Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 24.11.2015 року у справі №908/4010/13

Постанова ВГСУ від 24.11.2015 року у справі №908/4010/13

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 173

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2015 року Справа № 908/4010/13 Вищий господарський суду України в складі колегії

Овечкін В.Е. - головуючого, Корнілова Ж.О., Чернов Є.В.за участю представників: від позивача: від відповідача: Галагур З.А. Мальчев В.Є.розглянув касаційну скаргуПриватного акціонерного товариства "Запорізький електровозоремонтний завод"на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 04.08.2015 рокуу справі№908/4010/13 господарського суду Запорізької областіза позовомДержавного підприємства "Придніпровська залізниця"до третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:Приватного акціонерного товариства "Запорізький електровозоремонтний завод" Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Квазар-комплекс"простягнення збитків, понесених при усуненні недоліків ремонту вузлів і агрегатів електровозу ЧС2 №608 в період його гарантійної експлуатації та штрафних санкцій по договору №ПР/Т-1078/НЮ від 11.02.2010р.В С Т А Н О В И В:

Рішенням господарського суду Запорізької області від 20.05.2015р. (суддя Топчій О.А.) позовні вимоги задоволені в повному обсязі.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 04.08.2015 року (судді: Зубченко І.В., Марченко О.А., Попков Д.О.) рішення господарського суду Запорізької області від 20.05.2015р. залишено без зміни.

Судові рішення мотивовані тим, що позивачем обґрунтований та документально підтверджений розмір збитків, понесених ним внаслідок неякісного ремонту відповідачем ведучої (малої) шестерні, що призвело до виходу з ладу 5-го колісно - моторного блоку №1096 електровозу ЧС2 № 608.

Приватне акціонерне товариство "Запорізький електровозоремонтний завод" в касаційній скарзі просить постанову апеляційного господарського суду та рішення суду першої інстанції скасувати з підстав неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а справу направити на новий розгляд до господарського суду Запорізької області.

Скаржник вважає, що для проведення експертизи не було надано металевий фрагмент, який вийнятий 05.08.2013р. працівником ДНДЦ, тому він не досліджувався, а попередні судові інстанції в порушення норм права не призначили додаткову або повторну судову експертизу. Посилається на те, що в матеріалах справи відсутні докази причинно-слідчого зв'язку від падіння частини редуктора та пошкодженням стрілочного переводу №6 та 2-х пасажирських вагонів та не встановлено, що ці об'єкти належать позивачу. Зазначає, що відповідач є підприємством, яке має стратегічне значення для безпеки та економіки держави, тому суд безпідставно не скористався своїм правом щодо зменшення розміру штрафу.

Державне підприємство "Придніпровська залізниця" у відзиві з доводами скарги не погодилося з тих мотивів, що висновки експертизи чіткі, її виконання виявилося можливим без фрагменту, на який вказує скаржник, посилання на недоведеність обставин справи необгрунтовані, просить оскаржуване рішення господарського суду залишити без зміни, а скаргу без задоволення.

Вищий господарський суд України вивчивши матеріали справи, розглянувши доводи касаційної скарги, відзиву, заслухавши представників учасників судового процесу, що взяли участь в судовому засіданні, приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, 11.02.2010р. між Відкритим акціонерним товариством "Запорізький електровозоремонтний завод", правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство "Запорізький електровозоремонтний завод" ( далі - виконавець), Державною адміністрацією залізничного транспорту України (далі - замовник) та Державним підприємством "Придніпровська залізниця" (далі - отримувач) укладено договір № 34/2010-ЦЮ на модернізацію тягового рухомого складу №ПР/Т-1078/НЮ, відповідно до умов якого виконавець приймає на себе зобов'язання щодо проведення у 2010-2014 роках модернізації тягового рухомого складу (далі - ТРС), переданого отримувачем виконавцю, згідно з "Правилами капітального ремонту електровозів серії ЧС2" ЦТ-0117 від 10.10.2005р. і технічних умов ТУ32.2.02.111-99, розроблених ПКТБ рк 29.02.2000р.та затверджених Головним управлінням локомотивного господарства Укрзалізниці 12.10.2000р., Проектів модернізацій, затверджених та введених в дію наказами Укрзалізниці по серіях ТРС та обсягах модернізацій. Обсяги та ціни модернізації ТРС на 2011-2014 роки визначені у Додаткових угодах до договору.

Порядок здачі та приймання ТРС з модернізації визначені розділом 2 договору.

У додатку № 6 до договору, сторони обумовили перелік гарантійних термінів на модернізацію на вузли, агрегати та деталі ТРС.

Згідно з п. 8.4 договору на виявлені отримувачем дефекти модернізації ТРС в гарантійний термін експлуатації складається Акт-рекламація по формі згідно з додатком 8.

Судова колегія погоджується з господарськими судами, що укладений між сторонами договір за своєю правовою природою є договором підряду.

Відповідно до ч.1 ст. 837 ЦК України, за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Якщо робота виконана підрядником з відступами від умов договору підряду, які погіршили роботу, або з іншими недоліками, які роблять її непридатною для використання відповідно до договору або для звичайного використання роботи такого характеру, замовник має право, якщо інше не встановлено договором або законом, за своїм вибором вимагати від підрядника: 1) безоплатного усунення недоліків у роботі в розумний строк; 2) пропорційного зменшення ціни роботи; 3) відшкодування своїх витрат на усунення недоліків, якщо право замовника усувати їх встановлено договором (ч. 1 ст.858 ЦК України).

На виконання умов договору 26.05.2012р. Приватним акціонерним товариством "Запорізький електровозоремонтний завод" була проведена модернізація 4 та 5 колісно-редукторних блоку електровозу ЧС-2 № 608, в тому числі, були замінені 2 нові ведучі (малі) шестерні цього електровозу на загальну суму 230000,00грн., гарантійний строк експлуатації (пробігу) яких складає 400000 км. від дати заміни.

З матеріалів справи вбачається, що 04.08.2013р. на вихідних стрілках станції Канкринівка з електровозом ЧС-2 № 608, який відноситься до Дніпропетровського локомотивного депо, стався інцидент - падіння нижньої частини корпусу редуктора зубчастої передачі колісно-моторного блоку № 5 електровозу (відповідно до технічного акту від 04.08.2013р. про пошкодження і несправність електровоза ЧС2-608, що стався 04.08.2013р. з поїздом №225/226)

Згідно з актом службового розслідування інциденту в поїзній роботі від 05.08.2013р. та з технічного висновку, причиною інциденту в поїзній роботі - падіння деталі локомотива на колію, допущеного 04.08.2013р. на станції Канкринівка, стало падіння нижньої частини корпусу редуктора зубчастої передачі колісно-моторного блоку №5 електровозу ЧС2-608 через злам зуба ведучої шестерні з послідуючим попаданням зламаного елементу між зубцями ведучої шестерні та розклинюванням корпусу редуктора, що призвело до розриву болтів кріплення частин корпусу редуктора з наступним його падінням на колію. Злам зуба ведучої шестерні став можливим через недотримання Приватним акціонерним товариством "Запорізький електровозоремонтний завод" умов договору № 34/2010-ЦЮ від 11.02.2010 року додаток 6, в частині забезпечення гарантійного терміну експлуатації вузла - 400 тис км, при фактичному - 191649 км.

Пунктом 8.6 договору передбачено, що порядок взаємодії отримувача і виконавця при виникненні відмов модернізованого ТРС в гарантійний термін і ведення претензійної роботи проводиться згідно із Положенням про порядок подачі в ремонт і видачі з ремонту рухомого складу, затверджений наказом Міністерства транспорту України № 261 від 22.04.2002р. (далі - Положення).

Пунктом 5.6. вищевказаного Положення передбачено, що при виявленні замовником, після ремонту виконавцем, в межах гарантійного терміну, на рухомому складі, вузлах та агрегатах яких-небудь дефектів в результаті неякісного ремонту, замовник протягом не більше трьох робочих днів після виявлення дефектів або надходження рухомого складу в депо після виходу з ладу на шляху слідування, зобов'язаний телеграмою викликати представника виконавця.

З огляду на наведене, 04.08.2013р. Державне підприємство "Придніпровська залізниця" для розслідування інциденту телеграмою викликало представника Приватного акціонерного товариства "Запорізький електровозоремонтний завод".

Пунктом 5.9 Положення визначено, що для встановлення причин пошкодження об'єкта ремонту та участі в складанні акта-рекламації виконавець направляє своїх представників.

Умовами п.5.10 Положення передбачено, що Акт-рекламація складається по встановленій додатком до договору формі в термін не більше п'яти робочих днів з моменту прибуття до замовника представника виконавця та представника заводу, який проводив ремонт вузла або агрегата по кооперації (якщо останній викликався). У випадку розбіжностей у питанні про причини виникнення дефекту або місце його усунення представник виконавця підписує акт-рекламацію із зауваженням про незгоду з висновками замовника та викладає свою окрему думку із зазначенням причинного зв'язку між порушенням правил експлуатації і утримання тягового рухомого складу та виникнення дефектів.

На виконання наведеного положення та відповідно до умов п.8.4 договору, 05.08.2013р. комісією у складі: заступника начальника Дніпропетровського локомотивного депо по ремонту ОСОБА_6, головного технолога ОСОБА_7, в.о. головного технолога Приватного акціонерного товариства "Запорізький електровозоремонтний завод" ОСОБА_8, начальника візкового цеху Приватного акціонерного товариства "Запорізький електровозоремонтний завод" ОСОБА_9, в.о. начальника ВТК Приватного акціонерного товариства "Запорізький електровозоремонтний завод" ОСОБА_10, начальника колісного цеху Приватного акціонерного товариства "Запорізький електровозоремонтний завод" ОСОБА_11, був складений акт-рекламація №1, в якому встановлено, що причина виникнення дефекту і винна сторона - неякісний ремонт на Приватному акціонерному товаристві "Запорізький електровозоремонтний завод".

Зазначений акт-рекламація №1 підписаний представниками відповідача з приміткою "не згоден" та "окрема думка". Відповідно до окремої думки, яка була складена та підписана представниками Приватного акціонерного товариства "Запорізький електровозоремонтний завод", неналежне виконання ТО-2, ТО-3,ПР-1,ПР-2 в умовах депо Дніпропетровськ призвело до руйнування колісного редукторного блоку.

Разом з тим, в матеріалах справи наявне пояснення заступника начальника депо ОСОБА_6 на вищевказану окрему думку, відповідно до якого в депо при виконанні ремонтів всі роботи по ремонту та огляду тягового редуктора № 5 виконані відповідно до Правил технічного обслуговування та поточного ремонту електровозів ЧС-2,ЧС-4,ЧС-7,ЧС-8 ЦТ-0039 п. 3.2.4, п. 4.1.3; 5.1.2; п. 6.1.1, що підтверджується відсутністю зауважень по редукторному вузлу № 5 в книзі ТУ-28, і, відповідно, вести мову про неякісні кріплення кожуха тягового редуктора є безпідставним.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст