Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 27.12.2016 року у справі №916/1539/16

Постанова ВГСУ від 27.12.2016 року у справі №916/1539/16

03.02.2017
Автор:
Переглядів : 216

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 грудня 2016 року Справа № 916/1539/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Корнілової Ж.О. - головуючого (доповідач), Вовка І В., Стратієнко Л. В.,розглянувши матеріали касаційної скарги Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 07.09.2016у справі№ 916/1539/16 Господарського суду Одеської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"доДержавного підприємства "Морський торговельний порт "Южний" про за участю від позивача: від відповідача:стягнення 63780,90 грн., Брігінець С. О., Сосновський С. В., Ротар І. В., Загвоздіна Л. С.,ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Одеської області від 15.07.2016 у справі № 916/1539/16 (суддя Бездоля Ю. С.) позов Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" задоволено повністю. Стягнуто із Державного підприємства "Морський торгівельний порт "Южний" на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" 63708, 90 грн. боргу за користування вагонами та зберігання вантажу у вагонах та 1378 грн. судового збору.

Рішення мотивовано тим, що затримка вагонів на станції Колосівка мала місце з вини вантажоодержувача, яким несвоєчасно забиралися вагони на свою колію, що призвело до скупченості вагонів на станції призначення Берегова, та тим, що належних доказів на підтвердження відсутності своєї вини у затримці спірних вагонів відповідачем не надано.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 07.09.2016 у справі № 916/1539/16 (у складі колегії суддів: Савицького Я. Ф. - головуючого, Гладишевої Т. Я., Головея В. М.) рішення Господарського суду Одеської області від 15.07.2016 у справі № 916/1539/16 скасовано. В задоволенні позову відмовлено.

Постанову мотивовано тим, що не доведено неможливість прийняття на станцію призначення вагонів, затриманих на підходах до неї.

Не погоджуючись з постановою Одеського апеляційного господарського суду від 07.09.2016 у справі № 916/1539/16, Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 07.09.2016, а рішення Господарського суду Одеської області від 15.07.2016 у справі № 916/1539/16 залишити в силі.

У касаційній скарзі заявник посилається на порушення та неправильне застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши суддю-доповідача Корнілову Ж.О., обговоривши доводи касаційної скарги, заслухавши представників позивача та відповідача, перевіривши правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судами встановлено, що між Одеською залізницею та Державним підприємством "Морський торговельний порт "Южний" 01.03.2013 укладено договір № 1/230/СД/УП-79, відповідно до якого залізниця здає/приймає, а порт приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського (річкового), залізничного транспорту, а також господарські вантажі для порту або для його контрагентів. Порт надає залізниці перелік контрагентів, коди вантажоодержувачів і експедиторів, з якими він має договори. На станції - від імені залізниці виступає станція Берегова (станція).

Відповідно до п.3 договору залізниця і порт зобов'язуються дотримуватися технології робіт з приймання і видачі всіх вантажів, викладеної у договорі, єдиному технологічному процесі роботи станції і порту та інструкціях про порядок подачі та збирання вагонів і організації робіт, з питань: планування, інформаційного забезпечення, узгодження навантаження, розвантаження вагонів, подачі/прибирання вагонів, інших питань, пов'язаних з технологією роботи. Якісно і своєчасно, але не пізніше 5 діб, розслідувати надходячи та складені на відповідність залізниці чи порту комерційні акти з доповненням всіх необхідних документів.

Відповідно до п. 3.1 договору порт зобов'язується здійснювати місячне планування завозу і вивозу експортних, імпортних і транзитних вантажів, обсяг яких не повинен перевищувати узгодженого як в цілому, так і з окремої номенклатури вантажів, контролювати ритмічність завозу відповідно до узгоджених обсягів; приймати всі узгоджені портом експортні та транзитні вантажі та нести відповідальність за користування вагонами від моменту подачі залізницею на фронти порту під навантаження/розвантаження або приймально-здавальні колії до моменту здачі їх залізниці, нести перед залізницею відповідальність відповідно до розділу 7; надавати станції доручення на своїх працівників на право розкредитування перевізних документів на вантажі, які надійшли на адресу порту; розкредитовувати перевізні документи на вантажі, що прибули, не пізніше 30 хвилин після пред'явлення порту документів для розкредитування; передавати станції інформацію про підхід суден з імпортом і для навантаження експорту, наявності суден на рейді і під обробкою в порту із зазначенням роду вантажу, його кількості, тоннажу судна, дати і часу постановки його до причалу, про наявність вантажу на складських площах та кількості, яка може бути прийнята на цю площу з виділенням по номенклатурі вантажів; подавати та узгоджувати зі станцією добовий план на подачу порожніх і навантажених вагонів під вантажні операції не пізніше 14 години попередньої доби з виділенням вагонів, що обробляються за прямим варіантом; письмово інформувати станцію про місце розвантаження вагонів з експортними або господарськими вантажами протягом 30 хвилин після розкредитування портом вантажних документів для розмітки з наданням станції копії натурних листів для диспетчера та прийомоздавача станції; здійснювати своїми силами і засобами охорону вагонів на коліях порту з моменту їх приймання і до передачі залізниці з території порту; у разі потреби - робити дозування вагонів, сплачуючи станції за виконану маневрову роботу; надавати станції письмову заявку на необхідну кількість вагонів з вантажами, які потребують перевірку маси вантажів з прибуття на станцію; робити розмітку в натурних листах для подавання вагонів на ваги порту; забезпечувати освітлення фронтів обробки вагонів не нижче встановлених норм, утримання та очищення колій і стрілочних переводів розташованих на коліях порту відповідно до Правил технічної експлуатації залізниць України; спільно із станцією своєчасно і якісно розслідувати всі випадки недостачі, псування і пошкодження вантажів; виконувати за дорученням вантажовласників або експедиторів пломбування завантажених вагонів; інформувати залізницю про вагони, що прибули в порт поза планом завозу; додаткові плани на завезення експортних вантажів погоджувати із залізницею; здійснювати навантаження та вивантаження вантажів у вагонах з додержанням вимог щодо забезпечення схоронності вагонів, відповідно до міжнародних стандартів ГОСТ -22235.

Відповідно до п. 3.2 договору залізниця зобов'язується регулярно надавати порту попередню інформацію про підхід вагонів з вантажами із зазначенням роду вантажу, дати і часу прибуття на припортову станцію (в тому числі кількість "покинутих" поїздів, кількість вагонів за кодами вантажоодержувачів (експедиторів); здійснювати подачу вагонів під вивантаження та навантаження за узгодженим із портом добовим планом у кількості, передбаченій ЄТП роботи станції і порту; спільно з портом планувати роботу з навантаження і розвантаження вагонів на наступну добу і аналізувати результати роботи за минулу; вести облік часу користування вагонами, переданими порту, а також не прийнятих портом вагонів і затриманих з вини порту на станції, відповідно до добового плану та правил користування вагонами; по окремому замовленню порту проводити додаткову перевірку маси вантажів з оплатою послуг за договірними тарифами, без участі представника залізниці; відповідно до замовлення порту, проводити перевірку маси та кількості вантажу, видачу його порту у випадках передбачених статтею 52 Статуту залізниць України та Правилам видачі вантажів, у розмірі 10% від кількості вагонів, які прибули одним поїздом, але не менше двох вагонів, які прибули одним поїздом, але не менше двох вагонів, з обов'язковим оформленням комерційних актів і актів загальної форми у випадках передбачених статтею 129 Статуту залізниць України; за участь представника залізниці при зважуванні та за маневрову роботу із розрахунку 0,5 годин за зважену групу вагонів порт сплачує залізниці збори відповідно до Тарифного керівництва № 1; своєчасно здійснювати забирання з території порту розвантажених та навантажених портом вагонів; забезпечувати наявність на станції і в порту достатньої кількості номенклатури вантажів для забезпечення вагонами максимальної кількості вантажних фронтів порту відповідно до узгодженого добового плану.

Відповідно до п. п. 6.8, 7.1, 7.4, 7.9 договору час подачі вагонів і час готовності до забирання їх проставляється у відомості плати за користування вагонами ф.ГУ-46 на підставі пам'ятки про подавання/забирання вагонів ф.ГУ-45. Плата за користування вагонами портом нараховується за час з моменту їхньої передачі порту до моменту прийому залізницею від порту всієї партії замовлених та узгоджених станцією і портом вагонів з урахуванням часу затримки. Облік часу користування вагонами і контейнерами, поданими в порт провадиться за пам'ятками та відомостями плати за користування вагонами, відомостями плати за закінчення користування контейнерами, які складаються на підставі пам'яток про подавання/забирання вагонів, пам'яток про видачу/приймання контейнерів, повідомлень про вантажні операції з вагонами, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а та актів загальної форми ГУ-23. Відомості плати за користування вагонами складаються станцією в трьох примірниках і підписуються представниками станції і порту. Вагони, що з вини порту недозаявлено або недовивантажено проти добової норми вивантаження, а з вини залізниці не подано на станцію, а станцією не подано на вантажні фронти, відповідно до заявок порту, оформляються актом загальної форми з покладанням на порт або станцію відповідальності відповідно до Правил перевезень вантажів. За користування вагонами і контейнерами порт сплачує залізниці плату відповідно до Розділу 5 збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги Тарифного керівництва № 1. За маневрову роботу, зберігання вантажів у вагонах, послуги і роботи, замовлені портом, порт сплачує збір відповідно до тарифного керівництва № 1 з відповідними оголошеними Укрзалізницею коефіцієнтами підвищення. Збір за зберігання вантажів у вагонах нараховується відповідно до пункту 2 розділу 3 тарифного керівництва № 1.

Відповідно до п. 9.10 договору договір набирає чинності з 01.03.2013 і діє до 01.03.2018.

Судами встановлено, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 тавід 02.09.2015 № 735 утворено Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" та затверджено його статут, відповідно до пункту 2 якого товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту, які реорганізовано шляхом злиття; товариство є юридичною особою з дня державної реєстрації.

Відповідно до статті 6 Закону України від 23.02.2012 № 4442-VI "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, місцевий господарський суд дійшов до правильного висновку про задоволення позову, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Закону України "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" товариство утворюється як Публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту).

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" постановлено утворити Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, відповідно до додатку 1.

Додатком 1 до даної Постанови Кабінету Міністрів України затверджено перелік підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", серед якого є Державне підприємство "Одеська залізниця" (код ЄДРПОУ 01071315).

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Статуту Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735 "Питання Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.

Частиною першою ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт","Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ч. 5 ст. 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.

Відповідно до ст. 46 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів встановлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст