Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВСУ від 02.03.2016 року у справі №3-476гс15

Постанова ВСУ від 02.03.2016 року у справі №3-476гс15

12.02.2017
Автор:
Переглядів : 698

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2016 року м. КиївСудова палата у господарських справах Верховного Суду України у складі:

головуючого Потильчака О.І.,

суддів: Барбари В.П., Берднік І.С., Ємця А.А.,

Жайворонок Т.Є., Колесника П.І., -

за участю представників:

Харківської міської ради

та Департаменту земельних відносин

Харківської міської ради - Максимовського С.О.,

приватного підприємства

«Терем» - Шевченко Д.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Харківської міської ради про перегляд Верховним Судом України постанови Вищого господарського суду України від 11 березня 2015 року у справі № 922/538/14 за позовом Харківської міської ради до приватного підприємства «Терем» (далі - ПП «Терем»), третя особа - Департамент земельних відносин Харківської міської ради, про внесення змін до договору оренди землі,

в с т а н о в и л а:

Суб'єкт права на звернення до Верховного Суду України порушує питання про перегляд постанови Вищого господарського суду України від 11 березня 2015 року у справі № 922/538/14 із підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 11116 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), і просить скасувати всі постановлені у справі судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

У заяві про перегляд постанови Харківська міська рада посилається на неоднакове застосування судом касаційної інстанції положень статей 632, 651, 652, 654 Цивільного кодексу України (далі - ЦК), статей 21, 30 Закону України «Про оренду землі», статей 5, 18 Закону України «Про оцінку земель», статей 288, 289 Податкового кодексу України (далі - ПК), внаслідок чого, на думку заявника, було ухвалено різні за змістом судові рішення у подібних правовідносинах.

В обґрунтування заяви Харківською міською радою надано копії постанов Вищого господарського суду України від 15 квітня 2015 року у справі № 922/3498/14, від 13 травня 2015 року у справі № 922/4586/14, від 13 травня 2015 року у справі № 922/5058/14, від 14 травня 2015 року у справі № 922/4213/14, від 17 вересня 2014 року у справі № 922/1210/14, від 01 жовтня 2014 року у справі № 922/1209/14, від 01 жовтня 2014 року у справі № 922/529/14, від 21 серпня 2014 року у справі № 922/516/14, від 07 жовтня 2014 року у справі № 922/1427/14, від 03 липня 2014 року у справі № 922/533/14, в яких суд касаційної інстанції, на думку суб'єкта звернення, по-іншому застосував зазначені норми матеріального права при вирішенні спорів у подібних правовідносинах.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши наведені суб'єктом звернення обставини, Судова палата у господарських справах Верховного Суду України вважає, що заява підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій у межах наданих їм процесуальним законом повноважень, предметом позову у справі № 922/538/14 є вимога Харківської міської ради до ПП «Терем» про внесення змін до договору оренди землі від 24 січня 2004 року № 6304/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до цього договору у редакції позивача.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що розмір орендної плати за землю, яку сплачує відповідач за договором, не відповідає положенням пункту 289.1 статті 289 ПК і рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель станом на 01 січня 2013 року» та від 25 вересня 2013 року № 1269/13 «Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року».

Для приведення розміру орендної плати у відповідність із вимогами законодавства до договору оренди, укладеного з відповідачем, слід внести відповідні зміни стосовно розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладення додаткової угоди до цього договору, проте відповідач ухиляється від укладення такої угоди.

Справа розглядалася судами неодноразово.

Останнім рішенням Господарського суду Харківської області від 04 листопада 2014 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 17 грудня 2014 року, у задоволенні позову відмовлено.

При цьому суди виходили із того, що норми чинного законодавства не містять прямого припису про обов'язковість зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки переданих в оренду земель, а умовами укладеного між сторонами договору оренди не передбачено підстави для зміни розміру орендної плати у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Постановою Вищого господарського суду України від 11 березня 2015 року постанову суду апеляційної інстанції залишено без змін.

Суд касаційної інстанції виходив із того, що умовами договору оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами у справі, не передбачено права міської ради на внесення змін до цього договору в частині збільшення розміру орендної плати в односторонньому порядку на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування за відсутності законодавчої зміни ставок земельного податку, а зміна органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки землі не є законодавчою зміною граничного розміру орендної плати.

У постановах від 15 квітня 2015 року у справі № 922/3498/14, від 13 травня 2015 року у справі № 922/4586/14, від 13 травня 2015 року у справі № 922/5058/14, від 14 травня 2015 року у справі № 922/4213/14, від 17 вересня 2014 року у справі № 922/1210/14, від 01 жовтня 2014 року у справі № 922/1209/14, від 01 жовтня 2014 року у справі № 922/529/14, від 21 серпня 2014 року у справі № 922/516/14, від 07 жовтня 2014 року у справі № 922/1427/14, від 03 липня 2014 року у справі № 922/533/14 Вищий господарський суд України, на думку заявника, дійшов протилежного висновку щодо застосування положень статей 632, 651, 652, 654 ЦК, статей 21, 30 Закону України «Про оренду землі», статей 5, 18 Закону України «Про оцінку земель», статей 288, 289 ПК при розгляді аналогічних спорів і зазначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст