Головна Блог Аналітична стаття Дайджести Відстрочка, ВЛК, заяви поштою до ТЦК - огляд останньої судової практики

Відстрочка, ВЛК, заяви поштою до ТЦК - огляд останньої судової практики

03.10.2024
Переглядів : 774

У квітні цього року до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі - Закон № 3543-XII) внесено ряд змін, а також постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 року № 560 затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (далі - Порядок № 560). Нові положення набрали чинності 18 травня та щодо них велося та ведеться багато обговорень в юридичній спільноті і загалом серед громадян. Звичайно, що змінені норми Закону та новий Порядок діють не так давно і судова практика щодо їх правозастосування лише формується; іноді позиції судів є доволі суперечливими, однак спробуємо висвітлити деякі з них, які стосуються окремих положень вказаних нормативних актів щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

Чи можна направити поштою заяву про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації

Пунктом 58 Порядку № 560 визначено, що за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов'язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16 - 23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім'я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов'язаного підлягає обов'язковій реєстрації.

У випадках, коли військовозобов'язані надсилали такі заяви засобами поштового зв'язку, то здебільшого їх залишали без розгляду, у зв'язку із необхідністю особисто прибути до ТЦК та СП і подати необхідні документи для оформлення відстрочки від призову на військову службу, що стало підставою для оскарження бездіяльності відповідних комісій при ТЦК та СП до суду, і суди в таких випадках стають на бік військовозобов'язаних, зазначаючи таке.

Так, у рішенні Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 року у справі 620/10079/24 суд звернув увагу, що обов'язок особисто подати не є тотожним обов'язку особисто прибути, при цьому ні Закон України «Про військовий обов'язок і військову службу», ні Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», ні Порядок № 560 не зобов'язують військовозобов'язаного особисто прибувати до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для реалізації права на відстрочення від призову під час мобілізації з підстав, передбачених статтею 23 Закону № 3543-ХІІ.

Також у рішенні Донецького окружного адміністративного суду від 19.09.2024 року у справі № 200/5183/24 зазначено, що Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487, не визначає конкретних способів надання документів, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації (власноручно, поштою тощо), як і не містить положень, відповідно до яких військовозобов'язаний повинен особисто прибути до органу, в якому він перебуває на військовому обліку, з метою подання відповідних документів.

Також у рішенні Рівненського окружного адміністративного суду від 20.09.2024 року у справі № 460/9048/24 суд вказав про те, що приписами Закону № 3543-XII та Порядку № 560 не передбачено обов'язку військовозобов'язаного особистого відвідування територіального центру комплектування та соціальної підтримки для подання заяви та документів на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

Рішень судів апеляційної інстанції з цього приводу поки що мало, але вони є (наприклад, постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2024 року у справі № 460/3043/24), отже, у разі, якщо комісія при ТЦК та СП не розглядає заяву про надання відстрочки від мобілізації через те, що вона направлена засобами поштового зв'язку, то таку бездіяльність можна успішно оскаржити до суду.

Чи правомірне направлення на проходження ВЛК до або під час розгляду заяви про відстрочку

Відповідно до пункту 63 Порядку № 560 військовозобов'язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

Проте непоодинокими є випадки, коли після подання заяви про відстрочку військовозобов'язаному одразу вручали направлення на ВЛК та не розглядали таку заяву без проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби. Відтак, оскарження таких дій чи бездіяльності також стає предметом судового розгляду.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст