Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 23.01.2017 року у справі №909/255/16

Постанова ВГСУ від 23.01.2017 року у справі №909/255/16

03.02.2017
Автор:
Переглядів : 325

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2017 року Справа № 909/255/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді суддівКролевець О.А., Євсікова О.О., Картере В.І.,розглянувши касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМА-ГАЗ"на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 19.07.2016та постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 15.11.2016у справі№909/255/16 Господарського суду Івано-Франківської областіза позовомПублічного акціонерного товариства Комерційного банку "ПриватБанк"доТовариства з обмеженою відповідальністю "ОМА-ГАЗ"простягнення заборгованості за договором від 26.05.2014 в розмірі 337 918,61 грн.за участю представників:від позивача:Тузова В.О.,від відповідача:не з'явився,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 19.07.2016 у справі № 909/255/16 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Малєєва О.В., судді Гриняк Б.П., Шіляк М.А.), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 15.11.2016 (колегія суддів у складі: Галушко Н.А., Данко Л.С., Орищин Г.В.), позов задоволено; стягнуто з ТОВ "ОМА-ГАЗ" (надалі - відповідач) на користь ПАТ КБ "ПриватБанк" (надалі - позивач) заборгованість за кредитним договором від 26.05.2014 в розмірі 337 918,61 грн., з яких 169 597,07 грн. - заборгованість за кредитом, 76 503,13 грн. - заборгованість по процентах за користування кредитом, 13 737,33 грн. - заборгованість по комісії за користування кредитом, 78 081,08 грн. - пеня за несвоєчасність виконання зобов'язань за договором.

Не погоджуючись з рішенням та постановою судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить вказані рішення та постанову скасувати та залишити позов без розгляду.

Учасники судового процесу згідно з приписами ст. 1114 ГПК України були належним чином повідомлені про день, час і місце розгляду касаційної скарги, однак відповідач не скористався передбаченим законом правом на участь у розгляді справи касаційною інстанцією.

Заслухавши пояснення представника позивача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши згідно з ч. 1 ст. 1117 ГПК України наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в судових актах, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Предметом даного спору є вимоги позивача про стягнення з відповідача заборгованості за укладеним між сторонами договором.

Обґрунтовуючи підстави позову, позивач посилався на те, що він надав відповідачу кредит, який останнім не був повернутий, внаслідок чого у відповідача виникла заборгованість перед позивачем. Враховуючи зазначене, позивач вирішив звернутись до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Розглядаючи вказані вимоги, суди попередніх інстанцій, встановили, що 26.05.2014 ТОВ "ОМА-ГАЗ" підписало заяву на відкриття поточного рахунку 26039352512720 та заяву про приєднання до умов та правил надання банківських послуг. Підписавши дану заяву, відповідач погодився з Умовами та правилами надання банківських послуг, які знаходяться на сайті банку, Тарифами банку, що разом з даною заявою складають договір банківського обслуговування

Підписавши дану заяву відповідач засвідчив згоду на ведення з ПАТ КБ "Приватбанк" документообігу, в тому числі підписання угод, договорів, додаткових угод до них, заяв, актів, платіжних та інших документів, як шляхом власноручного підписання, так і шляхом накладення електронного цифрового підпису, отриманого в порядку, передбаченому Умовами та Правилами надання банківських послуг. Своїм підписом приєднався і зобов'язався виконувати умови, викладені в Умовах та правилах надання банківських послуг, Тарифах Приватбанку, договорі банківського обслуговування в цілому.

Відносини між банком та клієнтом можуть вирішуватися, як шляхом підписання окремих договорів або додаткових угод до цього договору, так і шляхом обміну інформацією, погодження з банківського обслуговування з клієнтом через web-сайт банку чи іншого інтернет/sms ресурс, вказаний банком.

Умовами та правилами надання банківських послуг (в редакції, на момент підписання заяви відповідачем) (надалі "Умови та правила") визначено, що банк ПАТ КБ "Приватбанк", керуючись законодавством України, публічно пропонує широкому та необмеженому колу осіб можливість отримання банківських послуг, для чого публікує Умови та правила надання банківських послуг.

При укладенні договорів та угод, або вчиненні інших дій, що свідчать про приєднання клієнта до Умов та правил надання банківських послуг (або у формі "Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки" або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовою або електронною інформацією, або в будь-якій іншій формі), банк і клієнт допускають використання підписів клієнта у вигляді електронно-цифрового підпису та/або підтвердження через пароль, спрямований банком через верифікований номер телефону, який належить уповноваженій особі клієнта з правом "першої" підпису. Підписання договорів та угод таким чином прирівнюється до укладання договорів та угод у письмовій формі (п. 3.2.1.1.16 Умов та правил).

Судами попередніх інстанцій встановлено, що зважаючи на специфіку порядку укладення публічного договору, відповідач, підписавши заяву від 26.05.2014, приєднався до Умов та правил надання банківських послуг, Тарифів банку, в результаті чого між ПАТ КБ "Приватбанк" та ТОВ "ОМА-ГАЗ" в письмовій формі було укладено змішаний договір, який містить елементи як кредитного договору, так і договору банківського рахунку.

У заяві від 26.05.2014 визначено, що відповідач, підписавши її, приєднався до Умов та правил.

Відповідно до Умов та правил (в редакції на момент підписання заяви від 26.05.2014) зміни до цих умов і правил надання банківських послуг вносяться банком щомісяця в односторонньому порядку у випадках, не заборонених чинним законодавством України (п. 1.1.6.1). Зміни, внесені в Умови та правила, діють з моменту їх публікації на сайті, але не пізніше підтвердження змін діями клієнта щодо використання послуг банку (п.1.1.6.4).

Відповідно до п. 3.2.1.1.1. Умов та правил (чинних станом на 01.04.2015) кредитний ліміт на поточний рахунок (далі - "кредит") надається на поповнення оборотних коштів і здійснення поточних платежів клієнта, в межах кредитного ліміту (далі - "ліміт"). Про розмір ліміту банк повідомляє клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банку і клієнта (системи клієнт-банк, інтернет клієнт банк, sms-повідомлення або інших). Банк здійснює обслуговування ліміту клієнта, що полягає у проведенні його платежів понад залишок коштів на поточному рахунку клієнта, при наявності вільних грошових ресурсів, за рахунок кредитних коштів в межах ліміту, шляхом дебетування поточного рахунку. При цьому утворюється дебетове сальдо.

Судами встановлено, що ліміт на поточний рахунок клієнта встановлено в розмірі 200 000 грн., який ТОВ "ОМА-ГАЗ" почало використовувати з 06.04.2015, а також здійснювало проплати на його погашення. Починаючи з 06.05.2015 відповідач почав безперервно користуватися кредитними коштами і з цього часу на його рахунку постійно існувало дебетове сальдо.

Згідно з п. 3.2.1.1.3. Умов та правил кредит надається в обмін на зобов'язання клієнта з повернення кредиту, сплати відсотків та винагороди.

Як передбачено п. 3.2.1.1.5 Умов та правил кредитний ліміт являє собою суму грошових коштів, в межах якої банк здійснює оплату розрахункових документів клієнта понад залишок грошових коштів на його поточному рахунку. Ліміт розраховується відповідно до затвердженої внутрішньобанківської методикою на підставі даних про рух грошових коштів по поточному рахунку, платоспроможності, кредитної історії та інших показників відповідно до внутрішньобанківськими нормативами і нормативними актами Національного банку України.

Проведення платежів клієнта у порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться банком протягом одного року з моменту підписання угоди про приєднання до клієнта до "Умов та правил надання банківських послуг". При порушенні клієнтом будь-якого із зобов'язань, передбачених "Умов та правил надання банківських послуг", банк на свій розсуд має право змінити умови кредитування, встановивши інший термін повернення кредиту. При належному виконанні зобов'язань, передбачених умовами та правилами надання банківських послуг, за відсутності заперечень за місяць до закінчення терміну обслуговування ліміту, проведення платежів клієнта у порядку обслуговування ліміту може бути продовжено банком на той самий строк (п. 3.2.1.1.8 Умов та правил).

Згідно з п. 3.2.1.1.11. Умов та правил за сумами кредиту, отриманими з 01.02.2015, періодом безперервного користування кредитом є період часу, протягом якого безперервно існувало дебетове сальдо на поточному рахунку. Початком періоду безперервного користування кредитом вважається перший день, починаючи з якого безперервно існувало дебетове сальдо на поточному рахунку клієнта при закритті банківського дня. Зменшення або збільшення заборгованості за кредитом в цей період не впливають на зміну дати закінчення періоду безперервного користування кредитом. Датою закінчення періоду безперервного користування кредитом вважається день, по закінченні якого на поточному рахунку зафіксовано нульове дебетове сальдо. Період безперервного користування "кредитним лімітом на поточному рахунку" - не більше 30 днів, що кореспондується з п. п. 3.2.1.4.1.1 Умов та правил.

Пунктом 3.2.1.1.12 Умов та правил визначено, що для розрахунку відсотків за користування кредитним лімітом встановлюється диференційована процентна ставка. Відсоткова ставка до розрахунку залежить від терміну існування непогашеного залишку по кредиту.

За користування кредитом в період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку клієнта при закритті банківського дня клієнт сплачує відсотки, виходячи з процентної ставки, розмір якої залежить від терміну користування кредитом (диференційована процентна ставка) (п. 3.2.1.4.1 Умов та правил).

За сумами кредиту, отриманими з 01.02.2015, за користування кредитом у період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку позичальника при закритті банківського дня клієнт сплачує банку за користування кредитом відсотки в розмірі 30 (тридцять) % річних (п. 3.2.1.4.1.2).

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст