Аудит Національного антикорупційного бюро: так все таки, чи відбудеться довгоочікувана перевірка діяльності цього нав’язаного нам ззовні нового правоохоронного органу, хто саме буде її здійснювати в Україні і що саме збираються перевіряти «аудитори»?
Одразу хотів би нагадати читачам, що відповідно до ч.6 ст. 26 Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» щороку повинна проводитись незалежна оцінка (аудит) ефективності діяльності Національного бюро, його операційної та інституційної незалежності, у тому числі шляхом вибіркового аудиту кримінальних проваджень, досудове розслідування у яких здійснювалося Національним бюро та було завершено.
Ця ж норма уповноважує Президента України, Верховну Раду України та Кабінет Міністрів України, що, до речі, протирічить Конституції України щороку визначати по одному члену такої комісії з числа осіб, які мають значний досвід роботи в органах досудового розслідування, прокуратури, судах за кордоном чи міжнародних організаціях, володіють необхідними знаннями та навичками для проведення такої оцінки (аудиту), а також мають бездоганну ділову репутацію. Якщо читати дослівно цю норму Закону і не допускати ймовірність її коригування в ході голосування чи на стадії проходження процедури підписів Головою Верховної Ради і Президентом, коли навмисно було усунуто від участі в таких перевірках саме вітчизняних колишніх слідчих, прокурорів і суддів, які здатні були не тільки давати оцінку ефективності НАБУ, а і вивчити та перевірити будь-яку конкретну кримінальну справу та оцінити в цілому стан дотримання законності в цьому необмеженому в повноваженнях органі, то той же П. Жебрівський, при всій повазі до нього, не має значного досвіду в органах досудового розслідування, прокуратури і судах не тільки за кордоном, але і в Україні. У багатьох експертів також виникає закономірне питання: а яким чином збираються оцінювати роботу НАБУ двоє інших його аудиторів, тим більше шляхом вивчення кримінальних проваджень, які вже завершено? Вдумайтесь, такими кримінальними справами можуть вважатися лише ті, які знаходяться або на стадії ознайомлення підозрюваного і його захисника з матеріалами досудового розслідування в порядку ст. 290 КПК України, або ті, які вже розглянуті судом і винесені вироки по них вступили в законну силу, або по таких справах закриті справи. І все. Бо справи, в яких досудове розслідування продовжується або по них обвинувальні акти розглядає суд, або навіть винесений вирок, але він не вступив у законну силу, аудиторам ніхто не дасть можливості вивчити. А тепер самі уявіть, скільки таких проваджень можуть вивчити аудитори, якщо, на сьогоднішній день, в провадженні НАБУ знаходиться 602 справи, а за три роки 135 скеровано до суду та вироки винесені стосовно 19 осіб (вступили у законну силу). Скільки справ закрито НАБУ і САП мені невідомо.
Далі, закономірно виникає питання, а чи володіють обрані і призначені аудитори «необхідними знаннями та навичками для проведення такої оцінки (аудиту)», я теж не впевнений; більше схиляюся до тієї думки, що ні, не володіють. При всій моїй чималій повазі до особисто мені знайомого Володимира Василенка, який є дійсно потужним і авторитетним юристом, але, він ніколи не спеціалізувався на кримінальному і тим більше — на кримінально-процесуальному законодавстві. Нехай мене вибачає і шановний Михайло Буроменський, але і його послужний список не переконав мене у спроможності провести такий аудит в НАБУ.
На моє глибоке переконання як правоохоронця і прокурора з 38- річним досвідом роботи, за ці три роки існування НАБУ в суспільстві обговорювалась ціла низка проблем і недоліків в його діяльності, в тому числі і пов’язаних із поведінкою і деякими діями самого очільника Бюро, які дають всі підстави визнати діяльність цього антикорупційного органу неефективною, а виконання останнім покладених на нього службових обов’язків – неналежним, що, в свою чергу, може бути підставою для звільнення Директора НАБУ із займаної посади.
Але, як на мою думку, то А. Ситник може спати спокійно, що йому і вдавалося протягом 3-х років перебування на цій посаді, коли за цей такий тривалий час такий аудит в порушення вимог Закону в Бюро не проводилася. Прихожу до такого висновку не тільки тому, що відібрані в такий спосіб «аудитори» не зможуть в силу різних причин підготувати такий небажаний для нього «висновок перевірки». І не тільки тому, що за його ж повідомленнями вже до цього була, начебто, проведена подібна перевірка «американськими фахівцями», яка не виявила у його діяльності будь-яких порушень.
Більше того, треба врахувати, що у названому вище Законі вказано і про те, що Національне бюро здійснює інформаційно-аналітичну роботу з метою виявлення та усунення причин і умов, що сприяють вчиненню кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності Національного бюро. Проте, подібних документів про реалізацію таких обов’язків також не було оприлюднено за весь період діяльності НАБУ і його Директор не виступав з такою доповіддю у Верховній Раді України. Більше того, Комітет Верховної Ради України, до предмету відання якого належать питання боротьби з корупцією, повинен не рідше одного разу на рік проводити відкриті для громадськості слухання на тему діяльності Національного бюро, виконання покладених на Національне бюро завдань, в т.ч. і щодо додержання ним законодавства, прав і свобод осіб, але і про виконання такої норми Закону я особисто ніякої інформації в ЗМІ не чув. Тому, шановні друзі, про яке дотримання конституційних прав і свобод громадян в діяльності наших антикорупційних органів можна говорити, якщо ні керівник Бюро, ні вищий законодавчий орган не дотримувались навіть свого профільного законодавства, а тому всі «витівки» антикорупціонерів, які були предметом обговорення протягом минулих років у суспільстві залишились без відповідного реагування.
В зв’язку з цим, ще раз повторюю: аудиторська перевірка є невід’ємною частиною діяльності Бюро і його подальшого функціонування, але постає ряд запитань: як можуть три особи, тим більше без будь-якого досвіду роботи в органах досудового розслідування та прокуратури, протягом одного року перевірити такий масив потрібної інформації і даних про розслідування кримінальних проваджень, в т.ч. і тих, які ніде не накопичувались, ніким за цей тривалий час не аналізувалась і відповідно до цього ніким не оцінювались? Тому вважаю, що це виконати сьогодні неможливо навіть технічно, я вже не говорю про професійну здатність аудиторів. Також незрозуміло, чи вони будуть перевіряти весь об’єм виконаної роботи НАБУ за всі три минулі роки, чи лише за минулий? Тоді, як бути із тими результатами роботи НАБУ, які «аудитори» не зможуть перевірити за відведений для цього рік часу і т.д.?
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.