Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 27.10.2016 року у справі №906/81/16

Постанова ВГСУ від 27.10.2016 року у справі №906/81/16

09.02.2017
Автор:
Переглядів : 184

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2016 року Справа № 906/81/16 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :

головуючого суддіХодаківської І.П.,суддівПоляк О.І., Бакуліної С.В.,розглянувши касаційну скаргуПриватного підприємства "Творчо-виробничий центр "Олеся"на постанову від 18.08.2016 Рівненського апеляційного господарського судуу справі№906/81/16 господарського суду Житомирської областіза позовомПриватного підприємства "Творчо-виробничий центр "Олеся"до за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачаЖитомирської міської ради 1. ОСОБА_4, 2. ОСОБА_5провизнання протиправними та скасування пунктів 108 та 109 додатку до рішення 44 сесії 6 скликання від 20.03.2015 р. №881

За участю представників сторін:

Від позивача - Гриценко Д.В. (дов. від 15.01.16)

Від відповідача - не з'явились

Від 3-х осіб - 1)ОСОБА_7 (дов. від 07.02.14)

2)ОСОБА_8 (дов. від 05.07.16)

ОСОБА_7 (дов. від 18.05.15)

ВСТАНОВИЛА:

Приватне підприємство "Творчо-виробничий центр "Олеся" звернулось до господарського суду Житомирської області з позовом до Житомирської міської ради про визнання протиправними та скасування пунктів 108 та 109 додатку до рішення 44 сесії 6 скликання від 20.03.2015 за №881 "Про надання дозволу громадянам на складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під існуючим нерухомим майном/зміна цільового призначення".

Рішенням від 12.05.2016 господарського суду Житомирської області (суддя Ляхевич А.А.) позов задоволено, визнано незаконними та скасовано пункти 108 та 109 додатку до рішення сорок четвертої сесії шостого скликання Житомирської міської ради від 20.03.2015 за № 881 "Про надання дозволу громадянам на складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під існуючим нерухомим майном/зміна цільового призначення". Рішення господарського суду мотивоване тим, що на час прийняття Житомирською міською радою рішення № 881 від 20 березня 2015 року спірна земельна ділянка, як складова частина земельної ділянки площею 0,4000 га по АДРЕСА_1, перебувала у безстроковому безоплатному користуванні позивача. При цьому, погодження позивача, як землекористувача даної земельної ділянки на її вилучення, як це передбачено ч.6 ст.118 та ч.2 ст.123 Земельного кодексу України не надавалось.

Постановою колегії суддів Рівненського апеляційного господарського суду від 18.08.2016 у складі головуючого: Гудак А.В., Бучинської Г.Б., Філіпової Т.Л. рішення господарського суду Житомирської області скасовано, провадження у справі припинено. При прийнятті постанови суд апеляційної інстанції послався на те, що відповідач в даному випадку є суб'єктом владних повноважень, який уповноважений приймати рішення, реалізуючи свої владні управлінські функції у галузі земельних відносин, що підпадає під юрисдикцію адміністративного суду. Враховуючи викладене, відсутні складові умови щодо спору про порушення права (майнового чи немайнового характеру) позивача. З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що вирішуваний спір є публічно-правовим, оскільки виник за участю суб'єкта владних повноважень, який реалізовував у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції та належить до компетенції адміністративних судів, що є підставою для припинення провадження у справі на підставі п. 1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України.

Приватне підприємство "Творчо-виробничий центр "Олеся" у касаційній скарзі просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, рішення місцевого господарського суду - залишити без змін. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, ст.12. ГПК України, ст.ст.118, 123 ЗК України.

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі заяв гр. ОСОБА_4 та ОСОБА_5 про отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки площею 0,1264 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку за адресою АДРЕСА_2, п.п. 108, 109 рішення Житомирської міської ради від 20.03.2015 за № 881, гр. ОСОБА_5 та гр. ОСОБА_4 надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1264 га по АДРЕСА_2 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Звертаючись позовом у даній справі, позивач послався на те, що він є користувачем земельної ділянки площею 0,4000 га по АДРЕСА_1 у м.Житомирі на підставі державного акту на право користування землею НОМЕР_1, виданого на підставі рішення Житомирської міської ради від 26.02.1993, яке на сьогоднішній день є чинним. До складу зазначеної ділянки входить земельна ділянка площею 0,1264 га, надана гр. ОСОБА_4 та ОСОБА_5 При цьому, письмової згоди на вилучення цієї ділянки позивачем не надавалось. З посиланням на те, що п.п. 108, 109 рішення № 881 Житомирської міської ради прийнято всупереч вимогам закону ч.2 ст.123 Земельного кодексу України ПП "Творчо-виробничий центр "Олеся" звернулось з позовом у даній справі.

Колегія суддів зазначає, що припиняючи провадження у справі на підставі п.1.ч.1 ст.80 ГПК України, суди правомірно виходили із такого.

Відповідно до ч.1 ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання). Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Згідно з ч. ч. 2, 3 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідно до роз'яснень викладених у Постанові Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (з наступними змінами і доповненнями) питання про те, чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 Господарського процесуального кодексу України.

Перевіряючи доводи апеляційної скарги та досліджуючи питання характеру спірних правовідносин, що склалися між сторонами, суд апеляційної інстанції вірно виходив із того, що за загальним правилом відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.

Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.

Як вбачається з оскаржуваного акту (рішення Житомирської міської ради від 20.03.2015 за № 881), ним надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1264 га по АДРЕСА_2 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), відтак його зміст не був спрямований на виникнення, зміну чи припинення прав та обов'язків заявника.

При цьому, визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб'єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб'єкта владних повноважень (постанова Верховного суду України №6-2510цc15 від 16.12.2015).

Таким чином, у зв'язку з прийняттям суб'єктом владних повноважень ненормативного акта виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, зокрема, в сфері земельних правовідносин відповідний ненормативний акт слугує підставою виникнення, зміни або припинення конкретних прав та обов'язків фізичних і юридичних осіб приватного права.

За таких обставин рішення суб'єкта владних повноважень у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст