Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 30.03.2016 року у справі №905/1980/15

Постанова ВГСУ від 30.03.2016 року у справі №905/1980/15

12.02.2017
Автор:
Переглядів : 202

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2016 року Справа № 905/1980/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Данилова Т.Б. (доповідач)

судді: Данилова М.В., Яценко О.В.

розглянувши матеріали касаційної скаргипублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 11.01.2016р. у справі господарського суду№905/1980/15 Донецької області за позовомдержавного підприємства "Придніпровська залізниця"допублічного акціонерного товариства "ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу"про за участю представників сторін: позивача - відповідача -стягнення 24 955 00грн. пр. Губорєв К.С. - дов. №678963 від 11.12.15р. не з'явився

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2015 року державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до публічного акціонерного товариства "ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу" про стягнення з відповідача на користь позивача штрафу у розмірі 24955,00грн. нарахованого на підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за невірно зазначену масу вантажу в залізничній накладній №50499961, що перевозився у вагоні №56998479.

Рішенням господарського суду Донецької області від 21.10.2015р. (суддя Матюхін В.І.) позовні вимоги задоволено в повному обсязі, стягнуто з відповідача на користь позивача штраф у розмірі 24955,00грн. нарахованого на підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за невірно зазначену масу вантажу в залізничній накладній №50499961, що перевозився у вагоні №56998479, посилаючись на доведеність та обґрунтованість позовних вимог.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2016р. (судді Бойченко К.І., Стойка О.В., Чернота Л.Ф.) за апеляційною скаргою публічного акціонерного товариства "ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу" рішення господарського суду Донецької області від 21.10.2015р. скасовано і прийнято нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовлено, оскільки в матеріалах справи відсутній відповідний комерційний акт, який би свідчив про те, що відповідачем невірно внесені відомості у накладну №50499961 від 01.04.2015р. щодо маси вантажу у вагоні №56998479.

Також, апеляційним судом задоволено клопотання публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" щодо заміни позивача у справі, а саме державне підприємство "Придніпровська залізниця" на його правонаступника публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця".

Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального і процесуального права, просить постанову Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2016р. скасувати, а рішення господарського суду Донецької області від 21.10.2015р. залишити в силі.

Заслухавши присутнього в судовому засіданні представника позивача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Приймаючи судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідно до ст.908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно із ч.3 ст.909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Як зазначено в ст.6 Статуту залізниць України накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Відповідно до ст.24 Статуту залізниць вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.

Згідно із п.5.5 розд.5 "Правил оформлення перевізних документів", якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст.122 Статуту залізниць. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

За змістом пунктів 8, 9 Правил складання актів комерційні акти складаються у трьох примірниках на бланках установленої форми і заповнюються без будь-яких виправлень. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних.

Згідно із п.10 Правил складання актів, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Відповідно до п.12 Правил складання актів, якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено". Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається.

При невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.

На станції призначення був заповнений розділ "Є" комерційного акта РА№008428/670 від 07.04.2015р. про те, що при комісійної перевірці вантажу різниці проти цього акта не виявлено; вантаж видано вантажоодержувачу без претензій. Вказаний розділ засвідчений штемпелем станції призначення та підписами уповноважених осіб. (На станції призначення номер комерційного акту через риску добавлений цифрою "118")

Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника згідно із ст.118 Статуту залізниць стягується штраф в розмірі 5-кратна провізна плата за всю відстань перевезення. У даному випадку провізна плата вагона №56998479 складає 4991,00грн., сума штрафу складає 4 991,00грн. х 5 = 24 955,00грн.

За змістом ст.129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст