Головна Блог Новини Рішення КСУ vs Відкриті дані - YouControl

Рішення КСУ vs Відкриті дані - YouControl

05.11.2020
Автор:
Переглядів : 1882

Рішення Конституційного Суду йде врозріз не тільки з логікою здорової людини, а й із чинним законодавством. Розбираємось із питаннями щодо відкритих даних та впливу рішення на основні державні процеси.

За поданням 47 народних депутатів України 27 жовтня 2020 року 11 суддів Конституційного Суду України винесли скандальне рішення у справі 124/2020(393/20). Низка положень Закону України “Про запобігання корупції” визнана ними як такі, що суперечать конституції. Це вплинуло на роботу Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), яке одразу ж закрило доступ до електронних декларацій. Однак, робота НАЗК та доступ до декларацій регламентуються не тільки цим законом, а й іншими нормативно-правовими актами. Про них у рішенні КСУ не йшлось, отже, вони досі є чинними та згідно Конституції обов'язковими для дотримання. Розберемось із нагальними питаннями, які випливають у зв'язку із цими змінами.

Згадайте новину: Відновлення доброчесності Конституційного Суду України або як не зруйнувати антикорупційне законодавство України - що відбувається після скандального рішення КСУ

Чи стали декларації відноситись до інформації з обмеженим доступом?

Ні. Вони мають статус публічної інформації у формі відкритих даних. Про це сказано у визначенні статті 10.1 Закону України “Про доступ до публічної інформації”. Відомості, зазначені у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданій відповідно до Закону України “Про запобігання корупції”, не належать до інформації з обмеженим доступом, крім відомостей, зазначених в абзаці четвертому частини першої статті 47 вказаного Закону. Ця норма залишається чинною, так як рішення КСУ не торкнулось прикінцевих положень закону “Про запобігання корупції”. Зокрема, в частині викладення в новій редакції частини 6 статті 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.

Крім того, з огляду на положення статей 5, 20 Закону України “Про інформацію”, відомості, зазначені у відповідних деклараціях, є відкритою інформацією, оскільки жодним законом вони не віднесені до інформації з обмеженим доступом.

Чи можна використовувати інформацію з опублікованих раніше декларацій?

Так. Відповідно до статті 101 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, публічна інформація у формі відкритих даних (у тому числі – дані Єдиного державного реєстру декларацій) є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Закон зворотної сили не має. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, інформацію Єдиного державного реєстру декларацій в тому ж обсязі і в порядку, як і раніше. Існуючі гарантії щодо зазначеної інформації з прийняттям зазначеного рішення Конституційного Суду України звужені не були

Чи є порушенням те, що НАЗК не публікує декларації у відкритому доступі?

Так. Знову звертаємось до Закону України “Про доступ до публічної інформації”. Стаття 13 говорить про те, що Нацагентство є розпорядником інформації отриманих декларацій, і статті 101, 14 зобов’язують його:

• надавати зазначену інформацію у формі відкритих даних на запит;

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст