Головна Блог Аналітична стаття Статті Зміни у статті 201 КК України. Чи загрожує кримінальна відповідальність за придбання за кордоном складових частин зброї та їх пересилання в Україну?

Зміни у статті 201 КК України. Чи загрожує кримінальна відповідальність за придбання за кордоном складових частин зброї та їх пересилання в Україну?

05.10.2017
Автор: Chornyi Ivan
Переглядів : 8111

В липні 2017 року набули чинності зміни до статті 201 Кримінального кодексу України, диспозиція якої, після змін, має такий зміст:

"Контрабанда, тобто переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї або боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї або бойових припасів до неї), частин вогнепальної нарізної зброї, а також спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації…".

І майже одразу в мережі Інтернет стали з'являтися дописи про те, що народні депутати заборонили тюнінг зброї, що ввезення руків’я чи антабки, планок тощо - загрожує ув’язненням і що митниця зупиняє митне оформлення посилок, які надходять в Україну з-за кордону і в яких містяться запчастини до зброї чи аксесуари. Декілька днів тому ще й повідомлення було про те, що митники Чопського загону в пункті пропуску "Тиса" виявили в автомобілі, який намагався в'їхати в Україну компоненти боєприпасів (кулі, капсулі) і митники начебто направили повідомлення до поліції про внесення в ЄРДР відомостей про кримінальне правопорушення по ст. 263 КК України, а до Закарпатської СБУ - про кримінальне правопорушення по ст. 201 КК України. Отже питання все ж таки досить актуальне.

А ще й Укрпошта розсилає отримувачам таких міжнародних відправлень листи "щастя", в яких зазначає, що "в зв'язку з тим, що в посилці що надійшла на митну територію України з товарами, які згідно висновкам Спеціальної лабораторії з питань експертизи та досліджень Міндоходів віднесені до товарів військового призначення чи подвійного використання, а саме: складові частини та комплектуючі, спеціально розроблені та призначені для використання в вогнепальній зброї, контроль за переміщенням яких через митний кордон України здійснюється Державною службою експортного контролю. Пропуск таких товарів через митний кордон України здійснюється на підставі дозволів (висновків) Державної служби експортного контролю".

Чисельні дискусії, які мали та мають місце в Мережі не дають відповіді на головне питання - чому митниця зупиняє митне оформлення міжнародних відправлень, які містять як частини зброї так і аксесуари до неї, тому в цьому матеріалі я спробую надати таку відповідь. Однак, для початку пропоную таки розібратися із нововведеннями у статті 201 КК України, які начебто загрожують всім тим, хто має намір та бажання вдосконалити свою зброю - терміном ув’язнення.

Як вже мною вище зазначалося, стаття 201 КК України встановлює кримінальну відповідальність за контрабанду певних об’єктів, вичерпний перелік яких наведено у диспозиції цієї статті. Тобто, не за просту пересилку (ввезення) в Україну зброї або боєприпасів, частин вогнепальної нарізної зброї, а саме за їх контрабанду, тобто за "переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю" вищезгаданих об’єктів.

Задля того, щоб прояснити, які дії можуть бути розцінені правоохоронцями як контрабанда, пропоную звернутися до коментаря статті 201 КК України, де досить чітко викладено, що ж все таки розуміється під переміщенням через митний кордон "поза митним контролем" та "з приховуванням від митного контролю".

Отже, щоб особу правомірно було притягнуто до кримінальної відповідальності за статтею 201 КК України, така особа має перемістити частини вогнепальної нарізної зброї, через митний кордон України одним з двох способів:

- поза митним контролем (наприклад, - поза місцем розташування митного органу; поза робочим часом, установленим для відповідного митного органу і без виконання відповідних митних формальностей; із незаконним звільненням від митного контролю внаслідок використання службового становища посадовими особами митного органу), тобто в умовах, коли митні процедури та митний контроль не відбуваються взагалі внаслідок навмисних дій особи, яка здійснює переміщення об’єктів.

- з приховуванням від митного контролю, тобто переміщення об’єктів, визначених в диспозиції статті 201 КК України, через митний кордон України: з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників); з використанням інших засобів або способів, що утруднюють виявлення предметів (з приховуванням предметів в організмі людини або тварини, багажі, продуктах харчування, речах особистого користування тощо); шляхом надання одним предметам вигляду інших, яке означає істотну заміну зовнішніх характерних ознак предметів, а також їх тари, упаковки, ярликів, етикеток тощо, що дозволяє віднести предмети контрабанди до предметів іншого виду (наприклад, поміщення отруйних речовин у пляшки з-під звичайних ліків; надання антикварній чаші, яка є культурною цінністю, вигляду звичайного посуду шляхом обмазування її глиною і нанесення на неї звичайного малюнку чи орнаменту); з поданням митному органу України як підстави для переміщення предметів через митний кордон певних документів: а) підроблених (документи з підробленими підписами, відбитками печаток і штампів, документи із внесеними до них відомостями, що перекручують зміст інформації, тощо); б) одержаних незаконним шляхом, тобто одержаних за відсутності законних підстав або з порушенням встановленого порядку; в) що містять неправдиві дані (зокрема щодо ваги, кількості асортименту, найменування, вартості предметів, їх інших характеристик, стосовно суті угоди, відправника або одержувача предметів, щодо держави, з якої вони вивезені або в яку переміщуються).

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст