Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова від 26.03.2024 року у справі №420/9909/23

Постанова від 26.03.2024 року у справі №420/9909/23

26.03.2024
Автор:
Переглядів : 152

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2024 року

м. Київ

справа №420/9909/23

адміністративне провадження № К/990/67/24

Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Яковенка М. М. (суддя-доповідач),

суддів: Бившевої Л. І., Блажівської Н. Є., Васильєвої І. А., Гімона М. М., Гончарової І. А., Дашутіна І. В., Олендера І. Я., Хохуляка В. В., Шишова О. О., Юрченко В. П.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 420/9909/23

за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАНИ УКРАЇНИ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу,

за касаційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду (головуючий суддя - О. О. Хурса) від 07 вересня 2023 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від (головуючий суддя - Н. В. Вербицька, судді: О. В. Джабурія, К. В. Кравченко) 01 грудня 2023 року,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАНИ УКРАЇНИ» (далі - ТОВ «КРАНИ УКРАЇНИ», позивач) до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - ГУ ДПС в Одеській області, відповідач, скаржник), в якій просило визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДПС України в Одеській області № 2901-п від 26 квітня 2023 року «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «КРАНИ УКРАЇНИ»(код ЄДРПОУ 40489427)».

2. На обґрунтування своїх вимог ТОВ «КРАНИ УКРАЇНИ» посилалося на те, що пунктом 81.1 статті 81 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено обов`язкові відомості, які мають вказуватись у наказі про проведення перевірки, зокрема, підстави для її проведення. Позивач вважає, що під поняттям «підстава» слід розуміти не перелік положень ПК України, а обставини, які згідно цих положень розкриваються та мають об`єктивно існувати. Наказ про призначення перевірки не містить жодних посилань на отримання податковим органом будь - якої інформації від держорганів або органів місцевого самоврядування, а тому є протиправним.

3. Одеський окружний адміністративний суд ухвалою від 08 травня 2023 року прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі за позовом ТОВ «КРАНИ УКРАЇНИ» до ГУ ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

4. 23 травня 2023 року від ГУ ДПС в Одеській області надійшла заява про закриття провадження у справі № 420/9909/23, яку ухвалою від 01 червня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд задовольнив і закрив провадження у справі № 420/9909/23.

5. Закриваючи провадження у справі, суд першої інстанції виходив з того, що у разі, якщо контролюючий орган був допущений до проведення перевірки на підставі наказу про її проведення, то цей наказ як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням, а тому його оскарження не є належним та ефективним способом захисту права платника податків, оскільки скасування наказу не може призвести до відновлення порушеного права. Неправомірність дій контролюючого органу під час призначення і проведенняя перевірки не може бути предметом окремого позову, але може бути підставами позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки. З посиланням на правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 08 вересня 2021 року у справі № 816/228/17, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі відповідно до пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

6. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 29 червня 2023 року ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 01 червня 2023 року скасував, справу направив до суду першої інстанції для продовження розгляду.

7. Скасовуючи ухвалу суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач скористався наданим податковим законодавством правом не допуску до перевірки. Відтак, спірний наказ не був реалізованим. У зв`язку з цим, суд апеляційної інстанції наголосив на передчасності висновків суду першої інстанції про наявність підстав для закриття провадження.

8. Ухвалою від 14 липня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд справу прийняв до провадження, вирішив здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

9. Ухвалою від 07 вересня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про закриття провадження у справі.

10. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 07 вересня 2023 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року, позов ТОВ «КРАНИ УКРАЇНИ» задовольнив.

Визнав протиправним і скасував наказ ГУ ДПС в Одеській області від 26 квітня 2023 року № 2901-п «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «КРАНИ УКРАЇНИ» (код ЄДРПОУ 40489427)».

Стягнув на користь ТОВ «КРАНИ УКРАЇНИ» за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області судові витрати на сплату судового збору розмірі у сумі 2684 грн та витрати на правничу допомогу у сумі 1000 грн.

11. Не погодившись з рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року і постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року, ГУ ДПС в Одеській області подало касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить судові рішення скасувати, та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ «КРАЇНИ УКРАЇНИ». Скаржник вважав, що подана касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики відповідно до підпункту «а» пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.

12. Ухвалою від 11 січня 2024 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з метою перевірки доводів ГУ ДПС в Одеській області про неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права у випадку, передбаченому пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України. Суд встановив строк для подання відзиву і витребував матеріали справи.

13. Ухвалою від 13 березня 2024 року Верховний Суд закінчив підготовку цієї справи до касаційного розгляду та призначив її до касаційного розгляду в порядку письмового провадження.

14. Ухвалою від 18 березня 2024 року колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передала справу на розгляд Судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (далі - Судова палата).

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст