Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 13.01.2014 року у справі №925/702/13

Постанова ВГСУ від 13.01.2014 року у справі №925/702/13

28.02.2017
Автор:
Просмотров : 263

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 січня 2014 року Справа № 925/702/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Капацин Н.В. - головуючий, Бернацька Ж.О., Кривда Д.С. (доповідач),за участю представників:позивачане з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином),відповідачів1) не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином), 2) Васянович В.В., представник,третьої особи (на стороні позивача)не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином),третіх осіб (на стороні відповідачів)не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином),прокуратуриБоднарчук В.М., прокурор відділу ГП України,розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуЗаступника Дніпровського екологічного прокурорана постановуКиївського апеляційного господарського суду від 04.11.2013 рокуу справі№ 925/702/13 господарського суду Черкаської областіза позовомЧеркаського міжрайонного екологічного прокурорадо1)Канівської міської ради, 2)Обслуговуючого кооперативу садово-городнього товариства "Дніпрові сади",третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачаДержавна інспекція сільського господарства в Черкаській області,треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача1)ОСОБА_6 2)ОСОБА_7 3)ОСОБА_8,провизнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки, ВСТАНОВИВ:

Черкаський міжрайонний екологічний прокурор звернувся до господарського суду Черкаської області з позовом до Канівської міської ради та Обслуговуючого кооперативу садово-городнього товариства „Дніпрові сади" (далі за текстом - ОКСГТ "Дніпрові сади") про визнання незаконними та скасування рішень Канівської міської ради №4-75 від 02.06.2011р. „Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки обслуговуючому кооперативу садово-городнє товариство „Дніпрові сади" та №10-32 від 06.12.2012р. „Про надання земельної ділянки в оренду ОКСГТ „Дніпрові сади"; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, укладеного між Канівською міською радою та ОКСГТ "Дніпрові сади" №457 від 14.12.2012р.; зобов'язання ОКСГТ „Дніпрові сади" повернути земельну ділянку Канівській міській раді.

Рішенням господарського суду Черкаської області від 01.07.2013 року (суддя Пащенко А.Д.) позов задоволено частково; визнано недійсним рішення Канівської міської ради від 02.06.2011р. №4-75 „Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки обслуговуючому кооперативу садово-городнє товариство „Дніпрові сади"; визнано недійсним рішення Канівської міської ради від 06.12.2012р. №10-32 „Про надання земельної ділянки в оренду ОКСГТ „Дніпрові сади"; визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений між Канівською міською радою та ОКСГТ "Дніпрові сади" від 14.12.2012р. №457, зареєстрований у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Каневі та Канівському районі Черкаської області 18.12.2012р. за №711030004000408; в частині вимоги про скасування рішень Канівської міської ради провадження у справі припинено; в частині вимоги про зобов'язання повернути земельну ділянку Канівській міській раді у позові відмовлено; стягнуто з Канівської міської ради в доход Державного бюджету України 2867,50грн. судового збору; стягнуто з ОКСГТ "Дніпрові сади" в доход Державного бюджету України 573,50грн. судового збору.

Рішення суду мотивовано тими обставинами, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,5000га, яка знаходиться в м. Каневі, Лівобережна промислова зона на Лівому березі р. Дніпро, під колективне садівництво не відповідає Генеральному плану м. Канева, затвердженого рішенням відповідача-1 №30-27 від 02.03.2006р., тому оскаржувані рішення відповідача-1, а, відповідно, і договір оренди такої земельної ділянки, суперечать вимогам законодавства України.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 04.11.2013 року (судді: Зубець Л.П. - головуючий, Мартюк А.І., Іоннікова І.А.) рішення господарського суду Черкаської області від 01.07.2013 року скасовано та прийнято нове рішення про відмову в позові повністю; стягнуто з Державного бюджету України на користь Обслуговуючого кооперативу садово-городнього товариства „Дніпрові сади" 2580,75грн. судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги; повернуто Обслуговуючому кооперативу садово-городньому товариству „Дніпрові сади" з Державного бюджету України 573,50грн. судового збору, надмірно сплаченого при поданні апеляційної скарги. Скасовуючи рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки земельна ділянка, надана в користування відповідачу-2, не належить до земель житлової та громадської забудови, то в даному випадку розміщення вказаної земельної ділянки не потребує узгодження з Генеральним планом міста.

Не погоджуючись з постановою, Заступник Дніпровського екологічного прокурора звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить постанову у справі скасувати, залишивши в силі рішення господарського суду Черкаської області від 01.07.2013 року. Касаційну скаргу мотивовано доводами про порушення судом норм матеріального та процесуального права, зокрема, ст.ст.39, 123, 124 Земельного кодексу України.

Відводів складу суду не заявлено.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши наявні матеріали справи та доводи, викладені у касаційній скарзі, заслухавши пояснення присутніх в судовому засіданні представника відповідача-2 та прокурора, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановили суди попередніх інстанцій, 02.06.2011 Канівською міською радою було прийнято рішення №4-75 „Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки Обслуговуючого кооперативу садово-городнє товариство „Дніпрові сади", яким було надано дозвіл відповідачу-2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,5 га в м. Каневі, Лівобережна промислова зона на лівому березі р. Дніпро для ведення колективного садівництва в оренду з метою передачі членам садівничого товариства у власність.

06.12.2012р. відповідачем-1 було прийнято рішення №10-32 „Про надання земельної ділянки в оренду ОКСГТ „Дніпрові сади", яким вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідачу-2 площею 6,5000 га в м. Каневі, Лівобережна промислова зона на Лівому березі р. Дніпро для колективного садівництва (п.1 рішення); надати відповідачу-2 земельну ділянку площею 6,5000 га в м. Каневі, Лівобережна промислова зона на Лівому березі р. Дніпро для колективного садівництва за рахунок земель Канівської міської ради в оренду з метою передачі членам садівничого товариства у власність терміном до 01.05.2020р. (п.2 рішення); зобов'язано відповідача-2 виконувати обов'язки землекористувача відповідно до вимог ст. 96 Земельного кодексу України та в 15-денний термін укласти договір оренди земельної ділянки (п.3 рішення).

14.12.2012р. між відповідачем-1 (орендодавець) та відповідачем-2 (орендар) було укладено договір оренди землі №457, за умовами якого (п.п.1-5) орендодавець, на підставі рішення Канівської міської ради від 06.12.2012р. №10-32 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для колективного садівництва, яка знаходиться в м. Каневі, Лівобережна промислова зона на Лівому березі р. Дніпро, кадастровий №7110300000:03:003:0089. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,5000 га, в тому числі 6,5000 га - відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом (69+70+71). На земельній ділянці відсутні об'єкти. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу, виданого міськрайонним управлінням Держкомзему у м. Каневі та Канівському районі від 14.12.2012р. №07-1209, становить 18564грн. (станом на 02.06.2011р.). Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: територія знаходиться у зоні ризику щодо затоплення повенями 1% забезпеченості, тому надається без права капітального будівництва на ній.

Відповідно до п.7 Договору оренди термін дії останнього встановлено до 01.05.2020р.

Згідно з п.17 Договору оренди передача земельної ділянки орендарю здійснюється на підставі проекту землеустрою на відведення земельної ділянки. Підставою розроблення проекту землеустрою є рішення Канівської міської ради від 02.06.2011р. №4-75.

Договір оренди було зареєстровано 18.12.2012р. у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Каневі та Канівському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №711030004000408.

Прокурор в обґрунтування позовних вимог щодо визнання недійсними вищезазначених рішень відповідача-1 та договору, укладеного між відповідачами, посилався на те, що в ході проведеної прокуратурою перевірки додержання вимог земельного та водного законодавства було встановлено, що рішення №4-75 від 02.06.2011р. „Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки обслуговуючому кооперативу садово-городнє товариство „Дніпрові сади" та №10-32 від 06.12.2012р. „Про надання земельної ділянки в оренду ОКСГТ „Дніпрові сади" прийняті відповідачем-1 з порушенням ст.ст.123, 186-1 Земельного кодексу України. Проект відведення земельної ділянки відповідачу-2 не відповідає Генеральному плану розвитку м. Канева. Спірна земельна ділянка знаходиться у межах смуги відведення дренажного каналу верхнього б'єфу Канівської ГЕС. В свою чергу, визнання протиправними вказаних рішень тягне за собою визнання недійсним договору оренди відповідно до ст.ст.203, 215 Цивільного кодексу України.

Колегія погоджується з висновком місцевого господарського суду щодо наявності підстав для визнання спірних рішень та договору недійсними, з огляду на наступне.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Згідно ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Порядок та умови набуття права користування земельною ділянкою на умовах оренди встановлено Земельним кодексом України (далі - Кодекс) та Законом України "Про оренду землі" (далі - Закон).

Приписами ст.93 Кодексу та ст.1 Закону визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння та користування земельною ділянкою, необхідною орендарю для ведення підприємницької та іншої діяльності.

За змістом ч.1 ст.124 Кодексу передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Пунктом 34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях міської ради.

Згідно зі ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада приймає нормативні і інші акти у формі рішень.

Відповідно до ст.116 Кодексу громадяни і юридичні особи набувають права власності і права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Частиною 2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст