Головна Блог Аналітична стаття Статті Процедура та проблемні питання, які виникають під час виконання рішень ЄСПЛ в Україні

Процедура та проблемні питання, які виникають під час виконання рішень ЄСПЛ в Україні

13.11.2019
Переглядів : 13935

Останніми роками, звернення з заявою до Європейського суду з прав людини (далі – ЄСПЛ) для громадян України перестало бути чимось невідомим та недосяжним. Не отримавши позитивного результату під час розгляду справи в національному суді, особи все частіше звертаються до ЄСПЛ для встановлення порушення прав гарантованих Конвенцією. Одні прагнуть переглянути судове рішення в Україні ще раз, інші отримати справедливу компенсацію. Про даний факт свідчить і статистика оприлюднена ЄСПЛ: станом на 31.08.2019 року майже 14 % справ, які перебувають на розгляді, це справи проти України.

Наразі існує досить багато роз’яснень з приводу підготовки та подачі заяви до ЄСПЛ, тому в даній статті хотілося б обговорити, що ж робити після отримання такого омріяного рішення ЄСПЛ та які проблеми можуть виникнути з його виконанням в Україні.

Початок процедури виконання рішення ЄСПЛ

Статтею 46 Конвенції визначено, що Високі Договірні Сторони зобов’язуються виконувати остаточні рішення Суду в будь-яких справах, у яких вони є сторонами.

23 лютого 2006 року було прийнято Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», відповідно до якого порядок виконання Рішення ЄСПЛ визначається цим Законом, Законом України «Про виконавче провадження», іншими нормативно-правовими актами з урахуванням особливостей, що передбачені цим Законом.

Координацією виконання рішень ЄСПЛ та інформуванням про хід виконання рішень ЄСПЛ у справах, в яких Україна є стороною, здійснюються Міністерством юстиції в установленому порядку через Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини. Фактично, Урядовий уповноважений у справах Європейського суду з прав людини та його Секретаріат вирішують всі питання пов’язаними з виконанням рішення ЄСПЛ.

Так, протягом десяти днів від дня одержання повідомлення про набуття Рішенням статусу остаточного Міністерство юстиції України вчиняє наступні дії:

1) Готує та надсилає для опублікування в газеті «Урядовий кур’єр» стислий виклад Рішення українською мовою.

2) Надсилає стислий виклад Рішення Стягувачеві, Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини, всім державним органам, посадовим особам та іншим суб’єктам, безпосередньо причетним до справи, за якою постановлено Рішення.

3) Крім цього, надсилає Стягувачеві повідомлення з роз’ясненням його права подати до державної виконавчої служби заяву про виплату відшкодування, в якій мають бути зазначені реквізити банківського рахунка для перерахування коштів. При цьому, варто звернути увагу, що неподання Стягувачем заяви про виплату відшкодування не є перешкодою для виконання Рішення.

4) Надсилає до державної виконавчої служби оригінальний текст і переклад резолютивної частини остаточного рішення Суду у справі проти України, яким визнано порушення Конвенції, оригінальний текст і переклад резолютивної частини остаточного рішення Суду щодо справедливої сатисфакції у справі проти України, оригінальний текст і переклад рішення Суду щодо дружнього врегулювання у справі проти України, оригінальний текст і переклад рішення Суду про схвалення умов односторонньої декларації у справі проти України.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст