Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВСУ від 11.05.2016 року у справі №6-2903цс15

Постанова ВСУ від 11.05.2016 року у справі №6-2903цс15

11.02.2017
Автор:
Переглядів : 159

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2016 року м. Київ

Судові палати у цивільних та адміністративних справах

Верховного Суду України в складі:

головуючого Яреми А.Г., суддів:Гриціва М.І.,Маринченка В.Л.,Романюка Я.М., Гуменюка В.І.,Охрімчук Л.І.,Самсіна І.Л., Кривенди О.В.,Панталієнка П.В.,Сімоненко В.М., Лященко Н.П.,Прокопенка О.Б.,Терлецького О.О.,розглянувши на засіданні справу за позовом Володимир-Волинського міжрайонного прокурора в інтересах держави до Головного управління Держземагентства у Волинській області, ОСОБА_14, треті особи: Державна інспекція сільського господарства у Волинській області, реєстраційна служба Володимир-Волинського міськрайонного управління юстиції, фермерське господарство "ОСОБА_13", про визнання незаконними та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Волинській області про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та її затвердження, визнання недійсними договорів оренди землі та скасування їх державної реєстрації, повернення земельних ділянок у державну власність за заявою заступника Генерального прокурора України про перегляд рішення Володимир-Волинського міського суду Волинської області від 31 березня

2015 року, ухвали Апеляційного суду Волинської області від 7 травня 2015 року, ухвали колегії суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ

від 29 липня 2015 року,

в с т а н о в и л и:

У березні 2015 року Володимир-Волинський міжрайонний прокурор (далі - прокурор) в інтересах держави звернувся до суду із зазначеною позовною заявою, посилаючись на те, що наказами Головного управління Держземагентства у Волинській області ОСОБА_14 надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою; затверджено документацію із землеустрою та передано ОСОБА_14 в оренду п'ять земельних ділянок. 20 та 26 серпня 2014 року між Головним управлінням Держземагентства у Волинській області та ОСОБА_14 укладено п'ять договорів оренди земельних ділянок, які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Однак у наслідок проведення міжрайонною прокуратурою перевірки встановлено порушення вимог законодавства при наданні в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної власності для створення та ведення фермерського господарства. Прокурор зазначає, що ОСОБА_14 звернувся до Головного управління Держземагентства у Волинській області із заявами про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності з метою надання їх в оренду для створення та ведення фермерського господарства загальною площею 99,1883 га, які розташовані не єдиним масивом і на значній відстані одна від одної, а саме за межами населених пунктів на території Рогожанської (3 масиви - 42,77 га), Лудинської (1 масив - 24,0135 га) сільських та Устилузької міської (1 масив - 42,4075 га) рад Володимир-Волинського району Волинської області. У зазначених заявах

ОСОБА_14, порушивши вимоги статті 7 Закону України від 19 червня 2003 року № 973-IV «Про фермерське господарство» (далі - Закон № 973-IV), не обґрунтував розмірів указаних земельних ділянок з урахуванням можливості їх обробітку, необхідності отримання таких великих площ земельних ділянок, не зазначив перспектив діяльності фермерського господарства, не підтвердив наявності необхідної для обробітку землі сільськогосподарської техніки, не зазначив кількості членів фермерського господарства та наявності у них права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність. Згідно з інформацією Державної інспекції сільського господарства у Волинській області у власності та користуванні ОСОБА_14 немає належної сільськогосподарської техніки для обробітку зазначених площ земельних ділянок. Крім того, на час подання ОСОБА_14 зазначених заяв у останнього перебували на праві приватної власності дві земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які він передав в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «П'ятидні» (далі - ТОВ «П'ятидні»), працівником якого він є і на даний час.

Вважаючи, що земельні ділянки передані ОСОБА_14 в оренду в порушенням вимог земельного законодавства, прокурор просив: визнати незаконними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Волинській області про надання ОСОБА_14 дозволу на розроблення документації із землеустрою, накази Головного управління Держземагентства у Волинській області про затвердження документації із землеустрою та передачу ОСОБА_14 в оренду п'яти земельних ділянок; визнати недійсними п'ять договорів оренди земельних ділянок, укладених з ОСОБА_14; скасувати рішення про державну реєстрацію договорів оренди; зобов'язати

ОСОБА_14 повернути спірні земельні ділянки Рогожанській, Лудинській сільським та Устилузькій міській радам.

Володимир-Волинський міський суд Волинської області рішенням

від 31 березня 2015 року в задоволенні позову прокурора відмовив.

Апеляційний суд Волинської області ухвалою від 7 травня 2015 року, залишеною без змін ухвалою колегії суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 29 липня 2015 року, зазначене рішення суду першої інстанції залишив без змін.

У заяві заступника Генерального прокурора України про перегляд судових рішень порушується питання про скасування зазначених судових рішень та ухвалення нового рішення про задоволення позову, з передбаченої пунктом 1 частини першої статті 355 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) підстави, - неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах, а саме статті 123 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та статті 7 Закону України

№ 973-IV.

На підтвердження наявності зазначеної підстави подання заяви

заступник Генерального прокурора України посилається на ухвалу Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ

від 8 червня 2015 року у справі за позовом заступника прокурора Вінницької області до Головного управління Держземагентства у Вінницькій області, реєстраційної служби Літинського районного управління юстиції Вінницької області, фізичної особи про заборону вчинення дій, визнання недійсним договору оренди землі, скасування рішення про реєстрацію права оренди земельної ділянки та повернення землі (№ 6-18088ск15), а також на ухвали колегії суддів Вищого адміністративного суду України від:

18 серпня 2015 року у справі за позовом прокурора Віньковецького району Хмельницької області до Головного управління Держземагентства України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та скасування наказів

(№ 822/3512/14);

17 вересня 2015 року у справі за позовом прокурора Ружинського району Житомирської області до Головного управління Держземагентства в Житомирській області про визнання протиправними та скасування наказів

(№ 806/4363/14);

22 жовтня 2015 року у справі за позовом фізичної особи до Головного управління Держземагентства у Львівській області про визнання протиправним рішення, зобов'язання вчинити дії (№ 813/2909/14);

11 листопада 2015 року у справі за позовом заступника прокурора Вінницької області до Головного управління Держземагентства у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування наказу (№ 802/4133/14-а).

Так, за результатами розгляду касаційних скарг у справах № 822/3512/14, № 806/4363/14, № 802/4133/14-а, № 813/2909/14 суд касаційної інстанції виходив з того, що уповноважений орган, приймаючи рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду з метою ведення фермерського господарства, зобов'язаний перевірити зміст поданої особою заяви на відповідність, як вимогам статті 123 ЗК України, так і вимогам статті 7 Закону № 973-IV. При цьому відсутність у заяві однієї з умов, передбачених статтею 7 цього Закону, є підставою для скасування рішення уповноваженого органу про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки в оренду.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст