Першочергово введення нової моделі державного інституту – військово-цивільної адміністрації було зумовлене необхідністю заглиблення та пошуку необхідних моделей регулювання нормалізації життя на території Луганської та Донецької областей, а також налагодження системи державного управління і місцевого самоврядування на цих територіях.
Натомість наразі, у зв’язку із повномасштабним військовим вторгненням Російської Федерації, на території нашої держави введено воєнний стан, який триває і дотепер. Безумовно, введення воєнного стану зумовило певні структурні та функціональні зміни в роботі органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Це зумовило утворення військово-цивільних адміністрацій і в інших областях України.
У національному законодавстві з 2015 року функціонує спеціальний Закон України «Про військово-цивільні адміністрації», у якому на законодавчому рівні визначено поняття військово-цивільної адміністрації (стаття 1). Так, військово-цивільна адміністрація визначається як спеціальний, важливий елемент механізму державного управління, що забезпечує виконання функцій держави, при цьому наділений владними повноваженнями, діє на засадах відповідальності перед територіальною громадою і державою, юридичними та фізичними особами за свою діяльність.
Серед ключових ознак, які притаманні військово-цивільній адміністрації можна виокремити такі:
По-перше, військово-цивільні адміністрації є державними органами. Військово-цивільну адміністрацію науковці окреслюють як державний орган, одну з ланок механізму держави, що наділена владними повноваженнями та бере важливу участь у виконанні функцій держави. Отже, військово-цивільна адміністрація є державним органом, який має певну самостійність, проте є частиною єдиного механізму держави.
По-друге, військово-цивільні адміністрації мають тимчасовий характер. Це пов’язано з тим, що цей орган діє в період особливого стану, який сам по собі не є нормальним станом існування держави, унаслідок чого не може і не повинен тривати постійно.
У зв’язку з чим доцільно окреслити часові межі їх діяльності. З аналізу положень Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» можна дійти висновку, що законодавець диференціює такі межі залежно від виду військово-цивільної адміністрації. Відтак, повноваження військово-цивільних адміністрацій району, області починаються у день набрання чинності актом Президента України про їх утворення і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної ради (частина 11 статті 3). Повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів починаються з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної ради (частина 11 статті 3).
По-третє, військово-цивільні адміністрації утворюються в селах, селищах, містах, районах та областях, тобто їх створення залежить від адміністративно-територіального устрою України. При цьому, адміністративно-територіальний устрій держави варто розуміти як сукупність відповідних територіальних одиниць, у межах яких функціонує система органів державної влади.
Військово-цивільні адміністрації діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України або у складі Об’єднаного оперативного штабу Збройних Сил України, і при цьому, вони є органами із множинним підпорядкуванням.
Із названої ознаки випливає також інша ознака – спеціальне призначення військово-цивільних адміністрацій, які полягає у забезпеченні дії Конституції України та законів України, забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії актам збройної агресії, диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема проведення антитерористичної операції.
Нарешті, особливість військово-цивільних адміністрацій виражається також у їх компетенції та характері повноважень, якими вони наділяються. Відтак, з одного боку ці органи наділені повноваженнями місцевого органу виконавчої влади, зокрема, у сфері планування та соціально-економічного розвитку, у сфері бюджету та фінансів, у сфері управління майном, у сфері оборони, національної безпеки та цивільного захисту і т.д., а з іншого боку, вони уповноважені здійснювати функції того органу місцевого самоврядування, повноваження якого припинено у зв’язку із їх утворенням.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.