Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 24.01.2017 року у справі №910/8128/16

Постанова ВГСУ від 24.01.2017 року у справі №910/8128/16

03.02.2017
Автор:
Переглядів : 256

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2017 року Справа № 910/8128/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Т. Дроботової - головуючого І. Алєєвої, Л. Рогач

за участю представників: позивача Млечко Є.С. - за дов. від 21.12.2016 Бурунська Ю.Ю. - за дов. від 21.12.2016 відповідача Чорна Ю.О. - за дов. від 29.12.2016 Васильцова М.Г - за дов. від 29.12.2016 розглянувши матеріали касаційної скарги Державної аудиторської служби України на постановувід 08.11.2016 Київського апеляційного господарського суду у справі№910/8128/16 господарського суду міста Києва за позовом Публічного акціонерного товариства "Укргідроенерго"

до Державної аудиторської служби України проспростування недостовірної інформації

ВСТАНОВИВ:

У травні 2016 р. ПАТ "Укргідроенерго" звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Державної аудиторської служби України про: 1) визнання недостовірною інформації, яка поширена про ПАТ "Укргідроенерго" Головою комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1. на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, а саме: "...Так, ревізія ПАТ "Укргідроенерго" та його вісім філій засвідчила наявність не тільки низки недоліків та проблем у діяльності товариства але й суттєвих фінансових порушень, відсутності якісного управлінського менеджменту, засвідчено здійснення сумнівних оборудок з державними коштами, які в цілому негативно впливають, я вважаю, на енергетичну незалежність країни в цілому. Так, встановлено фінансових порушень на загальну суму 26,4 млн. грн. і операцій, що негативно вплинули на діяльність підприємства 337 млн. грн. Слід зазначити, що, зокрема, ревізією витрат ПАТ "Укргідроенерго" на закупівлю електроенергії встановлено, що за умови врегулювання тарифів на електроенергію для наповнення водойм ГАЕС за вартістю нічного тарифу, а не за середньозваженим тарифом, протягом ревізійного періоду ПАТ "Укргідроенерго" могло б заощадити майже 170 млн. грн. Ревізією також засвідчено факти придбання товариством трьох трансформаторів через залучення низки посередників, у наслідок чого його вартість зросла майже на 50, 5 млн. грн. Крім того, товариством проведено 9 процедур закупівель з порушеннями вимог законодавства, за результатами яких укладено договорів на суму понад 78 млн. грн., з яких 6 процедур підлягали відміні за наявності на те підстав, визначених законодавством. Також, станом на 30.09.2015 р. незавершені капітальні інвестиції підприємства склали 4,5 млрд. грн., серед яких обліковуються в якості активів 2 об'єкти - це Канівська, ГАЕС і острів Зміївський, які понад 5-10 років не відіграють ролі активів на загальну суму 109, 5 млн. грн., і через невжиття керівником товариства відповідних заходів щодо своєчасного фінансування для завершення цього будівництва, відповідно, це вже втрачається ознака активів у цих об'єктів. Також, ревізією виконаних робіт з капітального будівництва за договорами, укладеними з Консорціумом НВО "Укргідроенергобуд" з'ясовано, що фактичне виконання робіт за постачання обладнання здійснювалося не ними через низку посередників, що призвело до значного здорожчання робіт і обладнання."; 2) зобов'язання Державної фінансової інспекції України опублікувати на своєму офіційному сайті http://www.dkrs.gov.ua спростування недостовірної інформації, яка поширена про ПАТ "Укргідроенерго" Головою комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1. на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, шляхом викладення на головній сторінці сайту http://www.dkrs.gov.ua повідомлення наступного змісту: "Заголовок: Спростування недостовірної інформації, яку було поширено Головою комісії реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 про Публічне акціонерне товариство "Укргідроенерго" ІНФОРМАЦІЯ_1. на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України. Текст: Інформація, яка поширена про Публічне акціонерне товариство "Укргідроенерго" Головою комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1. на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, а саме: "...Так, ревізія ПАТ "Укргідроенерго" та його вісім філій засвідчила наявність не тільки низки недоліків та проблем у діяльності товариства але й суттєвих фінансових порушень, відсутності якісного управлінського менеджменту, засвідчено здійснення сумнівних оборудок з державними коштами, які в цілому негативно впливають, я вважаю, на енергетичну незалежність країни в цілому. Так, встановлено фінансових порушень на загальну суму 26,4 млн. грн. і операцій, що негативно вплинули на діяльність підприємства 337 млн. грн. Слід зазначити, що, зокрема, ревізією витрат ПАТ "Укргідроенерго" на закупівлю електроенергії встановлено, що за умови врегулювання тарифів на електроенергію для наповнення водойм ГАЕС за вартістю нічного тарифу, а не за середньозваженим тарифом, протягом ревізійного періоду ПАТ "Укргідроенерго" могло б заощадити майже 170 млн. грн. Ревізією також засвідчено факти придбання товариством трьох трансформаторів через залучення низки посередників, у наслідок чого його вартість зросла майже на 50, 5 млн. грн. Крім того, товариством проведено 9 процедур закупівель з порушеннями вимог законодавства, за результатами яких укладено договорів на суму понад 78 млн. грн., з яких 6 процедур підлягали відміні за наявності на те підстав, визначених законодавством. Також, станом на 30.09.2015 р. незавершені капітальні інвестиції підприємства склали 4, 5 млрд. грн., серед яких обліковуються в якості активів 2 об'єкти - це Канівська ГАЕС і острів Зміївський, які понад 5-10 років не відіграють ролі активів на загальну суму 109, 5 млн. грн., і через невжиття керівником товариства відповідних заходів щодо своєчасного фінансування для завершення цього будівництва, відповідно, це вже втрачається ознака активів у цих об'єктів. Також, ревізією виконаних робіт з капітального будівництва за договорами, укладеним з Консорціумом НВО "Укргідроенергобуд" з'ясовано, що фактичне виконання робіт за постачання обладнання здійснювалося не ними через низку посередників, що призвело до значного здорожчання робіт і обладнання" є недостовірною".

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилався на приписи статей 3, 94, 277 Цивільного кодексу України, статті 47 Закону України "Про інформацію" та зазначав, що інформація, поширена ІНФОРМАЦІЯ_1. Головою комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України невизначеному колу осіб на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, є такою, що не відповідає дійсності, внаслідок чого було порушено особисте немайнове право позивача на недоторканість його ділової репутації.

У відзиві на позовну заяву відповідач просив відмовити у задоволенні позову, вважаючи, що спірна інформація є фактичним твердженням та підтверджується актом ревізії № 05-21/10 від 09.02.2016 р.

В письмових поясненнях у справі позивач наголошував на обґрунтованості позовних вимог та наявності підстав для їх задоволення.

Відповідач у своїх поясненнях у справі, окрім іншого, зазначав, що позивачем не доведено, що спірна розповсюджена інформація завдала шкоди діловій репутації позивача.

Рішенням господарського суду міста Києва від 04.07.2016 р. (суддя Бондарчук В.В.) позов задоволено частково.

Визнано недостовірною та такою, що не відповідає дійсності інформацію, поширену про Публічне акціонерне товариство "Укргідроенерго" Головою комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1. на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, а саме: "...Так, ревізія ПАТ "Укргідроенерго" та його вісім філій засвідчила наявність не тільки низки недоліків та проблем у діяльності товариства але й суттєвих фінансових порушень відсутності якісного управлінського менеджменту, засвідчено здійснення сумнівних оборудок з державними коштами, які в цілому негативно впливають, я вважаю, на енергетичну незалежність країни в цілому. Так, встановлено фінансових порушень на загальну суму 26,4 млн. грн. і операцій, що негативно вплинули на діяльність підприємства 337 млн. грн. Слід зазначити, що, зокрема, ревізією витрат ПАТ "Укргідроенерго" на закупівлю електроенергії встановлено, що за умови врегулювання тарифів на електроенергію для наповнення водойм ГАЕС за вартістю нічного тарифу, а не за середньозваженим тарифом, протягом ревізійного періоду ПАТ "Укргідроенерго" могло б заощадити майже 170 млн. грн. Ревізією також засвідчено факти придбання товариством трьох трансформаторів через залучення низки посередників, у наслідок чого його вартість зросла майже на 50, 5 млн. грн. Крім того, товариством проведено 9 процедур закупівель з порушеннями вимог законодавства, за результатами яких укладено договорів на суму понад 78 млн. грн., з яких 6 процедур підлягали відміні за наявності на те підстав, визначених законодавством. Також, станом на 30.09.2015 року незавершені капітальні інвестиції підприємства склали 4,5 млрд. грн., серед яких обліковуються в якості активів 2 об'єкти - це Канівська, ГАЕС і острів Зміївський, які понад 5-10 років не відіграють ролі активів на загальну суму 109, 5 млн. грн., і через невжиття керівником товариства відповідних заходів щодо своєчасного фінансування для завершення цього будівництва, відповідно, це вже втрачається ознака активів у цих об'єктів".

Зобов'язано Державну фінансову інспекцію України не пізніше наступного дня після набрання рішенням господарського суду у цій справі законної сили розмістити на своєму офіційному сайті http://www.dkrs.gov.ua спростування недостовірної інформації, яка поширена про Публічне акціонерне товариство "Укргідроенерго" Головою комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1. на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, шляхом викладення на головній сторінці сайту http://www.dkrs.gov.ua повідомлення наступного змісту: "Заголовок: Спростування недостовірної інформації, яку було поширено Головою комісії реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 про Публічне акціонерне товариство "Укргідроенерго" ІНФОРМАЦІЯ_1 на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України. Текст: Інформація, яка поширена про Публічне акціонерне товариство "Укргідроенерго" Головою комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1 на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, а саме: "...Так, ревізія ПАТ "Укргідроенерго" та його вісім філій засвідчила наявність не тільки низки недоліків та проблем у діяльності товариства але й суттєвих фінансових порушень, відсутності якісного управлінського менеджменту, засвідчено здійснення сумнівних оборудок з державними коштами, які в цілому негативно впливають, я вважаю, на енергетичну незалежність країни в цілому. Так, встановлено фінансових порушень на загальну суму 26,4 млн. грн. і операцій, що негативно вплинули на діяльність підприємства 337 млн. грн. Слід зазначити, що, зокрема, ревізією витрат ПАТ "Укргідроенерго" на закупівлю електроенергії встановлено, що за умови врегулювання тарифів на електроенергію для наповнення водойм ГАЕС за вартістю нічного тарифу, а не за середньозваженим тарифом, протягом ревізійного періоду ПАТ "Укргідроенерго" могло б заощадити майже 170 млн. грн. Ревізією також засвідчено факти придбання товариством трьох трансформаторів через залучення низки посередників, у наслідок чого його вартість зросла майже на 50, 5 млн. грн. Крім того, товариством проведено 9 процедур закупівель з порушеннями вимог законодавства, за результатами яких укладено договорів на суму понад 78 млн. грн., з яких 6 процедур підлягали відміні за наявності на те підстав, визначених законодавством. Також, станом на 30.09.2015 року незавершені капітальні інвестиції підприємства склали 4, 5 млрд. грн., серед яких обліковуються в якості активів 2 об'єкти - це Канівська ГАЕС і острів Зміївський, які понад 5-10 років не відіграють ролі активів на загальну суму 109, 5 млн. грн., і через невжиття керівником товариства відповідних заходів щодо своєчасного фінансування для завершення цього будівництва, відповідно, це вже втрачається ознака активів у цих об'єктів" є недостовірною.

У задоволенні решти позовних вимог судом було відмовлено.

Мотивуючи судове рішення, місцевий господарський суд встановив, що спірна поширена інформація є недостовірною та порушує особисті немайнові права позивача, а тому підлягає спростуванню у обраний позивачем спосіб.

Відмовляючи у позові, суд зазначив, що інформація, зокрема, щодо тези відповідача в частині: "Також, ревізією виконаних робіт з капітального будівництва за договорами, укладеними з Консорціумом НВО "Укргідроенергобуд" з'ясовано, що фактичне виконання робіт за постачання обладнання здійснювалося не ними через низку посередників..." не заперечується позивачем, а тому не підлягає спростуванню. Разом з тим, щодо твердження відповідача в частині: "що призвело до значного здорожчання робіт і обладнання", то суд встановив, що така інформація за своїм характером є оціночним судженням, яке не містить фактичних даних, тобто є припущенням відповідача, а тому не підлягає спростуванню.

За апеляційною скаргою Державної аудиторської служби України Київський апеляційний господарський суд (судді: Сітайло Л.Г., Баранець О.М., Пашкіна С.А.), переглянувши рішення господарського суду міста Києва від 04.07.2016 р. в апеляційному порядку, постановою від 08.11.2016 р. залишив його без змін з тих же підстав.

Державна аудиторська служба України подала до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 04.07.2016 р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 08.11.2016 р., посилаючись на порушення судами, зокрема, статей 43, 22, 33, 43, 82 Господарського процесуального кодексу України.

Скаржник вважає, що господарськими судами попередніх інстанцій невірно встановлені обставини справи та неправильно оцінені докази у справі.

На думку скаржника, спірна розповсюджена інформація не є недостовірною та позивачем не доведено, що вона завдала шкоди діловій репутації останнього.

Від позивача судом отримано відзив на касаційну скаргу, в якому він просить рішення та постанову у справі залишити без змін, з мотивів у них викладених, а касаційну скаргу - без задоволення.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарськими судами першої та апеляційної інстанцій, Державною фінансовою інспекцією України у ІV кварталі 2015 року було проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності ПАТ "Укргідроенерго" та його філій за період з 01.01.2014 р. по 30.10.2015 р. За результатами вказаної ревізії відповідачем було складено акт від 09.02.2016 р. №05-21/10. При цьому, з матеріалів справи вбачається, що зазначений акт ревізії був підписаний генеральним директором позивача та його головним бухгалтером із запереченнями та зауваженнями; що позивачем направлялися відповідачу та були отримані останнім заперечення від 19.02.2016 р. №4/1128 до акта ревізії фінансово-господарської діяльності ПАТ "Укргідроенерго" від 09.02.2016 р. №05-21/10, проведеної за період з 01.01.2014 р. по 30.10.2015 р.

В процесі розгляду спору господарськими судами також встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_1., на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, Голова комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України, Голова Державної аудиторської служби України ОСОБА_7, звітуючи за результатами перевірок фінансово-господарської діяльності найбільших суб'єктів господарювання державного сектору економіки за 2014 рік та перше півріччя 2015 року, озвучила зокрема, інформацію наступного змісту: "...Так, ревізія ПАТ "Укргідроенерго" та його восьми філій засвідчила наявність не тільки низки недоліків та проблем у діяльності товариства, але й суттєвих фінансових порушень, відсутності якісного управлінського менеджменту, засвідчено здійснення сумнівних оборудок з державними коштами, які в цілому негативно впливають, я вважаю, на енергетичну незалежність країни в цілому. Так, встановлено фінансових порушень на загальну суму 26,4 млн. грн. і операцій, що негативно вплинули на діяльність підприємства в сумі 337 млн. грн. Слід зазначити, що, зокрема, ревізією витрат ПАТ "Укргідроенерго" на закупівлю електроенергії встановлено, що за умови врегулювання тарифів на електроенергію для наповнення водойм ГАЕС за вартістю нічного тарифу, а не за середньозваженим тарифом, протягом ревізійного періоду ПАТ "Укргідроенерго" могло б заощадити майже 170 млн. грн. Ревізією також засвідчено факти придбання товариством трьох трансформаторів через залучення низки посередників, внаслідок чого його вартість зросла майже на 50, 5 млн. грн. Крім того, товариством проведено 9 процедур закупівель з порушеннями вимог законодавства, за результатами яких укладено договорів на суму понад 78 млн. грн., з яких 6 процедур підлягали відміні за наявності на те підстав, визначених законодавством. Також, станом на 30.09.2015 року незавершені капітальні інвестиції підприємства склали 4,5 млрд. грн., серед яких обліковуються в якості активів 2 об'єкти - це Канівська, ГАЕС і острів Зміївський, які понад 5-10 років не відіграють ролі активів на загальну суму 109, 5 млн. грн., і через невжиття керівником товариства відповідних заходів щодо своєчасного фінансування для завершення цього будівництва, відповідно, це вже втрачається ознака активів у цих об'єктів. Також, ревізією виконаних робіт з капітального будівництва за договорами, укладеними з Консорціумом НВО "Укргідроенергобуд" з'ясовано, що фактичне виконання робіт за постачання обладнання здійснювалося не ними через низку посередників, що призвело до значного здорожчання робіт і обладнання".

Онлайн-трансляцію позачергового засідання Кабінету Міністрів України від ІНФОРМАЦІЯ_1. розміщено в публічному доступі у мережі інтернет, зокрема, посилання на офіційний Youtube-канал Кабінету Міністрів України - офіційного веб-сайту Урядового порталу www.kmu.gov.ua.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, предметом даного судового розгляду є вимога ПАТ "Укргідроенерго" заявлена до Державної аудиторської служби України про визнання недостовірною інформації, яка поширена про ПАТ "Укргідроенерго" Головою комісії з реорганізації Державної фінансової інспекції України, Головою Державної аудиторської служби України ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1. на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, та зобов'язання відповідача спростувати поширену про позивача спірну недостовірну інформацію.

Ухвалюючи рішення у справі, місцевий господарський суд, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст