Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 31.10.2016 року у справі №904/3336/16

Постанова ВГСУ від 31.10.2016 року у справі №904/3336/16

09.02.2017
Автор:
Переглядів : 162

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2016 року Справа № 904/3336/16

Вищий господарський суд у складі колегії суддів:головуючого суддіЄвсікова О.О.,суддівКролевець О.А., Попікової О.В.,розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо- збагачувальний комбінат"на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 15.08.2016 (головуючий суддя Широкобокова Л.П., судді Кузнецова І.Л., Герасименко І.М.)на рішенняГосподарського суду Дніпропетровської області від 14.07.2016 (суддя Бондарєв Е.М.)у справі№ 904/3336/16 Господарського суду Дніпропетровської області за позовомпублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"допублічного акціонерного товариства "Південний гірничо- збагачувальний комбінат"простягнення 38222,16 грн. за користування вагонами та збір за зберігання вантажу, за участю представниківпозивачаЧерненко Є.І.,відповідачаДарій Л.М.,

В С Т А Н О В И В:

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 14.07.2016 у справі №904/3336/16, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 15.08.2016, задоволено позовні вимоги про стягнення 38222,16 грн. за користування вагонами та збір за зберігання вантажу.

Не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями, відповідач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення місцевого суду та постанову суду апеляційної інстанції скасувати і прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Вимоги та доводи касаційної скарги мотивовані тим, що судами попередніх інстанцій було неповно з'ясовано обставини, які мають значення для справи, а також порушено норми матеріального та процесуального права, зокрема, ст.ст. 104 ЦК України, п. п. 8, 9, 10, 12 Правил користування вагонами та контейнерами.

Усіх учасників судового процесу відповідно до статті 111-4 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Колегія суддів обговоривши доводи касаційної скарги, заслухавши представників позивача та відповідача, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, 28.11.2013 ДП "Придніпровська залізниця" (далі - залізниця) та ПАТ "Південний ГЗК" (надалі - власник колії) уклали договір №ПР/М-13-2/11-131387/НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії ПАТ "Південний ГЗК", яка примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці.

Умовами договору сторони погодили, що експлуатується під'їзна колія, яка належить власнику та примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці стрілкою № 2/4 в парній горловині станції. Строк дії договору - з 11.12.2013 до 10.12.2018 включно. Під'їзна колія обслуговується власним локомотивом.

Повідомлення про подачу вагонів на під'їзну колію передаються старшим прийомоздавальником станції Кривий Ріг телефоном оператору диспетчера зовнішнього транспорту УЗТ не пізніше ніж за 2 години до фактичної подачі вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2.

Відповідно до п. 6 договору вагони для під'їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з приймально-здавальних колій станції Допоміжна. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії. Здавання вагонів проводиться на одній з приймально-здавальних колій станції Допоміжна.

Про готовність вагонів до забирання диспетчер цеху зовнішнього транспорту УЗТ прямим телефонним зв'язком повідомляє старшого прийомоздавальника або маневрового диспетчера станції Кривий Ріг, повідомлення передається не пізніше ніж за 2 години до фактичної здачі вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2.

Відповідно до п. 15 договору власник колії сплачує залізниці плату, у тому числі:

- за подачу, забирання вагонів згідно таблиці 1, таблиці 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язаних з ними послуг (тарифне керівництво № 1);

- за користування вагонами згідно з Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України;

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів;

- інші збитки і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для власника колії - згідно з чинними нормативними документами.

Додатковою угодою №9 від 15.12.2015 сторони внесли зміни до договору щодо його назви, преамбули договору та місцезнаходження сторін, зокрема, назва договору викладена в наступній редакції: "договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії ПАТ "Південний ГЗК ", яка примикає до станції Кривий Ріг філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця".

За передавальним актом, затвердженим 18.08.2015 Міністром інфраструктури України, ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником усіх прав і обов'язків ДП "Придніпровська залізниця".

На виконання умов договору у листопаді 2015 року позивач здійснив перевезення вагонів за накладними, наявними в матеріалах справи.

На шляху прямування дані вагони були затримані через зайнятість колій на станції призначення Кривий Ріг у зв'язку з неприйняттям вантажу відповідачем на свою під'їзну колію на станціях Кривий Ріг - Західний, Гейківка, Новоблочна. Вантажоодержувачу були вручені повідомлення про затримку вагонів. Відповідні записи-повідомлення відображені у книзі ф. ГУ-2 повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці.

За фактом затримки вагонів станціями в порядку, передбаченому п. 9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами, складені акти про затримку вагонів форми ГУ-23а та акти загальної форми ГУ-23.

Підставою складання вказаних актів про затримку вказана неможливість приймання вагонів станцією Кривий Ріг Придніпровської залізниці з причин скупчення вагонів, що прибули на адресу відповідача, у зв'язку з неприйняттям вагонів вантажовласником - ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу.

За загальний час затримки вагонів на підходах до ст. Кривий Ріг позивач нарахував плату за користування спірними вагонами згідно з відомостями плати за користування вагонами форми ГУ-46 в розмірі 37 371,72 грн. (відомості представником відповідача підписані із застереженням про готовність прийняти вагони на під'їзну колію) та збір за зберігання вантажу в розмірі 850,44 грн. за накопичувальною карткою форми ФДУ-92 №10119061 (картка представником відповідача підписана із застереженням про готовність прийняти вагони на під'їзну колію).

Статтею 908 ЦК України, яка кореспондується із статтею 307 ГК України, встановлено, що умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За ст. 46 Статуту залізниць України одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст