Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 30.11.2016 року у справі №905/1881/16

Постанова ВГСУ від 30.11.2016 року у справі №905/1881/16

07.02.2017
Автор:
Переглядів : 163

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2016 року Справа № 905/1881/16 Вищий господарський суд України в складі колегії:

Головуючого судді суддівКорсака В.А., Данилової М.В., Сибіги О.М. розглянувши матеріали касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "УкрРосКаолін" на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 26.09.2016 у справі № 905/1881/16 Господарського суду Донецької області за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі "Регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "УкрРосКаолін" про стягнення 25486 грн. штрафу

в судовому засіданні взяли участь представники :- позивачане з'явились- відповідачане з'явились

ВСТАНОВИВ:

У червні 2016 року Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі "Регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "УкрРосКаолін" про стягнення штрафу в сумі 25486 грн.

Рішенням Господарського суду Донецької області від 09.08.2016 (суддя Бокова Ю.В.), залишеним без змін, з тих же підстав, постановою Донецького апеляційного господарського суду від 26.09.2016 (головуючий Бойченко К.І., судді Зубченко І.В., Чернотва Л.Ф.) позов задоволено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "УкрРосКаолін" на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі "Регіональної філії "Придніпровська залізниця" 25486 грн. штрафу, 1378 грн. судового збору.

Не погоджуючись з рішеннями судів, Товариство з обмеженою відповідальністю "УкрРосКаолін" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі "Регіональної філії "Придніпровська залізниця" не скористалося своїм правом передбаченим статтею 1112 Господарського процесуального кодексу України, відзив на касаційну скаргу не надало. Проте в силу приписів згаданої норми відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду судових рішень, що оскаржуються.

Клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "УкрРосКаолін" про відкладення розгляду справи, яке надійшло на адресу суду 21.11.2016, колегією суддів залишена без задоволення, оскільки статтею 77 ГПК України встановлено, що господарський суд розглядає справу в межах строків, встановлених статтями 69, 1118 цього Кодексу, і розгляд справи може бути відкладено, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні. Проте, заявниками не доведено наявність підстав для відкладення розгляду справи, а його доводи та заперечення викладені у наявних в матеріалах справи документах.

Перевіривши доводи касаційної скарги, юридичну оцінку встановлених фактичних обставин, проаналізувавши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій встановлено та вбачається з матеріалів справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю "УкрРосКаолін" зі станції відправлення Зачатьєвська Донецької залізниці за залізничною накладною № 51584118 від 28.01.2016 на станцію Самарівка Придніпровської залізниці здійснило відправлення вагону № 66238957 з вантажем - глина порцелянова (каолін); калієво-полевошпатова суміш (лужний каолін марки Е-2013).

Відповідно до зазначеної накладної відповідачем у спірному вагоні зазначено масу вантажу 67500 кг, вантаж у вагони завантажено вантажовідправником; провізна плата склала 5097 грн.

При проходженні зазначеного вагону через станцію Пологи Придніпровської залізниці, відповідальними особами проведено контрольне зважування даного вагону, за результатами якого складено акт загальної форми № 105 від 30.01.2016 р. Відповідно до зазначеного акта маса нетто у вагоні № 66238957 складає 68320 кг.

На станції Пологи Придніпровської залізниці на підставі статті 24 Статуту залізниць залізницею здійснено контрольне зважування вантажу зазначеного вагону на справних вагонних 150-тонних електронно-тензометричних вагах (огляд-повірка 29.12.2015) та виявлено невідповідність відомостей, зазначених вантажовідправником в накладній № 51584118 фактичним параметрам.

За результатами контрольної перевірки на станції Пологи Придніпровської залізниці, був складений комерційний акт РА № 008120/16 від 30.01.2016, відповідно до якого за результатами контрольного переважування вагону № 66238957 виявилось, що при переваженні вага брутто 92020 кг, тара з документа - 23700 кг, нетто - 68320 кг, що більше ваги зазначеної в документі на 820 кг.

Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За приписами статті 909 Цивільного кодексу України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно з частиною 5 статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Як зазначено в статті 6 глави 1 Статуту залізниць накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Згідно з статтею 24 Статуту залізниць вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.

Правилами перевезень вантажів, а саме пунктом 1.1 розділу 4 "Правила оформлення перевізних документів" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084), а також статтею 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

У відповідності до цих Правил, а саме пункт 2.1 та пункт 2.2, графи "Маса вантажу, визначена відправником, "кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником.

Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено пунктом 2.3 Правил оформлення перевізних документів своїм підписом підтверджує представник відправника.

Згідно з пунктом 5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі статтею 122 Статуту залізниць. Факт неправильного зазначення відправником зазначених відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Згідно з пунктом 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002 р. за № 567/6855, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці (далі - Правила № 567/6855).

Пунктом 22 "Правил видачі вантажів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083, передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст