ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 травня 2016 року м. КиївСудові палати у цивільних та господарських справах
Верховного Суду України у складі:
головуючого Романюка Я.М.,суддів:Барбари В.П.Колесника П.І.,Шицького І.Б., Берднік І.С.,Лященко Н.П.,Яреми А.Г., Гуменюка В.І., Ємця А.А., Жайворонок Т.Є.,Охрімчук Л.І., Потильчака О.І., Сімоненко В.М.,
розглянувши в судовому засіданні справу за позовом прокурора Теофіпольського району Хмельницької області, поданого в інтересах держави до ОСОБА_14, третя особа - відділ Державного агентства земельних ресурсів України в Теофіпольському районі Хмельницької області, про визнання недійсним та скасування розпорядження Теофіпольської районної державної адміністрації Хмельницької області, визнання недійсним договору оренди землі, за заявою заступника Генерального прокурора України про перегляд судових рішень,
в с т а н о в и л и :
У квітні 2015 року заступник прокурора Теофіпольського району Хмельницької області в інтересах держави звернувся до суду із позовом, у якому просив визнати недійсним та скасувати розпорядження Теофіпольської райдержадміністрації (далі - Теофіпольська РДА) від 20 жовтня 2010 року № 264/2010-р. та визнати недійсним договір оренди землі від 21 жовтня 2010 року, укладеного між Теофіпольською РДА та ОСОБА_14
На обґрунтування своїх вимог посилався на те, що 20 жовтня 2010 року головою Теофіпольської РДА видано розпорядження, яким передано в оренду ОСОБА_14 земельну ділянку площею 45,5 га строком на 49 років, для ведення фермерського господарства. 21 жовтня 2010 року між орендодавцем Теофіпольською РДА та орендарем ОСОБА_14 був укладений договір оренди земельної ділянки на 49 років. Вважає, що порушуються інтереси держави, оскільки через непроведення нормативної грошової оцінки землі, яка передавалася в оренду за спірним розпорядженням та договором, істотно занижується орендна плата за використання землі, що призводить до ненадходження коштів до бюджету.
Рішенням Теофіпольського районного суду Хмельницької області від 25 серпня 2015 року, залишеним без змін ухвалою апеляційного суду Хмельницької області від 19 жовтня 2015 року, у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 14 грудня 2015 року заступнику прокурора Хмельницької області відмовлено у відкритті касаційного провадження.
У поданій до Верховного Суду України заяві заступник Генерального прокурора України просить скасувати судові рішення у справі та ухвалити нове рішення про задоволення позову в частині визнання недійсним спірного договору оренди, посилаючись на неоднакове застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права та на невідповідність судового рішення суду касаційної інстанції викладеному у постанові Верховного Суду України висновку щодо застосування у подібних правовідносинах норм матеріального права, а саме статті 13 Закону України «Про оцінку земель», статей 203, 215 ЦК України.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника Генеральної прокуратури України - ОСОБА_15 на підтримання заяви, перевіривши доводи заяви, Судові палати у цивільних та господарських справах Верховного Суду України дійшли висновку, що заява підлягає задоволенню.
На підставі ст. 360-4 ЦПК У країни Верховний Суд України скасовує судове рішення у справі, яке переглядається з підстави неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що потягло ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах, якщо установить, що воно є незаконним.
Судами встановлено, що 20 жовтня 2010 року Теофіпольською РДА видано розпорядження № 264/2010-р про припинення права постійного користування земельною ділянкою, виділеною ОСОБА_14 площею 45,5 га за межами населених пунктів на землях запасу Ординецької сільської ради, визнання державного акту на право постійного користування, виданого на його ім'я НОМЕР_1, недійсним, вивільнену землю передати в оренду ОСОБА_14 строком на 49 років для ведення фермерського господарства.
21 жовтня 2010 року між райдержадміністрацією та ОСОБА_14 був укладений договір оренди землі, відповідно до якого Теофіпольська РДА передала ОСОБА_14 вищезазначену земельну ділянку в оренду на 49 років для ведення фермерського господарства.
22 жовтня 2010 року договір зареєстрований у Теофіпольському районному відділі Регіональної філії Державного Підприємства Центру ДЗК за № 041076200011.
Умовами даного договору оренди землі сторонами було погоджено, зокрема, пунктом 5 договору, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 584 438, 40 грн. з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2; згідно пункту 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 0,1 % від грошової оцінки в сумі 584, 44 грн. в рік на розрахунковий рахунок Ординецької сільської ради.
Згідно відповіді на лист прокурора від 6 квітня 2015 року до Відділу Держземагентства у Теофіпольському районі вбачається, що при укладенні договору оренди земельної ділянки між Теофіпольською РДА та ОСОБА_14 нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилася, а дана оцінка вираховувалась наступним чином : за основу бралася грошова оцінка 1 га відповідної земельної ділянки сільськогосподарського призначення (земель запасу та резервного фонду), затверджена Розпорядженням голови районної ради 19 червня 1995 року № 151 р., множилася на коефіцієнт індексації на момент укладення договору оренди землі та множилася на загальну площу.
Відповідно до довідки виданої Теофіпольським відділенням Красилівської ОДПІ ГУ ДФС України в Хмельницькій області від 21 серпня 2015 року № 2386 та № 2752/22-17-15-03, ОСОБА_14 у 2015 році за користування спірною земельною ділянкою сплачено 19 623, 50 грн.
Ухвалюючи рішення про відмову в позові, суд першої інстанції, із висновком якого погодилися суди апеляційної та касаційної інстанцій, виходив із того, що ОСОБА_14 за користування спірною земельною ділянкою сплачено у 2015 році 19 623, 50 грн., тобто в розмірі, передбаченому чинною на даний час статтею 288.5.2. ПК України, що виключає недоотримання бюджетом коштів за користування землею, на що звертав увагу прокурор у своїй позовній заяві; в порядку цивільного судочинства підлягає захисту саме порушене право, а прокурором не доведено як саме порушуються права держави через обрахування сторонами договору нормативної грошової оцінки землі іншим методом, а тому суд дійшов висновку, що вимоги заявленого позову слугують лише формальним приводом для припинення договірних відносин.
У наданій для порівняння постанові Вищого господарського суду України від 28 січня 2016 року, суд касаційної інстанції, погоджуючись з висновком Одеського апеляційного господарського суду, який задовольнив позовні вимоги прокурора Красноокнянського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки, виходив із того, що відповідачем не було дотримано встановленого законом порядку визначення орендної плати за спірну земельну ділянку відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки; орендна плата за оспорюваним договором розрахована в порушення порядку її визначення без проведення обов'язкової нормативної грошової оцінки.
У наданій для порівняння постанові Вищого господарського суду України від 2 грудня 2014 року, суд касаційної інстанції, задовольняючи позов прокурора Татарбунарського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки, виходив із того, що обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно регульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням з порушенням умов та порядку, передбачених чинним законодавством; дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень, виконання вимог статті 627 ЦК України щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи - учасника правовідносин; порушення цього порядку суперечить частині першій статті 13 Закону України «Про оцінку земель», частині першій пункту 289.1 статті 289 ПК України.
У наданій для порівняння постанові Верховного Суду України від 1 липня 2015 року, суд, залишаючи в силі постанову Одеського апеляційного господарського суду від 4 грудня 2014 року, якою було задоволено позов заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі ГУ Держземагентства про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку, виходив із того, що суд касаційної інстанції помилково ототожнив поняття «земельний податок» та «орендна плата за землю», внаслідок чого дійшов безпідставного висновку, що положення частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель» щодо обов'язковості проведення нормативної грошової оцінки для визначення розміру орендної плати суперечать положенням ПК України, яким передбачено можливість і порядок обчислення орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
У наданій для порівняння постанові Верховного Суду України від 8 квітня 2015 року, суд, направляючи справу на новий розгляд до суду касаційної інстанції, виходив із того, що суд касаційної інстанції у цій справі ототожнив поняття «земельний податок» та «орендна плата за землю», внаслідок чого дійшов безпідставного висновку, що положення частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель» щодо обов'язковості проведення нормативної грошової оцінки для визначення розміру орендної плати суперечать положенням ПК України, яким передбачено можливість і порядок обчислення орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, оскільки відповідно до пункту 14.1.72 статті 14 ПК України земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток, а також постійних землекористувачів. Водночас згідно пункту 14.1.136 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
У наданій для порівняння постанові Верховного Суду України від 20 травня 2015 року, суд, залишаючи постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13 січня 2015 року в силі, якою було задоволено позов прокурора Татарбунарського району Одеської області в інтересах держави в особі Держземагентства в Одеській області про визнання договору оренди земельної ділянки недійсним та зобов'язання повернути земельну ділянку, виходив із того, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а договір у цій частині суперечить приписам чинного законодавства, оскільки позов подано на захист прав, порушених не наказом позивача, а укладеним договором.
У наданій для порівняння постанові Верховного Суду України від 22 травня 2013 року, суд виходив із того, що судом касаційної інстанції ухвалено різні за змістом судові рішення, однак судове рішення у справі, яка переглядається, у частині визнання розпорядження незаконним у зв'язку з відсутністю висновку державної землевпорядної експертизи є законним, а в частині визнання недійсним договору у зв'язку з визначенням розміру орендної плати без проведення грошової оцінки не свідчить про неоднакове застосування судами касаційної інстанції однієї і тієї самої норми матеріального права.
У наданій для порівняння постанові Верховного Суду України від 1 липня 2015 року, суд, залишаючи постанову Одеського апеляційного господарського суду від 16 грудня 2014 року в силі, якою було задоволено позов про визнання договору оренди недійсним та про повернення земельної ділянки, виходив із того, що спірний договір укладено з порушенням приписів статті 13 Закону України «Про оцінку земель», статей 15, 21 Закону України «Про оренду землі», а саме без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є обов'язковим у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Оскільки орендну плату встановлено без проведення нормативної грошової оцінки, то договір оренди земельної ділянки підлягає визнанню недійсним у зв'язку із недодержанням сторонами в момент вчинення цього правочину встановленого законом порядку.
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.