Головна Блог Аналітична стаття Статті Взялися за старе: Проведення позапланової податкової перевірки не може вважатися слідчою дією

Взялися за старе: Проведення позапланової податкової перевірки не може вважатися слідчою дією

24.01.2017
Автор:
Переглядів : 3257

Останнім часом досить поширеною стала практика проведення податкових перевірок у межах кримінального провадження. Причому відомі випадки, коли в одній справі було призначено близько 1000 перевірок. Правники наголошують, що це суперечить Кримінальному процесуальному кодексу, а відповідна норма Податкового — застаріла. На таку позицію пристають і деякі судді.

ДАЙДЖЕСТ: Баталії з фіскальними органами! 10 визначальних рішень суду у 2016 році за версією ресурсу «Протокол»!

Інструмент тиску

Наприкінці минулого року парламент продовжив дію мораторію на проведення перевірок органами державного нагляду та контролю на 2017 рік, що дає змогу урядовцям декларувати, нібито взято курс на послаблення тиску на бізнес. Однак дія відповідного закону не стосується Державної фіскальної служби. Щоправда, остання обмежена в ревізіях суб’єктів господарювання з річним оборотом до 20 млн грн. (див. №52/2016 «ЗіБ»). Та митарів це не зупиняє. Причому йдеться не тільки про дії в обхід мораторію на перевірки малого бізнесу, а й про спосіб тиску на великий.

Статистика свідчить про вкрай низку ефективність кримінальних провадження, які належать до підслідності податкової міліції. Так, за 10 місяців минулого року розпочато 5971 провадження, а до суду з обвинувальним актом направлено 716. Але в 352 справах із них є визнання винуватості, ще 290 обвинувальних актів передбачають звільнення від кримінальної відповідальності. «Виходить, фактично реальних справ, доведених до суду з обвинувальним актом, 50. А якщо говорити про справи, які закінчилися вироком, ситуація ще гірша. Тому ефективність цієї системи залишається вкрай низькою», — відзначив заступник голови комітету з питань діяльності слідчого управління фінансових розслідувань і податкової міліції Асоціації податкових радників, партнер МПЦ Eucon Євген Петренко.

Натомість кожне з майже 6 тис. відкритих проваджень дає змогу податківцям ініціювати позапланові перевірки. Причому інколи слідчі судді дають фіскалам дозволи на одночасне проведення перевірок великої кількості підприємств. Зокрема, юрист послався на ухвалу Солом’янського районного суду м.Києва, якою дозволено проведення позапланової перевірки більше ніж 900 підприємств України.

Тобто фактично жоден із суб’єктів господарювання не може бути застрахований від того, що якийсь із його контрагентів не стане фігурантом кримінальної справи (з об’єктивних чи суб’єктивних причин) і до компанії раптово не завітають фіскали.

Аналізуйте судовий акт: Включення фіскальним органом до власних баз будь-якої інформації про висновки перевірки щодо платника податків НЕ порушує прав цього платника податків (ВСУ 13 грудня 2016 р. у справі № 21-2308а16)

Наслідки рудимента

Водночас правники вважають призначення податкових перевірок у рамках кримінального процесу невиправданим і незаконним. Зокрема, зазначалося, що кримінальне провадження з баластом у тисячу підприємств є завідомо непрохідним у суді. Адже жоден слідчий чи прокурор не направить у суд матеріали обсягом більше ніж 1000 томів, і жоден суд не прийме таку справу до розгляду. Тому робилися висновки, що такі кримінальні провадження штучно створюються з метою подальшого тиску на підприємства й виділення з них окремих проваджень щодо тих, хто не виявив здатності до домовленостей.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст