Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 30.11.2016 року у справі №915/443/16

Постанова ВГСУ від 30.11.2016 року у справі №915/443/16

07.02.2017
Автор:
Переглядів : 157

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2016 року Справа № 915/443/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Коробенка Г.П.,- головуючого (доповідач), Дроботової Т.Б., Кравчука Г.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги Публічного акціонерного товариства "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 16.08.2016у справі№ 915/443/16 Господарського суду Миколаївської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ"доДержавного підприємства "Спеціалізований морський порт "ОКТЯБРСЬК" простягнення заборгованостіВ судовому засіданні 23.11.2016 оголошувалась перерва на 09 годину 50 хвилин 30.11.2016 р.

У зв'язку з перебуванням судді Мачульського Г.М. у відпустці, розпорядженням керівника апарату Вищого господарського суду України від 28.11.2016 р. №08.03-04/5896, для розгляду справи №915/443/16 сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя - Коробенко Г.П. (доповідач), судді - Дроботова Т.Б., Кравчук Г.А.

З урахуванням зміни складу суду розгляд справи розпочався спочатку.

У судовому засіданні взяли участь представники:

від позивача:Діденко В.А. (представник за дов. від 12.10.2016);

від відповідача:Красюк О.О. (представник за дов. від 26.10.2016);

В С Т А Н О В И В :

У квітні 2016 року Публічне акціонерне товариство "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ" звернулось до господарського суду Миколаївської області з позовом до Державного підприємства "Спеціалізований морський порт "ОКТЯБРСЬК" (в подальшому перейменоване на Державне підприємство "Стивідорна компанія "ОЛЬВІЯ") про стягнення 1112935,93 грн. вартості нестачі експортного вантажу на підставі статей 11, 949, 950, 951 Цивільного кодексу України, статей 173, 174, 179, 193, 218 Господарського кодексу України, статті 19 Закону України "Про морські порти України", п.п. 9.2, 9.17 Правил надання послуг у морських портах України.

В обґрунтування позову зазначено, що у серпні - вересні 2015 року відповідач, в порушення умов пункту 2.1.7 договору № 183П-2015, укладеного 24.07.2015 року між ДП "СМП "ОКТЯБРСЬК" (портовий оператор) та ПАТ "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ" (вантажовласник), не здійснив належне зберігання експортного вантажу, яке надійшло до порту залізничним транспортом, що призвело до нестачі вантажу у кількості 128,74 тонни брутто. Така нестача вантажу виявлена під час завантаження портовим оператором експортного вантажу на судно "TARA", вартість якого становить 1112935,93 грн.

Рішенням господарського суду Миколаївської області від 29.09.2016 позов задоволено повністю, стягнуто з Державного підприємства "Спеціалізований морський порт "ОКТЯБРСЬК" на користь Публічного акціонерного товариства "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ" грошові кошти в сумі 1112935,93 грн. та 16694,04 грн. витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду обґрунтовано положеннями статті 193 Господарського кодексу України, статей 525, 526, 629, 949, 950, 951 Цивільного кодексу України та мотивовано доведеністю документальними доказами наявності законних підстав для стягнення з відповідача 1112935,93 грн. вартості нестачі вантажу, що було прийнято відповідачем на зберігання, на підставі договору № 183П-2015 від 24.07.2015 року.

Одеський апеляційний господарський суд, постановою від 16.08.2016, рішення місцевого суду скасував та прийняв нове рішення, яким в задоволенні позову відмовив.

Апеляційна інстанція посилаючись на приписи Правил надання послуг у морських портах України, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України 05.06.13 №348 та зважаючи на відсутність в матеріалах справи належних та допустимих доказів в розумінні чинного законодавства, на підтвердження вимог позову, дійшла до висновку про недоведеність позивачем позовних вимог.

Публічне акціонерне товариство "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 16.08.2016 року та залишити в силі рішення господарського суду Миколаївської області від 29.06.2016, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, зокрема, приписів статей 11, 629 Цивільного кодексу України та статей 173, 174, 179 Господарського кодексу України.

Заявник касаційної скарги зазначає, що сторони чітко узгодили в договорі, що факт недостачі вантажу має підтверджуватись саме актом здачі товару.

Державне підприємство "Спеціалізований морський порт "ОКТЯБРСЬК" (в подальшому перейменоване на Державне підприємство "Стивідорна компанія "ОЛЬВІЯ") у відзиві на касаційну скаргу просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 16.08.2016 року без змін, з підстав викладених у відзиві.

Крім того, відповідач подав до Вищого господарського суду клопотання про зміну найменування, в якій зазначив, що після ухвалення судом апеляційної інстанції постанови від 16.08.2016 року, Міністерством інфраструктури України (органом управління відповідача) було прийнято рішення про перейменування відповідача з Державного підприємства "Спеціалізований морський порт "ОКТЯБРСЬК" на Державне підприємство "Стивідорна компанія "ОЛЬВІЯ".

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним в задоволенні касаційної скарги відмовити, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено судом апеляційної інстанції, даний спір між сторонами виник в рамках договору № 183П-2015, укладеного 24.07.2014 року між ДП "СМП "ОКТЯБРСЬК" (портовий оператор) та ПАТ "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ" (вантажовласник).

У період серпень - вересень 2015 року ДП "СМП "ОКТЯБРСЬК" склало картки обліку з яких вбачається, що ДП "СМП "ОКТЯБРСЬК" (вантажоодержувач) прийняло до зберігання вантаж з прокату чорних металів, не пойменованих в алфавіті у кількості 724 пачки, загальною масою нетто 1 670 985,00 кг., що надійшов залізничним транспортом зі станції відправлення - Кривий Ріг Придніпровської залізниці, вантажовідправник - ПАТ "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ", а експедиторами значаться ТОВ "МТА Сервіс ЛТД" та ТОВ "Вара". Зазначений вантаж являється експортним та має прямувати до Лівану морським транспортом.

Даний вантаж відповідачем прийнято до зберігання із зобов'язанням надати позивачу вантажних послуг на судно "ТАRA", що підтверджується обліковими картками, що містяться в матеріалах справи і відповідають вимогам чинного законодавства.

При цьому, під час приймання вантажу до свого зберігання ДП "СМП "ОКТЯБРСЬК" були складені передбачені чинним законодавством акти загальної форми, згідно яких до морського порту надійшов залізничним транспортом вантаж з ознаками неналежного кріплення пачок з вантажем, про що свідчать наявні слабі та обірвані ув'язки, що в свою чергу призвело до зміщення вантажу у залізничному транспорті.

В подальшому, при завантаженні вантажу на судно "ТАRA" проводилось його перевантаження та була виявлена нестача вантажу в розмірі 128,74 тонни, що стало підставою звернення до господарського суду з даним позовом про стягнення 1112935,93 грн. вартості нестачі експортного вантажу.

Згідно п. 1.1. Правил надання послуг у морських портах України, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України 05.06.2013 N 348, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 серпня 2013 р. за N 1401/23933, (далі-Правила) ці Правила регулюють відносини, пов'язані з наданням послуг у морських портах та на підходах до них з вантажно-розвантажувальних робіт, обслуговування суден, пасажирів та транспортних засобів, а також з наданням інших послуг, що звичайно надаються в морських портах у частині, що стосується зобов'язань за міжнародними договорами України відповідно до статті 19 Закону України "Про морські порти України", та встановлюють вимоги до виконання технологічних процесів з урахуванням особливостей роботи в морських портах.

Відповідно до п. 9.17 Правил портовий оператор (оператор термінала) оформляє приймання вантажу, що надійшов у морський порт для вивезення з території України (далі - експортний вантаж), карткою обліку експортного вантажу (приймальний акт), яка є підтвердженням приймання портовим оператором (оператором термінала) зазначеного вантажу.

Відповідно до п. 9.2 Правил вантажі, які прибули в пошкодженій тарі, зі слідами розкрадання або явною невідповідністю фактичної ваги вазі, зазначеній в транспортних (перевізних) документах, портовий оператор (оператор термінала) приймає від перевізника із суцільним переваженням або перерахуванням вмісту вантажних місць за участю представників перевізника, портового оператора (оператора термінала) і замовника (у разі присутності). Результати перерахунку (зважування) портовий оператор (оператор термінала) оформляє актом відповідно до правил, що діють на відповідному виді транспорту.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст