Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 31.10.2016 року у справі №904/1670/16

Постанова ВГСУ від 31.10.2016 року у справі №904/1670/16

09.02.2017
Автор:
Переглядів : 174

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2016 року Справа № 904/1670/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді суддівПопікової О.В. Євсікова О.О., Кролевець О.А.за участю представників: позивача:Черненко Є.І. дов. від 25.10.2016 відповідача:Дарій Л.М. дов. від 24.12.2015 розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат"на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.08.2016у справі№ 904/1670/16 Господарського суду Дніпропетровської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"доПублічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат"простягнення 67 711,80 грн.

ВСТАНОВИВ:

У березні 2016 року Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі ПАТ "Укрзалізниця") звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом до Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі ПАТ "Південний ГЗК") про стягнення заборгованості у розмірі 67 711,80 грн., з яких: 33 367,08 грн. плата за користування вагонами, 34 344,72 грн. збір за зберігання вантажу за договором №ПР/М-13-2/11-131387/НЮдч від 28.11.2013.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 11.05.2016 (суддя Золотарьова Я.С.) у задоволенні позову відмовлено. Рішення суду першої інстанції обґрунтовано висновками суду щодо передчасного звернення ПАТ "Укрзалізниця", як правонаступника ДП "Укрзалізниця", до ПАТ "Південний ГЗК", оскільки процедура реорганізації на час звернення із позовом ще незавершена, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.

Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.08.2016 (головуючий суддя Кузнецова І.Л., судді Широбокова Л.П., Герасименко І.М.) рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.05.2016 скасовано, прийняти нове, яким позов задоволено. Присуджено до стягнення з ПАТ "Південний ГЗК" на користь ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" плату за користування вагонами в сумі 33367,08 грн., збір за зберігання вантажу в сумі 34344,72 коп. Стягнуто з ПАТ "Південний ГЗК" на користь ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" 1378,00 грн. судового збору за розгляд справи у суді першої інстанції та 1515,80 грн. судового збору за перегляд судового рішення в апеляційній інстанції.

Скасовуючи рішення місцевого господарського суду апеляційний суд керувався приписами статей 42, 119 Статуту залізниць України, пунктом 8 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, пунктами 3, 4, 6, 8-10, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113, застосувавши які, за встановлених обставин щодо своєчасного повідомлення відповідача про готовність залізниці подати вагони, які прибули на його адресу, неприйняття цих вагонів відповідачем, що призвело до їх затримки на підходах до станції призначення, дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача нарахованих залізницею плати за користування вагонами в сумі 33367,08 грн. та збору за зберігання вантажу в сумі 34344,72 грн.

Не погодившись із постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду, ПАТ "Південний ГЗК" звернулось до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій просить її скасувати, а рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.05.2016 залишити без змін.

В обґрунтування своєї правової позиції заявник касаційної скарги, посилаючись на порушення та неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, зокрема статті 43 Господарського процесуального кодексу України, пунктів 9, 10, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113, наголошує на тому, що апеляційний суд залишив поза увагою доводи товариства про те, що плата за користування вагонами є завищеною. Крім цього, оскільки на момент розгляду справи у суді у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців відсутній запис про припинення ДП "Укрзалізниця", висновок апеляційного суду про те, що ПАТ "Укрзалізниця" є правонаступником ДП "Укрзалізниця" є передчасним. Припустився апеляційний суд і порушення статей 81, 99 Господарського процесуального кодексу України, оскільки апеляційна скарга від імені позивача підписана неуповноваженою на це особою.

Розглянувши касаційну скаргу, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи, повноти їх встановлення в судових рішеннях та застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, 28.11.2013 між Державним підприємством "Придніпровська залізниця" (залізниця) та Публічним акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) було укладено договір № ПР/М-13-2/11-131387/НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці.

Причиною виникнення спору є несплата відповідачем плати за користування спірними вагонами та збору за зберігання вантажу за договором № ПР/М-13-2/11-131387/НЮдч, який укладено не між позивачем та відповідачем, а між ДП "Придніпровська залізниця" та відповідачем.

Звертаючись до суду з позовною заявою Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" обґрунтує свої вимоги тим, що він є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту, в тому числі ДП "Придніпровська залізниця".

Місцевий суд, відмовляючи у позові, керувався висновками про передчасність звернення ПАТ "Укрзалізниця" до суду із позовом у зв'язку з тим, що в єдиному державному реєстрі відсутній запис про припинення ДП "Придніпровська залізниця", підприємство залишається суб'єктом господарювання та володіє усіма процесуальними правами сторони у господарському судочинстві, відтак саме ДП "Укрзалізниця" має звертатися до суду із відповідним позовом.

Натомість апеляційний суд дійшов протилежного висновку з огляду на наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 було утворено ПАТ"Українська залізниця". Додатком 1 до названої постанови затверджено перелік підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворено ПАТ"Українська залізниця". До нього, зокрема, увійшло ДП"Придніпровська залізниця" (код ЄДРПОУ 01073828).

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №735 "Питання публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" був затверджений Статут ПАТ "Укрзалізниця", відповідно до п.2 якого товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту, які реорганізовано шляхом злиття, згідно з додатком 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200. П.12 Статуту закріплено, що товариство є юридичною особою з дня державної реєстрації.

Також, відповідно до статті 6 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.

21.10.2015 відбулась державна реєстрація публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815). До даних "про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа" увійшло й ДП "Придніпровська залізниця". Регіональна філія "Придніпровська залізниця" (код ЄДРПОУ ВП 40081237) значиться як відокремлений підрозділ юридичної особи ПАТ "Укрзалізниця".

Згідно з витягом з протоколу №1 засідання ПАТ"Укрзалізниця" від 21.10.2015 датою початку фінансово-господарської діяльності ПАТ"Укрзалізниця" було визначено 01.12.2015.

18.08.2015 Міністерством інфраструктури України був затверджений передавальний акт ДП "Придніпровська залізниця", відповідно до якого правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків ДП "Придніпровська залізниця" після його реорганізації шляхом злиття переходить до ПАТ "Укрзалізниця".

01.12.2015 комісією з реорганізації ДП"Придніпровська залізниця" та виконуючим обов'язки голови правління ПАТ"Укрзалізниця" було складено заключний передавальний акт, в якому чітко зазначено, що правонаступництво усіх прав та обов'язків переходять до ПАТ"Українська залізниця".

Відповідно до п.2.1 Положення про регіональну філію "Придніпровська залізниця" ПАТ"Укрзалізниця" філія є відокремленим підрозділом товариства, яка не має статусу юридичної особи. Філія діє від імені товариства та в його інтересах, здійснює делеговані товариством функції у визначеному регіоні транспортної мережі, відповідно до мети, завдань та предмету діяльності товариства. Межі філії затверджуються рішенням правління товариства.

Згідно з частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Частиною 2 статті 108 Кодексу встановлено, що у разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи.

Апеляційний суд обґрунтовано наголосив на тому, що вирішуючи питання про правонаступництво, потрібно мати на увазі, що запис в установчих документах про правонаступництво має істотне значення для визнання правонаступництва. Однак суттєве значення мають також фактично здійснені організаційно-економічні перетворення, з якими чинне законодавство пов'язує перехід майнових прав та обов'язків, а саме: рішення власника (власників), підписання передаточного або розподільного акта чи балансу тощо. Отже, у вирішенні питань, пов'язаних з правонаступництвом, слід здійснювати аналіз документів, що стосуються переходу прав і обов'язків на майно (майнові права) чи його відповідну частину.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст