Нагадаємо, що в Україні і досі реалізується експериментальний проєкт щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів (УЕП) і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів – йдеться про постанову КМУ від 03.03.2020 р. № 193. Цей проєкт мав закінчитись у березні 2022 р., проте його було продовжено на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування.

При цьому надважливе значення мав носій таких сертифікатів. Чи треба застосовувати саме токени і для кого саме це є обов’язковим? Ці питання декілька років турбували бізнес, який прагнув відтягнути повальний перехід на токени (щоб уникнути додаткових витрат) якомога далі.

Читайте статтю: З моменту складання і до моменту реєстрації перестав бути платником ПДВ: позиція податкової та судів

І ось ситуацію з токенами має вирішити Закон № 2801, яким встановлено:

  • використання й після припинення воєнного стану поряд з КЕП також і УЕП для здійснення електронної взаємодії (підписання документів, отримання державних та інших послуг тощо), а також для електронної ідентифікації та автентифікації (наявність особистого ключа електронного підпису на звичайному файловому носії, наприклад USB-Flash);
  • використання електронної печатки, яке можливе як для ЮО, так і для ФОПів;
  • застосування засобів електронної ідентифікації, що мають високий або середній рівень довіри, зокрема йдеться про ідентифікацію через BankID, Дія та інші засоби електронної ідентифікації.

Але це ще не все! У продовження цих змін створено Закон № 2918, який набирає чинності так само, як і Закон № 2801, з 31.12.2023 р.

Доступ до електронного кабінету платника та обмін інформацією з органами ДПС

Відповідно до приписів п. 42-1.2 ПКУ, платник податків у своєму електронному кабінеті має можливість:

  1. отримання інформації про такого платника податків, що збирається, використовується та формується податківцями у зв’язку з обліком платників податків та адмініструванням податків, зборів, митних платежів, ЄСВ (у тому числі дані інтегрованих карток платників податків), дані СЕА ПДВ, дані СЕА реалізації пального та спирту етилового;
  2. проведення звірки розрахунків платників податків з державним та місцевими бюджетами, а також одержання документа, що підтверджує стан розрахунків, який формується автоматизовано шляхом вивантаження відповідної інформації з електронного кабінету;
  3. отримання будь-якого документа, що стосується такого платника податків та має бути виданий йому контролюючим органом згідно із законодавством України, або інформації із баз даних про такого платника податків шляхом вивантаження відповідної інформації з електронного кабінету.

Важливо: фактично будь-яка інформація, яка видається (формується автоматично) у формі певного документа чи інформації платнику податків через електронний кабінет платника, має бути обов'язково підписана з накладенням КЕП посадової особи контролюючого органу. Таким чином, для податківців токени залишили.

Читайте статтю: Бюджетне відшкодування ПДВ, сутність та механізм здійснення

Подання електронних документів для обліку платників податку

На відміну від посадових осіб контролюючих органів, для платників податків токени скасували.