. Передбачене п. 81.1 ст. 81 ПК право платника не допустити посадових (службових) осіб до перевірки є лише додатковою гарантією захисту прав платника у сфері публічного права, яким платник вправі скористатися на власний розсуд. Невикористання такого права не може жодним чином виправдовувати допущені суб’єктом владних повноважень порушення під час призначення і проведення податкової перевірки та виключати юридичні наслідки таких порушень.»

Таким чином суд надав можливість суб’єктам господарювання оскаржувати законність призначення перевірки, навіть, за фактом допуску контролюючого органу до перевірки.

На практиці це дозволило першим етапом (після проведення перевірки) оскаржувати саме призначення перевірки (та зупиняти справу про скасування ППР на період оскарження наказу про призначення перевірки).

До того ж скасування наказу про призначення податкової перевірки дозволяло скасувати податкові повідомлення-рішення без дослідження порушень, які були виявлені під час податкової перевірки. Така практика була зафіксована:

- у постанові Верховного Суду від 06.03.2018 р. у справі №805/2307/17-а зазначено: «суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що визнання незаконною документальної позапланової невиїзної перевірки, проведеної ОВП ДФС, є безумовною підставою для визнання незаконним і прийнятого за результатами такої перевірки податкового повідомлення-рішення».

- у постанові Верховного Суду від 13.02.2018 р. у справі №808/3439/16 зазначено: «Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки судовим рішенням, яке набрало законної сили, скасовано наказ про проведення перевірки, податкові повідомлення-рішення, прийняті за результатами перевірки, проведеної на підставі такого наказу, також підлягають скасуванню як протиправні…

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст