Головна Блог Аналітична стаття Статті Правова думка в частині належної виплати компенсації за піднайом житлових приміщень військовослужбовцями

Правова думка в частині належної виплати компенсації за піднайом житлових приміщень військовослужбовцями

18.03.2019
Переглядів : 8839

Питання забезпечення військовослужбовців житлом завжди було одним з самих проблематичних в країні, особливо під час переходу на контрактну армію. Умови сьогодення, нажаль, також не сприяють відчуттю соціальної захищеності військових в частині забезпечення службовими житловими приміщеннями або грошової компенсації за піднайом, адже орендувати житло коштує майже половину грошового забезпечення військового.

21.03.2018 року набули чинності зміни в абзаці п’ятому пункту 1 ст. 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" відповідно до яких у разі відсутності службового жилого приміщення військовослужбовці рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом і не перебувають у шлюбі, розміщуються безплатно в спеціально пристосованих казармах у розташуванні військової частини, а сімейні - у сімейних гуртожитках. У разі відсутності можливості розміщення зазначених військовослужбовців у спеціально пристосованих казармах у розташуванні військової частини та сімейних гуртожитках військова частина зобов’язана орендувати для військовослужбовців та членів їх сімей жиле приміщення або за їх бажанням виплачувати грошову компенсацію за піднайом (найом) жилого приміщення.

При цьому забезпечення військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Незважаючи на трьохмісячний строк визначений Законом органам державної влади для приведення своїх нормативно-правових документів у відповідність, лише з 03.01.2019 року постановою КМУ від 27 грудня 2018 р. № 1160 реалізація права на отримання компенсації військовим рядового, сержантського та старшинського складу стала можливою. Але одиниця розміру розрахунку компенсації зменшилась з мінімальної заробітної плати до мінімального прожиткового мінімуму.

Фактично, після подання військовослужбовцями відповідного рапорту та визначених порядком документів, виникли суперечності в частині неоднозначності тлумачення правових норм та проявів правового пуризму з сторони відповідних підрозділів штабів військових частин та адміністрацій правоохоронних органів, а саме:

  • витребування довідки з бюро технічної інвентаризації, витребування довідки з бюро технічної інвентаризації за адресою військової частини;
  • обов’язкової реєстрації місця проживання військовослужбовців за місцем дислокації військової частини.

Згідно пункту 5 порядку виплати грошової компенсації військовослужбовцям за піднайом (найом) ними житлових приміщень затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 26.06.2013 року №450, до переліку документів для отримання грошової компенсації входить інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та бюро технічної інвентаризації про нерухоме майно, яке належить військовослужбовцю та членам його сім’ї.

Відповідно ст.. 2, п 1. ч1. ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об’єкти та суб’єктів таких прав. Загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об’єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження.

Пунктами 1 та 5 статті 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об’єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об’єкти та суб’єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій. Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом.

Надання інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно проводиться відповідно до порядку затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011 р. № 1141 «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно».

Пунктом 57 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що інформація з Державного реєстру прав про зареєстровані речові права, обтяження речових прав, про об’єкти та суб’єктів таких прав (обтяжень) містить актуальні на дату та час її надання відомості про зареєстровані речові права, їх обтяження щодо одного об’єкта нерухомого майна, наявні в Державному реєстрі прав, а також відомості з його невід’ємної архівної складової частини, або відомості про відсутність зареєстрованих речових прав, їх обтяжень щодо такого об’єкта нерухомого майна.

Бюро технічної інвентаризації(далі - БТІ) здійснювало реєстрацію речових прав на нерухоме майно до 31.12.2012 року і може надати інформацію лише згідно відомостей реєстрових книг або за результатами пошуку в сховищах копії правовстановлювального документа, яка не систематизована за персональними відомостями про особу, саме тому довідка може бути видана тільки за конкретною адресою (згідно інформації Київського міського бюро технічної інвентаризації).

Незрозумілим залишається визначення адреси за якою необхідно провести перевірку та отримати довідку БТІ, при цьому від військовослужбовців вимагається отримати довідку БТІ за адресою військової частини, що не має доцільності, якщо облік службових приміщень ведеться у військовій частині. Порядком не визначено територіальну складову довідки з БТІ, що слід розуміти як вимогу отримання інформаційної довідки саме з міста (населеного пункту) де військовослужбовець безпосередньо проходить військову службу та змушений винаймати (орендувати) житлове приміщення, що також це впливає на розмір грошової компенсації, а не за місцем реєстрації місця проживання (місцем дислокації військової частини). Жодним нормативно-правовим документом не передбачено вимога довідки БТІ саме за місцем реєстрації місця проживання.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст