Головна Блог Аналітична стаття Статті Процедура отримання дозволу на концентрацію

Процедура отримання дозволу на концентрацію

01.04.2020
Переглядів : 10878

Ми вже розповідали, що перш ніж укласти договори оренди/лізингу, купівлі-продажу єдиного майнового комплексу (його структурного підрозділу), обрати склад керівних органів юридичної особи, придбати частки інших суб’єктів господарювання (далі – СГ), здійснити з ними злиття або приєднання, створити новий і т.д. необхідно пересвідчитись чи наявна потреба отримання попереднього дозволу Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) на один із видів концентрації. Сьогодні поговоримо про те, як такий дозвіл отримати.

Коли і куди звертатися за дозволом

Для того, щоб АМКУ надав дозвіл на вашу майбутню концентрацію, остання не повинна призводити до монополізації (зазвичай – досягнення частки на ринку більше 35%) чи суттєвого обмеження конкуренції на всьому ринку чи в значній його частині. Нагадаємо, що ринок товару (товарний ринок) – це сфера обороту товару (взаємозамінних товарів), на який протягом певного часу і в межах певної території є попит і пропозиція. При цьому товаром є будь-який предмет господарського обороту, в тому числі продукція, роботи, послуги, документи, що підтверджують зобов'язання та права (зокрема цінні папери).

Відповідно до ст. 26 Закону про конкуренцію (Закон України від 11.01.2001 р. № 2210-III «Про захист економічної конкуренції») учасники концентрації із спільною заявою про надання дозволу на концентрацію звертаються до АМКУ. При цьому учасниками концентрації в кожному окремому випадку будуть визнаватись:

  • СГ, стосовно яких здійснюється або має здійснитися злиття, приєднання;
  • СГ, які набувають або мають намір набути контроль над суб'єктом господарювання, та СГ, щодо яких набувається або має набутися контроль;
  • СГ, активи (майно), частки (акції, паї) яких набуваються у власність, одержуються в управління (користування), оренду, лізинг, концесію або мають набутися, та їх покупці (одержувачі), набувачі;
  • СГ, що є або мають намір стати засновниками (учасниками) новостворюваного (У разі коли одним із засновників є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, орган адміністративно-господарського управління та контролю, учасником концентрації вважається також СГ, активи (майно), частки (акції, паї) якого вносяться до статутного капіталу новостворюваного суб'єкта господарювання (прим.авт.));
  • фізичні та юридичні особи, пов'язані з учасниками концентрації у попередніх випадках відносинами контролю (тобто здійснюють вирішальний сплив на господарську діяльність СГ), що дає підстави визнати відповідну групу осіб згідно із ст.1 Закону про концентрацію єдиним суб'єктом господарювання (ст.23 указаного Закону).

Оскільки концентрація потребує спільних зусиль учасників, то недобросовісного учасника можна примусити діяти в цій ситуації як належно. Так, якщо ваше ТОВ «А» збирається придбати частки ТОВ «Б» (і таке придбання забезпечить перевищення 50 відсотків голосів у вищому органі управління ТОВ «Б»), а ТОВ «Б» відмовляється надати певні документи, необхідні для отримання дозволу, то державний уповноважений АМКУ може зобов’язати ТОВ «Б» це зробити (ч.2 ст.26 Закону про конкуренцію).

Заява вважається прийнятою до розгляду після 15 днів з дня її надходження, якщо протягом цього часу державний уповноважений АМКУ не повернув вам заяву із повідомленням, що вона та інші документи не відповідають встановленим АМКУ вимогам і це перешкоджає її розгляду, та якщо концентрація не заборонена відповідно до Закону про санкції (Закон України від 14.08.2014 р. № 1644-VII «Про санкції»).

Нагадаємо, що ст.5 Закону про санкції передбачає: рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи - нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції) приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов'язковим до виконання.

Наприклад, якщо ваше ТОВ вирішить придбати в Україні єдиний майновий комплекс, що належить іноземній юрособі і на таке придбання згідно з фінансовими показниками потрібен попередній дозвіл АМКУ, то заздалегідь перевірте, чи не знаходиться така юрособа у санкційному списку. Адже її активи можуть бути заблоковані, а витрачені зусилля та кошти не принесуть бажаного результату.

Гарною новиною є те, що Законом про конкуренцію передбачена можливість заявника звернутися до АМКУ для отримання попередніх консультацій щодо інформації та документів, які є необхідними для розгляду відповідної заяви. Незабаром зрозумієте, чому це так важливо.

Скільки коштує дозвіл на концентрацію

Отримання дозволу – послуга не безкоштовна (ст.34 Закону про конкуренцію). Так, за подання заяви про надання дозволу на концентрацію справляється плата у розмірі 1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (20400 грн), а в разі сплати суми збору за надання попередніх висновків з цих питань - у розмірі 880 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (14960 грн).

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст